Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Lotschhard Bahn

Gestart door marc-lin maandag 15 oktober 2018, 20:46:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Wimpietje - Eigenlijk heel eenvoudig. Ik neem aan dat je bedoelt hoe ik hem heb gemaakt.

Stap 1: Houten brug op maat maken. Ik heb eerst uit een plaat de verbinding dicht gelegd. Vervolgens bepaald hoe groot de opening moet worden en dat deel vervolgens op maat gezaagd.
Stap 2: Het op maat gemaakte deel met twee balkjes versterkt en het uiteinde (linkerzijde) vastgezet en daarna de schanier vastgeschroefd.
Stap 3: De klapbrug helemaal water pas afgesteld en gezorgd dat de aansluiting zonder knik in één vlak ligt.
Stap 4: De rails op de brug gelegd, en doorgelegd zodat er een gesloten baan ontstaat.
Stap 5: Met een kleine slijpschijf de rails doorgeslapen daar waar de knik en de aansluiting zit. Deze railstukken heb ik vastgelijmd om verschuivingen later te voorkomen\
Stap 6: De rails op het klap deel van aansluitdraden voorzien en aangesloten op de betreffende (in dit geval Italiaanse) stroomkring van mijn baan.
Stap 7: Uitgebreid testen en hier en daar nog wat verbeterd aan de afstelling van de brug.
Hoop dat dit helpt?

Als je andere/meer vragen hebt beantwoord ik die graag.

Groet, Marc

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Oh
Dat is klaar en duidelijk uitgelegd. Had al eens geprobeerd in die zin, maar heb m'n fout ingezien 🤗
Tx hè Marc 👍🏻
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Het 'klapt' niet alleen met die brug, maar ook met mijn handen! Ja, het resultaat is wederom geweldig. Perfectheid is wel iets dat heel hoog staat bij jouw 'modelbaan'! Het wordt zeker een heel indrukwekkende 'baan', waar jij tevreden mee kunt zijn. Het is nog lang niet, wat het voor jou zou moeten zijn. Het komende jaar is nog flink wat werk te verzetten. Telkens een stukje verder en je ziet een modelbaan verschijnen, die klinkt als een (CH) klok! Op tijd en heel nauwkeurig!  :favorite: :-)

"Toeval" zal niet voorkomen, want jij blijft overwegend 'testen' en nog eens testen. Dus dat vergt tijd en inspanning. Doe je best met de aansluitingen en het draden trekken.
Natuurlijk weer mijn dank voor deze 'update' en de foto's zijn heel verhelderend.
Suk6 met jouw CH Modellbahn! :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2021

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc.
ik heb weer genoten hoe je die brug in de baan gebouwd.
Het is toch allemaal mooi hoe je de baan met een flinke snelheid hebt gebouwd.
En bedankt voor de update en ik blijf je met veel intresse volgen ga lekker door zo!!

Groet Wim Broere
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Kort filmpje van twee IC treinen (beiden geduwd) bij Blausee-Mitholz op de Lotschhard Bahn (Noordelijke helling).


Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Nog maar ééntje...niet de beste maar wel leuk (denk ik). Parallel rijdende ICN en Re 10/10 met containertrein bij Blausee-Mitholz

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Mooie filmpjes met een evenzo mooie modelbaan. Het zal wel met het uittesten te maken hebben, maar twee in dezelfde richting rijdende treinen, waarvan er één een Goederentrein is, zal toch naar een zgn. inhaal/wachtspoor geleid dienen te worden. Maar dat zien we over het hoofd. Nu verder alles goed uittesten en een mooie 'loop'plan gaan proberen te maken. Houdt de realiteit wel in het achterhoofd zitten.
Elke keer een klein stapje vooruit naar het 'beeld' wat jij voor ogen hebt.

