Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

control unit 6021

Gestart door PaulC donderdag 18 oktober 2018, 18:47:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
control unit 6021
Lid sinds: 2014

offline
control unit 6021
Hallo,
Met de control unit kan men 1 loc laten rijden en de snelheid regelen, al de andere loc's op de baan  houden de hun ingestelde snelheid, en zijn niet te regelen of men moet hun nummer oproepen.
Als men een tweede contol unit 6021 zou bij plaatsen, kan dat, mag dat, moet dat in serie of parallel , samen op de zelfde transfo of moet er een aparte transfo per control unit zijn . ik heb in oude catalogen van Marklin gezocht maar er is maar een control unit op de tekening.
De loc's zijn digitaal maar de baan is omgebouwd om digitaal te rijden met een extra booster.
Graag verneem ik van jullie een reactie en alvast bedankt.
Groetjes Paulc
Re: control unit 6021
nobody
gast

Re: control unit 6021
Je kunt een Märklin Control 80f aan de rechterzijde, met de meegeleverde 21 pins steker, koppelen met de 6021.
Zie dit artikel in onze Wiki ===> klik
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2016

online
Re: control unit 6021
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: control unit 6021
Deze vraag is wel vaker voorbij gekomen. Een goed en volledig antwoord.
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: control unit 6021
De 6020 ( Moterola I) en 6021 ( Moterola II) zijn centrales. Hiervan gebruik je er maar 1!
Zoals gezegd kan je aan de rechter* kant nog negen andere rijeregelaars aansluiten, zoals de 6035 (F0) en de 6036. (F0-4)
Om een rijdende loc over te nemen op een rijregelaar dient men eerst het eerste cijfer in te toetsen, daarna de rijnregelaar op de snelheid in te stellen, en daarna het tweede cijfer in te toetsen. Anders valt de te besturende rijdende loc stil.

Mvg. Marcel

(*Links veranderd in rechts. Kan trouwens maar op 1 manier.)
Re: control unit 6021
nobody
gast

Re: control unit 6021
 @citaat De extra rijregelaar dient aan de rechterkant van de 6021 aangesloten te worden.
Bron afbeelding ===> klik
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2010

offline
Re: control unit 6021
En dan is er nog de minder bekende ''infra control 80f'' met infra rood afstandbediening en je de hele ruimte lekker door kan wandelen. Voor mij onmisbaar zolang ik dit systeem gebruik.
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: control unit 6021
Daar was ik maar niet over begonnen.
Eveneens als de beperkte centrales in de startsets die ook verder te combineren zijn met de 6035/36/40/41/43 enz.

Mvg. Marcel
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2010

offline
Re: control unit 6021
Citaat van: lokje 23 op zondag 21 oktober 2018, 19:49:12
dit zou me ook nog kunnen versmaden. zo een hulp bij de hand hebben. het moet steeds lukken ( hier is het toch veel zo ) dat men net aan de andere knt van de baan bent en ja daar gaat iets mis. dus zou een goede hulp zijn. even over nadenken. tweedehands moet dit toch te vinden zijn.

lucien.

Zeker wel 2e hands te vinden. Soms ineens een aantal tegelijk. Ik heb zelfs een 2e liggen. Moet nog testen of je er twee kunt gebruiken. Op de afstandsbediening kun je namelijk snel schakelen tussen 4 treinen door een schuif knop.
Het is overigens vrijwel storingsvrij voor de info. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. In de afstandsbediening gaat een 9V batterij en die gaat erg lang mee. In infra rood ontvanger zit aan een lange draad waardoor je die ergens in de ruimte kunt ophangen zodat je overal bereik hebt. Bijvoorbeeld in een hoek.

Inmiddels zijn er veel mogelijkheden om draadloos je treinen te besturen maar toen Marklin met de nieuwe systemen kwam (MS1, CS1 etc.) zal alles weer aan een kabel vast. De infra control is daarmee eigenlijk de reden geweest waarom ik nooit ben overgestapt. Ik heb in H0 geen treinen met geluid dus de functie toetsen heb ik niet meer nodig dan F0 t/m F4. Verder kun je er ook mee programmeren, even oefenen om de handelingen te onthouden en dat gaat prima. 80 adressen is voor mij tot nu toe ook voldoende. In de toekomst zal het wel steeds meet tekortkomingen hebben, ik zal ook vast wel een keer overstappen. :)

