Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Lotschhard Bahn

Gestart door marc-lin maandag 15 oktober 2018, 20:46:48

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allen - Even weer een kleine update. Vandaag de 'fundering' voor de laatste te bouwen spiraal geplaatst. Op de 'fundering komt eerst het retourspoor voor het Italiaanse schaduw station (4 sporen en twee kopsporen). Daar boven op komt de spiraal die het onderste deel van de zuidelijke helling met Hohtenn gaat verbinden. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc,
je hebt nog steeds flink de vaart erin. Mooi om te zien hoe de baan groeit, is genieten :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Lotschhard Bahn
Marc, we hebben het er al eens over gehad maar bij het zien van je laatste foto borrelde er toch nog een vraag op. Je zet je rails vast met schroeven, in de zichtbare gedeeltes tijdelijk maar in schaduwstations permanent, toch? Op de genoemde foto is het duidelijk te zien. Nu zijn er nogal wat leden die iedere keer weer beweren dat hierdoor de geluidsisolatie van de kurkmat teniet wordt gedaan. Mijn punt is dat dat afhankelijk is van hoe vast je die schroeven aan draait. Er worden geen grote krachten op uitgeoefend dus die schroeven hoeven niet 'vast' te zitten. Juist zover dat de rails nog minimaal kan bewegen. Dan vindt er, naar mijn ervaring, nauwelijks overdracht plaats. Wat zijn jouw bevindingen hiermee?
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Heb het vastschroeven ooh bekeken, geeft dat geen storingen met de sleepcontacten? Zelf heb ik geëxperimenteerd met kurk en XPS. Bij mij dempt XPS het meest. Vastleggen: eerst met die pinnetjes, zoals hier ,dan het definitief vastleggen  met hete-lijm-pistool.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2016

offline
Re: Lotschhard Bahn
@Wim,

Marc rijd 2 rail, heeft geen sleper onder zijn locs.

Jos
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Aaah, dacht al zoiets...
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Wat ziet het er prachtig uit in de hoek waar de spiraal omhoog kruipt en terecht komt op het niveau van de Lötschberg. Nabij het nog te plaatsen station HOHTENN zal het er nog mooier gaan uitzien. Immers zo'n station heeft een eigen omgeving en dat wordt weer een flinke klus voor de scenery. Het vereist wel een hoeveelheid 'kennis' van de plekjes aldaar. Ja, iets verderop een klein onderkomen van een een klein zitje met versnaperingen om te drinken e.d. Daar kunt je heerlijk zitten genieten van de treinen, die voorbij komen rijden. Daar kunnen foto's en filmpjes gemaakt worden. Ik zie onze Marc al zitten, fototoestel, filmcamera en op de stoeltjes en/of banken al kijkend naar de treinen!
Ben wel nieuwsgierig hoe dat er allemaal in de scenery gaat uitzien. "Mooi" wordt het zeker!
De snelheid hebt jij er al in en een kans voorbij laten gaan, is er bij jou niet bij. Je kunt er eigenlijk al op gaan vertrouwen, dat er volgend weekend weer een 'update' gaat komen. Suk6 in elk geval!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Lotschhard Bahn
Ziet er al goed uit Marc, je hebt een mooie ruimte en dat werkt toch wel lekker prettig. :thumbup: :thumbup:

Groet Herman.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Gerard

Kan je mij een exacte locatie geven van dat mooie kleine "zitje" op bovenstaande foto ?

groet
Harald
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
 :offtopic:
@citaat
-HARALD,
Tja, allereerst zorg dat je in HOHTENN komt met de "Lötschberger". Deze stopt aldaar. Met frisse moed en voldoende energie met bergschoenen de wandeling starten richting Luogelkin-Viadukt. Dan kan het niet missen en je geniet van de prachtige natuur en met voldoende treinen, die overal te horen zijn, komt je al lopend bij zo'n mooi uitspanning terecht!

Vroeg starten heeft zo zijn voordelen. Ook met de auto is dat stationnetje te bereiken. Zorg ook met een uitgebreide streekkaart op pad te gaan. Wandelingen staan er genoeg op en ook de afstand kan variëren!

