Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Spoor 1 op de zolder!

Gestart door Ronald woensdag 10 oktober 2018, 20:59:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoor 1 op de zolder!
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Spoor 1 op de zolder!
Na een poos hier niks meer te hebben gepost, toch maar eens besloten om wat tijd te pakken en wat vorderingen van mijn Spoor 1 baan te gaan vastleggen en laten zien.
Korte inleiding voor de mensen die mij niet kennen: begonnen op mijn 5e met M-rail, later K-rail en zo'n 7 jaar geleden begonnen met het omsporen naar een andere schaal. Kort was dit LGB, maar dit vond ik te speelgoedachtig ogen (zonder mensen te willen bekritiseren omdat zij wel LGB rijden). Uiteindelijk LGB weer van de hand gedaan en met spoor 1 verder gegaan.

Mijn verzameling bestaat ondertussen uit een verscheidenheid van voornamelijk stoomloks, welke ik later nog wat gedetaileerder wil gaan vastleggen.
Wat er rijdt:
DRG BR 14.2 (Sasch. XV)
DB BR 18.4 (Bay S3/6)
DB BR 38 (P8)
DB BR 58 (G12)
DB BR 71
DRG BR 78 (T18)
DB BR 80
DB BR 89.73 (T3)
DB BR 91 (T9.1)
Hanomag Omnibuslok (T0)
DB V200
DB E41
2 Köfjes

Loks rijden afwisselend met een stam Umbauwagens, Donderbussen, DRG sneltreinrijtuigen, en enkele goederentreinen.
Het sporenplan, welke ik nog wil laten zien, bestaat uit een groot ovaal, met een binnenliggend kleiner ovaal. Tevens heeft het station, naast 2 doorgaande sporen, 3 kopsporen: 2 voor een (mogelijke) keertrein en 1 voor het stallen van een lok. Aan de andere zijde wordt een klein lokdepot gebouwd, zodat niet-dienstdoende loks gestald kunnen worden.

Alvast wat foto's van de loks:
Re: Spoor 1 op de zolder!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spoor 1 op de zolder!
Ha die Ronald.
Van LGB naar spoor 1 is op schaal niet zo'n hele grote stap maar in materieel wel een flinke! O:-D
Zelf ben ik ook al een tijdje aan het twijfelen om een spoor 1 baan te gaan bouwen en heb ik ondertussen ook al aardig wat aangeschaft.
De net opgeleverde nieuwe woning heeft wel een paar aardige treinruimtes maar voor spoor 1 best een beetje (te?) krap.

Hopelijk is jouw zolder wel groot genoeg want je kunt voor spoor 1 aardig wat ruimte gebruiken. :D
Ik wilde eigenlijk een tuinbaan gaan bouwen maar vind het spoor 1 materieel (o.a. Märklin en KM1) hiervoor niet geschikt.

Veel plezier en succes met de nieuwe spoor 1 plannen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Spoor 1 op de zolder, baanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Spoor 1 op de zolder, baanplan
En zo ziet het baanplan er uit. Helaas kon ik aan de linkerzijde, vanwege het afvoerkanaal van de schoorsteen, geen parallelbocht leggen. Wel heb ik hierdoor de mogelijkheid om wat loks of een korte personentrein te stellen.
Re: Spoor 1 op de zolder!
Altijd fantastisch spoor 1!  :thumbup:
Re: Spoor 1 op de zolder!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spoor 1 op de zolder!
Hoi Ronald,

Ben heel erg benieuwd wat na 3 jaar je ervaringen met spoor 1 zijn. Zelf twijfel ik ook al heel lang om er (naast mijn h0 baan) kleinschalig mee te beginnen.

Voor mijn gevoel beleef je spoor 1 echt op een hele andere manier dan H0.
Bij H0 vind ik het heerlijk om naar volledig geautomatiseerd, druk treinverkeer te kijken vanuit mijn luie stoel. Terwijl je met spoor 1 veel meer met 1 lok tegelijkertijd echt aan het (mee) rijden bent.

In plaats van een rondgaande baan zou mijn voorkeur ook uit gaan naar een pendelbaan, zodat je zelf ook echt veel te doen hebt (koppelen, rangeren enz)

Daarom ben ik erg benieuwd naar jouw ervaring.

Gr Richard
Re: Spoor 1 op de zolder!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spoor 1 op de zolder!
Hoi Ronald,

Ben heel erg benieuwd wat na 3 jaar je ervaringen met spoor 1 zijn. Zelf twijfel ik ook al heel lang om er (naast mijn h0 baan) kleinschalig mee te beginnen.

Voor mijn gevoel beleef je spoor 1 echt op een hele andere manier dan H0.
Bij H0 vind ik het heerlijk om naar volledig geautomatiseerd, druk treinverkeer te kijken vanuit mijn luie stoel. Terwijl je met spoor 1 veel meer met 1 lok tegelijkertijd echt aan het (mee) rijden bent.

In plaats van een rondgaande baan zou mijn voorkeur ook uit gaan naar een pendelbaan, zodat je zelf ook echt veel te doen hebt (koppelen, rangeren enz)

Daarom ben ik erg benieuwd naar jouw ervaring.

Gr Richard