Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuw baanplan 280x320 H0

Gestart door MarcT vrijdag 13 september 2019, 20:47:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2013

offline
Nieuw baanplan 280x320 H0
Ik volg dit forum al geruime tijd en heb me destijds voorgesteld . Na het bouwen van een testbaan (digitaal aangestuurd door ECOS en Koploper) is de tijd aangebroken om te gaan bouwen aan een grotere baan. Ik gebruik C-rails en wil me voornamelijk richten op het rijden en scenery is op dit moment minder relevant.
Onze zolderkamer is in gebruik als onze slaapkamer. Naast het bed wil ik onder de dakkapel een treinbaan gaan bouwen. De beschikbare ruimte is 280x320cm.
Ik heb al diverse baanplannen getekend en hierbij is een tafel in U- en L-vorm ook de revue gepasseerd. Echter het valt steeds weer tegen hoeveel ruimte je nodig hebt voor een leuk baanontwerp.
Onderstaand baanplan is mijn meest recente bedenksel. Het idee is om rond te kunnen rijden en in het midden een opening te creëren waar bediening en ikzelf een plaats krijg.
Wensen: station(s), schaduwstation, rangeergedeelte, rondrijden, max. lengte treinen maximaal 1,55m
Graag hoor ik jullie opmerkingen en ideeën over mijn ontwerp. Ik heb ook het Wintrack bestand bijgesloten.

Groet,

Marc
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Ik ga dit eens in de gaten houden. Ik ben zelf ook nog aan het puzzelen.
Op een iets kleinere tafel (2m x 3,2m), maar wellicht krijg ik nog inspiratie!
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Alvast een paar ideeën voor je:

Sommige stationssporen zijn nogal kort. Als je linksboven in de bocht al begint met een wisselstraat (met een wissel 24771 bijvoorbeeld), kun je de stationssporen veel langer maken.

Je wilt rond kunnen rijden. Daar krijg je misschien nog wel commentaar op, maar als je dat leuk vindt, vooral doen. Ik hou daar zelf ook van. Gegeven de ruimte die je hebt, zou je het misschien ook grotendeels of zelfs helemaal dubbelspoor kunnen maken.

Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Twee tips van mijn kant :

Als je je keerlus vanaf de bovenste wissel laat beginnen kun je hem vanaf al je opstel / stationssporen berijden.
En dan op de huidige plaats laten eindigen.

In je helling omlaag neem je nu de bocht naar beneden en dan de splitsing naar twee sporen.
Met een S bocht erachteraan. Dat is verhoogde kans op ontsporen.
Je kunt beter het laatste bocht railstuk vervangen door een linker wissel plus passtukje 24206 of een meegebogen wissel in die bocht verwerken.

Mvg Robin
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Hi, gewoon een reflexie: als je je keerlus met een klimspiraal enkele malen naar boven laat gaan crew je een berg, bvb 3 x 360grd....
Groetjes
Wim
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Dank voor jullie reacties.


CiteerAls je linksboven in de bocht al begint met een wisselstraat (met een wissel 24771 bijvoorbeeld), kun je de stationssporen veel langer maken.

Hallo Rob,
Ik heb wissel 24771 niet in mijn versie 10 van Wintrack staan. Ik vrees dat ik een nieuwere softwareversie nodig heb.

CiteerAls je je keerlus vanaf de bovenste wissel laat beginnen kun je hem vanaf al je opstel / stationssporen berijden.
En dan op de huidige plaats laten eindigen.

In je helling omlaag neem je nu de bocht naar beneden en dan de splitsing naar twee sporen.
Met een S bocht erachteraan. Dat is verhoogde kans op ontsporen.
Je kunt beter het laatste bocht railstuk vervangen door een linker wissel plus passtukje 24206 of een meegebogen wissel in die bocht verwerken.

Hallo Robin,
De keerlus aanpassing ga ik verwerken in het baanplan.
Ik begrijp niet helemaal wat je met "een linker wissel plus passtukje 24206" bedoeld.
De meegebogen wissel (24772?) kom ik, zie boven, niet tegen in Wintrack.