Hebt je de beschikking over een Android mobiel, dan kunt je ook de "Lötschental-app" downloaden en gaan gebruiken.
Vooral de BLS heeft vele info en brochures beschikbaar (ook te downloaden)!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Henk - Mijn ervaringen zijn ronduit goed. Inderdaad de schroeven niet te vast (anders druk je ook de biels naar beneden. Ik vind het geluid aller sinds aanvaardbaar. Ik gebruik Fleischmann Profirails in mijn schaduwstations, ook op kurk, en daar maar het wel wat meer geluid. Die profi-rails zijn van vrij hard, solide, plastic. Bij Roco-line is het gewoon redelijk stil. Daarnaast heb ik geen hekel aan het geluid van een rijdende trein.  :) Groet, Marc

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 28 maart 2021, 04:31:25
Marc, we hebben het er al eens over gehad maar bij het zien van je laatste foto borrelde er toch nog een vraag op. Je zet je rails vast met schroeven, in de zichtbare gedeeltes tijdelijk maar in schaduwstations permanent, toch? Op de genoemde foto is het duidelijk te zien. Nu zijn er nogal wat leden die iedere keer weer beweren dat hierdoor de geluidsisolatie van de kurkmat teniet wordt gedaan. Mijn punt is dat dat afhankelijk is van hoe vast je die schroeven aan draait. Er worden geen grote krachten op uitgeoefend dus die schroeven hoeven niet 'vast' te zitten. Juist zover dat de rails nog minimaal kan bewegen. Dan vindt er, naar mijn ervaring, nauwelijks overdracht plaats. Wat zijn jouw bevindingen hiermee?
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Gerard,

Ik ben ook zeker van plan deze zomer een bezoekje aan Hohtenn en omgeving te brengen en het pad vanaf Hohtenn naar Ausserberg te bewandelen.
Groet, Marc
Citaat van: GWS op zondag 28 maart 2021, 12:41:26
-MARC,
Het vereist wel een hoeveelheid 'kennis' van de plekjes aldaar.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: marc-lin op zondag 28 maart 2021, 19:24:10
Hi Henk - Mijn ervaringen zijn ronduit goed. Inderdaad de schroeven niet te vast (anders druk je ook de biels naar beneden. Ik vind het geluid aller sinds aanvaardbaar. Ik gebruik Fleischmann Profirails in mijn schaduwstations, ook op kurk, en daar maar het wel wat meer geluid. Die profi-rails zijn van vrij hard, solide, plastic. Bij Roco-line is het gewoon redelijk stil. Daarnaast heb ik geen hekel aan het geluid van een rijdende trein.  :) Groet, Marc
Als alternatief kun je de rails vast lijmen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Korte update, vandaag een dagje vrij. Druk bezig met de Bietschtal brug. Spuiten en voorlopig plaatsten. Morgen ga ik hem nauwkeurig afstellen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Dat gaat een heel mooi weekend worden met dit prachtige stukje bouwwerk! Het wordt "smullen"!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Jaren vormde de Luogelkin-Viadukt poster de toegang tot mijn treinbaan zolder.
De poster (en de brug) is bij de 1e of de 2e verhuizing zoek geraakt.
Dus nu moet het verder zonder ...

Maar voor iedereen die 'm nog heeft, mijn allerbeste wensen, opdat het goed komt.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2017

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dat wordt mooi Marc.  :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooie update Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2006

offline
Re: Lotschhard Bahn
Jan22 hoe kan met een verhuis nu zo een mooie brug zoek geraken?
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allen - Hierbij wat plaatsje van de vorderingen rond de Bietschtalbrug. De rails liggen erop, het station Göschenen is nu verbonden met het baanvak over de Bietschtal via de spiraal tot Hohtenn.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allen - Nieuwe video van de Lotschhardbahn. Vanafa begin Noordelijke helling, door Blausee en Göschenen, over de Bietschtalbrug tot bijna in Hohtenn. De baan ligt er nu tot Hohtenn.

