Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Nieuwe centrale

Gestart door Anne W dinsdag 23 oktober 2018, 21:26:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Nieuwe centrale
In 2017 was er even een discussie over een "Generator-Manager" van LSDigital, die discussie heeft geen vervolg gekregen.

Het kan de deelnemers aan de 3-Rail Gastendag bij de MSG/Den Bosch opgevallen zijn dat er meer dan één digitale centrale stond bij de 3-poot baan (boven, bij de dierentuin):

een Raptor met een braille leesregel, mijn collega MSG-er die blind is, is al een poosje bezig om de 3-poot baan in de Raptor te zetten, hij schiet al lekker op.

een LoDi-Rektor van Lokstoredigital, zie https://www.lokstoredigital.de/

De laatste is de bovengenoemde "Generator-Manager", het zijn allemaal andere namen, maar dat zal wel wat met bedrijven en rechten te maken hebben.

De LoDi-Rektor is een digitale centrale die aangestuurd moet worden via een computer, omdat iTrain ook door Lokstoredigital in Duitsland wordt of werd vertegenwoordigd is het systeem al helemaal compatibel met iTrain.

De LoDi-Rekter kan ook aangestuurd worden door een andere centrale, waarbij dan wel het boostersysteem van Lokstoredigital gebruikt moet worden, daar zijn de mensen van de 3-poot baan nu mee doende om ook hun blinde collega "aan het werk te houden".

Lokstoredigital heeft de intentie een compleet digital systeem op de markt te hebben, voordeel daarvan is dat comptatibiliteits-problemen tussen componenten van verschillende merken niet voor kunnen komen.

Groet, Anne W
Re: Nieuwe centrale
Ben den Hollander
gast

Re: Nieuwe centrale
Citaat van: Anne W op dinsdag 23 oktober 2018, 21:26:50

In 2017 was er even een discussie over een "Generator-Manager" van LSDigital, die discussie heeft geen vervolg gekregen.


Ik heb me, puur uit nieuwsgierigheid, ingelezen bij Lokstoredigital en haar producten en het bijbehorend forum en ik denk dat dit topic ook zo zal eindigen.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe centrale
 @citaat

Het was dan ook informatief bedoeld, er is voor 3-railders één voordeel t.o.v. de populaire spullen van Digikeijs: het systeem kan zowel Motorola als wel DCC en stroom-/massadetectie zonder restricties, logisch gezien het feit dat de Duitse 3-rail markt nogal groot is.

Overigens rijdt de 3-poot baan, voorheen de railware baan, van de MSG/Den Bosch al vele jaren met de spullen van deze jongens.

Groet, Anne W
Re: Nieuwe centrale
Ben den Hollander
gast

Re: Nieuwe centrale
Citaat van: Anne W op donderdag 25 oktober 2018, 13:24:21

Het was dan ook informatief bedoeld


Da's te waarderen. :thumbup:

Citaat van: Anne W op donderdag 25 oktober 2018, 13:24:21

het systeem kan zowel Motorola als wel DCC en stroom-/massadetectie zonder restricties, logisch gezien het feit dat de Duitse 3-rail markt nogal groot is.


Maar dat bestaat al jaren bij veel andere aanbieders: Marklin, Esu, Uhlenbrock, Zimo, Roco, Tams, enz..

Een kleine rekensom voor een 3-rail baan met 20 wissels en 80 terugmeldingen, centrale plus voeding plus booster: ?1306 om dit voor elkaar te krijgen bij LokstoreDigital. Je hebt dan een black box systeem zonder rijregelaar met 4,6A booster stroom.
Hetzelfde feestje met als voorbeeld een Uhlenbrock centrale plus trafo en Rosoft spullen: ?582. Je hebt dan tevens 2 rijregelaars aan boord en 3A booster stroom.

Ik wil maar zeggen: wat maakt het systeem zo bijzonder dat het die prijs rechtvaardigt? Waar zit het USP verstopt?

Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe centrale
Ben ik in de war of is dat systeem eerder onder een andere benaming op de markt gezet / geweest ?
Volgens de eigen website is men immers al elf jaar aan het "pioneren" met digitale systemen.

Cees
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe centrale
Beste Cees,

"De laatste is de bovengenoemde "Generator-Manager, het zijn allemaal andere namen, maar dat zal wel wat met bedrijven en rechten te maken hebben", ik denk dat er in het verleden het e.e.a. aan samenwerkingsverbanden en investeerders "langs is geweest", modelspoor kenmerkt zicht niet door een makkelijk verdienmodel.

