Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Problemen na ombouw lampjes voor led's

Gestart door Rowdy dinsdag 16 oktober 2018, 16:04:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen na ombouw lampjes voor led's
Wie kan mij helpen?
Ik heb een sprinter van Fleischmann (391310) digitaal, geschikt voor Märklin,  voorzien van ledverlichting in plaats van lampjes.
Rode en witte led's en een gezamenlijke weerstand van 675 Ohm. Plus naar de decoderaansluiting voor front- en sluitverlichting , min naar de massa op dezelfde wijze dus als met de lampjes. Na aansluiten gecontroleerd met aparte trafo, alles werkt prima. Na aansluiten decoder reageert de front- en sluitverlichting echter niet meer. Decoder getest is goed. Er zijn ook geen draad- of printbreuken geconstateerd.Toch werkt de verlichting niet als ik een verlichtingssignaal geef.  Wat zou dit kunnen zijn ?

Re: Problemen na ombouw lampjes voor led's
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Problemen na ombouw lampjes voor led's
Blauwe draad als gezamenlijke massa ? (Dit is een plus)
Deze mag beslist niet verward worden met de massa van de loc.
Welke decoder heb je en plaats eens een foto.

groet
Harald
Re: Problemen na ombouw lampjes voor led's
Heb je de diodes, die voor de lampjes zitten wel weggehaald? Geen idee hoe je alles hebt ingebouwd.
Re: Problemen na ombouw lampjes voor led's
Bedankt Flyerman. Aansluiting van de lampjes was via massa en daarna rechtstreeks naar de decoder. Ik denk dus dat dit al gelijkstroom is want er zitten ook geen diodes tussen. Heb de led's op dezelfde wijze aangesloten en bij controle met een Fleischmann trafo brandt alles ook. Ik neem aan dat de uitgang van een decoder ook gelijkstroom is. Mocht dat wisselstroom zijn wordt het anders natuurlijk want dan branden ze niet en wel als je een gelijkstroomtrafo gebruikt. Ik heb geen idee hoe je dat kunt controleren.
Re: Problemen na ombouw lampjes voor led's
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Problemen na ombouw lampjes voor led's
Hi Rowdy,

Wat versta jij onder de massa ?
1/ De blauwe draad van de decoder (is dus een plus gelijkspanning)
2/ het chassis van de loc (bruine draad en dus de spoorstaven)

groet
Harald
Re: Problemen na ombouw lampjes voor led's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Problemen na ombouw lampjes voor led's
zolang er geen info komt over de decoder kunnen we geen degelijke info geven.Dan blijft het gissen.Eén weerstand voor alle kleuren leds is tevens sterk af te raden door hun verschillende stroom/spanningswaarde.Mss een juiste info en foto's zetten dan kunnen we je gericht helpen ipv te gokken.
Re: Problemen na ombouw lampjes voor led's
Waarschijnlijk zit er de standaard decoder in met 6 draden nem 651 ik denk zelf omgedraaide polariteit.
Re: Problemen na ombouw lampjes voor led's
Massa is voor mij het chassis.
In de sprinter zit een simpele standaard decoder LD G 32 van Tams  met een Nem 631 aansluiting.
Volgens de beschrijving is bij deze decoder de blauwe draad een retourleiding voor alle functies, maar die hoeft niet gebruikt te worden als wordt aangesloten op de decodermassa. Bij gebruik van led's moet de kathode van de led's op de functieuitgang worden aangesloten. Betekent dat hier dan de polariteit van de led's hier moet worden omgewisseld ten opzichte van de normale situatie en dat daar het probleem zit?
Re: Problemen na ombouw lampjes voor led's
Inderdaad de polariteit was niet goed. Normaal zit de Cathode van de led toch aan de - en de Anonde aan de +. Kennelijk is dat bij een Fleischmann anders als bij Märklin
Ik heb de polariteit omgewisseld en nu werkt alles zoals het hoort.
Dus jullie opmerkingen hebben mij toch op het juiste pad gezet en daarvoor aan iedereen mijn dank.
Re: Problemen na ombouw lampjes voor led's
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Problemen na ombouw lampjes voor led's
 :thumbup:

groet
Harald
Re: Problemen na ombouw lampjes voor led's
Ezels bruggetje KNAP kathode negatief anode positief en de K van kort dus kort poot = min,lange poot = plus