Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Lotschhard Bahn

Gestart door marc-lin maandag 15 oktober 2018, 20:46:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2017

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooi plan van enkele leuke spoorlocaties in die Schweiz. Nog niet bouwen, maar hopelijk wel voorpret Marc.
Grtz, Arjan
Re: Lotschhard Bahn
Ziet er indrukwekkend uit je plannen  :thumbup: Hoe groot is de ruimte waarin je kan bouwen en weet je al de afmetingen van de tafel(s) ?
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
De afmetingen zijn ongeveer 8,40 bij 10,90. De exacte maten van de onderbouw ben ik nog aan het vaststellen. Sleutel nog aan mijn baanplan, probeer er ook een FS (Italiaans) station in te ontwerpen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allen - Eindelijk...we kunnen aan de slag. Deze en volgende week een staycation dus eindelijk tijd. Bijna klaar met schilderen van dat deel van de kelder waar het plafond geel was (het grijze deel blijft grijs). Hout besteld en wordt morgen afgeleverd. De laatste hand aan het definitieve ontwerp van het noordelijke en zuidelijk schaduwstation en dan gaan we hier beginnen. Uiteraard is er al het nodige aan rails en ander materiaal verzameld. Hoop later deze week de eerste zaagsneden kunnen worden gemaakt! Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dat zijn mooie berichten Marc. :thumbup:
Ik kijk uit naar de eerste update. :)

Groet Michel
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allemaal - Zoals vorige week aangekondigd is de bouw dan eindelijk gestart. Twee Fotos geven de voortgang na twee dagen aan. Dit wordt het Noordelijke schaduw station (onderste niveau). De rail liggen er nog los op maar de start is er. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: marc-lin op zondag 21 juni 2020, 19:48:57
De afmetingen zijn ongeveer 8,40 bij 10,90.
Wat een machtig mooie grote ruimte! Succes met het begin. Dit vergt een lange adem.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dacht plaats nog even de laatste versie van de baanplannen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

online
Re: Lotschhard Bahn
Dat is een goed idee Marc.

Ik kan alleen de gele laag nergens verbinden.
Is die nog in ontwikkeling? Of zitten m'n ogen half dicht?

Een 3D plaatje zou ook fraai zijn.  ;)

Bouw ze. Je bent nog wel even zoet.

Mvg Robin
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Marc,

Wat een geweldig mooie ruimte en een zeer inspirerend baanplan! Ik ben heel erg benieuwd hoe dit gaat worden maar ik heb daar, gezien jouw vorige baan, wel vertrouwen in. :thumbup:

Ga je de kelderruimte nog eerst aanpakken met een verfje, vloerbedekking en verlichting? Nu kan het nog, als de baan staat wordt dat een stuk moeilijker.

Succes!

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

Ik ga je met veel plezier volgen. Wat een mooie grote ruimte en een zeer fraai baanplan. Jij kunt de komende jaren vooruit :thumbup:. Heel veel succes en plezier met het bouwen van je nieuwe baan!

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Kleine update.Stand van vandaag.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: narwal op dinsdag 04 augustus 2020, 16:36:43
Hallo Marc,

Wat een geweldig mooie ruimte en een zeer inspirerend baanplan! Ik ben heel erg benieuwd hoe dit gaat worden maar ik heb daar, gezien jouw vorige baan, wel vertrouwen in. :thumbup:

Ga je de kelderruimte nog eerst aanpakken met een verfje, vloerbedekking en verlichting? Nu kan het nog, als de baan staat wordt dat een stuk moeilijker.

Succes!

Eén deel van de kelder is het plafond geschilderd. Dat was geel is nu wit. De vloer laat ik zo. De wanden daar komen straks foto achtergronden.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Het gele niveau is Italië (althans Italiaans station naar eigen inzicht). Staat op een van de afbeeldingen (tenzij jij iets anders bedoelt?)
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

online
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

Ik neem aan dat je het tegen mij hebt in je laatste bericht.

Ik zie nergen sporen naar en van je Italiaanse station naar de rest van de baan lopen. Ik vroeg me af waar het dan heen rijdt.

Alle baanplannen 180' draaien en dan liggen ze kloppend voor bovenstaande foto van je kelder?
En de paarse layer heb je liggen op de bovenste foto.
Of zie ik het verkeerd?

