Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw analoog naar Mfx

Gestart door Peter Alex vrijdag 19 oktober 2018, 09:40:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2018

offline
Ombouw analoog naar Mfx
Goedemorgen, Ik zoek een overzicht van marklinmodellen, met daarbij vermeld welke ombouwset voor de motor ik nodig heb (voor de ombouw naar een hoogvermogen (5-polige) ombouw en welke sounddecoder het meest geëigend is. Kan iemand mij daaraan helpen?
Re: Ombouw analoog naar Mfx
 @citaat Google?
B.v. dit gevonden ===> klik
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Allebei bedankt, dat zijn goede tips!! Vooral de link via Google geeft me denk ik voldoende informatie. Ik ben sinds enkele jaren met de voorbereidingen bezig(aanschaffen van locs en wagens en de eerste C-gleis), na ca. 30 jaar alleen maar tegen enkele oude doosjes te hebben aangekeken. Ik heb dus een aanzienlijke informatieachterstand. Maar heb via dit forum al weer aardig wat kunnen bijlessen en -leren.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
De website met de Maerklin Sammler zal denk ik op termijn zeer waardevol blijken! Nogmaals bedankt voor jullie moeite.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Er zijn 3 type oude motoren van marklin de LFCM de SFCM en de DCM voor de SFCM en de DCM heb je maar een motorschild maar voor de LFCM zijn er 3

Voor de LFCM heb je de ombouwsetjes 60944 en E188838(deze is voor de oudere loks F800,3026,3047,3048)

Voor de SFCM heb je de ombouwset 60943

Voor de DCM heb je de ombouwsetjes 60941 en de 60760(deze bevat ook een simpele decoder)

Verder heb je een hele keus aan decoder die je kunt gebruiken en dan met name afhankelijk van hoeveel uitgangen je wilt gaan gebruiken.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Hallo Peter,

Soms ligt de informatie vlak voor je neus. ;)
Kijk maar eens op onze Wiki ==> Klik
En hier ==> Klik.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Zeer bedankt, opnieuw is dat heel accurate en behulpzame informatie!
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Hoi,ik heb aan vraagje.
Na inbouw van een lopi 4 decoder en onder mfx nog moet worden geprogrameerd voor een digitaal baan.
Maar nu mijn vraag, kan deze digitale lok nog op een analoog baan rijden.

Willem.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Zowel op de website als in de handleiding is het antwoord gegeven: website en handleiding blz 7

The LokPilot 4.0 decoder can be used for both analogue DC or AC locomotives. The decoder automatically switches between the different operating modes ?on-the-fly?. In most cases one does not have to adjust anything.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Wel met de kanttekening dat ESU decoder heel gevoelig zijn voor te hoge analoge spanning(veroorzaakt door de omschakel puls van oude trafo's)marklin zegt dat hun Mld3/Msd3 daar wel tegen kunnen.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
 @citaat Met daarbij de kanttekening dat het de oude blauwe trafos betreft  ;)
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
MSD3 kan volgens de handleiding max 40V aan.
Oudere M-decoders (incl. de oudere mld/msd) kunnen dat niet altijd.
LokPiloten/-Sounds van ESU kunnen ook geen blauwe-trafo-omkeerimpulsen verdragen...
(bronnen: praktijkervaring en MärklinStore)

Groet, Paul
Re: Ombouw analoog naar Mfx
hoi,

Even over de Esu decoders. Over welk type heb je het?

Citaat van: hmmglaser op woensdag 07 november 2018, 23:54:08
Wel met de kanttekening dat ESU decoder heel gevoelig zijn voor te hoge analoge spanning(veroorzaakt door de omschakel puls van oude trafo's)marklin zegt dat hun Mld3/Msd3 daar wel tegen kunnen.

Zie even dit oude bericht van mij:

Citaat van: ronaldk op vrijdag 09 december 2016, 11:05:10
Hoi,

Citaat van: hvanschaik op vrijdag 09 december 2016, 10:31:01
ik kan me niet voorstellen dat grote jongens als ESU en Märklin zo'n kleine marge aanhouden in de fabricage van hun decoders.

