Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Baanplan Wilhelmsburg
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Baanplan Wilhelmsburg  (gelezen 1538 keer)

Wimdouwe

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Baanplan Wilhelmsburg
« Gepost op: zondag 01 september 2019, 18:58:25 »

Hallo allemaal,

Hierbij presenteer ik mijn nieuwe baanplan. Als herintreder in de modeltreinwereld heb ik getracht het simpel te houden, de bedoeling is vooral om ervaring en vaardigheid op te doen. Het ontwerp is 200x125 cm groot zodat alles rondom goed bereikbaar is.

De overwegingen die ik gemaakt heb:
Voldoende afwisseling op een beperkte ruimte
Makkelijk op te bouwen, vandaar ook geen hellingen of een ondergronds schaduw station

Vandaar dat ik uitgekomen ben op een eindstation van een secundaire lijn.
Een klein probleem: ik heb nog geen naam voor het station. Ik zat te denken aan Wimstein maar dat neigt naar narcisme en is volgens mij ook geen correct Duits...

Hier is ie dan:

Groeten,Wim
« Laatst bewerkt op: maandag 23 september 2019, 19:33:03 door Wimdouwe »
Gelogd

Groeten, Wim
Baanplan   Bouwverslag

feniks

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: Baanplan zonder naam
« Reactie #1 Gepost op: zondag 01 september 2019, 19:52:10 »

misschien douwestein  ;)
maar serieus alennau o.i.d.
Gelogd
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Baanplan zonder naam
« Reactie #2 Gepost op: zondag 01 september 2019, 20:41:23 »

Wim, hier word ik nou blij van. Het is een leuk plan met vrij  realistische rijmogelijkheden. Wel zie je op enig moment een trein voorbijkomen die eerst nog een hele bocht gaat maken. In werkelijkheid zou die trein gelijk het station binnen lopen. Maar ach, een kniesoor die daarop let. Het oogt allemaal heel leuk en dat is het voornaamste.

Groeten,

Peter
Gelogd

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Baanplan zonder naam
« Reactie #3 Gepost op: zondag 01 september 2019, 21:04:36 »

Leuk ontwerp, Wim  :thumbup:

Je kunt de plaatsnaam ook af laten hangen van het station dat je hebt of aanschaft  ;)

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Wimdouwe

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: Baanplan zonder naam
« Reactie #4 Gepost op: zondag 01 september 2019, 21:09:11 »

Wim, hier word ik nou blij van. Het is een leuk plan met vrij  realistische rijmogelijkheden. Wel zie je op enig moment een trein voorbijkomen die eerst nog een hele bocht gaat maken. In werkelijkheid zou die trein gelijk het station binnen lopen. Maar ach, een kniesoor die daarop let. Het oogt allemaal heel leuk en dat is het voornaamste.

Groeten,

Peter

Hallo Peter,
Bedankt voor het compliment.

Modelbouw is de kunst van compromissen maken. Ik ben er nog niet uit of dit het definitieve ontwerp wordt, hoewel ik best wel blij ben met het ontwerp. Maar voor suggesties sta ik altijd open. Het zal nog een paar weken duren voor ik ga bouwen, dus iedereen met een goed idee is vrij om te reageren.

Groeten,
Wim
Gelogd

Groeten, Wim
Baanplan   Bouwverslag

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Baanplan zonder naam
« Reactie #5 Gepost op: zondag 01 september 2019, 22:44:03 »

Wat je zou kunnen doen om een zo realistisch mogelijk treinverkeer na te bootsen, is de keerlus helemaal laten verdwijnen. Je mist dan een 'paradespoor'  en dat is jammer.
De enige andere optie is een dalend traject maken en de keerlus een niveau lager leggen. Dan kun je de trein nog een stukje volgen en doordat het traject lager ligt, is het minder onlogisch dat het je station weer passeert. Maar daarvoor moet je een ingewikkeldere onderbouw constructie maken.
Het kan echter wel zonder heel moeilijk te worden. Ik denk dat nog iets extra plezier toevoegt. Het station zou ik zo laten. Ligt er prima bij.
Gelogd

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Baanplan zonder naam
« Reactie #6 Gepost op: zondag 01 september 2019, 23:10:48 »

Blikentinus wilde je keerlus iets laten zakken, maar ik zou m juist iets willen laten stijgen. En wel zodanig dat je rechtsonder met het bovenste opstelspoortje kan zakken voor nog een keerlus onder je tafel. En ja, ik heb het gelezen dat je geen niveauverschillen wenst en ook geen schaduwstation onder je baan... Maar dit geeft nóg meer rijmogelijkheden en plezier verwacht ik. We'll see...
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re: Baanplan zonder naam
« Reactie #7 Gepost op: maandag 02 september 2019, 08:46:34 »

Wel zie je op enig moment een trein voorbijkomen die eerst nog een hele bocht gaat maken.
In werkelijkheid zou die trein gelijk het station binnen lopen.

