Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Lotschhard Bahn

Gestart door marc-lin maandag 15 oktober 2018, 20:46:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
In de vrije uurtjes bezig geweest met het stationsgebouw van Val di Gardola, het Italiaanse grensstation op de Lotschhard Bahn. Het is een pakket van Minitalia van resin. Lastig in elkaar te zetten maar ben er al aardig ver mee gekomen. Hier en daar nog wat schilderwerk straktrekken en uiteraard de aankleding van het station en alles er om heen. Op de foto's staat alles nog los.

Groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Lotschhard Bahn
Deze kleur geeft hem gelijk een Italiaanse  uitstraling Marc  :thumbup:  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

De basis ziet er al goed uit :thumbup:. Komt het middendeel nog verhoogd te staan? De vensters aan de zijkant daarvan zitten nu wat vreemd ten opzichte van de zijdaken?

Groeten,
WIco
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Ja inderdaad, die vensters zitten raar, het zijdak loopt niet door tot de gevels van het hoofdgebouw. Ik neem maar aan dat dit de bouwwijze is....
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lotschhard Bahn
Heb je geen foto,s van het 1:1 station dan? 
Misschien forum genoot Jonslog eens checken.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dag Marc,

V.w.b. het raam: je zou deze kunnen 'dichtstuccen' met karton in dezelfde kleur als de gevel.
Ik heb wel vaker gezien dat een raamlijst op een blinde muur is aangebracht, zoals ik bij Monte Vecchio heb toegepast: klik

Groeten,

Erik.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Erik - Das geen slecht idee, is idd wel wat realistischer lijkt me. Ga er eens naar kijken. Dank je.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lotschhard Bahn
Een andere optie is dat t stationsgebouw verkeerd aan elkaar zit.
Ik Kan me voorstellen dat de drie gevels aan de perron zijde op een lijn liggen.
Dan komt t raampje net vrij te liggen van t dak.

Maar een zoekopdracht naar 1:1 foto's van dit station levert niets op.

Mvg Robin
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Lotschhard Bahn
Heeft Val di Gardola wel een station? Ik heb ook gezocht maar niets gevonden. Zelfs zoeken op Val di Gardola levert geen treffer op. Gardola bestaat wel maar daar loopt geen spoorlijn door.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lotschhard Bahn
Op Google maps zie de perrons en op de achtergrond een geel gebouw.
Ik gok dat dat het pand is dat Marc aan het bouwen is.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Allen, Dank voor alle reacties.

Vwb de naam Val di Gardola, daar kan ik kort over zijn dat bestaat niet. Ik heb die naam zelf verzonnen. Gardola (bestaat in Italië wel geloof ik) maar verwijst naar Garderen (mijn woonplaats). Met de voorvoegsels Val di... wat Italiaanser gemaakt met een knipoog naar een nabijgelegen waterval waar de plaatsnaam dan weer van afgeleid is. Allemaal pure fantasie dus... 

Vwb het stationsgebouw dat zit volgende de bijgevoegde bouwhandleiding wel goed aan elkaar. De zijdaken lopen niet to tegen de gevel (weer volgens de beschrijving maar eindigen een stukje voor het hoofdgebouw en hebben een muur ter afsluiting van het dak. De eerdere tip om de kozijnen voor een blinde muur te vervangen spreekt mij aan. daar ga ik mee verder. 

Groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Ja, jij hebt al de nodige fantasie gehad met jouw enorme modelbaan(ontwerp)!
Daarom draagt jij ook met gemak die 6 kruisjes met jou mee. Natuurlijk bent jij nog niet aan het einde van die levenswandel!

Hierbij toch nog een persoonlijke bijdrage van deze hele mooie en gezellige dag.
Hartelijk gefeliciteerd met jouw 60e verjaardag! Hiep, hiep, hoera! Dat 6e kruisje mag jij voor de komende 10 jaar dragen. Natuurlijk in goede gezondheid en met nog heel vele ideetjes voor de scenery van jouw LOTSCHHARD BAHN!
Niet alleen NU, maar het gaat best nog mooier worden in de toekomst!
Suk6 en vooral veel plezier met het verder bouwen ervan!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank je wel Gerard!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenavond allemaal,

Even een paar fotootjes. De eerste twee spreken voor zich. Net binnen en nog niet uit de doos geweest. 3, 4 en 5; een onlangs opgehangen achtergrondfoto. Om de diepte van het dwarsdal weer te geven leek me dit een mooie oplossing. Uiteraard moet er (nog steeds) een echte brugpijler onder de brug. Daarnaast, in de weinige tijd momenteel, bezig met wat bovenleidingsprojecten en lekker af en toe rijden.
Groeten,
MarcIMG_9875.jpeg
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lotschhard Bahn
De achtergrond past prima bij de brug :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Ben begonnen met de bovenleiding rond Blausee Mitholz. Bijgaand wat foto's.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Prachtig mooi Marc je aangelegde bovenleiding. :thumbup:
Strak en professioneel ziet het er uit en het is een lust voor het oog om naar te kijken.
Het is wat werk maar het resultaat is schitterend.