Gewoon een kwestie van de handleiding van Esu lezen. Even letterlijk uit de handleiding:

Citeer
Wir können den Einsatz alter blauer Märklin® Flachtrafos, die ursprünglich für 220V gewickelt wurden, nicht empfehlen. Je nach Alter und Toleranz  dieser Trafos in Verbindung mit den Schwankungen Ihres Stromversorgungsnetzes kann die von diesen Geräten abgegebene Umschaltspannung so hoch sein, dass der LokPilot Decoder zerstört wird.

Met andere woorden. Ze bevelen het niet aan om verschillende redenen zoals ouderdom en toleranties. De bedrijfsspanning van de esu-decoders staat in de handleiding van 5 tot 40 volt. Let op wel verschillend per model. De standaard lokpilot kan 5 tot 40 volt. De DCC-versie kan niet meer dan 27 volt. De micro's zelfs maar 21 volt.

Groeten Ronald.

Ligt dus aan de decodertype hoe hoog voltage deze aan kan. Daarbij ligt het gewoon vast in de NRMA voorwaarden dat een decoder minimaal 27 volt voor H0 of grotere schaal moet kunnen verwerken. Zie ook even dit draadje over het gebruik van de oude blauwe trafo's en lokpilots: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd.

Citaat van: pajomaho op donderdag 08 november 2018, 19:33:38
LokPiloten/-Sounds van ESU kunnen ook geen blauwe-trafo-omkeerimpulsen verdragen...
(bronnen: praktijkervaring en MärklinStore)

Wat ik al in een ander draadje ooit zei: Je hebt veel variabelen, (ouderdom, slijtage, belast / onbelast) waardoor je niet altijd kan zeggen: Het werkt of het werkt niet.

Groet Ronald.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouw analoog naar Mfx
 @citaat In dit soort discussies is de stelling altijd: mijn merk is goed dus andere merken zijn slecht.

Maar meer inhoudelijk: wie zijn dure soundlok met MSD of Esu LokSound op de analoge wisselspanning baan zet loopt altijd een risicootje. Je moet het eigenlijk niet willen ondanks de spec's.

Gr, Ben.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
@Ben: Helemaal mee-eens. Je moet dat eigenlijk niet willen.

Groet Ronald.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Citaat van: brund55 op donderdag 08 november 2018, 00:52:13
@citaat Met daarbij de kanttekening dat het de oude blauwe trafos betreft  ;)

Hallo

Na metingen door enkele stummiforum leden blijkt dat de witte trafos vaak zelfs nog een hogere spanning afgeven.
Het enige verschil is de aangepaste beveiliging voor de gebruiker.

Wat echt gevaarlijk is voor een decoder zijn de 10 en 16 VA trafos.
Omdat deze weinig vermogen hebben, hebben ze een hogere omschakelspanning.
Dit om ervoor te zorgen dat de spanning onder (analoge) last niet te veel inzakt door het geringe vermogen.
Digitale loks geven bij omschakelen vrijwel geen belasting en krijgen met zo'n trafo dus de volle spanning. "Poef" zegt het dan.

Bart
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 09 november 2018, 08:00:14
@citaat In dit soort discussies is de stelling altijd: mijn merk is goed dus andere merken zijn slecht.

Maar meer inhoudelijk: wie zijn dure soundlok met MSD of Esu LokSound op de analoge wisselspanning baan zet loopt altijd een risicootje. Je moet het eigenlijk niet willen ondanks de spec's.

Gr, Ben.
Alleen gaat jou stelling in dit verhaal niet helemaal op.
Het gaat hier over advies van ESU zelf,bij gebruik van een analoge aansturing dan niet de oude marklin trafo's gebruiken omdat men hier slecht ervaringen me heeft.
De uitspraak dat de marklin Mld3/Msd3 decoders geschikt zijn voor alle analoge trafo's ook oude komt van een Marklin manager.
Ik kan zo snel niet even de stuk laten zien(Misschien dat andere ze wel weten te vinden)
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouw analoog naar Mfx
 @citaat Ik schreef: je loopt altijd een risicootje en dat blijf ik vinden. Gebaseerd op zien, lezen, luisteren en ervaring.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Citaat van: Bahn-AG op vrijdag 09 november 2018, 11:18:44
Wat echt gevaarlijk is voor een decoder zijn de 10 en 16 VA trafos.
Omdat deze weinig vermogen hebben, hebben ze een hogere omschakelspanning.
Dit om ervoor te zorgen dat de spanning onder (analoge) last niet te veel inzakt door het geringe vermogen.
Digitale loks geven bij omschakelen vrijwel geen belasting en krijgen met zo'n trafo dus de volle spanning. "Poef" zegt het dan.

