Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ICE-brand in Duitsland

Gestart door Ton van het Fort vrijdag 12 oktober 2018, 15:51:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ICE-brand in Duitsland
Re: ICE-brand in Duitsland
Op die manier halen we de milieudoelstellingen nooit. ;)
Re: ICE-brand in Duitsland
Lid sinds: 2006

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
weisswurst welldone  ;)

Weisswurst is bijnaam van de ICE
Re: ICE-brand in Duitsland
Lid sinds: 2014

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
Dat ze de rest van het treinstel niet even kunnen los koppelen om de schade te beperken.
Waarschijnlijk kunnen ze de rails eronder nu ook gaan vervangen schade door warmte.
Re: ICE-brand in Duitsland
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
Heftige beelden van de brand zeg. 8o
Ben benieuwd wat de oorzaak is.

Groeten van Jarno
Re: ICE-brand in Duitsland
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
gelukkig niemand gewond en dat is zeg maar toch het belangrijkste
Re: ICE-brand in Duitsland
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
 @citaat
Toch, 5 lichtgewonden.
Ik kan mij voorstellen dat dit bij het uitstappen is gebeurd, afstand grond tot eerste trede is nogal groot.

Citaat van: hmmglaser op vrijdag 12 oktober 2018, 20:37:31
Dat ze de rest van het treinstel niet even kunnen los koppelen om de schade te beperken.
Waarschijnlijk kunnen ze de rails eronder nu ook gaan vervangen schade door warmte.
Even loskoppelen??
Als er al iemand in de buurt is die weet hoe je deze wagens loskoppelt, dan nog is dat niet zo gebeurd.
Waarschijnlijker is zelfs dat het verboden is wegens het gevaar.
Eerst moeten sowieso de reizigers worden geëvacueerd en als je dan al iets zou kunnen loskoppelen, moet ook nog het losgekoppelde deel worden verplaatst.
Allerlei veiligheidsmaatregelen verhinderen dat en daarnaast is maar de vraag of de losgekoppelde delen dat zelfstandig kan uitvoeren.
Re: ICE-brand in Duitsland
Lid sinds: 2006

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
Volgens mij kan van de de ICE 3 en afgeleiden Incl Valero dit alleen in werkplaatsen . alleen de E320 heeft de mogelijkheid om dit op de baan te doen ( maar dan alleen in tunnels toegestaan ) 

Een ICE 3 bestaat dan wel uit 2 gelijke delen , ze werken samen , dus kan het zijn dat een deel alleen niet goed werkt .
Re: ICE-brand in Duitsland
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 12 oktober 2018, 20:37:31
Dat ze de rest van het treinstel niet even kunnen los koppelen om de schade te beperken.
Waarschijnlijk kunnen ze de rails eronder nu ook gaan vervangen schade door warmte.
Het traject zal niet 1, 2, 3 weer open zijn nee. Belangrijkste is dat er geen gewonden zijn. Men heeft hier erg goed gehandeld door het stel buiten een tunnel stil te zetten. Dat maakt zowel de bestrijding van de brand als de evacuatie van de passagiers, maar ook de berging vandaag, een stuk eenvoudiger. Van de tussenwagon is trouwens niet veel meer over. En dat loskoppelen? Het is maar een trein, die is vervangbaar.
Re: ICE-brand in Duitsland
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
Citaat van: Laurent op zaterdag 13 oktober 2018, 22:59:13
... Belangrijkste is dat er geen gewonden zijn. Men heeft hier erg goed gehandeld door het stel buiten een tunnel stil te zetten. Dat maakt zowel de bestrijding van de brand als de evacuatie van de passagiers, maar ook de berging vandaag, een stuk eenvoudiger...
Daarom bestaat ook de noodremoverbrugging, de machinist bepaalt waar de trein wordt gestopt bij een noodremsituatie.
Re: ICE-brand in Duitsland
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
Dat weet ik. Maar nog steeds lovenswaardig.
Re: ICE-brand in Duitsland
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
Citaat van: Laurent op zaterdag 13 oktober 2018, 22:59:13
Men heeft hier erg goed gehandeld door het stel buiten een tunnel stil te zetten.
Hoi Laurent, kan ik uit jouw woorden opmaken dat de brand in een tunnel zou zijn ontstaan? Maar waar lees je dat dan?

Er blijft overigens weinig over van zo'n wagen na een brand.
Re: ICE-brand in Duitsland
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
Dat maak je dan verkeerd op. Maar bij mijn weten heeft het ICE traject tussen Keulen en Frankfurt nog wel een aantal tunnels. Dacht ergens richting de 30 stuks op het stuk dat met 300 bereden wordt.
Re: ICE-brand in Duitsland
Een ICE3 bestaat motorisch uit twee gelijke delen, en is ontworpen om gesplitst te kunnen worden. Een half treinstel kan dan zelfstandig wegrijden.

Maar dan moet er natuurlijk wel bovenleidingspanning zijn..... Drie keer raden wat bij brand als eerste uitgeschakeld wordt.

Een wegsleepdiesel heb je ook niet 1-2-3 op locatie, en als er daarnaast nog veel reizigers geevacueerd worden wil je geen rijdend materieel in de omgeving. Mensen in veiligheid brengen is eerste prioriteit.
Re: ICE-brand in Duitsland
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
Schijnt wat langer te gaan duren, voordat er weer treinen kunnen rijden. Moet o.a. een heel stuk van de harde ondergrond vernieuwd worden.

Gr. Charlie
Re: ICE-brand in Duitsland
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
Yep, is hier ook te merken.
Op weg naar huis bij stop in Mainz een overvolle EC 114 richting Dortmund langs het perron gezien.
Moest voor ons vertrekken, maar bleef nog staan.
Mensen in vertwijfeling uit- en instappen en zo.


Voorlopig duurt de stremming op de Schnellfahr-Strecke Frankfurt/Köln, tussen Siegburg/Bonn en Montabaur, nog tot einde deze week.
Re: ICE-brand in Duitsland oorzaak.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE-brand in Duitsland oorzaak.
Re: ICE-brand in Duitsland
Zie je wat er gebeurt als je de oude blauwe trafo?s van Marklin nog gebruikt
Re: ICE-brand in Duitsland
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
Valt nog een hoop te doen ten aanzien van brandbaarheid van materialen aan boord van de trein.  ;)
Re: ICE-brand in Duitsland
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
Re: ICE-brand in Duitsland
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ICE-brand in Duitsland
Citaat van: Kappa op zaterdag 20 oktober 2018, 00:08:57
De oorzaak van de brand was een kapotte trafo.
https://www.br.de/mediathek/video/ice-brand-defekter-trafo-war-die-ursache-av:5bc21134b8439300183fe81f

In hetzelfde weekend op zondag nog een ICE3 die bij München een beginnende brand in de trafowagen had...
Citaat van: Olav op zaterdag 20 oktober 2018, 12:08:53
Valt nog een hoop te doen ten aanzien van brandbaarheid van materialen aan boord van de trein.  ;)
Bij mijn weten zijn dit soort trafo's oliegekoeld. Dan ben je redelijk kansloos, dat wordt heet en dan verbrand je zelfs de metaallegering waarvan de wagonkast is gemaakt.