Citeerals je je keerlus met een klimspiraal enkele malen naar boven laat gaan crew je een berg, bvb 3 x 360grd....

Hallo Wim,
Ik ben vergeten te melden dat ik een Nederlandse baan wil maken. Een berg is voor nu geen optie.

Met vriendelijke groet,

Marc
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
De voorgestelde aanpassing aan de keerlus heb ik verwerkt.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
 
Citaat van: MarcT op zaterdag 14 september 2019, 13:20:50Ik heb wissel 24771 niet in mijn versie 10 van Wintrack staan. Ik vrees dat ik een nieuwere softwareversie nodig heb.

WinTrack versie 10 is al wat jaartjes oud, maar dat zou op zich geen probleem moeten zijn. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar kun je niet gewoon een nieuw bestand met railsymbolen installeren? In WinTrack 14 kan dat via het menu Optionen/Symboldateien..., zie het eerste plaatje hieronder. Ik neem aan dat er ergens op de site van WinTrack wel een actueel bestand met symbolen voor C-rail staat.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Een alternatief is dat je zelf in WinTrack de ontbrekende wissel definiëert. In WinTrack 14 gaat dat via het menu Extras/Gleis erzeugen, zie het eerste plaatje. In de dialoog kies je Bogenweiche, dan ga je verder.

Nu volgen een paar schermen waar je exact moet invoeren hoe de beide sporen van de wissel moeten lopen. Voor wissel 24771 staat het hieronder helemaal uitgewerkt. Als laatste verschijnt een dialoog waar je het artikelnummer in kunt voeren.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Na het opslaan, staat de wissel in het Gleisauswahlvenster niet bij de wissels, maar in een aparte groep, zoals het laatste plaatje laat zien. De eerste twee rails heb ik al eerder gedefiniëerd, die zijn hier verder niet relevant.

Voor het geval je nog geen ervaring hebt met de wissels 24771 of 24772, is het belangrijk om te weten dat er altijd twee rails 24315 bij horen. De wisseluiteinden zitten namelijk zó dicht bij elkaar, dat normale rails niet passen. Bij de 24315 kun je een deel van de bedding loshalen. In de wiki staan wat foto's die laten zien hoe dat werkt.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Bij deze een aangepaste versie van jouw bovenbaan, maar dan met dubbelspoor rondom en langere stationssporen. Misschien kun je hier wat ideeën uit gebruiken.

Op het meest linkse stationsspoor past een trein van zo'n 2,5 m. Als je de driewegwissel meerekent, kan er op het meest rechtse een trein van bijna 1,5 m stoppen zonder de middelste stationsssporen te blokkeren. Het meest rechtse spoor ligt op iets grotere afstand van de andere zodat er een perron tussen past.

De keerlus is vanaf alle stationssporen bereikbaar. De enige beperking is dat een trein die vanaf het meest linkse stationsspoor de keerlus in rijdt niet direct terug kan naar het meest linkse spoor, daarvoor zou de trein helemaal rond moeten rijden.

Het station ligt bijna 3° gedraaid ten opzichte van de rand. Daardoor is er linksachter voldoende plaats voor de blauwe sporen, de verbinding met het schaduwstation. Linksvoor is er voldoende hoogteverschil met het station, dan passen de blauwe sporen er onder. Een iets gedraaid station oogt bovendien wat minder statisch.

Het is aan jou om te kiezen of je bochten of meegebogen wissels R1 wilt gebruiken, maar ik heb het niet gedaan want er is genoeg plaats voor ruimere bochten. En, maar dat is persoonlijk, ik vind die slanke wissels mooi, zowel de gewone als de gebogen.