Bart

Bovenstaande is helemaal correct !

Dat je nog eens de feitelijke waarheid op het forum aantreft...
Meestal is het alleen maar oeverloos gezwam.

grv Huub
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Wat is een feitelijke waarheid?
Een (oude) 220 Volt trafo die op 230 Volt wordt aangesloten waardoor de uitgangsspanning en omschakel puls ook een stuk hoger wordt ..........  :(

groet
Harald
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Jawel, als je ook nog even aangeeft hoeveel extra spanning er dan uit komt ?
Anders geeft het alweer wilde speculaties  :)
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
In ieder geval te hoog.

groet
Harald
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouw analoog naar Mfx
Citaat van: Haradigi op vrijdag 09 november 2018, 22:39:18

Een (oude) 220 Volt trafo die op 230 Volt wordt aangesloten waardoor de uitgangsspanning en omschakel puls ook een stuk hoger wordt ..........  :(


Onzin Harald.

Over netspanning: de oude waarde was 220V met een tolerantie van +/-10%, dus maximaal 242V. De nieuwe waarde is 230V met een tolerantie van +/-6%, dat is maximaal 244V.

De procentuele verhoging van 220 naar 230V is 4,5%. De 24V zou dan ook 4,5% hoger worden, dat is maar 1V meer......

Gr, Ben.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Hi Ben,

Nou onzin........ je berekening bewijst dat het wel waar is.
Dat het verschil maar "1 Volt" is,  ok das weinig.

groet
Harald
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Wat een aardig en informatief draadje. Leerzaam.

Als ik het goed begrijp geeft mijn oude blauwe trafo (bedoeld voor 220 volt stopcontact) tegenwoordig een puls van 25 in plaats van 24 volt bij het omschakelen van de rijrichting.

En als ik het goed begrijp dan horen moderne decoders in analoge stand tot 27 volt veilig te verwerken.
Uitgezonderd ...oudere decoders. Ik wacht nog even met het ombouwen van de locs, geloof ik.
Ooit zijn ze allemaal nieuw en betrouwbaar.  8)
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Ik sluit mij aan met Jan22.
Prima verhaal en zal de schakel spanning eerst kontroleren , mijn dank voor deze info.

Willem22

Re: Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Citaat van: Jan22 op zaterdag 10 november 2018, 18:23:29
Als ik het goed begrijp geeft mijn oude blauwe trafo (bedoeld voor 220 volt stopcontact) tegenwoordig een puls van 25 in plaats van 24 volt bij het omschakelen van de rijrichting.

Dit klopt theoretisch.
Omdat een trafo een redelijk recht toe - recht aan ding is, kan je het eenvoudig berekenen:
uitgangsspanning hoort 24 Volt te zijn, bij een spanningsverhoging aan de primaire zijde van 220 naar 230 Volt, moet je de 24 (Volt) delen door 22 en dan vermenigvuldigen met 23.
Dat geeft een klein verschil van ca. 1 Volt en kan nooit een probleem zijn.
Maar ga je het nameten, blijkt er een veel groter verschil te zijn: ik heb hier nog een 16VA trafo liggen en de 24 Volt-uitgang levert maar liefst 33,5 Volt.
Dat is onbelast gemeten omdat een decoder de 24 Volt ook nauwelijks zal belasten.

Dit heeft niks te maken met toleranties of 220 naar 230 verhoging maar is bewust gedaan om bekende redenen:
je moet genoeg spanning hebben bij voldoende stroom door het omschakelrelais.

En Willem: geloven is goed, controle is inderdaad beter, dus nameten.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Wissels e.d. meet ik altijd door na aanschaf, maar trafo's eigenlijk nooit.

Misschien omdat ik in hoofdzaak gelijkstroom gebruik voor de trein en voor de logica (aansturing wissels, seinen, relais).

