Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bodembededkking

Gestart door Stefanius woensdag 10 oktober 2018, 19:13:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bodembededkking
Lid sinds: 2016

offline
Bodembededkking
Weg met die houten plaat, hallo bodembedekking! Op een hoekje heb ik gexperimenteerd met klei die uithard van de A-C-Tion, maar zoals te verwachten krimpt de klei een klein beetje. Ook heb je er wel veel van nodig om de rails er in te laten verdwijnen.

Wat gebruiken anderen? Ik ben wel opzoek naar een methode om de rails zelf zo schoon mogelijk te houden, mocht ik het circus ooit weer afbreken wil ik wel enigzins redelijke rails overhouden.
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bodembededkking
als je de houten plaat bruin verft en daarop eventueel wat rotsen of los grind/stenen lijmt met (verdunde) houtlijn in combinatie met grasstrooisel...voila
dit natuurlijk vanuit je summiere vraagstelling  ;)   
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bodembededkking
Hi Stefanius,

Zelf lijm alles met Latex lijm, is prachtig spul, vloeit ook mooi (Dreft totaal niet nodig).
Rails met dikkere versie en senery met b.v. Voorstrijk (de witte die droogt doorzichtig op).
Rails kan je weer los en brandschoon krijgen met Spiritus.
Zie ook: hier

groet
Harald
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bodembededkking
Je kan natuurlijk ook eerst een dun ne strip kurh op de tafel lijmen en daar de rails op lijmen.
Hierna het kurk op kleur brengen en dan de rails erop lijmen vervolgens kan je dan het grind aanbrengen met war gras hier en daar.
Alles vervolgens verlijmen zoals dat veel vuldig op het forum te vinden is.
Al het allemaal droog is dan de rail van roest voorzien en klaar is het traject om te rijden.
groeten jaap
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bodembededkking
hoi,

Citaat van: Stefanius op woensdag 10 oktober 2018, 19:13:33
Wat gebruiken anderen? Ik ben wel opzoek naar een methode om de rails zelf zo schoon mogelijk te houden, mocht ik het circus ooit weer afbreken wil ik wel enigzins redelijke rails overhouden.

Tja... Je hebt M-rails. Dus koop een grote plaat multiplex van een mm of 4 - 5 en vul de vlakken tussen de sporen aan. Dan hoef je mogelijk alleen maar bij de rails aan de gang. Dat scheelt een boel aanvullen met klei. Of je de klei goed van je M-rails afkrijgt is ook maar de vraag.

Groet Ronald.
Re: Bodembededkking
Tussen de sporen kan je met kurk werken en dan met van alles strooien. Zoals de collega modelbouwers al aangeven kan je eerst met een kleurtje werken als ondergrond en dan daarin gaan strooien. Welk materiaal je gebruikt is je eigen keuze en hangt er natuurlijk vanaf hoe ver je wenst te gaan en wat het mag kosten. Strooimaterialen zijn niet echt goedkoop,vooral dan niet als je er allerhande nodig hebt.
Een andere optie is met grasmatten te werken. Tegenwoordig zijn er al langere grasmatten onder de noemer van wildgras. Een paadje in de grasmat is snel gemaakt: nat maken, het gras met een schoevendraaier of je nagels voorzichtig wegschrapen, bruin kleuren, eventueel wat zand instrooien en je hebt een pad. Wens je niet te afgelijnde grasmatten? Dan prik je aan de door jou gewenste rand gaatjes en je scheurt dan de grasmat af. Nu heb je geen rechte rand meer en mits wat strooisel aan de kanten valt het niet meer op.
Met wat pastelkrijtjes kan je bloemen simuleren zodat je grasmat er niet meer egaal groen uit ziet. Daar volstaat het met een vijl de kleur af te schrapen. Fixeren kan je met een sterk verdund water houtlijm mengsel dat je met een verstuiver aan kan brengen.  Onder de grasmat kan je gerust karton lijmen omdat je hier niet met nat moet komen. Een bezoek aan de supermarkt kan je al snel gratis karton leveren. Best wel zoeken achter dik karton. Wanneer je de kurk of het karton mooi tot tegen de rand van de rail legt, kan je ze achteraf nog eenvoudig verwijderen zonder schade aan de rails.
Zelf werk ik met hydrofibre tegen de rails aan en dan strooi ik daar kiezel in. Daar het nogal donkere kiezel betreft heb ik de railbedding een vergelijkbaar kleurtje gegeven. Het grote voordeel van de hydrofibre is dat je die maar nat te maken hebt en dat je die daarna weer perfect kan verwijderen én herbruiken. Goedkoop is ie niet maar je kan hem ook enkel tegen de rails aan gebruiken en dan heb je niet enorm veel nodig.

Groetjes
Ronald
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2014

offline
Re: Bodembededkking
Een simpele methode, al vaak toegepast op dit forum, is schilderstape plakken aan de zijkant van de rails en een stukje op de ondergrond. Ballast, strooisel en ander spul dat je lijmt, gaat niet op de rails zitten. Ik gebruik M-rails, maar bij C-rails werkt het ook.

Groeten,
Roel
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bodembededkking
Maar Roel, krijg je die schilderstape ooit nog van je rails af?
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2014

offline
Re: Bodembededkking
Ja, Hans, heel eenvoudig : gewoon trekken.