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Met bewondering het traject bekeken. Ziet er geweldig mooi uit en alles rijdt er overheen, zoals het moet. Mooie bochten en ik zie de scenery er al staan in mijn gedachten. Mooie rijroute en er staan zelfs al wat bovenleidingmasten. Jij houdt beslist niet van stilzitten. Dus ook nu moet ik jou niet te lang ophouden. Tot aan Hohtenn-station verloopt alles naar jouw goeddunken. Daar hort ook weer een mooie foto bij.
Dank voor deze video! Ga door, want het allermooiste gaat allemaal nog komen!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Ik ben sprakeloos...  :O
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Prachtig en ook ...... hoog.

groet
Harald

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2016

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc,

Sprakeloos.

.....Maar wil toch een ding kwijt.
Zou je niet tijdelijk een valbescherming maken.
Het is zonde als er zo'n hele trein naar beneden kukelt.

Verder veel lof.

Jos
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Jos - Ja dat staat inderdaad op het programma en moet zeker op zeer korte termijn gebeuren.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooie baan en ook een mooie video. Rijdt op een mooie snelheid en ook zonder haperingen. Het traject is van een flinke afmeting zowel in lengte als in hoogte :) Daar gaan nog wat jaartjes scenery-werk in zitten.
Re: Lotschhard Bahn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Lotschhard Bahn
Wat een mooie hoogtes zitten er in je baan Marc, ik heb weer zitten genieten van je filmpje  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2020

offline
Re: Lotschhard Bahn
Prachtig!!!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allemaal - Hoop dat iedereen een goed weekend achter de rug heeft. Er is weer het een en ander aan de Lotschhardbahn gebeurt. De laatste spiraal in het Zwitserse deel wordt gebouwd. Ik hoop dat met een week of vier en noordelijke en zuidelijke deel verbonden zijn en de treinen over het hele traject kunnen rondrijden. De tweede foto spreekt voor zich. Twee SBB en twee DB Vectrons te Göschenen. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Druk bezig met het laatste stukje SBB/BLS de ruwbouw. Met een beetje geluk kan de eerste trein a.s. zondag het hele traject van de Lotschhardbahn rijden. Daarna ga ik verder met alle aansluiten en afwerking van de bedrading, digitaliseren etc. Als dat allemaal werkt kan ik met de aankleding van het Zwitserse deel beginnen en/of de bouw van het Italiaanse deel.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Net wat jij al schreef, juist dat laatste stukje is het zwaarste wat nog te doen staat. Maar ook daar slaat jij je er wel doorheen. Jij hebt tenslotte al heel wat achter de rug zitten, waarbij ik weleens denk "Hoe houdt jij dit vol! Wat een tempo!" Werkelijk verbluffend wat er tot nu toe al in jouw treinenkelder staat!
Er staat ons zeker nog een verrassing te wachten in het aanstaande weekend. Bestaat er bij jou nog een hogere versnelling dan de "Overdrive"?
Ontzettend veel suk6, want evenzoveel plezier is er bij jou zeker ook nog te vinden! En als er dan éénmaal 1 trein over het traject kan rijden, dan volgen er nog veel en veel meer!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: GWS op woensdag 14 april 2021, 21:05:28
Bestaat er bij jou nog een hogere versnelling dan de "Overdrive"?
Dat denk ik over het commentaar van Gerard ook wel eens.
Maar inderdaad, in dit geval ben ik het volledig eens.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lotschhard Bahn
 @citaat
Is de locatie van de foto hierboven Keulen Gremberg Rbf ?
In een mast geklommen  :)  ?

groet
Harald
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: Haradigi op woensdag 14 april 2021, 21:20:14
Is de locatie van de foto hierboven Keulen Gremberg Rbf ?
In een mast geklommen  :)  ?

Ik denk gewoon vanaf de loopbrug Harald :cool:
Het is trouwens Mannheim - ken uw klassiekers!

Groeten,

Erik.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
 @citaat :offtopic:
ERIK, jij hebt helemaal gelijk. Vanaf de loopbrug genomen. Stond in mijn archief van een aantal jaren terug.
Trouwens Mannheim is een uitstekende lokatie om daar een paar uurtjes te verblijven. :thumbup: :-)
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 15 april 2021, 08:47:41
Ik denk gewoon vanaf de loopbrug Harald :cool:
Het is trouwens Mannheim - ken uw klassiekers!