Hoe meet je die trafo-puls ?
Hoe gaat dat in z'n werk (moet wel eerst even de batterijen van m'n meetapparaat vervangen).
Ik heb analoge blauwe wisselstroom trafo's van Märklin, Temsi en Titan, alle voor 220 volt.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Voor degenen die dit niet weten:

Zet de multimeter in de AC-volt stand en eventueel het spanningbereik op 30 Volt of hoger.
Uitsluitend de meetpennen met de bruine en rode aansluitingen verbinden en bedien vervolgens de omschakeltoets.
Natuurlijk lang genoeg zodat je de waarde fatsoenlijk kan lezen.

grv Huub
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouw analoog naar Mfx
Citaat van: Haradigi op zaterdag 10 november 2018, 17:17:58

Nou onzin........ je berekening bewijst dat het wel waar is.
Dat het verschil maar "1 Volt" is,  ok das weinig.


Psies, 1 volt is weinig.

De berekening was om aan te geven hoe een en ander in elkaar zit en om nog eens tegen het fabeltje aan te leunen dat je de oude blauwe trafo niet meer mag gebruiken omdat die gemaakt is voor 220V en dat die bij inzet op 230V een veel te hoge omschakelpuls geeft zoals ook jij beweerde getuige deze citaten:

Citaat van: Haradigi op vrijdag 09 november 2018, 22:39:18

Wat is een feitelijke waarheid?
Een (oude) 220 Volt trafo die op 230 Volt wordt aangesloten waardoor de uitgangsspanning en omschakel puls ook een stuk hoger wordt ..........  :(


Citaat van: Haradigi op vrijdag 09 november 2018, 23:08:01

In ieder geval te hoog.


Marklin heeft dat indertijd ook gehint terwijl vervanging van die trafo's een marketing dingetje was. Evenzo de uitspraak van de Marklin manager die Mark aanhaalt: dacht je echt dat ze zouden roepen "Koop onze decoders niet want ze kunnen niet tegen de hoge omschakelpuls". Natuurlijk niet, ze kletsen er een verkooppraatje omheen. :D

Het zou hier geen wedstrijd moeten zijn wie het beste antwoord geeft, tenslotte gaat het er om dat een ieder wijzer wordt van een discussie. Maar als er onzin wordt geblaat is het handig even uit de doeken te doen hoe het zit. Zie ook wat Huub schrijft.

Re: Ombouw analoog naar Mfx
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Nu hebben we theorie en "meten is weten" gehad, dan voeg ik nog een praktijkvoorbeeldje toe.

Ik heb een Artitec DE2 (heeft meen ik een Lokpilot decoder aan boord). Die liet ik analoog pendelen met een witte 32VA Märklin-trafo. Daar ben ik na twee defecte decoders mee opgehouden. Eentje kan nog een gevalletje pech zijn, maar twee dan lijkt het structureel. Tegenwoordig heb ik dat digitaal opgelost. Dat gaat tot nu toe prima.

Mijn aanbeveling is dan ook: analoog rijden met decoders gaat prima zolang je niet teveel van rijrichting verandert.


Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met name ESU-decoders wat kwetsbaar zijn voor de analoge omschakelpuls. Ik had tot ik met die DE2 ging rijden nooit problemen analoog, terwijl ik diverse digitale locs (vooral Märklin en Roco) heb. Kan daar iemand wat zinnigs over zeggen?
Re: Ombouw analoog naar Mfx
hoi,

Citaat van: 1200Blauw op maandag 12 november 2018, 09:29:44
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met name ESU-decoders wat kwetsbaar zijn voor de analoge omschakelpuls. Ik had tot ik met die DE2 ging rijden nooit problemen analoog, terwijl ik diverse digitale locs (vooral Märklin en Roco) heb. Kan daar iemand wat zinnigs over zeggen?

Ook hier weer: Welk type decoder van Esu zit er in? Er zit nog wel wat verschil in. De lokpilots zijn er in diverse smaakjes: DCC only, Multiprotocol, M4, mini, sound, enzovoort. Zie mijn eerdere post met daarin wat voorbeelden genoemd van Esu zelf. Als je niet weet welk type decoder dan is het gokwerk.

Groet Ronald.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Maar zit er dan hardware matig verschil tussen een DCC only,Multi protocol en een M4 ik heb ze alle in de hand gehad maar kon zo geen verschil zien.
Re: Ombouw analoog naar Mfx
Kijk even in de handleiding van de Lokpilots. Daar staan de waarden vermeld. Er zit een verschil volgens Esu.

Groet Ronald.