Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ervaringen met smalspoor railmateriaal

Gestart door Dibbes woensdag 10 oktober 2018, 13:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen met smalspoor railmateriaal
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Ervaringen met smalspoor railmateriaal
Ik heb samen met mijn vriendin ooit plannen gehad om een modelbaan te bouwen op basis van het Station Göschenen, met een combinatie van SBB en FO materieel. Het idee was om hoofdzakelijk SBB materieel rond te laten rijden met daarnaast een smalspoortraject met FO materieel. In de loop van de jaren heb ik een grote verzameling locomotieven en wagons verzameld, die ooit een plaatsje zouden moeten krijgen op de baan, in het huis van mijn vriendin.
Maar .... mijn vriendin besloot om te verhuizen en de grote ruimte die we beschikbaar hadden voor ons plan is helaas niet meeverhuisd.
De ruimte die we nu ter beschikking hebben is veel kleiner en daarom hebben we onze plannen bij moeten stellen.

We zijn verliefd geworden op de DFB (Dampfbahn Furka Bergstrecke) en we hebben besloten om de nieuwe baan te baseren op het traject van de DFB, dus smalspoor H0m. Of en hoe we daar normaalspoor in gaan verwerken, daar zijn we nog niet uit.
Al het rijdend materieel dat te koop is (van Bemo) heb ik al in huis  :D. Ik ben me nu aan het oriënteren op het railmateriaal. Ik heb behoefte aan ervaringen van H0m spoorders. Welk merk gebruiken jullie, code 75, 83 of 100. Gebruiken jullie voor de rails een ander merk dan voor de wissels. En vooral wat zijn jullie overwegingen bij de keuzes die jullie gemaakt hebben. Op basis van wat ik zo links en rechts op andere fora heb gelezen neig ik naar wissels van Peco en rails van Bemo, dat laatste vooral in combinatie met tandrad. Maar ik hoor heel graag jullie ervaringen?
Re: Ervaringen met smalspoor railmateriaal
Jos,

Stel deze vraag ook eens op Beneluxspoor, daar zit veel kennis. Hier wordt hoofdzakelijk 3 Rail gereden en weinig kennis op het gebied van H0m 2 rail.
Re: Ervaringen met smalspoor railmateriaal
H0m raildingetjes ===> klik
en probleem met H0m van Bemo ===> klak
                     
Re: Ervaringen met smalspoor railmateriaal
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Ervaringen met smalspoor railmateriaal
Dank voor de tips. Uiteraard heb ik ook al buitenshuis rondgesnuffeld, maar de meeste posts zijn al een paar jaar oud. En ik had gehoopt (ik weet!) dat er op dit forum ook ervaring met H0m is.