Wat ik zo stom vind aan veel moderne systemen is dat er vaak niet de mogelijkheid is om gewoon snel een adres in te voeren waardoor je direct kunt rijden, zoals bij de 6021 en zijn uitbreidingen. Bij aanmelding van MFX kun je een kop koffie gaan halen en wil je handmatig invoeren dan moet je menu's door. Op de 6021 voer ik het adres in en ik kan rijden..... Soms is simpel wel lekker overzichtelijk. Ach, zo is er voor iedereen wel een passend systeem te vinden :)

Moet trouwens zeggen dat ik wel onder de indruk ben van de aanmeld snelheid van RailCom. Dat gaat (wat ik gezien heb) binnen enkele seconden.
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2014

offline
Re: control unit 6021
Hallo forum vrienden,
Hartelijk dank voor jullie reactie, uit jullie tekst blijkt dat er maar een 6021 (control unit) op de baan mag staan en ook logisch is als men de commentaren er op na leest. Jullie verwijzen voor draadloze verbinding naar Infra control 80f die dan de rechtse kant van de control unit 6021 wordt in geplugd en IR control (als draadloos bedienings toestel) .
Ik ben opzoek geweest naar de nummers, zou het kunnen zijn 6070 voor Infra control 80f en 6071 voor IR control (dit heb ik gevonden in een oude cataloog)
Zijn ze gemakkelijk te vinden op beurzen ( bvb Houten) of via deze weg (forumleden) of via Ebay? Wat is een redelijke prijs voor dit systeem?
Laat het maar weten.
Vriendelijke groeten
Paulc
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2010

offline
Re: control unit 6021
Deze heb je nodig als je de draadloze unit erbij wilt hebben.
Zie foto:
Re: control unit 6021
nobody
gast

Re: control unit 6021
Paul, de infrarood ontvanger dien je zodanig op te stellen dat je de unit met de zender kunt aanstralen.
Is een lichtstraal, dus geen radiosignaal (dat "om een hoekje" kan).
Het beste: Ergens hoog aan de wand ophangen, zodat de lichtstraal niet belemmerd wordt.
Bij mijn Uhlenbrock Intellibox Infrared, is de ontvanger ingebouwd in de controller en dat is onhandig.
Die IR gebruik ik dan ook niet (afgeplakt), ik gebruik de Daisy afstandbediening, met snoer.
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2006

offline
Re: control unit 6021
Ik zou opteren voor de Uhlenbrock uitbreidingsset 64820 voor de 6021. Deze heb ik ook (staat ongeveer in het midden van mijn baan) + nog 2 extra ontvangers opgehangen aan de uiteinden (mijn baan meet 10m x 3m) zodat het zendbereik overal optimaal is . Ik heb ook 2 afstandbedieningen zodat ik aan elke kant van de baan er een liggen heb. Heel heel handig.
Guy
Re: control unit 6021
Ik heb ook de infra set vam Märklin naast een 60f aangesloten. Aan linkerzijde van de 6021 keybord en memory?s. Inmiddels uitgebreid met een 60128 voor de verbinding van deze oude centrale naar mijn nieuwe CS3 plus. Alles werkt, zowel de aansturing van de oude als de aansturing van de nieuwe. mijn oude digitale loc?s met weinig functiemogelijkheden staan (en kunnen aangestuurd) op de oude centrale, maar worden herkend door CS3. Een van mijn keyboard stuurt m?n draaischijf 7286 aan. Ergo oud en nieuw digitaal prima combineerbaar.
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2006

offline
Re: control unit 6021
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2011

offline
Re: control unit 6021
Weet iemand of ik mijn 6021 via de adapter-6021 kan koppelen aan de ecos en hiermee ook mijn loks draadloos kan besturen met de iris.
De meeste loks hebben wel een esu multiprotocol-dekoder.
Mvg

755philippe
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2010

offline
Re: control unit 6021
hoi,

Citaat van: 755philippe op dinsdag 23 oktober 2018, 00:05:19
Weet iemand of ik mijn 6021 via de adapter-6021 kan koppelen aan de ecos en hiermee ook mijn loks draadloos kan besturen met de iris.

Waarom zou je dat willen? Je kan toch je je baan met de ECoS besturen zonder de 6021? En als je de 6021 toch wil gebruiken dan kan je via de snifferaansluiting van de ECoS laten werken, zie Control Unit 6021 aansluiten op EcoS. Maar dan is de 6021 een slave van de ECoS.

Groet Ronald.
Re: control unit 6021
Ben den Hollander
gast

Re: control unit 6021
 @citaat @citaat Doe die oude rommel lekker weg. Als je een handregelaar aan je Ecos wilt koppelen koop je een Esu LocoNet convertor.