Detail: vooraan heb ik op twee plaatsen de rails niet verbonden. Dat is niet omdat het niet past, maar omdat de rails daar 0,1° gebogen moet worden. Dat komt omdat er in het ovaal 2 bochten van 12,1° en 1 bocht van 5,7° gebruikt zijn en dat maakt nét geen 30°. Als je dit plan invoert in WinTrack, kun je die verbindingen als laatste maken.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Het oogt gelijk een stuk minder stijf en veel vloeiender met die draai van 3'
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Goedemorgen Rob,

Dank voor je tips voor het aanmaken / inlezen van ontbrekende railonderdelen. Ik heb zojuist besloten om over te stappen naar versie 14 van Wintrack. Ik hoop in de loop van komende week daarmee van start te kunnen.

Ik sluit me aan bij Hero's commentaar dat het ontwerp veel vloeiender oogt. Ook voor wat betreft keerlus en lengtes van stationsporen. Ik ben erg blij met de aanpassingen die je voorstelt.
R1 bochten wil ik zoveel mogelijk vermijden maar door ruimtegebrek voelde ik me gedwongen om er toch af en toe gebruik van te maken.
In jouw aangepaste versie wordt R1 toch niet meer gebruikt, of vergis ik me?
Hartelijk dank voor de moeite die je erin steekt om hulp te bieden.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Het ontwerp van mijn schaduwstation is nog niet helemaal naar wens.
Ik loop te stoeien met de railgeometrie waardoor de bovenste sporen in het schaduwstation niet lekker op elkaar aansluiten.
Hebben jullie hier wellicht nog ideeën, tips en tricks?
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
zo
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Top, treingek. Het lijkt zo simpel, maar ik wist het niet voor elkaar te krijgen. Bedankt voor je hulp.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Citaat van: MarcT op zondag 15 september 2019, 09:03:10In jouw aangepaste versie wordt R1 toch niet meer gebruikt, of vergis ik me?
Klopt, R2 is het minimum.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
 :thumbup:
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Waarom 1 schaduwstation, 2 niveaus, rond rijden en een keerlus ? Je hebt ruimte genoeg. Een trein rijdt niet rond, maar gaat van A naar B en weer terug. Maak 2 schaduwstations boven elkaar, verbonden met een dubbelzijdige hoofdbaan...het hondenbot principe. Dat is realistisch, afwisselend en simpel te maken.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Citaat van: Tjoekedoris op zondag 15 september 2019, 22:54:31
Maak 2 schaduwstations boven elkaar, verbonden met een dubbelzijdige hoofdbaan...het hondenbot principe. Dat is realistisch, afwisselend en simpel te maken.

Hi Martin,

Dank voor je reactie.
Het is wel in me opgekomen om een 2e schaduwstation te maken. Dat dit niet is gebeurd heeft diverse redenen.
Aan de rechterkant van het baanplan bevind zich bergruimte die nog toegankelijk blijven. Ik kan helaas dus niet de ruimte onder het zichtbare niveau volledig benutten. Daarnaast is het me tot op heden niet gelukt om een baanplan te maken waarbij ik van beide kanten van de baan in een eigen schaduwstation terecht kom.
Wat bedoel je met een "dubbelzijdige hoofdbaan"?
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
In afwachting van een uitwerking van Martin's idee heb ik nog wat geknutseld.

Ik heb er een ander schaduwstation bij ontworpen, aanzienlijk groter dan wat je al had.

Bij de bovenbaan heb ik in de bocht rechtsvoor een paar slanke boogwissels neergelegd, dat leek me wel handig.

Het hoofdstation ligt een klein beetje verder van de rand, om iets meer ruimte te maken voor de verbinding naar het schaduwstation. Daar waar die nu onder het station komt, heb je ongeveer 11 cm hoogteverschil. Bij een maximaal stijgingspercentage van 2,8% komt het schaduwstation 20 cm onder de bovenbaan te liggen. Die ligt helemaal vlak. Eventueel kun je met een iets grotere stijging nog een paar extra centimeters hoogteverschil bereiken.