Succes met de verdere meters bovenleiding aanleggen.

Groet Michel
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lotschhard Bahn
Sommerfeldt nietwaar? Prachtig hoor, er zijn maar weinig andere merken waarmee je dit resultaat kan behalen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: marc-lin op vrijdag 23 december 2022, 15:50:29de bovenlieding
Ziet er goed uit :thumbup:

Sommerfeldt?
Re: Lotschhard Bahn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Lotschhard Bahn
Een genot om naar te kijken Marc  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

Ziet er erg goed uit :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank voor alle leuke reacties. Het is inderdaad Sommerfeldt bovenleiding. Mooi Kerstdagen allen. Mvg. Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Iedereen de allerbeste wensen voor 2023!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2020

offline
Re: Lotschhard Bahn
Jij ook!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Happy 2023 - Altijd heerlijk een paar dagen vrij! Ben bezig geweest met de verdere aankleding rond Blausee-Mitholz. Nog heel veel te doen uiteraard zoals op de foto's is te zien maar het vordert gestaag. Het is natuurlijk ook niet helemaal een exacte kopie maar (sterk) geïnspireerd door  Blausee-Mitholz. De echte puristen zullen zeker de nodige 'afwijkingen' zien. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

De puristen zien misschien de afwijkingen, maar de liefhebbers zien een geweldige baan in wording :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

Deze liefhebber geniet met volle teugen van je prachtige baan die je aan het maken bent.
Zeker bij het bekijken van je zelf gemaakte bovenleiding loopt het kwijl uit mijn mond.

Groet Michel
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

het is genieten bij het zien van deze foto's van jou prachtige baan. Afwijkingen op je baan, ach het zal wel maar dat is voor de liefhebbers niet van belang. Het is een fantastische baan aan het worden 👍🏻.


Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lotschhard Bahn
Een exacte kopie hoeft niet persé mooi te zijn. Maar dit ziet er fantastisch uit. De sfeer en de uitstraling zijn helemaal  goed.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Lotschhard Bahn
inderdaad een hele mooie baan met veel ruimte  :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank weer voor alle leuke reacties. Hierbij nog wat foto's met de laatste stand van zaken. IMG_0086.jpg
De inrij seinen aan de dal zijde zijn geplaatst (maar nog voor nu nog even tijdelijke permanent aangesloten)
IMG_0090.jpg
Deze en de twee volgende foto's tonen de vorderingen van het talud.
IMG_0089.jpgIMG_0095.jpg
Tenslotte toont een foto met de hele boog bij Blausee voor zover klaar. Ook het midden stuk wordt met een uitneembaar landschapsdeel opgevuld.
IMG_0092.jpg

Groet,
Marc     
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: marc-lin op dinsdag 03 januari 2023, 20:47:28Happy 2023 - Altijd heerlijk een paar dagen vrij! Ben bezig geweest met de verdere aankleding rond Blausee-Mitholz. Nog heel veel te doen uiteraard zoals op de foto's is te zien maar het vordert gestaag. Het is natuurlijk ook niet helemaal een exacte kopie maar (sterk) geïnspireerd door  Blausee-Mitholz. De echte puristen zullen zeker de nodige 'afwijkingen' zien. Groet, Marc

Ach Marc, zelfs puristen worden door de actualiteit ingehaald. Bij jou draait het om de herkenbaarheid. En die boog zal voor velen herkenbaar zijn: zelfs vanuit de cabine! Net als het stationnetje BM. Maar ook Hohten spreekt tot de verbeelding: zeker als je daar de BLS-Höhenweg Südrampe hebt afgelopen via de Bietschtalbrücke naar Brig. En dat landschap: ik vind het gedurfd. Ik moet me er nog aan gaan wagen. Letterlijk en figuurlijk ;-)
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 23 december 2022, 16:19:02Sommerfeldt nietwaar? Prachtig hoor, er zijn maar weinig andere merken waarmee je dit resultaat kan behalen.