Re: control unit 6021
Lid sinds: 2006

offline
Re: control unit 6021
@Ben
Rommel is iets dat niet meer werkt. Het is niet omdat iets oud is dat het rommel is.
Heb je je nog nooit afgevraagd waarom nog zovele mensen de 6021 gebruiken, ondanks zijn leeftijd ?
Moet ik die weggooien, terwijl hij nog prima werkt, en overschakelen naar CS1, 5j later naar CS2 en nog eens 3j later naar CS3 ?
Welke goedgeoliede marketing machine zit hier achter om om de zoveel jaar een nieuwe (dure!) CS op de markt te brengen ?
Dump je je oude wagen telkens er een nieuw model komt ? Nee toch.
Maar ik kan je wel volgen als je op vandaag start vanaf het begin dat je niet meer moet investeren in een 6021.

Guy
Re: control unit 6021
Ben den Hollander
gast

Re: control unit 6021
Citaat van: guyremgabdel op dinsdag 23 oktober 2018, 16:27:18

Heb je je nog nooit afgevraagd waarom nog zovele mensen de 6021 gebruiken, ondanks zijn leeftijd ?


Zeker wel. Als mensen (zoals mijn hoogbejaarde vriend die ik regelmatig help) uit de voeten kunnen met de 6021 is er geen reden deze te vervangen. :)

Maar ik reageer op Philippe met de Ecos, een moderne centrale die veel in huis heeft. Daarin investeren waardoor je de oude 6021 kan koppelen om uiteindelijk met een eveneens verouderde IR bediening te kunnen rijden is weggegooid geld (vind ik). Hij heeft veel meer aan een moderne handregelaar, ongeacht het merk.

Verder mag je me op mijn spreektaal aanspreken, prima, maar probeer ook even de strekking van mijn post te doorgronden, da's waar het om gaat. ;)

Gr, Ben.
Re: control unit 6021
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: control unit 6021
Citaat van: guyremgabdel op dinsdag 23 oktober 2018, 16:27:18
Rommel is iets dat niet meer werkt. Het is niet omdat iets oud is dat het rommel is.
Dan is een 6021 dus rommel... Geen standaard wisselsturing, geen MFX, geen multiprotocol, geen ondersteuning voor sturing per app, geen mogelijkheid tot het programmeren van CV's. Hij doet het nog, ja, maar dat is wat anders dan nog altijd werken. Is ook niet erg, de oorsprong van het ding gaat 40 jaar terug in de tijd.

Gewoon lekker per app sturen op die ECOS.
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2006

offline
Re: control unit 6021
Als alles wat niet met een app aanstuurbaar is, rommel is , dan zijn veel centrales dat. (CS1, enz).
Trouwens we wijken af. Ontwerper van dit artikel bezit blijkbaar een 6021 en als hij goedkoop wil uitbreiden, dan is de Uhlenbrock set een oplossing.
Hierdoor krijgt hij toegang voor amper 80? tot loconet en verder naar een pc. En hij heeft per direct ook een afstandsbediening.

Guy
Re: control unit 6021
nobody
gast

Re: control unit 6021
Citaat van: Laurent op dinsdag 23 oktober 2018, 21:47:46
geen mogelijkheid tot het programmeren van CV's.
Je kunt met de 6021, beperkt (n.l. tot 81) MM1 en MM2 CV's instellen.
Mfx decoders, rijden onder het MM2 protocol.
Niet programmeren: Dat heeft de fabriek gedaan.
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2010

offline
Re: control unit 6021
Citaat van: nobody op woensdag 24 oktober 2018, 08:39:11
Je kunt met de 6021, beperkt (n.l. tot 81) MM1 en MM2 CV's instellen.

Ter aanvulling:
Je kunt in ''lange modus'' komen door waarde 07 in cv 07 in te voeren wanneer je in ''korte modus'' bent. Daarmee kun je ook hogere CV's instellen. :)

Zie:
https://wiki.3rail.nl/images/8/87/6021-programmeren1.png
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: control unit 6021
Geluiden in een decoder zetten gaat niet. Maar alle cv?s zijn te programmeren met de 6021.
Uitlezen niet. Dus noteren wat je gaat programmeren.
En als je met de 6021 een avondje aan het programmeren bent, zie je de verbanden tussen de cv?s en waarden ook. Er gaat een wereld voor je open..