Beste Ben,

Ik maakte een vergelijking met de DR 5000 (goedkoper als een IB), die geen Motorola kent en die ook niet mag werken met rechtstreekse massadetectie d.m.v. een gemeenschappelijke massa, verder heb ik geen "voeling" met andere digitale merken, ik ben "getrouwd" met de Raptor, het is natuurlijk wel leuk dat de Raptor van mijn collega nu via een systeem van dit bedrijf werkt, ik moet nog eens navragen hoe het meldsysteem werkt, rechtstreeks of via de S88 manager van hetzelfde bedrijf.

Groet, Anne W
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe centrale
Anne,

Vooropgesteld:ik ga er niet wakker van liggen, maar ivoor mijn ogen  verschijnt steeds een plaatje met dezelfde componenten op dezelfde manier met elkaar verbonden maar met een ander etiket / plakpaatje op de bovenzijde waar groen en geel de boventoon voerden.

Cees
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe centrale
Waarom krijg ik bij het lezen het gevoel dat ze gouden bergen beloven maar uiteindelijk hetzelfde leveren als de rest zelfs al gebruik je alles van het zelfde merken kun je nog steeds last hebben van comptatibiliteits-problemen omdat er altijd veranderingen zullen worden door gevoerd of incomplete testen vooraf.
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe centrale
Beste Cees,

Bedoel je deze website https://www.lokstoredigital.de/hardware/, onder het menu woord "Hardware", staan submenu's "Fahren, schalten, melden".

Beste Mark,

Het zou van grote "mede-forummer-vriendelijkheid" getuigen als je leestekens gaat gebruiken, mocht dat niet gaan door dyslexie, dan denk ik dat die handicap je ook verhindert dit soort websites goed te lezen/interpreteren, verder heb ik alleen maar het bestaan van iets gemeld met daarbij naar mijn gevoel een goede zaak: comptabiliteit van alle componenten want "one stop supplier", en dan geldt ook nog steeds: bij veranderingen blijven ze verantwoordelijk voor de comptabiliteit, daarom bestaat het MM systeem nog steeds.

Groet, Anne W
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe centrale
Wat is het nut van leestekens in mijn tekst?
Naar mijn inzien verslechtert dat alleen de leerbaarheid alleen maar! Maar ik ben ook geen ingenieur die 3 A4tjes nodig heeft om iets uit te legen wat ook in een zin  kan ;)
Een perfect systeem zal er ook niet komen want dat wil/kan niet(daar bestaan al allerlei theorieën over)het hoogst haalbare is een meeste gebruiksvriendelijke systeem.
En een ander probleem zal de kosten worden omdat als je iets wilt creëren wat met alle apparaten en protocollen overweg moet kunnen dan zal dat gepaard gaan met specifiek ontwikkelde hardware en software en dan nog benodigde licenties.
Re: Nieuwe centrale
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe centrale
Mark ik vind een tekst die zo zonder leestekens door blijft lopen en door blijft gaan over de gehele breedte van het computerscherm niet echt leesbaar die wordt echt veel leesbaarder als je gebruik maakt punten kommas enof andere leestekens want het eigenlijke probleem is dat je een aantal volzinnen aan elkaar plakt dus daar heeft annew best een klein puntje te pakken je laatste zin is namelijk ook een zin die slecht leesbaar je kan trouwens erg makkelijk herkennen waar je een leesteken bijvoorbeeld een punt zou moeten plaatsen veelal gebruik je daar het woordje en hetgeen een koppelwoordje is maargoed dat is slechts een klein puntje van kritiek dus niet te zwaar aan tillen sommige mensen zetten namelijk na iedere geschreven regel een witregel

en dat leest

ook niet altijd

even prettig.

Het heeft niets met ingenieur of wat dan ook te maken trouwens, maar gewoon met leesbaarheid. ;) Als je de posting waar Anne W. op reageert, wel voorziet van leestekens, leest hij namelijk lekkerder weg. Dan scheelt het ook nog dat deze zin niet 100% lekker loopt.

Waarom krijg ik bij het lezen het gevoel dat ze gouden bergen beloven maar uiteindelijk hetzelfde leveren als de rest, zelfs al gebruik je alles van hetzelfde merken kun je nog steeds last hebben van comptatibiliteits-problemen, omdat er altijd veranderingen zullen worden door gevoerd of incomplete testen vooraf.