Ben wel heel benieuwd naar hoe jouw station HOHTENN erbij komt te staan. Wordt een heel mooi project! Dat is wel zeker in al de scenery er omheen! :thumbup: :-)
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Gerard,

Parallel rijden komt veel voor op de Gotthardt. Zie dit filmpje. Een reizigerstrein rijdt een goederentrein voorbij en de langzame trein sluit dan, via een overloopwissel; (er zijn er velen op deze route) weer achteraan op het (doorgaans) linker spoor.

Groet, Marc

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Allen - Heb de een brug in de noordelijke helling verouderd/verweerd. Was voor mij de eerste keer dat ik zo iets deed. Bijgaande een aantal foto's van het resultaat. De brug is een KIBRI bouwpakket. Nu verder met het landschap er om heen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Voor de eerste keer zeker geslaagd :thumbup:. Ik zou er persoonlijk nog wat groen (mosvorming) aan toevoegen op de schaduwdelen (bijvoorbeeld onder de bogen).

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Lotschhard Bahn
Is die brug helemaal zelfbouw?

gr. Gertjan
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooie brug hoor en voor een eerste poging in weathering helemaal niet slecht. Vooral onder de boogjes boven de grote boog zou ik iets meer zwart (of donkergrijs) aanbrengen en zeker mosgroen.

@citaat Kibri bouwpakket, toch.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Chique gedaan hoor 👌
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Ziet er niet verkeerd uit :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: Dirk59 op vrijdag 01 oktober 2021, 10:40:17
Ziet er niet verkeerd uit :thumbup:

Yep!!!

mvg Hans
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: Wico op donderdag 30 september 2021, 20:57:14
Voor de eerste keer zeker geslaagd :thumbup:. Ik zou er persoonlijk nog wat groen (mosvorming) aan toevoegen op de schaduwdelen (bijvoorbeeld onder de bogen).
Gewoon een potje pigment van bijvoorbeeld Vallejo halen. Werkt prima. Aanbrengen met een penseel en je hebt mos/algenvorming op de stenen :thumbup:

De brug ziet er goed uit :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Voort wat betreft de 'aanbevelingen' kan ik niets toevoegen. Volg deze maar op en het wordt een plaatje van een brug! Ik verwacht helemaal, dat jij nog meer gaat doen wat er allemaal van onder die brug en vooral wat er allemaal te zien is aan de achterzijde van de brug. Daar zal / kan iets spectaculairs gaan komen!
Veel suk6 en voor de 1e keer ziet het er prima uit! Je krijgt nog veel meer ervaring wat er allemaal nog te doen staat! Het is en blijft jouw keuze en wij hangen allemaal aan jouw 'vingers'!!
Zet 'm op. Marc!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank voor alle reacties. Ik ga met de 'mos tip' en wat meer zwart nog aan de slag!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: marc-lin op donderdag 30 september 2021, 20:54:00
De brug is een KIBRI bouwpakket. Nu verder met het landschap er om heen.

Lezen is ook een vak  :D. Sorry voor de overbodige vraag.

gr. Gertjan
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hierbij een paar foto's van het 'diepe' dal (in wording) onder het viaduct op niveau één van de noordelijke helling.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Die vallei heeft zeker "n beetje" diepte zeg!!!!! :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2021

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hola, dat wordt een mooi stukje scenery daar ... knappe vallei ... wordt een indrukwekkend zicht als daar een trein z'n weg door zoekt ...  8o :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Jouw nog te maken "Vallei", doet mij direct denken aan het dorpje 'Wassen', omdat daar ook de spoorlijn heel mooi is te aanschouwen als deze zijn weg naar de hoogte gaat zoeken. daar hebben ze het majestieus gemaakt. Dat gaat jij zeker te weten evenaren. Laat ons maar verrassen met jouw scenery-kunsten. Ondergrond is prima! Nu bent jij aan de slag! Suk6!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Indrukwekkende vallei  :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dat is een mooi diepte zo . Dat kan wat moois gaan worden

