Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

1ste opzet voor een baanplan in N

Gestart door Nspoor maandag 08 oktober 2018, 13:55:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
1ste opzet voor een baanplan in N


Hierbij een 1e opzet omtrent mijn baanplan. Momenteel alleen het stationsgebied ingetekend met Anyrail. Even voor de zekerheid nog wat info, voor als de tekst niet goed te lezen valt;


Spoor 1 t/m 4 -> Intercity sporen met omloopmogelijkheid.

Spoor 5/6 -> Internationale treinen ( Thalys, ICE etc ).

Spoor 7/8 -> Stoptreinen, pendels.


* Spoor 7/8 zijn nog onder te verdelen in 7A/B & 8A/B. Dmv. de dubbele wissel, is het mogelijk treinen te laten binnenkomen op spoor A, ongeacht of er 1 spoor B bezet is.


De lengte's zijn als volgt:


Spoor 1 t/m 4 --> 1.31M ( tussen de wissels ).

Spoor 5/6 --> 1.98 M

Spoor 7/8 --> 50 Cm ( 4x )


De sporen komen boven het maaiveld te liggen, waardoor ik eronder ( ongeveer halverwege ) het busstation kan stationeren. Daarnaast lopen de samenkomende sporen ( rechterzijde ) in een boog weg over een viaduct.


Graag jullie meningen, ideeën etc :)

Groetjes Kevin.
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Hoi Kevin,
Omdat je nog geen specifieke vraag hebt even in algemene zin. N spoor is 1:160 dus ik denk dat je een erg mooie lengte hebt.
Heb het even omgerekend naar H0 en kom dan op 2.40 m voor je normale spoor tussen de wissels. Dat is bij 'mijn' standaard rail van 18 cm al snel ruim 13 rechte stukken.
Dat heb ik nu in mijn planning toevallig ook zitten, maar dat is het langste spoor en jij hebt nog 2 langere stukken van tegen de 2 m. Dus prima.
Waar ik nog erg benieuwd naar ben is wat je straks aan de rechterkant gaat maken. Komt daar een zgn voorhof, waar je treinen kunt opstellen en/of samenstellen?
En is er ook nog ergens iets met goederen/industrie of wordt het alleen een personen/reizigers station?
En is in N een redelijk slanke kruising te maken waarvan jij er een groot aantal getekend hebt?

gr. Gertjan
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Citaat van: Gertjan H op maandag 08 oktober 2018, 16:18:57
Hoi Kevin,
Omdat je nog geen specifieke vraag hebt even in algemene zin. N spoor is 1:160 dus ik denk dat je een erg mooie lengte hebt.
Heb het even omgerekend naar H0 en kom dan op 2.40 m voor je normale spoor tussen de wissels. Dat is bij 'mijn' standaard rail van 18 cm al snel ruim 13 rechte stukken.
Dat heb ik nu in mijn planning toevallig ook zitten, maar dat is het langste spoor en jij hebt nog 2 langere stukken van tegen de 2 m. Dus prima.
Waar ik nog erg benieuwd naar ben is wat je straks aan de rechterkant gaat maken. Komt daar een zgn voorhof, waar je treinen kunt opstellen en/of samenstellen?
En is er ook nog ergens iets met goederen/industrie of wordt het alleen een personen/reizigers station?
En is in N een redelijk slanke kruising te maken waarvan jij er een groot aantal getekend hebt?

gr. Gertjan


Hoi Gertjan,

Bedankt voor je reactie.

Ik wil inderdaad aan de rechterkant een opstelemplacement gaan maken waar treinen opgesteld of samengesteld kunnen worden. Aan de buitenzijde van dat opstelemplacement, komt dan 1/2 sporig een stukje goederen, met op het einde waarschijnlijk een kleine container terminal. Het station wordt inderdaad alleen voor personenvervoer, maar het voorstuk, dat wordt ook gebruikt voor wat goederen.