Hi Erik,

ff GoogleEarth bekeken en ja hoor die brug gevonden, deze klassieker kende ik nog niet.
Er staat nu een Pointer bij voor eventueel een volgend bezoek daar.

groet
Harald
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allen - Groot nieuws! De Lotschhardbahn is doorgaand berijdbaar. Uiteraard is er nog veel te doen maar er wordt eerst uitgebreid proefgereden om eventuele tekortkomingen op te lossen. Als alles naar tevredenheid functioneert werk ik alle bedrading voor de stroomtoevoer, melders, boostersecties en keerlus modules af. Dan het digitale, geautomatiseerde rijden op het Zwitserse deel voor elkaar krijgen. Bijgaand twee filmpjes (zal binnenkort een film maken van de hele zuidhelling) en wat foto's. De totale rijlengte is 19,7 h0 kilometers (226,85 meter). In dit deel liggen twee grote schaduwstations Noord, 22 sporen gemiddeld 5 meter lang) en Zuid (20 sporen net iets langer dan 5 m gemiddeld). Met de extra sporen bij Blausee, Hohtenn en Göschenen is er nu bijna 700m rails gelegd. Voor het Italiaanse deel is het schaduwstation al gebouwd (onder Hohtenn gelegen met 7 sporen). Al met al bijna 800m rails tot zo ver.




Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Het is alom bekend, want stilzitten is niets voor jou. Met dit geweldige resultaat als beloning (voorlopig)! Is een felicitatie waard! Jij mag tevreden zijn. Ja, helaas zijn de filmpjes iets aan de korte kant, maar daar staat tegenover, dat jij alweer meer "film" beloofd, dus mogen wij eigenlijk daar niet over gaan klagen. Zo te zien, rijdt alles perfect! Jouw werk is geheel "Ausgezeichnet"! Man, echt respect voor jouw tomeloze werkinzet.
Het jaar duurt nog lang evenzo het werk aan jouw 'droomwereld'!
Wij blijven jou volgen! Daarover dus geen zorgen!
Sterkte en veel suk6!
Re: Lotschhard Bahn
ACTS.zuid
gast

Re: Lotschhard Bahn
Goed werk Marc.  :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Lotschhard Bahn
Feli met deze mijlpaal. Ga je de duizend nog aantikken met raillengte? Dat is wel stoer.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2017

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooi resultaat Marc.
Filmpjes zijn kort maar Fijn! 👍🙏🏻 Greetz, Arjan
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2020

offline
Re: Lotschhard Bahn
Veel te kort die filmpjes!!!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank voor alle reacties.

Met het Italiaanse deel erbij zou er volgens het huidige railplan 1100 meter rails komen te liggen. Dus ik denk dat we de 1000+ meter (uiteindelijk) wel gaan halen.

Zal deze week een langere film maken en publiceren.

Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Gefeliciteerd met dit Zwitserse hoogte punt ;) van de baan Marc.
Filmpjes vragen om meer :thumbup:, dus kom maar op met de lange voorstelling.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Wat langere filmpjes....



Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Wij zijn alweer op onze wenken bediend. Heerlijk om zo een blik in en op jouw modelbaan te krijgen. Ja, het is genieten en deze 'snelheid' is van een echt "Zwitser Leven Gevoel"! Ja, ja, mooi gedaan! Nu gaat jij je natuurlijk voorstellen 'hoe' het er allemaal gaat uitzien als de 'baan' al redelijk in de scenery staat.
Dank uiteraard voor de beide 'lange' filmpjes!
Complimenten!
:O 8o B) :-)
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dat was genieten van de langere versies :thumbup: :thumbup:. Dat er nog vele mogen volgen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Marc,

Weer leuke films en wat een baan  :thumbup:

groet
Harald
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2016

offline
Re: Lotschhard Bahn
Eh, ik zie nog steeds geen vangrail.  :-(

Maar wederom genoten van de filmpjes.

Jos