Peter, ik denk dat Wim de 'voorbij komende trein' laat stoppen op het verborgen opstelspoor,
waarna een gereedstaande trein op het andere verborgen opstelspoor vertrekt naar het station :roll:

Wim, ik zou de keerlus in z'n geheel wel enkele centimeters omhoog brengen, middels
bijvoorbeeld een laag Tempex of Styrodor, zodat je niet van 'plat' naar 'berg' gaat, maar
een meer vloeiend verloop krijgt naar het glooiende landschap wat de opstelsporen verhuld.
Dit vergroot de illusie dat de keerlus wat afstand van het station krijgt in dit leuke baan.
Met een beekje erbij langs het deel van de keerlus tussen overweg en goederenspoor
maak je een natuurlijke barrière waardoor het spoor daar minder vreemd overkomt. :idea:

Groeten,

Erik.
Gelogd

              Märklin - M-rail - Modelbaan                 Topic                Website

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Baanplan zonder naam
« Reactie #8 Gepost op: maandag 02 september 2019, 10:03:26 »

naamsvoorstel:
WILHELMSHAUSEN
of:
WILHELMSBURG
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Baanplan zonder naam
« Reactie #9 Gepost op: maandag 02 september 2019, 16:05:24 »


Peter, ik denk dat Wim de 'voorbij komende trein' laat stoppen op het verborgen opstelspoor,
waarna een gereedstaande trein op het andere verborgen opstelspoor vertrekt naar het station :roll:

Groeten,

Erik.

Maar hoe je het ook wendt of keert, je ziet een trein het station uitrijden, de tunnel in en dan hetzij direct langsrijden als hij tegen de klok de keerlus/schaduwstation in rijdt, hetzij met de klok mee uit het schaduwstation komen, om vervolgens pas links het station weer in te rijden.
In het echie zou een trein niet een hele lus gaan maken, zelfs niet voor een diepe kloof of rivier. Het zijn maar een paar (centi) meters; kan zo een brug over.
Maar, aan de andere kant, je hoeft er niks mee te doen, Wim. Het oogt gewoon leuk zoals het nu is. Het hoeven geen met elkaar in verbinding staande sporen te zijn. Je ziet het ook alleen maar, als er een trein rijdt.
Als vingeroefening is gewoon een leuk ontwerp!

Groet,

Peter
Gelogd

Wimdouwe

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: Baanplan zonder naam
« Reactie #10 Gepost op: maandag 02 september 2019, 16:16:11 »

naamsvoorstel:
WILHELMSHAUSEN
of:
WILHELMSBURG

Wilhelmsburg... dan moet er wel een kasteeltje bij :D
Klinkt in ieder geval goed :)

Het idee om het 'paradespoor' wat te verhogen vindt ik een goed idee. En in ieder dal is er wel een beekje te vinden. Wordt dan mijn eerste keer dat ik met water aan de gang ga.
Gelogd

Groeten, Wim
Baanplan   Bouwverslag

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Baanplan zonder naam
« Reactie #11 Gepost op: maandag 02 september 2019, 22:52:14 »

Misschien nog leuk om te weten: Wilhelmshausen is de naam van een werkelijk bestaand dorp (stadje?) in Duitsland en Wilhelmsburg is een wijk in Hamburg.
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Baanplan zonder naam
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 10 september 2019, 00:38:37 »

Ik vind die overweg wel wat hebben, maar niet de weg erheen, die weg oogt te statisch.

Wat dat betreft kan ik me goed vinden in Erik's idee van een iets verhoogde lus en een beekje ter afgrenzing,
en dat zou betekenen dat de overweg-weg naar de tafelrand loopt in plaats van naar het  "stadje".

Maar van een weg lopende weg krijg je spijt als je ooit besluit Magnorail of FallerCar op dit baantje te integreren, want dan wil je juist een weg die op een of andere manier rond loopt, al dan niet met keerlussen.

In dat geval krijg je spijt van juist deze overweg, in plaats van een andere die beter bruikbaar is voor een dergelijk systeem.
Maar ja, wat kost nou een overweg, in vergelijking met deze twee systemen?

Mocht je zoiets wel zien zitten (bewegende scenery), bedenk dan dat je de overweg niet nodig hebt als je de keerlus iets hoger verlegt: de weg kan onder de treinbaan door als je het ''stadje" binnen de keerlus niet mee ophoogt, en dus wat dieper laat liggen.
dan leg je een spoorbrug in de boog in plaats van de overweg. Ongelijkvloerse kruisingen zijn veiliger, maar dan raak je het beekje misschien kwijt.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 september 2019, 00:43:21 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.531 seconden met 28 queries.