De kruising die ik gebruik, zit standaard in het assortiment van Peco 55. zie bijg. afbeelding.


Grtz Kevin
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Ik heb het idee dat Peco mij gekopieerd heeft... :D :D
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Even een kleine update;

Zoals op onderstaande foto ( Den Haag CS, 2002 ) heeft een beetje het idee, zoals ik in gedachte heb.. Echter heb ik dus moeite om dit op digitaal papier met Peco 55 rail gerealiseerd te krijgen ... Waarbij mijn stationsporen min 1.40M lengte hebben, voor bijv.  de 10-delige Thalys :)
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Nu post ik ook maar eens mijn doorlopend plan, kijken welke meer in de smaak gaat vallen :)

Ben benieuwd naar reactie's  :D
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Ik vind het vrij statisch allemaal... Beetje saai eerlijk gezegd.
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
@Laurent,


Dat moet je me even uitleggen..?! Want het gaat hier om het stationsgedeelte alleen.. de rest van het plan is nog niet ingetekend...


Let me know...
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Precies zoals ik zeg. Je komt aan, legt hem strak op het plan en na de wisselstraat ga je 180 graden het hoekje om. Waarom zou je hem niet in een lichte boog en dan een uitgerekte U leggen?
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
@laurent,


Nee dit is gewoon even een impressie van het station. Ik zeg niet dat hij zo op de rafel komt te liggen,
Het gaat zicch puur even om de wisselstraten etc.. hij kan evt diagonaal op het plan liggen.. en een station in een boog vindt ik Zelf niet heel mooi..

Daarnaast is dit ook niet de vorm vd tafel. Een uitgerekte U kan zeker een optie zijn 😁
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
In tegenstelling tot Laurent vind ik het niet zo saai, zeker vanuit functioneel oogpunt. Maar ik ontwerp zelf graag eerst functioneel en kijk dan wel of het ook fraai kan worden neergelegd, maar voor mij is dat geen hoofddoel. Maar ieder beleeft dit op zijn/haar eigen manier uiteraard.
Ik volg je topic met veel interesse, omdat ik aan een soortgelijk ontwerp zit te denken.
Tav het emplacement: ik vind het aparte goederendeel goed bedacht, maar zie 2 sporen die minder goed bereikbaar zijn, zeker vanaf de doodlopende sporen aan de linker kant. Het gaat om je rode spoor en je eerste gele opstelspoor. Ik kan het niet heel goed zien, maar volgens mij zijn die vanaf links beperkt bereikbaar.
Verder ben ik wel een beetje jaloers op de mogelijkheden van Peco met de smalle kruisingen. Die heb je helaas standaard niet in M en zelf maken zie ik mij nog niet doen. Dat moet redelijk secuur  >:-D, anders heb je steeds ontsporingen.

Verder wacht ik in spanning op de uitwerking van het kopstation. Het nadeel van het Den Haag plan vind ik de mindere mogelijkheid om treinen samen te stellen, dan wel weg te zetten. Ik zoek zelf ook nog naar een mogelijkheid om dat goed te integreren bij de kopsporen, maar nog wel passend te houden. Ben met mijn eigen ontwerp ook nog niet tevreden.

gr. gertjan
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Ik heb het plan eens laten uitprinten op 1:1. Hier ligt nog niet het hele station uit, maar wel een groot gedeelte .. :D Wat vinden jullie?
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
hi,

aangezien ik op een ander forum toch nog wat op/aanmerkingen kreeg omtrent mijn plan... Hierbij nog een kleine aanpassing.

De op/aanmerking was als volgt;

Begin er leuk uit te zien, maar toch een paar bedenkingen:- links loopt het hoofdspoor over de afgebogen wisselstanden, waardoor doorgaande treinen meteen maar op minale snelheid door je station mogen rijden.- treinen komend van de rechter kant van het station (rechts rijregime neem ik aan), kunnen sporen 5 en 6 niet bereiken. Je eerste plan was goed, maar je hebt overloopwissels verplaatst, en nu sluit je sporen 5 en 6 uit.