Anyways, dit is gepiel in de marge. Maar ook daar moet je soms iets aandacht aan geven (kijk maar naar het verschil tussen Max en Daniel, dat is verschil in de marge, maar wel het verschil tussen 1 en 2. :)

We zien wat er nu bij Märklin gebeurt. Door het backwards compatible willen zijn met al je producten, moet men nu concessies doen, maar is men ook te lang in oudere systemen blijven hangen. Bijvoorbeeld MFX decoders die tot 2 jaar terug geen DCC spraken, maar ook de lengtematen (ongeveer 1:93,5 i.p.v. 1:87).
Re: Nieuwe centrale
Ben den Hollander
gast

Re: Nieuwe centrale
Citaat van: Anne W op zaterdag 27 oktober 2018, 22:51:52

........verder heb ik alleen maar het bestaan van iets gemeld met daarbij naar mijn gevoel een goede zaak: comptabiliteit van alle componenten want "one stop supplier".........


Als je dat bedoelt begrijp ik ook je openingspost beter. :)

Maar het is geen "one stop supplier".

Ga bij hen maar eens op zoek naar een draaischijf decoder of een servo decoder, toch bepaald geen luxe want velen hebben zo'n draaiert of willen iets laten bewegen op de modelbaan. Ze hebben het niet dus moet je op zoek bij derden of ze iets hebben wat praat op de SC-bus maar het is er niet.

Het alternatief is dan toch maar een product van derden aan de DCC of MM railaansluiting hangen maar dat was nou net niet de bedoeling: weg voordelen van het unieke systeem via de LoDi programmer. :D
De chef LoDi meldt op het forum dat men denkt aan een servo decoder maar dat er eerst centjes binnen moeten komen door hardware te verkopen om de ontwikkeling er van te kunnen financieren.

Ik hoop dat deze post duidelijk is, ik heb zo veel mogelijk niet relevante bijzinnen achterwege gelaten. ;)

Gr, Ben.
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe centrale
Beste Anne,

Dat is niet de website die ik bedoel.
De website, die in mijn geest rondwaart, kan ik niet meer vinden.
Indien mijn veronderstelling juist is -al bestaande componenten met nieuwe etiketten- dan daagt het vermoeden dat de eerdere website is vervangen door de huidige.
Volgens de eigen informatie (Über uns) op de website bewegen de heren Hornung zich al meer dan tien jaar op het terrein van de digitalisering van de modeltrein(banen). Dat versterkt mijn vermoeden.

Groeten
Cees
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe centrale
hoi,

Toch ook maar even reageren. Ik heb het systeem gezien bij de MSG op de gastendag. Ik heb altijd zo'n tel-sel-gevoel bij dit soort berichten en starten van dit soort draadjes van hoe goed iets wel niet moet werken. Soms krijg ik het gevoel dat een modelspoorvereniging een systeem cadeau heeft gekregen om dan bewust op fora reclame te moeten maken. Het zal zo niet zijn maar dat bekruipt mij met dit soort berichten en draadjes. Al staat het informatieve bedoelingen niet buiten kijf.  :thumbup:

Citaat van: Anne W op dinsdag 23 oktober 2018, 21:26:50
Lokstoredigital heeft de intentie een compleet digital systeem op de markt te hebben, voordeel daarvan is dat comptatibiliteits-problemen tussen componenten van verschillende merken niet voor kunnen komen.

Brengen ze dan ook lokdecoders en functiedecoders uit? Die 100% ga je dus nooit halen. Er zijn diverse fabrikanten waarmee je baan (bijna) compleet van één merk kan besturen. En dan compleet in de zin van Centrale, lokdecoders, wisseldecoders en terugmelding van één merk. Maar ook die missen soms de specialistische aansturingen voor bijvoorbeeld draaischijven. Zelfs als je alleen onderdelen van het hier op het forum bewierookte Märklin gebruikt is er geen 100% garantie dat alles "compatible" is en 100% werkt. Het is meestal een zeer dure oplossing om alles van één merk te nemen. En dat is met dit merk ook het geval.

Citaat van: Anne W op donderdag 25 oktober 2018, 13:24:21
Het was dan ook informatief bedoeld, er is voor 3-railders één voordeel t.o.v. de populaire spullen van Digikeijs: het systeem kan zowel Motorola als wel DCC en stroom-/massadetectie zonder restricties, logisch gezien het feit dat de Duitse 3-rail markt nogal groot is.

Een echt voordeel zou zijn als het MFX / MFX+ / M4 zou ondersteunen dat is voor 3railers echt een voordeel. Dit omdat Märklin meer en meer MFX / MFX+ in de protocollen van lokdecoders propt. Als er ook DCC in en dan kan je gewoon iedere (goedkope) DCC-centrale gebruiken.


