Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

automatisch schaduwstation

Gestart door woodymax maandag 07 januari 2008, 18:46:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
automatisch schaduwstation
Hallo Allen,

Ik heb mijn schaduw station klaar, ik heb er ook een schakelkast voor gemaakt met terugmelding, stand van de wissels en knopjes om de wissels te bedienen.

Ik zou graag willen dat ik d.m.v een knop kan kiezen voor handmatige besturing via het paneel, of automatische besturing.

De terugmelding gaat via massa detectie.

Nu zou ik graag het schaduwstation automatisch bediend willen hebben (maar niet met de pc !!!), dat als ik een trein op het spoor naar het schaduwstation stuur, de "besturing" zet de trein weg op 1 van de schaduwstationsporen, naar een tijdje komt een andere trein omhoog en wacht voor de wissel (i.v.m verkeer op hoofdbaan / station), bij mij gaat een ledje branden (zodat ik weet dat er een trein klaarstaat) en als ik dan op een knop druk dan rijdt hij verder.

Dit heb ik natuurlijk allemaal heel mooi bedacht, maar weet niet of dit haalbaar is (voor mij) ???
Verder heb ik wel enige soldeer ervaring, kan een condensateor van een weerstand onderscheiden, maar verder gaat het niet, heb dus alleen de "basis kennis".

Er is (denk ik) 1 probleem, als de trein op sommige sporen staat, moet de rijrichting verandert worden, ik weet niet of dit met een aparte besturing mogelijk is.

Heeft iemand Ideën / voorbeelden ???

Het schaduwstationbanenplan:


Mvg,
Mark
Re: automatisch schaduwstation
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: automatisch schaduwstation
Beste Mark,

Ik zou best wat willen zeggen, maar dan krijg ik vast weer commentaar, daarom wat anders:

Er heeft een boek bestaan dat heette: "de digitale trein" en beschreef de automatisering van een trein baan d.m.v. logische poorten.

Een logische poort is een stukje electronica in een chip dat een actie uitvoert afhankelijk van ingangscondities, bijvoorbeeld (maar er zijn vele mogelijkheden), als beide ingangen "1" zijn dan is de uitgang ook "1".

Als je nu stroomonderbreking hebt dan kun je deze uitgangssignalen versterken en de relais sturen.

Ik weet niet of dit is wat je zoekt, ik weet wel dat zowat alles met logische poorten mogelijk is, geen worder, computers bestaan ook uit deze logische poorten.

Wellicht dat Peter de Deskundige je dan verder kan helpen.

Groet, Anne W
Re: automatisch schaduwstation
Citaat van: Freak op maandag 07 januari 2008, 22:22:58
Hallo Mark,

Vraag is meteen met welke centrale rijdt je ?.
Verder moet je eens kijken op de site van Conrad, daar staat een module voor schaduwstations (vindt het wel duur).

Mvg,
Peter

Nu nog 2 mobile station's, maar morgen (dinsdag) of woensdag wordt het central station hier bezorgt.

Dus: het marklin systems systeem.

Mvg,
Mark
Re: automatisch schaduwstation
Citaat van: Freak op maandag 07 januari 2008, 23:13:36
Mark,

Als je met CS gaat rijden houdt de komende tijd de (Duitse) Marklin Magazine maar eens in de gaten. vanaf Dec/Jan 2007/08 worden daar de mogelijkheden van blokbeveiliging en rijstraten (zonder PC) uitgelegd.

Mvg,
Peter


Hoi Peter,

Bedankt voor de tip, maar ik ben absoluut niet goed in duits, en heb ook geen marklin magazine.

Mvg,
Mark
Re: automatisch schaduwstation
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: automatisch schaduwstation
wat hoor iik daar mark
krijg je ook al een central station ?????
ben ook aan het sparen maar het schiedt nog niet echt op  :D :D
veel plezier met je CS dan maar
groet robert
Re: automatisch schaduwstation
iemand nog ideeën ????

Mvg,
Mark
Re: automatisch schaduwstation
Citaat van: Anne W op maandag 07 januari 2008, 22:16:08

Ik zou best wat willen zeggen, maar dan krijg ik vast weer commentaar, daarom wat anders:


Hallo hallo, ik mag toch hopen dat je gewoon schrijft wat je wilt....
Lekker belangrijk al die lange tenen-reacties....

Ben dus benieuwd wat je in eerste instantie had willen melden.

Succes

Groeten
Arjan
Re: automatisch schaduwstation
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: automatisch schaduwstation
Dag Peter en Mark,

Zie ook dit artikel op de M*-website:
over blokrijden met de CS

Groet, Paul
Re: automatisch schaduwstation
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: automatisch schaduwstation
Beste Arjan,


Ik had je commentaar niet gezien, met het apparaat wat bij mij de zaak regelt kun je vast ook wel een schaduwstation automatiseren.

Groet, Anne W
Re: automatisch schaduwstation
Citaat van: Anne W op donderdag 14 februari 2008, 17:47:22
Beste Arjan,


Ik had je commentaar niet gezien, met het apparaat wat bij mij de zaak regelt kun je vast ook wel een schaduwstation automatiseren.

Groet, Anne W

bedoel je de raptor ?
Re: automatisch schaduwstation
Citaat van: Freak op donderdag 14 februari 2008, 20:52:04
Citaat van: Anne W op donderdag 14 februari 2008, 17:47:22Ik had je commentaar niet gezien, met het apparaat wat bij mij de zaak regelt kun je vast ook wel een schaduwstation automatiseren.
Het antwoord wat Mark al eens gegeven heeft op een andere vraag.

Citaat van: woodymax op maandag 07 januari 2008, 22:54:10
Nu nog 2 mobile station's, maar morgen (dinsdag) of woensdag wordt het central station hier bezorgt.
Maar nogmaals waarom moeilijk als het ook met de CS kan.
Heb al eerder verwezen naar de Duitse MM Dec/Jan 2007 Blz. 20.


Mvg,
Peter

hoeveel euro zal ik dan grof geschat kwijt zijn ?
Re: automatisch schaduwstation
Citaat van: Freak op donderdag 14 februari 2008, 21:07:35
Mark,

Misschien een gekke vraag. Je geeft aan dat je een CS hebt (gekocht).
Het antwoord is dat je met een CS ook wisselstraten en blokbeveilging kunt maken.
Waarom de vraag wat zoiets kost, of heb ik iets gemist ?.


Mvg,
Peter

Hallo Peter,

nee je hebt niks gemist, maar buiten de wissels met aandrijving en het cs zal ik toch nog meer nodig hebben ?

mvg,
mark
Re: automatisch schaduwstation
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: automatisch schaduwstation
peter zegt het goed, ik reageerde alleen op de opmerking van Arjan.

Groet, Anne W
Re: automatisch schaduwstation
Lid sinds: 2007

offline
Re: automatisch schaduwstation
Mark,

zit zelf nog in de planningsfase en ben aan het wachten op de CS2. Mijn vraag is nu of het je gelukt jouw schaduwstation mbv de CS te automatiseren?

Dan nog een tweede algemene vraag betreffende schaduwstations: Wordt het uitrijden van treinen uit het schaduwstation bepaald door een trein die het schaduwstation binnenrijdt of door vrije blokken achter het schaduwstation?

Groetjes, John
Re: automatisch schaduwstation
nee, ik heb de baan niet geautomatiseerd en dat gebeurt ook niet.

Reden: Te duur / veel werk.

mvg,
mark
Re: automatisch schaduwstation
Lid sinds: 2007

offline
Re: automatisch schaduwstation
Peter,

bedankt voor de links.

Groetjes, John