Hierbij in de foto mijn oplossing voor het wisselprobleem aan de rechterkant. Voor het hoofdspoor over de afgebogen wisselstand heb ik nog geen oplossing.. Iemand een idee?


Thnx & Grtz  :D
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Het over afbuigende wissels rijden zou ik mij echt niet druk maken. De sporen rood, geel en blauw behoren toch tot je emplacement. Ik weet niet of je wel eens naar Amsterdam hebt gekeken, maar bij Muiderpoort rijdt men al 60. Vlak na Sloterdijk, als je richting CS gaat, gaat de snelheid er ook al uit. De snelheden liggen laag in zo'n station, dus afbuigend kan prima. En met slanke wissels heb je er voldoende die je met hogere snelheden dan 40 km/h kan berijden.
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Zo kun je met 2 treinen tegelijk rijden.
(is in C,maar gaat om de wissels)
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
@Laurent

Ok super, bedankt voor je info  :D :thumbup: :thumbup: :thumbup:


@Marklinmanus

Jou oplossing, voor welk gedeelte van mijn baanplan geldt dit stuk. Kan hem even niet plaatsen zo.... ?

Grtz
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Ik denk de rechterkant van het station uit het eerdere berichtje van jou met de close-up.
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
@Basjuh...

Ja daar waas ik ook aan het denken, maar dan klopt het sowieso niet, want ik ga momenteel 3-sporig weg vanuit het station.. De aparte sporen voor het goederenvervoer, zijn hierbij dus opgeheven..

Grtz
Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.
Hallo
Het derde spoor blijft gewoon, alleen heb ik die niet getekend.
Ik laat alleen je reizigers sporen zien.
Nu kan er een trein vertrekken en te gelijkertijd 1 binnenrijden.
1ste opzet voor een baanplan in N
Hi All,

Het is lag stil geweest vanuit deze kant.. ivm. prive omstandigheden.. Nu toch weer ergens de motivatie gevonden om weer eens wat te gaan doen op het gebied van modelspoor.. Voor mijn toekomstige baan ( N-spoor  ;)  ), ben ik eens rustig begonnen met een eerste opzet van een baanplan ( lees; stationsomgeving ). Ik ben vooral een modelspoorder die een modern tijdperk rijdt.

Ik ben benieuwd naar jullie eerste reactie omtrent mijn plan.. In het plan moet er plaats zijn voor Station Dammtor welke reeds in mijn bezit is  :D  Dit station zal wel enige modificatie's ondergaan, daar ik niet de originele bouwdoos ( van karton ) gebruikt, maar het station ga lasercutten.

De stationssporen 1 t/m 4 ( sporen met de dubbele kruiswissel van Peco ) komen binnen in de hal van Dammtor te liggen. Over het kopspoor het ik nog mijn twijfels momenteel. De overige sporen komen dus aan de achterzijde van Dammtor te liggen.

Dit is een kleine introductie van mijn idee omtrent het stationsgebied.

Grtz
Re: 1ste opzet voor een baanplan in N
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: 1ste opzet voor een baanplan in N
Dit plan kwam me al bekend voor. Het topic van 8 oktober 2018 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=72632.0) .
Is er veel veranderd tov het vorige ontwerp, behalve dan dat het kopstation nu niet meer in beeld is?
Mogelijk kun je verder gaan in je vorige topic, want daar staat al een heleboel info.

gr. Gertjan
Re: 1ste opzet voor een baanplan in N
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: 1ste opzet voor een baanplan in N
Topics voor de leesbaarheid samengevoegd.

Groeten,
Herman
Re: 1ste opzet voor een baanplan in N
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: 1ste opzet voor een baanplan in N
Kevin, als je vanuit je noodspoor naar rechts toe moet, kun je alleen via de binnenste baan weg. Hetzelfde geldt voor het inrijden van het noodspoor vanuit rechts.