Groeten,

Johan
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2015

offline
Re: Lotschhard Bahn
Amaai , ziet er allemaal netjes en supergoed uit.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenavond - Weer wat aan de Lotschhardbahn gedaan. Het valleitje/dalletje onder en achter de brug op het eerste niveau van de noordhelling is gegipst (1ste en 2de foto). Daarnaast ben ik begonnen met een zelfbouw viaduct voor het tweede niveau (nog geen foto's). De laatste foto geeft de stand van zaken op de zuidelijke helling boven Hohtenn aan (het hoogste niveau). De eerste bovenleiding is geplaatst, en er is wat gegipst. Heb inmiddels ook alle wissels aangesloten en in Railware gezet.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Lotschhard Bahn
Da's mooi da's héél mooi!

Mvg Hans
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: pinkf op maandag 18 oktober 2021, 06:37:03
Da's mooi da's héél mooi!


Jazeker, want nu komen we steeds dichter bij het antwoord op mijn al lang geleden gestelde vraag hoe die steile hellingen in modelschaal te modelleren. Dus ik volg dit met grote belangstelling.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Viaducten en valleien. Het zijn juist die altijd belangstelling wekken. We turen wat af bij modelbanen, Daarna gaan we zelf aan de slag. Ideetjes genoeg, laat dat maar aan onze Marc over.
Suk6 en veel plezier met de scenery!
Ik voeg maar wat bij! Mogelijk helpt het, je weet maar nooit!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Allen - De omgeving rond Hohtenn is weer wat verder aangekleed, Gertjan kan nu een eerste indruk krijgen van de afwerking van de hellingen. De eerste BLS bovenleiding is op het hoogstliggende deel en de Bietschtal brug aangebracht. Er is ook weer een stukje gegipst, daar is nog een opening zichtbaar, daar komt een uitneembaar landschapsdeel om daar in geval van storingen er nog bij te kunnen.  Daarnaast heb ik een achtergrond foto achter Blausee-Mitholz geplakt zodat ik ook daar kan beginnen met de bouw van het landschap en de verdere realisatie van het legendarische station!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2021

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Marc.
Dat ziet er weer heel goed uit!
Je hebt er nog steeds een hoog tempo in,bij mij zou dat niet meer lukken,maarja daar ben ik ook 75 jaar voor.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Jouw volgers gaan ervan genieten! Wat een energie hebt jij tot nu toe ingestopt. Het wordt indrukwekkend met al die 'ver'-gezichten erbij! Kan mij voorstellen, dat je al stukken klaargemaakt hebt met de nodige scenery!
Ja, ja, dat HOHTENN gaat wat worden. Er zijn  nog meer van die 'liefhebbers' van dat leuke station op de "Lötschbergstrecke"! Dat wordt echt smullen! We zijn nieuwsgierig en zien eigenlijk al uit naar jouw volgende 'update'!
Veel suk6!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: marc-lin op zondag 24 oktober 2021, 20:08:00
Gertjan kan nu een eerste indruk krijgen van de afwerking van de hellingen.  Er is ook weer een stukje gegipst, daar is nog een opening zichtbaar, daar komt een uitneembaar landschapsdeel om daar in geval van storingen er nog bij te kunnen.  Daarnaast heb ik een achtergrond foto achter Blausee-Mitholz geplakt zodat ik ook daar kan beginnen met de bouw van het landschap en de verdere realisatie van het legendarische station!

Idd, ik krijg zelfs een heel goede indruk (op 2 manieren  ;) ). Ik hoop hier veel inspiratie uit te halen, maar denk er nu al over om mijn ontwerp toch nog aan te passen  >:-D. Al die hoogteverschillen en sporenverloop over bruggen en door tunnels is wel heel indrukwekkend; nu ik zie dat ik me niet zo druk hoef te maken over relatief grote hoogteverschillen op korte afstand opent dit perspectief.