Daar tipt geen ander merk aan. Veel verfijningen zul je zelf moeten fabriceren. Met behulp van fijne etsdelen van SwissModellRail (voorheen www.albulashop.ch). Prijzig maar dan heb je ook wat.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Lotschhard Bahn
Zie er heel mooi uit. Ook de filmpjes zijn top!

Meine
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Eindelijk is dan vandaag mijn PIKO RABe 501 Giruno hier aangekomen. Meteen maar even een filmpje gemaakt van de eerste rit over de Lotschhardbahn. De PIKO Giruno rijdt geweldig goed, mooi geluid en vele (licht) functies. Prachtig treinstel.

Re: Lotschhard Bahn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc,

Geweldig treinstel, zeker op zo'n baan als bij jou komt hij goed tot zijn recht  :thumbup: :thumbup:

Veel plezier ermee, maar dat zal wel lukken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Schitterend treinstel!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2012

offline
Re: Lotschhard Bahn
mooi treinstel op een mooie baan  :favorite:;

mvg,
Michel
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2017

offline
Re: Lotschhard Bahn
Kost een paar centjes maar dan heb je ook wat !

Cees
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

Dit is natuurlijk de perfecte baan voor dit prachtige treinstel. Mooi hoor hoe die lengte zich over jouw baan slingert :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lotschhard Bahn
Daar sluit ik mij bij aan Wico :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lotschhard Bahn
Nou dat wordt dan een polonaise. Hoewel ik vind dat een dergelijk HST stel best een iets hogere snelheid mag hebben. Maar ja dan wordt het filmpje weer zo kort en dat is ook jammer.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank voor alle leuke reacties weer. Het is inderdaad een HST trein maar ja de baanvaksnelheid op de Lotschardbahn ligt tussen de 80 en 100 km/u (zoals ook op de Gotthard en Lotschbergbahn). In het filmpje reed de Giruno 100 km/u. Bij (op schaal) 80 km/u doet een trein ongeveer 14-15 minuten over een heel rondje Lotschhardbahn inclusief het doorrijden van beide schaduwstations
. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2020

offline
Re: Lotschhard Bahn
15 min, dan ligt er aardig wat lengte op je baan. Enig idee hoeveel het is?
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lotschhard Bahn
Een kwartier met een snelheid van 80km/h. Dan ligt er dus 20km schaalrail op je baan. Niet slecht.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Er ligt momenteel 1200+ meter aan rails. Inclusief alle schaduwstations. Het traject van de Lotschhardbahn is (voor een volledige ronde, dus starten, helemaal rond en terug op het startpunt) ongeveer 290 meter (dat is rond de 25 schaal kilometers). Een deel beslaat ook een FS traject en station.

Als een trein uit het noordelijke schaduwstation vertrekt, het hele traject van de Lotschhardbahn aflegt naar het zuidelijke schaduwstation (elke trein die naar Italië wil moet door SBF Zuid) en dan naar het FS station rijdt on vervolgens naar het FS schaduwstation te rijden en vandaar weer via het FS station, SBF Zuid naar SBF Noord rijdt is nog eens 7-8 minuten langer onderweg. Denk dat ik daar ook maar eens een filmpje van moet maken. :-).
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Tjonge wat een cijfers en getallen noemt jij allemaal op. Maar wat ben ik blij met mijn video, welke ik over jouw modelbaan heb gemaakt, want die is bijna 21 minuten lang! Dat behelsde slechts een deel van jouw 'baan'! Wat duurde dat ook wel lang, maar daar hebben we beiden van genoten.
Jouw prestatie is nu van geheel andere aard! Er is inmiddels flink wat bijgebouwd. Dat is te zien ook! En ja, dat Bahnhof HOHTENN is nog steeds een blikvanger. Nogmaals mijn dank voor de toegezonden foto's van HOHTENN met de prachtige SBB "Giruno" erop! Daar gaat jij nog heel veel plezier van beleven!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Allen - Hoop dat iedereen een mooi modelspoorweekend heeft gehad...het weer was er wel naar om eens lekker to hobbyen op zolder of in de kelder. Hierbij wat foto's van de ontwikkelingen rondom Blausee-Mitholz. De verschillende stadia van de aankleding van de boog. De laatste foto is de stand van vanmiddag. IMG_0140.jpgIMG_0143.jpgIMG_0145.jpgIMG_0147.jpgIMG_0179.jpg     
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2012

offline
Re: Lotschhard Bahn
handig zo'n staanlamp om aan de baan te werken;
waar heb je die vandaan?

mvg,
Michel
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Van Ikea....vele jaren geleden.