Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

transpondertechnologie

Gestart door guyremgabdel vrijdag 12 oktober 2018, 12:48:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
transpondertechnologie
Lid sinds: 2006

offline
transpondertechnologie
Wie gebruikt of heeft kennis van de transpondertechnologie (RFID) van Litfinski ?
Kwam dit toevallig tegen bij LDT.
Het digitaal rijden met pc kon me tot nog toe niet overtuigen omdat weliswaar alle systemen gebruik maken van bezetmelders (dus er is een trein), maar met uitzondering van LISSY (Uhlenbrock) en dit hier , weet welke trein (adres) er juist waar rijdt. Anno 2018 kan dit toch niet ?

Guy
Re: transpondertechnologie
Re: transpondertechnologie
Lid sinds: 2007

offline
Re: transpondertechnologie
Ja, het is er best. Maar omdat het systeem zeer wel in staat is een trein te volgen zonder adresterugmelding, wordt dat maar weinig gebruikt. Hoezo kan niet in 2018?
Re: transpondertechnologie
Met niet kunnen bedoel ik eerder : ik vindt het onlogisch dat anno 2018 het adres van de trein via de bezetmelder niet wordt doorgestuurd naar de centrale (of pc).
Hierdoor weet de software enkel dat er een trein de bezetmelder is gepasseerd maar niet dewelke. Toch ?

Guy
Re: transpondertechnologie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: transpondertechnologie
Hi Guy,

Technisch totaal geen probleem maar eh ........... de prijs.

groet
Harald
Re: transpondertechnologie
Citaat van: Haradigi op vrijdag 12 oktober 2018, 17:37:34
...
Technisch totaal geen probleem maar eh ........... de prijs.
...

Inderdaad, met pc software kan dit al lang, dus daarom denk ik dat er, betreffende dit,  niet veel in nieuwe  hardware geinvesteerd gaat worden door fabrikanten. Hoe groot is de afzetmarkt?
Re: transpondertechnologie
Ben den Hollander
gast

Re: transpondertechnologie
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 12 oktober 2018, 17:23:15

Met niet kunnen bedoel ik eerder : ik vindt het onlogisch dat anno 2018 het adres van de trein via de bezetmelder niet wordt doorgestuurd naar de centrale (of pc).
Hierdoor weet de software enkel dat er een trein de bezetmelder is gepasseerd maar niet dewelke. Toch ?


Ik vind het wat overbodig maar wat jij wil kan prima hoor.

BiDiB in combinatie met iTrain, kijk eens hier: https://miniatuurwereldnederland.com/
Re: transpondertechnologie
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: transpondertechnologie
Hallo,

Vergeet ook niet de DCC Railcom, en de terugmelders die deze door sturen naar centrale. Lissy is daar een van, maar ook ESU ECoSDetector RC doet dit. Uiteindelijk gaat het meer om wat de software op de computer mee overweg kan.

Bij de software heb je een kip ei verhaal, omdat niemand de encoders gebruikt is er minder software, omdat er minder software is die het kunnen lezen, en dus is er niet veel vraag..

Jan-Peter 
Re: transpondertechnologie
Software heeft geen transponders nodig om treinen te volgen op de baan. Een keer melden bij plaatsing, daarna zowel handmatig als automatisch gestuurd wordt de locatie vd loc bijgehouden. (Altans bij Traincontroller)
Re: transpondertechnologie
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: transpondertechnologie
Hallo Maarten, e.a.

Software volgt de treinen niet. Het gist waar de treinen zich bevinden op bassis waar iemand of iets verteld heeft waar een trein was, en gebasseerd op de stand van de baan die het software pakket verteld is, zal de trein wel op het volgende logische positie moeten bevinden. Bijna iedereen weet uit ervaring, dat wat de software berekent, niet noodzakelijk de waarheid is. Een trein blijft staan, een wissel staat stiekum toch anders, in gestelde snelheden blijken toch niet te kloppen, of de trein gaat toch de andere kant uit.

Als de software instaat zou zijn om de trein te volgen kan de software reageren als er dus iets gebeurt dat niet in overeenstemming is met wat verwacht wordt.

Moet een trein gevolgt worden om met plezier met treintjes, computers en decoders (willekeurige selectie) te spelen? Nee hoor, ik doe het met veel plezier, en vaak gaat het toch goed. En zoniet, dan is er altijd de deus-ex-machina, om de trein aan te duwen, wissel te zetten of de lok om te draaien.

Jan-Peter
Re: transpondertechnologie
Lid sinds: 2006

offline
Re: transpondertechnologie
Hallo Leen,

Hoe bestuur je dan het geheel?
Handmatig of met een pc en een beeldscherm?
Waar kun je dan op zien welke trein waar staat.