Citaat van: MarcT op maandag 16 september 2019, 12:40:06Aan de rechterkant van het baanplan bevind zich bergruimte die nog toegankelijk blijven.
Met de radiator heb ik al rekening gehouden, hiermee niet. Mocht het schaduwstation hiermee in de knel komen, is het een kleine moeite om het iets naar links te schuiven.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Citaat van: MarcT op vrijdag 13 september 2019, 20:47:31
https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=76419.0;attach=179199;image
In je oorspronkelijk schaduwstation heb je 5 opstelsporen getekend, met een enkelvoudige lus.
Dat zijn 2 keuzen, die de veel mensen (soms onbewust) maken.
Er is een alternatief (iets makkelijker in te zien bij 6 sporen):
3 doorgaande sporen die parallel een lus maken (bogen met 6x24230, 24240, 24250).

Dat alternatief heeft een voordeel (veel meer opstel-spoorlengte) en een nadeel (veel minder flexibiliteit bij vertrek).
Op opstelsporen staan dan noodgedwongen treinen achter elkaar (dat beperkt de keus bij vertrek).
Bij enkele banen weegt het voordeel van meer opstel-spoorlengte op tegen het nadeel.

Maar het is wel een keuze.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 16 september 2019, 15:29:08
In afwachting van een uitwerking van Martin's idee heb ik nog wat geknutseld.

Hallo Rob,
Je hebt er weer flink wat energie in gestoken, waarvoor dank.
Het schaduwstation ziet er mooi uit. Behoorlijk wat extra lengte op die manier.
De ruimte van 20cm tussen schaduwstation en hoogste niveau lijkt me wel voldoende.

Hallo Jan Willem,
Dank voor je reactie.
Het schaduwstation is ondertussen door tips van Treingek en Rob al twee keer veranderd t.o.v. de originele post.
Met het meest recente voorstel is de lengte behoorlijk toegenomen terwijl de flexibiliteit van 4/5 sporen is gebleven.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0 - Alternatief baanplan
Goedemiddag allen,

Als tegenhanger van het vorige ontwerp heb ik de afgelopen dagen nagedacht en getekend aan een alternatief baanplan. In onderstaand baanplan is plaats ingeruimd voor een groter station, een rangeerterrein een pendelspoor en twee schaduwstations.
Van het ene schaduwstation kan je via het zichtbare gedeelte naar het tweede schaduwstation rijden. R1 bochten heb ik zoveel mogelijk vermeden. Er zitten nog wel een paar onvolkomenheden in het ontwerp waardoor rails niet lekker op elkaar aansluiten.
Graag hoor ik jullie reactie, opmerkingen en ideeën ter verbetering over mijn ontwerp.

Edit: onderste schaduwstation was verkeerde afbeelding. Nu gecorrigeerd.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Voor de geïnteresseerden nog het Wintrack bestand in bijlage en een 3D-view.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Dat kun je gerust een tegenhanger noemen, het is compleet anders! De zichtbare baan vind ik zo een stuk interessanter. Al die diagonale lijnen spreken me wel aan.

Een detail: bij de slanke wissel 24772 rechtsachter ligt aan het afslaande spoor een gebogen rail 24430. Dat kan, maar dan moet je een stukje van de berm af zagen, anders past dat niet. Of je legt er een 24315 neer.

Géén detail is het gele spoor linksachter: dat gaat zo niet, dat komt in de knoop met de keerlus van het paarse schaduwstation. De eenvoudigste oplossing die ik daarvoor zie is om de gele sporen op die plaats met bochten R3/R4 te leggen, buiten de paarse keerlus om.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Bij deze nog een voorbeeld hoe je de aansluitingen in het station passend zou kunnen maken. Zo ben je ook meteen van de wissel 24671 af.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0 - Alternatief baanplan
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 19 september 2019, 23:55:04

Een detail: bij de slanke wissel 24772 rechtsachter ligt aan het afslaande spoor een gebogen rail 24430. Dat kan, maar dan moet je een stukje van de berm af zagen, anders past dat niet. Of je legt er een 24315 neer.