Maar ga zo door met ons verwennen met mooie vorderingen/plaatjes.

gr. Gertjan
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
En zo wordt van je treinenruimte in deze transitiefase ineens Zwitserland gemaakt. Het wordt nu snel anders. En nog leuker om naar te kijken  :D
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Nog een bonusfilmpje

SBB Vectrons met ketelwagentrein op de Noordelijke helling bij Blausee-Mitholz

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Marc,

Dank je voor het delen van het filmpje.
Maar wat een bouwwerk wordt het al zo, blijf je volgen.  :P

M.vr.gr. Erwin
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2012

offline
Re: Lotschhard Bahn
Heel mooie en indrukwekkende baan.  Knap staaltje werk hoor  :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dit weekend meer gereden dan gebouwd (wel een aantal dingen gedaan maar was niet direct 'foto-waardig'. Zal morgen nog één of twee filmpjes plaatsen. Hierbij een foto van de vier TEE treinen op de Lotschhard Bahn:
- TEE CISALPINO met Re 4/4 en INOX rijtuigen van de SNCF en de SBB (Lok Roco, rijtuigen Jouef)
- TEE RAe (van TRIX)
- TEE Rheingold (geheel Roco)
- TEE Edelweiss (ook Roco)
De beide Re 4/4-en hebben verschillende bedrijfsnummers.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Helemaal in orde; er zijn velen, die heerlijk kunnen genieten als de treinen 'hun weg' over hun modelbaan zoeken. Dat 'genieten' hoort er ook bij. Die filmpjes zijn een welkome aanvulling. Daar kijken velen naar uit!
Wij doen het wel met de nog komende scenery!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Zoals beloofd een filmpje.

Drie treinen op de Lotschhardbahn; BLS Re 4/4 (duo) met Silowagentrein, SBB Ae 6/6 mer Interregio (EW-II) en een SBB Re 460 met een internationale nachttrein.

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Mijn start is allereerst, dat jij alles bij elkaar een mooi filmpje hebt gemaakt van slechts een deel van jouw modelbaan. Vooral wat er nu staat met name van station HOHTENN is geweldig! Echt indrukwekkend bij elkaar gezet en uitgemeten kwa hoogte. Ja, zoiets verdient een "pluim"! Volgens mij hebt jij het uit CH laten komen? Ja, dat wordt een pronkstukje! Alleen daarvoor was ik al nieuwsgierig en heb het diverse malen al bekeken (zelfs beeldje na beeldje)!
Dank voor jouw filmpje. In een later stadium wordt het geheel anders met de totale scenery erbij. Klasse gedaan tot nu toe! Formidabel!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2016

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Marc,

Ik doe met Gerard mee.
Geweldige baan tot nu toe.  :thumbup:

Jos
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2020

offline
Re: Lotschhard Bahn
Prachtig
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Heel mooi

groet
Harald
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Erg leuk filmpje van jouw baan, das genieten
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dat grote spul op de achtergrond ziet er ook goed uit.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: GWS op maandag 01 november 2021, 11:34:23
-MARC,
Volgens mij hebt jij het uit CH laten komen?

Ja das een Tip Top Model.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Heb ondertussen die "web-site" eens goed bekeken. Zij hebben alle stations in heel Zwitserland in hun assortiment zitten. Tjonge, wat een hoeveelheid aan materiaal. Ook Hohtenn is fantastisch nagemaakt, zelfs met die onderdoorgang. Leuke vondst, trouwens. Jij hebt er heel wat voor over gehad, om het zo natuurgetrouw te gaan namaken. Daar zult je heel veel plezier aan gaan beleven. Suk6 in elk geval en zoals gezegd blijf ik heel benieuwd naar de omgeving van dat station!
Dank voor deze link nogmaals! Mogelijk dat er andere modelbouwers zijn, die daar ook eens gaan kijken, c.q. bestellen!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Lotschhard Bahn
Heb ook maar eens even gekeken.
Dit is wel heel erg duur.
Kost je een vermogen per station.
Met recht Zwitserse prijzen!!