Mvg Robin
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Robin, Snap wat je bedoelt vwb gele layer. Er is een (niet op een van de afbeeldingen zichtbare) layer die aftakt vlak voor het binnenrijden van het zuidelijke schaduw station en dan aansluit op de gele layer net onder Blausee (onzichtbaar tot de trein bij het Italiaanse station de viersporige tunnel uit rijdt. De paarse layer is het laagste niveau van de baan. De plannen 'liggen' goed voor de afmeting van de kelder doch de kelder is een L vorm dus dat kan voor wat verwarring zorgen op de foto's. Zal straks wat foto's vanaf de andere kant maken.  Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Update stand van vandaag. Schaduwstation Noord 1 is inmiddels vastgezet. De opritten naar laag 2 van SB Noord is in aanbouw. Morgen solderen voor voeding, terugmelders etc.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Tweede foto, net niet meegegaan met de eerste.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooi schaduwstation Marc. :thumbup:

Groet Michel
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2015

offline
Re: Lotschhard Bahn
 8o Wat een baan zeg. Daar kun je wel meters op maken met het rijden. Lijkt me een mooi project om te volgen  O:-D
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Korte update - bezig met de bedrading van het schaduwstation, aansluiten melders een voorbereidingen voor het tweede (bovenliggende) deel van het noordelijke schaduwstation. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goed bezig Marc! Je gaat als een speer. Voordeel van een kelder is dat tie lekker koel blijft met de afgelopen warme dagen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Idd was heerlijk werken in de kelder de afgeopen hete dagen  :D
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenmiddag - Mijn CS-2 heeft het met een plof(je) begeven vorig weekend. Gelukkig heb ik inmiddels een nieuwe ESU ECoS binnen. Lastig testen zonder een digitale Centrale :-)
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenavond allen - Weer het één kunnen doen dit weekend. Begon met de bovenste laag van het noordelijke schaduwstation. Er komen acht kopsporen met de mogelijkheid tot lokwissel of omrijden van de lok op twee sporen. Daarnaast is dit deel van het schaduw station is met name bedoeld voor trek-duw treinen en treinstellen. Het (nog te bouwen zuidelijke schaduw station zal identiek worden. Mvg Marc
Re: Lotschhard Bahn
Wim H0
gast

Re: Lotschhard Bahn
Hallo Marc,

Zie er imposant uit met zoveel lange opstelsporen. Met zoveel sporen naast elkaar kun je dan wel gemakkelijk bij het verste spoor? Meestal ontspoort er een trein op de moeilijk bereikbare plekken.

Succes met de verdere opbouw van je schaduwstation, blijf dit volgen.  :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc,
Je gaat als een speer man! Ziet er indrukwekkend uit!
Veel plezier met de verdere bouw.
Groet Jos
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Wim, Dank voor je reactie. Ja daar kan ik nog steeds goed bij. Dat is ook één van de redenen dat ik het bovenste niveau tot acht sporen (treedt) heb beperkte om nog fatsoenlijk bij de achterste sporen te kunnen. Daarnaast zijn de wissels goed bereikbaar. Links kan ik er van twee kanten bij en rechts stopt het bovenste schaduwstation voor de wisselstraat. Mvg Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank je wel Jos. Het is ook leuk om te doen.

Citaat van: MarklinSBB op zondag 30 augustus 2020, 20:22:04
Hoi Marc,
Je gaat als een speer man! Ziet er indrukwekkend uit!
Veel plezier met de verdere bouw.
Groet Jos
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Sorry tipo - treedt moet natuurlijk breed zijn...

Citaat van: marc-lin op zondag 30 augustus 2020, 20:22:23
Hi Wim, Dank voor je reactie. Ja daar kan ik nog steeds goed bij. Dat is ook één van de redenen dat ik het bovenste niveau tot acht sporen (treedt) heb beperkte om nog fatsoenlijk bij de achterste sporen te kunnen. Daarnaast zijn de wissels goed bereikbaar. Links kan ik er van twee kanten bij en rechts stopt het bovenste schaduwstation voor de wisselstraat. Mvg Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Wederom prachtige vorderingen Marc. :thumbup:
Weer met veel plezier naar je update gekeken.

Groet Michel
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc, je hebt een leuk concept voor je baan, met indrukwekkende lange secties. Het zal een plezier zijn om lange slepen te laten paraderen.