Géén detail is het gele spoor linksachter: dat gaat zo niet, dat komt in de knoop met de keerlus van het paarse schaduwstation. De eenvoudigste oplossing die ik daarvoor zie is om de gele sporen op die plaats met bochten R3/R4 te leggen, buiten de paarse keerlus om.

Hallo Rob,

Dank voor je reactie.
Ik heb de bovenkant van het station overeenkomstig aangepast.

Het buitenom leggen van de bocht is lastig omdat ik dan veel minder ruimte heb in de inham van de "U". Ik ga proberen om het ontwerp van de keerlus/schaduwstation aan te passen zodat hij verder van het gele spoor af ligt.
Wordt vervolgd.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0 - Alternatief baanplan
Goedemiddag,

Ik heb de door Rob (speeltmettreintjes) geconstateerde probleem met hoogte tussen gele spoor en paarse schaduwstation opgelost. De paarse keerlus heb ik naar rechts verschoven.
Gaandeweg het ontwerpen is mijn enthousiasme voor het alternatieve baanplan sterk gegroeid. Ten opzichte van het eerste baanplan oogt het speelser en verwacht ik dat de treinenloop meer onvoorspelbaar wordt.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Is er een reden dat het hoofdstation hier op 41° ligt? Voor de zichtbare baan maakt die hoek weliswaar weinig uit, maar om de verbindingen naar de schaduwstations strak langs de muren te laten lopen is dat nogal onhandig, en hier en daar kloppen de aansluitingen dan ook niet goed.

Zo ligt er in het grijze spoor, rechtsachter, een 207 waar je een hoek van 3,3° moet maken en in het oranje spoor, linksachter, ligt een 071 tegen een 24230 waar nog een hoek van 3,3° overbrugd moet worden. Dat gaat niet passen.

Er vanuit gaande dat het achterste spoor parallel aan de muur moet liggen, zijn er betere mogelijkheden. Voor de hand liggend zijn 35,7°, 37,5°, 42,1° en 45°, om er maar een paar te noemen, allemaal in de buurt van 41°. Iets minder voor de hand liggend maar goed bruikbaar zijn ook 40,4° en 38,6°. Bij die laatste past het onderstaande deelontwerp.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Inderdaad kun je met je tweede ontwerp een veel boeiender treinbedrijf afwikkelen dan met het eerste. Of het leuk is dat het verkeer onvoorspelbaar wordt, moet ieder voor zich weten. Een kenmerk van het echte spoorbedrijf is een streven naar punctualiteit en verrassingen passen daar niet zo bij  ;).
Maar ik zie de bereikbaarheid van de sporen wel als een reëel probleem. Het vereist kruipen en wurmen om ergens te komen. Niet allen tijdens het bouwen is dat lastig, maar ook als zich ernstige storingen voordoen of een trein gewoon eens even blijft stilstaan. Even een zetje geven is er niet bij. Het vereist gymnastische toeren en dat kan het plezier flink bederven.
Tot slot zie ik dat de kopsporen alleen bereikbaar zijn door een trein in het doorgangsstation van richting te laten veranderen. Dat is niet een gebruikelijke gang van zaken en bovendien is het doorgangsstation vrij bescheiden, qua afmetingen, vergeleken met het kopstation. In echte bedrijf zou het doorgangsstation een fikse bottleneck worden om het verkeer met het kopstation af te wikkelen. Maar misschien is de functie van de kopsporen een andere dan ik denk.

In elk geval, veel succes met plannen, je maakt leuke vorderingen!

Groet,

Peter

Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Als ik nog eens kijk, zie ik dat het kopstation toch wel in een beweging bereikt kan worden. Ik heb nog niet helemaal door hoe de hele en de zalmroze sporen lopen, maar het verkeer lijkt wel beter te stroomlijnen dan ik dacht!
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Alhoewel ik het gele sporenverloop nog niet helemaal snap ziet het er wel een mooi verloop uit.
Wel heb je veel niet-zichtbare sporen, of heb ik het mis?
Grtz
Wim
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 21 september 2019, 23:32:05
Is er een reden dat het hoofdstation hier op 41° ligt?

