Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Weatheren mislukt

Gestart door mamo zaterdag 13 oktober 2018, 15:09:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Weatheren mislukt
mamo
gast

Weatheren mislukt
Hoi,

Ik heb mijn eerste huisje sinds lange tijd in elkaar gezet en toen op een plaat vastgezet met de bedoeling er een klein diorama van te maken.

Ik bedacht mij toen dat het huisje er best plastic uit, en besloot te weatheren, heb enige tips van nproject.org gelezen, en maakte een terpentine met oliebasis verfdruppels substantie.
Dit verfde ik op het dak van mijn huisje, maar helaas na het drogen zag ik tot mijn schrik dat het dak wit was uitgeslagen.

Ik heb een foto bijgevoegs als bestand in deze post om te laten zien hoe het er nu uitziet.

Kan iemand mij vertellen hoe ik deze terpentine schade kan herstellen? Is over verven een optie of houdt de ingebakken terpentine in het dak verf tegen?

Ik zal het misschien niet goed begrepen hebben en misschien te snel gelezen hebben in mijn beginnersongeduld, maar een waarschuwing dat terpentine het plastic wit inbrandt had ik wel fijn gevonden.

Bedankt alvast!
Groet
Martijn.
Re: Weatheren mislukt
Lid sinds: 2016

offline
Re: Weatheren mislukt
Nou Martijn,

Het is zeker een verrassend effect. Was het wel terpentine? En geen ander middel?
Ik denk dat de beste optie is: gewoon, dekkend overschilderen met een verf in een mooie dakpankleur.
Eventueel kun je dan nog nabewerken met sterk verdunde zwart/bruine verf als wheather effect.
Je zou ook kunnen gaan werken met acryl verf, bijvoorbeeld Vallejo. Die is te verdunnen met water of ruitensproeiervloeistof (winterversie).
Het is vrijwel zonder risico. Verf op oliebasis en oplosmiddelen kan het plastic inderdaad aantasten, maar dit verrast mij wel.

Groet,

Peter


Re: Weatheren mislukt
nobody
gast

Re: Weatheren mislukt
'k Heb getracht jouw effect na te bootsen met een paar droppels Humbrol verf in terpentine.
Dat op een polystyreen dakpannenplaat gesmeerd.
Het drogen duurt lang en de dekking is (zoals te verwachten) slecht.
Maar van witte uitslag is geen sprake.

Net als Peter, vraag ik me af of je wel terpentine gebruikt hebt.
En wat voor "oliebasis" verf heb je gebruikt?
Re: Weatheren mislukt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Weatheren mislukt
De schade is altijd te herstellen, maar zal wel wat moeite kosten.
Ik zou proberen van Tamiya Hull red te kopen en dan de verf verdunnen en bij voorkeur met airbrush of met een kwastje aan te brengen.
Met een airbrush krijg je denk een egaler/ netter resultaat.

Ik zie net dat er ook spuitbusjes kant en klaar van zijn.
Dus altijd het proberen waard, zoals het nu is verwacht ik dat je vind dat je huisjes toch al verziekt zijn.
Let wel op dat je het huisje goed afplak voordat je hele huisje ineens rood is.

Ik wil je er gerust mee helpen, stuur mij anders maar een PB'tje.
Re: Weatheren mislukt
Ben den Hollander
gast

Re: Weatheren mislukt
Er is niets verloren. Gewoon overnieuw schilderen, vergeet de spuitbus, gewoon met de kwast. Pak een acryl verfje van de gewenst kleur.

Na 24 drogen kun je vervuilen, ook weer met verdunde acryl of een poedertje. En ik sluit me aan bij Peter, Vallejo acryl is top op plastic en gemakkelijk verwerkbaar.

Gr, Ben.
Re: Weatheren mislukt
Hoi bedankt voor de tips, ik heb 3 foto's bijgevoegd van de gebruikte verf en terpentine en het uiteindelijke mixje ervan dat mij dak dus aantastte.

Ik had ooit ergens gelezen dat men weathered met terpentine en olie basis verf dus ik kocht een goedkoop verf tube setje ergens online en ja dat is dus geen succes gebleken.

Ik ga het op jullie advies overschilderen en dan gewoon met acrylverf en water weatheren.
Ik heb een aardig aantal verfpotjes acrylverf staan nog, blauwe revell verfdoosjes en Tamyia acryl verfpotjes.

Ik post het resultaat hier als het zover is.

Groet
Martijn.
Re: Weatheren mislukt
nobody
gast

Re: Weatheren mislukt
 @citaat Die tube is olieverf voor (amateur) kunstschilders.
Moet je verdunnen met lijnolie, niet met terpentine.
Re: Weatheren mislukt
Lid sinds: 2014

offline
Re: Weatheren mislukt
Heb je wel eens goed gekeken naar het dak van een huis dan zul je tot de conclusie komen dat de kleur die je nu het gecreëerd redelijk in de buurt komt van de werkelijkheid.
Zo goed als alles verbleekt in de zon.
Je moet alleen nog wat donkere plekken maken zoals om de schoorsteen en andere plekken waar vuil en water langs lopen.
Re: Weatheren mislukt
Hoi,

Ik ben n tijdje bezig geweest om mijn dak opnieuw te verven, dat prima ging om daarna te verweren.
Ik heb als referentie enkele foto's van verweerde rode daken opgezocht en gebruikt.

Ook de rest van het huis heb ik een kwastje tegenaan gegooid toen ik toch bezig was.

Achteraf denk ik nu, misschien heb ik het teveel vervuild?
Dus als iemand mij kan voorzien van een mening en/of tips voor verbeteringen dan leer ik daar weer van.

Bedankt en groet,
Martijn.


Re: Weatheren mislukt
Lid sinds: 2016

offline
Re: Weatheren mislukt
Plaats het huis  eerst  eens in de schaduw van veel bomen er omheen  , en bekijk  dan de situatie  nog  eens.
Re: Weatheren mislukt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Weatheren mislukt
Citaat van: mamo op maandag 29 oktober 2018, 11:42:04
...
Ook de rest van het huis heb ik een kwastje tegenaan gegooid toen ik toch bezig was.
...

Ik denk dat je precies omschrijft wat je niet moest doen. (Tegenaan gegooid)

Wees wat rustiger en fijner in het schilderwerk. De verdunde verf loopt langs de gevel naar beneden. Dus kwast veel te nat gemaakt bij het schilderen van het dak. Kleine stappen zijn nog te corrigeren, grote stappen bijna noooit.
Re: Weatheren mislukt
Lid sinds: 2010

offline
Re: Weatheren mislukt
Probeer het eens met verouderingspoeders in plaats van verf. Dat kan denk ik wat makkelijkere werken voor je.

Groet Ronald.
Re: Weatheren mislukt
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Weatheren mislukt
Het effect is hoe dan ook al mooier dan uit de doos.

Het geeft voor mij een Ratatouille déja vu, dat huisje aan het begin van die Pixar-film, met een vrouwje dat met een buks op ratten schiet, en zo haar kroonluchter (met compleet plafond) lanceert. Als begin niet slecht, al begrijp ik dat je beter wilt kunnen dan dat.