Mvg. Marcel
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: control unit 6021
Citaat van: 755philippe op dinsdag 23 oktober 2018, 00:05:19
Weet iemand of ik mijn 6021 via de adapter-6021 kan koppelen aan de ecos en hiermee ook mijn loks draadloos kan besturen met de iris.
De meeste loks hebben wel een esu multiprotocol-dekoder.
Mvg

755philippe

Ik heb een Uhlenbrock Iris aan mijn 6021 "hangen" (met nog twee f80's) en die 6021 hangt dan weer aan de snifferingang van mijn ECoS 2 (of vroeger mijn CS1R). Werkt doorgaans prima.
In je ECoS/CS1R moet er wel een snifferadres voor elke loc geprogrammeerd bekend zijn (zie eerste pagina van elke "Lok wijzigen"). Dat nummer gebruik je op je Iris (of 6021).
Daar je de snifferingang gebruikt op de CS1R, is het alleen wel eenrichtingsverkeer van je Iris of 6021 naar de CS1R.

Uiteindelijk is het op mijn baan handiger, dat mijn ECoS2 in mijn wifi netwerk hangt en ik 'm met mijn Android apparaten kan bedienen (ECoS Controller-app), maar bijna alles kan naast- en door elkaar gebruikt worden. Wat helaas niet werkt is, dat als een loc op een MS1 aan de ECoS actief is, dat die loc dan niet op de ECoS controller app is op te roepen (dus MS1 en Android nemen elkaar niet over op de ECoS/CS1R). Of de Iris het dan wel doet, als een loc op de MS1 geselecteerd is, durf ik nu niet zeker te zeggen...
Groet, Paul
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2006

offline
Re: control unit 6021
Uit de laatste reacties blijkt dus dat die "oude rommel" van een 6021 toch nog heel goed inzetbaar blijft  :)
Guy
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2010

offline
Re: control unit 6021
@Guy: Het is maar wat je als "inzetbaar" ziet ....  O:-D De 6021 is een hele oude centrale. Philippe (755philippe) heeft een ECoS en daarmee een moderne centrale waarmee hij alles kan doen. En ook de ECoS 1 is een wat ouder model. Dan is de vraag waarom je nog steeds je 6021 als "hoofdcentrale" gebruikt als je een dure andere centrale ook nog hebt. Ik zou het mooi omdraaien. De ECoS als hoofdcentrale en mogelijk de 6021 als "handregelaar". Goed, dat is een keuze van

Citaat van: guyremgabdel op dinsdag 23 oktober 2018, 16:27:18
... Welke goedgeoliede marketing machine zit hier achter om om de zoveel jaar een nieuwe (dure!) CS op de markt te brengen ? ....

Geen geoliede machine. Gewoon meegaan in de huidige tijd. Dus zorg je dat je iedere 3 - 5 jaar een nieuwe versie van je digitale centrale uitbrengt. Ook al is het alleen het omhulsel. Je ziet het ook bij de treintjes zelf. De gewone modellen worden in kleinere oplagen gebouwd dus veel wisselingen met andere nummers. Dan blijf je "verzamelen".


Citaat van: guyremgabdel op dinsdag 23 oktober 2018, 16:27:18
Maar ik kan je wel volgen als je op vandaag start vanaf het begin dat je niet meer moet investeren in een 6021.

Nee, inderdaad. Dan begin je met een andere centrale.
Re: control unit 6021
Lid sinds: 2006

offline
Re: control unit 6021
@Lokje23 :
Die man heeft inderdaad een 6021 en wil er een 2e aan koppelen om een extra regelaar te hebben. Maar dat gaat dus niet.
Nu kan die 2 dingen doen :
1) ofwel een extra regelaar 6036 (control80f) bijkopen op de 2e handsmarkt (maar zijn niet zo eenvoudig te vinden)
2) ofwel dat uhlenbrock bakje (kost 80?) en daarmee krijgt hij én toegang tot loconet (en toegang tot pc) én de iris afstandsbediening waarmee hij onmiddellijk 4 treinen tegelijk kan bedienen
Maar als ik dat hier voorstel, komen enkelen al direct met het voorstel om een nieuwe centrale te kopen. Die kost echter wel 800? of dus het 10-voudige.
Alles hangt af van wat die man er wil aan uitgeven natuurlijk.
Als ik voor mezelf mag spreken : ik ga geen 800? uitgeven als ik voor hetgeen ik wil doen er vanaf kan komen met 80?.
Voor die 720? kan ik alweer enkele locs bijkopen.
Guy
Re: control unit 6021
Ben den Hollander
gast

Re: control unit 6021
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 26 oktober 2018, 18:24:40

Maar als ik dat hier voorstel, komen enkelen al direct met het voorstel om een nieuwe centrale te kopen. Die kost echter wel 800? of dus het 10-voudige.


Nergens wordt gezegd dat de topicstarter een nieuwe centrale moet kopen, lees het nog eens na. ;)

Gr, Ben.