Citaat van: Anne W op dinsdag 23 oktober 2018, 21:26:50
De laatste is de bovengenoemde "Generator-Manager", het zijn allemaal andere namen, maar dat zal wel wat met bedrijven en rechten te maken hebben.

Op de webzijde van LoDi-Rektor komt de term "Generator-Manager" niet in die combinatie voor. Alleen de term "generator" komt voor. Dan ook nog eens in de vorm van "DCC-generator". Het is een vorm van proberen zoveel mogelijk "moeilijke" woorden te gebruiken en zo interessant te lijken. Ze noemen het ding zelf ook gewoon "Zentrale" dus het is gewoon een centrale:

Citeer
Der LoDi-Rektor kann als Zentrale, Generator oder Boosterinterface benutzt werden.

Over het systeem in basis. In principe hebben ze eigenlijk alle "bussen" vervangen door standaard "CAT-aansluitingen". Standaard netwerkkabels zijn er in aller lengtes en kleuren. Dus dat is dan handig om de diverse functies te verdelen. Ook zijn deze in diverse uitvoeringen (afgeschermd of wat minder) te krijgen. Het is geen slecht idee. Het is makkelijk aan te sluiten. Het uitvoeren van 3 aparte bussen voor schakelen, rijden en melden maakt het aantal draden onder de baan er niet minder om ;)

Groet Ronald.
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe centrale
Ik heb gezegd dat er wel sprake zal zijn van verschillende bedrijven en rechten (en investeerders denk ik ook), waaruit kan volgen dat andere teksten gebruikt moeten worden

Beste Cees,

De website die jij bedoelt is, denk ik, http://www.lsdigital.de/home.html

Verder doe ik niet meer mee aan deze discussie, het was mijn bedoeling iets te vertellen wat ik gezien heb, niet dat er een hele discussie over details en zo zou ontstaan, dat ben ik op ons forum ook niet erg gewend.....

Groet, Anne W

Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nieuwe centrale
In de kern is het een centrale met de zoveelste eigen communicatiebus.
Zo schieten we lekker op sinds de ontwikkeling van de SX-bus, Xpressnet, Loconet, ESU Can, Bidibus, ...

Als hobbyïst ben je voorlopig afhankelijk van die ene aanbieder met bijbehorende prijzen. De bus zal best snel zijn, zoals Bidibus, alleen merk je daar op de doorsnee modelbaan niets van.

Communicatie via een aparte bus heeft voordelen, maar dan toch liever eentje met een wat breder aanbod.
Re: Nieuwe centrale
Ben den Hollander
gast

Re: Nieuwe centrale
Citaat van: Anne W op zondag 28 oktober 2018, 22:28:35

Verder doe ik niet meer mee aan deze discussie, het was mijn bedoeling iets te vertellen wat ik gezien heb, niet dat er een hele discussie over details en zo zou ontstaan, dat ben ik op ons forum ook niet erg gewend.....


In de topicstart geef je naast informatie ook een oordeel over het systeem. En in je tweede post ga je op eigen initiatief een vergelijk aan met Digikeijs en je trekt een conclusie. Dan ontstaat inderdaad discussie en dat is niet zo raar.
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe centrale
Anne

Ook die website bedoel ik niet.
In je tweede post staat deze zin:
" Overigens rijdt de 3-poot baan, voorheen de railware baan, van de MSG/Den Bosch al vele jaren met de spullen van deze jongens"""
Dat zijn de jongens van LokStore Digital ofwel LODI ?
Zo ja maak dan eens een foto van die componenten en plaats deze in dit topic.
Ik ben meer dan benieuwd naar het uiterlijk van die componenten.

Cees
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe centrale
Beste Cees.

Op de 3-poot baan vind je de Lo-Direktor als "centrale", de baan heeft uit het verleden een aantal boosters (https://www.lsdigital-shop.de/produkt/%C2%B5con-booster/) , een boostermanager (https://www.lsdigital-shop.de/produkt/%C2%B5con-manager/) en een S88 manager (https://www.lsdigital-shop.de/produkt/%C2%B5con-s88-master/.

Verder hebben ze S88 stroomdetectieterugmelders en magneetartikeldecoders van Viessmann en Digikeijs in gebruik.

De baan is "begonnen" als testbaan voor het programma Railware, in die tijd de eerste die werkte volgens het principe van "één melder per blok", tegenwoordig is het een iTrain baan (en een Raptor baan in wording)

Ik ben niet echt betrokken bij deze baan, maar ik volg alles binnen onze club met interesse.

Groet, Anne W