Interessante baan.
Re: transpondertechnologie
Gisteren in Leuven geweest op de stand van games on track. Daar de demo gezien hoe treinen via gps-tracking kunnen gevolgd worden. Geen bezetmelders ed meer nodig. Trein tekent zelf de baan. Elke trein geeft aan de pc door waar hij zich bevindt. Dus hier geen veronderstelling maar effectief. Lijkt me zeer interessant en ga ik verder opvolgen.
Niet geschikt voor koploper.
Guy
Re: transpondertechnologie
hoi,

Citaat van: guyremgabdel op zondag 14 oktober 2018, 11:30:43
Geen bezetmelders ed meer nodig. Trein tekent zelf de baan. Elke trein geeft aan de pc door waar hij zich bevindt. Dus hier geen veronderstelling maar effectief. Lijkt me zeer interessant en ga ik verder opvolgen.

Het is misschien interessant. Het is iets om heel goed van te voren bedenken of je het wel wil. Het is hetzelfde systeem als de Faller Car System 3.0 besturing. In die auto's en bussen zit een gat van rond 10mm in het dak om ervoor te zorgen dat de ontvanger / zender elkaar kunnen zien. Niet echt mooi al zeg ik het zelf. Bij het inbouwen moet je dus een gat boren in je modellen.Het werkt met ultrasoongeluid en de nauwkeurigheid is ongeveer 10mm. Of dat nauwkeurig genoeg is voor je modelbaan is mogelijk de vraag. En ook of het nog goed werkt als je "3D" gaat werken met je modelbaan. In de handleiding staat daar een epistel over hoe je dat allemaal moet doen. Met de nodige haken en ogen als ik het zo lees.

Oplossingen zoals Lissy zit ieder geval onder de lok / treinstel en heb je geen storend gat in het dak. Ook eventueel RFID is een optie, ook aan de onderzijde van je lok. Zelfde geldt voor reed-contacten. Al dat soort oplossingen blijven gewoon "punt" meldingen en geen continue melding. Dat is met standaard technieken zoals spanning- en massa-bezetmelding wel mogelijk. En dat zijn eigenlijk de goedkoopste en zeker betrouwbare oplossingen. Al dan niet met Railcom en/of MFX voor "terugmelding" naar de centrale.

Citaat van: digipost op zondag 14 oktober 2018, 14:24:06
Maar je hebt nu gps-tracking ontdekt. Er zijn vele wegen naar Rome om treinen de volgen. Het is maar net wat je wil.

En zo is het maar net.

Groet Ronald.
Re: transpondertechnologie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: transpondertechnologie
RFID is een leuke technologie, maar het is al gezegd, de modelspoor computerprogramma's, ook "mijn" apparaat, stelt de rijweg in en regelt de snelheid, dus weet het programma precies waar de trein zou moeten zijn.

Het enige wat dit proces kan verstoren is een wissel die niet (goed) schakelt, dus heb ik veel liever een goede "wisseltongstand" signalering ontwikkeld, die aan het programma vertelt dat de wissel conform de opdracht geschakeld is.

Groet, Anne W
Re: transpondertechnologie
Ben den Hollander
gast

Re: transpondertechnologie
Citaat van: ronaldk op zondag 14 oktober 2018, 19:59:40

Al dat soort oplossingen blijven gewoon "punt" meldingen en geen continue melding.


En daarom nutteloos vanuit de gedachte van betrouwbaarheid, een halve seconde na de trigger ben je weer in het ongewis.
Hetzelfde geldt voor terugmelding van de wisselstand: leuk speeltje maar het meldt slechts dat het wissel het niet doet of kapot is en voegt niets toe aan betrouwbaarheid.

Gr, Ben.
Re: transpondertechnologie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: transpondertechnologie
 @citaat

Een wissel wordt door het computer systeem één keer geschakeld, als er dan een signalering is dat de wisseltongen de gewenste eindstand bereikt hebben, dan biedt dat voldoende zekerheid.

het is natuurlijk niet de bedoeling om de "1:1" beveiligingen in te bouwen, daar is mijn woning te klein voor.

Groet, Anne W
Re: transpondertechnologie
Ben den Hollander
gast

Re: transpondertechnologie
Ik vertrouw er op dat mijn wissels gewoon omgaan. Da's namelijk meestal het geval omdat ik investeer in kwaliteit. Een heel feest inbouwen om een zeldzaam geval van falen te detecteren vind ik dan ook overbodig.
Re: transpondertechnologie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: transpondertechnologie
RFID is dan vanwege de hoeveelheid "feest" nog overbodiger, maar dat was mijn punt niet, ik denk dat als je wat wilt fabriceren om "fout rijden door niet schakelende wissels" te signaleren, mijn oplossing minder feest geeft als RFID.

Groet, Anne W
Re: transpondertechnologie
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: transpondertechnologie
Ach, het is modelbouw, dus als mijn wissels (net als in het echt) eens een storing hebben, ben ik ook gelukkig :D