Hallo Rob,

Hier is geen reden voor. Het is eigenlijk puur toeval. Ik ben op enig moment het station gaan draaien zodat het 'mooi' op de tafel paste. De moeite met aansluiten naar de schaduwstations had ik al gemerkt.
Even nieuwsgierig: Hoe bepaal jij de actuele hoek van het station in Wintrack?

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 22 september 2019, 09:06:51
Inderdaad kun je met je tweede ontwerp een veel boeiender treinbedrijf afwikkelen dan met het eerste. Of het leuk is dat het verkeer onvoorspelbaar wordt, moet ieder voor zich weten. Een kenmerk van het echte spoorbedrijf is een streven naar punctualiteit en verrassingen passen daar niet zo bij  ;).
Maar ik zie de bereikbaarheid van de sporen wel als een reëel probleem. Het vereist kruipen en wurmen om ergens te komen. Niet allen tijdens het bouwen is dat lastig, maar ook als zich ernstige storingen voordoen of een trein gewoon eens even blijft stilstaan. Even een zetje geven is er niet bij. Het vereist gymnastische toeren en dat kan het plezier flink bederven.

Hallo Peter,

Misschien is onvoorspelbaarheid niet het juiste woord. Het zal in ieder geval afwisselender worden.
De bereikbaarheid is is wel een terecht punt. Hier maak ik me ook nog wel zorgen over. Tijdens de bouw wil ik bekijken of ik de mangaten nog groter kan maken. Ook zal ik de tafel op wieltjes plaatsen waardoor ik deze naar links kan rollen. Hierdoor kan ik aan de rechterkant komen tijdens bouw en verstoringen.

Citaat van: wimpietje op zondag 22 september 2019, 09:41:39
Wel heb je veel niet-zichtbare sporen, of heb ik het mis?

Hallo Wim,

Dat klopt. In mijn oorspronkelijke ontwerp was er naar verhouding meer spoor zichtbaar, maar was er meer sprake van rondje rijden op de baan. In dit alternatieve ontwerp worden de rondjes onder de baan gereden.  :)
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Citaat van: MarcT op zondag 22 september 2019, 12:11:29Even nieuwsgierig: Hoe bepaal jij de actuele hoek van het station in Wintrack?

Als je op de overgang tussen twee rails klikt, verschijnen er in de statusbalk wat gegevens, waaronder de hoek. Zie het bijgevoegde plaatje.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0 - Alternatief baanplan
Rob,

Bedankt voor de uitleg.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 22 september 2019, 09:06:51Maar ik zie de bereikbaarheid van de sporen wel als een reëel probleem.

Naar aanleiding van deze opmerking van Peter heb ik nog eens nagedacht hoe de bereikbaarheid wat verbeterd zou kunnen worden en ik heb iets gevonden. Je moet nog steeds wat wurmen om onder de baan te komen en er zijn nog steeds lastige plekken, maar ik denk dat het zo iets beter is. Ik ga er wel vanuit dat je (van onderen) in de keerlussen van de schaduwstations en in de klimspiraal kunt komen.

Die laatste ligt er zodat de gele sporen niet helemaal rechts van het bovenste schaduwstation moeten lopen, waar ze moeilijk bereikbaar zijn, maar tussen het schaduwstation en de bovenbaan. Ik stel me voor dat het bovenste schaduwstation 20 tot 21 cm onder de zichtbare sporen ligt. Zolang het gele spoor nog boven het bovenste schaduwstation loopt, daalt het niet al te sterk, daarna daalt het wat sterker. Het onderste schaduwstation kan dan ongeveer 42 tot 45 cm onder de zichtbare sporen liggen, met 22 tot 24 cm ruimte tussen de schaduwstations. Die zijn overigens weer iets anders dan in de vorige plannen, weer wat groter ook. De twee zijn identiek en liggen vrijwel exact boven elkaar. Evenzo liggen de oranje sporen vrijwel exact boven (een deel van) de gele. Leek me wel praktisch voor het bouwen en ook voor de bereikbaarheid. Minder belangrijk is dat daardoor in het laatste plaatje, met alle sporen, die onderliggende sporen niet zichtbaar zijn.