Zie deze foto met het tape. Nadat de ballast er op gelijmd is, kun je het tape gemakkelijk van de rails loskrijgen.

Groeten,
Roel
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Bodembededkking
Leuk thema om te volgen. Het bouwen van mijn baan nadert het punt dat de rails liggen en aangesloten zijn. Langzaam maar zeker begin ik na te denken over ?ballasten? in combinatie met Crails. Ik overweeg o.a. Om de ruimtes random de rails wat gaan op te vullen. Heb hiertoe al wat laminaatonderbodem om mee te experimenteren.

Mvrgr
Robert
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2014

offline
Re: Bodembededkking
Met schilderstape gaat het niet werken dat verhard na een bepaalde tijd en dan zijn er oplosmiddelen nodig om het weer schoon te krijgen.
Je zou de rails ook met bvb teflon kunnen behandelen of statisch folie gebruiken maar bijna alles wat lange tijd ergens op zit gaat verkleven dus een ideale oplossing is er niet echt.
Wilt je het echt realistische maken dan moet je een workshop van Martin welberg volgen hij was in het verleden onder de naam milocomarty actieve op het forum.
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bodembededkking
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 23 oktober 2018, 23:17:19
Met schilderstape gaat het niet werken dat verhard na een bepaalde tijd en dan zijn er oplosmiddelen nodig om het weer schoon te krijgen.
Daar ben ik ook bang voor, in het begin lukt dat nog wel maar na verloop van tijd... Vandaar mijn vraag aan Roel. Zal ook afhankelijk zijn van de kwaliteit schilderstape. In het gunstigste geval verdampt de kleeflaag maar er zijn zeker ook gevallen waarbij je de tape absoluut niet meer los krijgt lijkt mij.
Re: Bodembededkking
Ben den Hollander
gast

Re: Bodembededkking
 @citaat

@citaat @citaat

Allemaal beren op de weg.  :D Ik ben oud genoeg om ook met M-rail te hebben gewerkt. Wil je geen tape toepassen dan verlijm je de boel toch gewoon met houtlijm? Kun je altijd weer in water oplossen en je krijgt je railtje prima schoon.
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bodembededkking
Da's ook weer zo Ben, en al krijg je je rail niet meer schoon, so what... Op een eventuele volgende baan ga je de rails waarschijnlijk toch weer inbouwen.
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2014

offline
Re: Bodembededkking
Tja, wat is "na verloop van tijd"  :D :D.
Vooralsnog werkt het prima. De tape laat inderdaad los als ik de ballast verlijmd heb. Ik gebruik Latexlijm, uiteraard verdund met water. De ballast is eenvoudig terug te winnen en te hergebruiken. En tot nu toe heb ik geen problemen met resten aan de rails.
En al zou dat het geval zijn, dan hebben we het over een klein deel van de M-rails, namelijk die in zicht liggen. Bij een eventueel hergebruik leg je die dan in bijvoorbeeld een schaduwstation of op onzichtbare plekken.

In de jaren zestig/zeventig heb ik iets aan landschapsbouw gedaan, zonder schilderstape. Op enkele rails zijn daar resten (lees: verkleuringen) zichtbaar geworden. Die rails heb ik in het schaduwstation gebruikt.

@Hans:
Wat heb jij dan gedaan?

hartelijke groeten,
Roel
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bodembededkking
Wat heb ik dan gedaan? Even denken...
Oh ja, ik gebruik wel schilderstape, maar niet met de bedoeling om mijn rails schoon te houden. Als ik M-rails ballast knip ik eerst uit karton een strook die net tegen/op de bovenkant van het M-rail ballastbed komt. Vervolgens plak ik dat vast, tot tegen de uiteinden van de bielzen zeg maar, met... schilderstape. Vervolgens houtlijm erop en strooisel/ballast.
Maar ik zie nu ik terugkijk dat ik t toch ook wel eens gebruik zoals Roel omschrijffanmaar dan meer om een vloeiende overgang te creëren.
Anyway:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg1184807#msg1184807
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Bodembededkking
Dat van die tape vind ik wel een goed idee!

Ik snij piepschuim van 5 en 10 mm op maat en plak dat er tussen. Ook gebruik ik p.schuim van 20 mm dik en modelleer het te hoge deel tot landschap. P.schuim is licht, eenvoudig te verlijmen,  te beplakken en te beschilderen. Boompjes steek je er ook zo in weg.
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2018

offline
Re: Bodembededkking
I.p.v. de goedkopere papieren schilderstape, zou je ook de zogehete removeable tape kunnen nemen. Deze is altijd weer kos te halen zonder lijm resten, beetje schilderszaak heeft de goeie op voorraad.
Re: Bodembededkking
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Bodembededkking
Ik heb een baan gedemonteerd en verhuisd warvan de K-rails los was geegd en vast?gelijmd? met verdunde houtlijm (gebruik nu verdunde latexlijm). Alles heeft perfect gelost en die rail heb ik nu weer in de andere baan ingebouwd.
Maar neopreenband gebruiken wat Harold beschrijft is een aanrader. Kurk is knudde.