Luc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allen - Kleine update, ben gestart met de bouw van de noordelijke helling (richting Göschenen, via Blausee).
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-Marc,
Dat ziet er geweldig goed uit. Overal rekening meegehouden? Natuurlijk, want zo kennen we jou wel. Maar of die brug daar zo moet blijven? Kijk, daar twijfel ik nou aan. Ja, ik weet, dat jij alles in het 'hoofd' hebt zitten. Alleen zou deze niet veel mooier door de bekende Lötschberg Brücke vervangen kunnen  worden? Mogelijk, dat ik iets heb gemist!
Desalniettemin staat er nog heel wat werk te wachten.
Heel veel suk6 en veel plezier in jouw 'hobby-ruimte!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Die Lötschberg Brücke ga ik is ff opzoeken. Is dat een specifieke brug?
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Of bedoel je de Bietschtal Brücke? Die komt er maar dan op de Zuidelijke helling tussen Göschenen en Hohtenn.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Allen - Vandaag begonnen met het eerste deel van het zichtbare traject op de noordelijk helling. De foto's zijn van het onderste van de drie niveau's. Vandaag zijn ook mijn tunnelportalen van Pirovino binnengekomen en gisteren een SOB RBe 552. Hopelijk kan ik morgen weer verder.Uiteraard is de (beginnende)spiraal nog niet goed afgesteld. Mvg. Marc
Re: Lotschhard Bahn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Lotschhard Bahn
In een woord indrukwekkend Marc   :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Lotschhard Bahn
Die spiraal kan beter maar dat had jezelf al in de gaten  :P. Lekker bezig zo, het zal allemaal goed komen.
Ik blijf dit volgen  :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dat heb je mooi gedaan Marc, daar krijg je een mooi traject voor jouw treinen.

Luc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Prachtige vorderingen Marc. :) :thumbup:
Een plezier om naar te kijken.

Groet Michel
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Blij te vernemen, dat de 'brug' op een ander deel gaat komen. Persoonlijk kijk ik daar naar uit, omdat het een indrukwekkende en mooie konstruktie in het berglandschap is. Vooral als je erlangs loopt. Dan redt je het niet om door te lopen. Dat werd dus een hele tijdspanne om alles goed te bekijken. Maar dat zal jij bij de opbouw ook wel hebben.
Heel erg veel sterkte met de bouw van alle elementen, welke in de banenloop worden 'verstopt'!
Re: Lotschhard Bahn
Wim H0
gast

Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: marc-lin op zondag 30 augustus 2020, 20:24:41

Sorry tipo - treedt moet natuurlijk breed zijn...


Tipo? Ja ja  ;) :)

Vindt je parade spoor een geweldig stukje dat moet straks met scenery wel een heel mooi stukje baan worden.  :thumbup: Ik begin nu ook te twijfelen om de bovenbouw van K-rails te gaan voorzien.
Vindt trouwens je constructie wel een dingetje. Je schroeft alles aan de achterwand vast heeft dat een reden lijkt me niet zo stevig als er een bovenbouw op moet komen. Succes blijf het zeker wel volgen je kunt mooie meters maken.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allen - Dank voor de reacties. Vandaag nog het een aan de spiraal gedaan dies is nu zover klaar dat het tweede niveau van de noordelijke helling kan worden gemaakt de komende dagen/weken. Halverwege de spiraal eindigt ook het booster scheidingstraject (gevoed door de tweede booster). Ik heb, vwb voeding de baan ingedeeld in de volgende segmenten:
- Booster 1 - Noordelijke schaduwstation
- Booster 2 - Noordelijke Lotschardbahn
- Booster 3 - Göschenen en omgeving
- Booster 4 - Zuidelijke Lotschardbahn
- Booster 5 - Zuidelijke schaduwstation
- Booster 6 - Stazione FS Marano
- Booster 7 - Italiaans Schaduwstation
- Booster 8 - Algemene digitaalstroom (wissels ed)

@Wim - De achterwand lijkt idd niet erg stevig maar die is aan de achterzijde voorzien van balken waarop de balken aan de voorgrond dan weer zitten. Ik bouw mijn constructie zo stevig dat je er op kunt staan mocht dat nodig blijken.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenavond allen - Eerste aanzet voor niveau 2 van de noordelijke helling. Uiteraard moeten de platen nog op maat gemaakt worden, de steunpalen worden ingekort etc.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lotschhard Bahn
hoe dikker hout, hoe minder staanders?
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
 @citaat
Ik blijf in stijl:

Hoe langer de modelbaan, hoe langer de bergen zullen worden! Dus:  ook hoe hoger! Leuk om 'ze' te gaan beklimmen!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
En zeker voor de Re 10/10 met een lange goederentrein! Daar kijk ik zelf ook enorm naar uit maar....er moet nog heel veel gebeuren. Ik hoop dat ik met kerst Göschenen heb bereikt en de eerste treinen over de noordelijke helling hun klim omhoog kunnen maken. Uiteraard nog zonder aankleding van de baan.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Nog een paar foto's met enige voortgang.
Re: Lotschhard Bahn
ACTS.zuid
gast

Re: Lotschhard Bahn
De vaart zit er in, goed werk. :)

Gr, Ben.