Voor de bereikbaarheid lijkt het me dat je het onderste schaduwstation vooral niet te laag moet maken. Je zult immers onder de gele sporen door moeten kruipen om bij de mangaten te komen, en nog wat lager om van onderen in de klimspiraal en de keerlussen van de schaduwstations te kunnen komen. Het hoofdstation op zo'n 110 cm boven de vloer zou mooi zijn.

Tenslotte heb ik ook aan de bovenbaan nog twee dingen aangepast.
  • Met een extra paar slanke wissels zijn nu alle stationssporen verbonden met beide oranje verbindende sporen.
  • Het blauwe spoor ligt iets anders, waardoor het traject van het station tot het punt waar het boven de gele sporen komt iets langer is. Daardoor mag de stijging iets minder groot zijn.[/li/
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Nog wat 3D plaatjes erbij.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Hi Rob,

Dat is een interessante verbetering. Dank hiervoor. Die moet ik eens nader bestuderen.
Wil jij het .tra bestand met mij delen?
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
 @citaat Dat heb ik helaas niet, ik gebruik nog steeds de demo-versie van WinTrack.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
De laatste fotos zijn verhelderend ! :thumbup:
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 24 september 2019, 10:23:00
@citaat Dat heb ik helaas niet, ik gebruik nog steeds de demo-versie van WinTrack.

Hi Rob,
Dat is pech voor mij  ;).
De klimspiraal is een mooie oplossing om de tussenruimte tussen de diverse lagen groter te maken. Het zet me wel aan het denken: Zou het mogelijk zijn om de lange hellingen te vervangen door 2 klimspiralen? Aan iedere kant van de tafel een spiraal? Hoe kijk jij hier tegenaan?
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
 @citaat
Een paar klimspiralen heb ik wel overwogen, maar bij de gegeven bovenbaan was dit het enige wat ik kon bedenken met ruimte voor twee grote schaduwstations. Klimspiralen nemen nogal wat plaats in. Twee spiralen lukt me alleen in combinatie met een véél kleiner bovenste schaduwstation, en zelfs daarvoor zou de bovenbaan al aangepast moeten worden. Maar misschien heeft iemand anders een idee?
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Het invoeren in WinTrack niet zo veel werk als je misschien denkt. Doordat de schaduwschations identiek zijn, en ook een groot deel van de oranje verbinding identiek is aan de onderliggende gele, gaat het met copy/paste heel snel.

Alleen het instellen van de hoogtes voor het gele spoor, dat zal wel wat tijd kosten. Ik heb dat niet tot op detailniveau gedaan, maar goed genoeg om zeker te weten dat het mogelijk is om zonder sterke stijgingen voldoende ruimte tussen boven elkaar liggende sporen te krijgen. Het grootste stijgingspercentage waar ik op uitkwam was 2,85%, in de binnenste (gele en rode) sporen van de klimspiraal, bij een hoogteverschil van 92 mm. Daarbuiten is de kleinste waarde 96 mm, op het punt waar het blauwe spoor over het gele kruist.

Bij iets sterkere stijgingen kunnen de hoogteverschillen natuurlijk wat opgekrikt worden, maar dat heb ik niet geprobeerd. Voor het maken van realistische 3D-plaatjes vond ik dit voldoende. Een simpele rekensom leert al dat de klimspiraal bij 3% een hoogteverschil van zo'n 97 mm zal halen. Als je het verder wil opkrikken, moet hij iets groter worden. Als voorbeeld nog een simpele rekensom: bij 3% heb je voor 3 mm extra hoogteverschil 10 cm extra rails nodig in één winding. Dat is niet zoveel en ik twijfel er ook niet aan dat dat best mogelijk is, maar vond het niet de moeite waard om het uit te zoeken.
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuw baanplan 280x320 H0
Helder, Rob.
Alweer bedankt voor je hulp.