Hallo iedereen,
Na mijn laatste post heb ik inmiddels alle rails gepoetst en had gisteravond beide treinen die ik bezit tegelijkertijd rijdend, weliswaar onder en boven van elkaar gescheiden en zonder enige vorm van schakeling e.d. maar ik was heel blij
.
Een kleine impressie van een tevreden moment na heel wat gedreven poetswerk.
Alleen vond ik wel dat het locje van papa (de 3029) niet zuiver liep en in vergelijking met mijn eigen gekochte loc een krakend geluid maakte.
Daarnaast moest er ook veel meer spanning op de rails om dezelfde snelheid te behalen.
Dus ik in een creatieve bui het kapje eraf gehaald en het allemaal eens bekeken, wat info op het forum en filmpjes bestudeerd en heel heel voorzichtig wat aan de draadjes bewogen.
Niet voorzichtig genoeg dus want het draadje van (daar ben ik inmiddels achter) de rijstroom kwam los met als gevolg dat het locje geen kant meer op wilde. Mooi dacht ik, geen mogelijkheid om dat weer vast te solderen en tot gisteren had ik geen enkel idee hoe zoiets zou moeten.
Dus ik balen want het is natuurlijk ook niet de loc die je gezien de geschiedenis (dus het begin van mijn hobby) even van de hand doet via MP of ergens laat verstoffen.
Aangezien ik toch weekend had en verder geen plannen had ik na wat zelfstudie de moed om een soldeerbout aan te schaffen en te proberen om zelf een reparatie en wat onderhoud uit te voeren.
Zogezegd zo gedaan, vanmiddag heb ik aan de hand van diverse filmpjes en instructies in de wiki de loc deze keer wel echt heel heel voorzichtig de draadjes los gesoldeerd, het motorschild verwijderd,
de motor uit elkaar gehaald en gereinigd. Toen dacht ik, goh als we het dan toch doen, laat ik dan gelijk ook even naar de treinenpassage lopen voor een nieuwe set koolborstels een sleper en nieuwe antislipbandjes. De sleper was nog goed genoeg werd mij verteld maar inderdaad het idee van als je het doet, doe je het goed was niet zo slecht beaamde de meneer. Goed, dus ik heb daarna de koolborstels vervangen en was toch wel heel benieuwd of het zou werken.
Nu komt het, niet dus.... De rijrichtingschakelaar gaat trillen en word bij volle spanning naar de motor toegetrokken. Na verschillende keren checken of ik het allemaal weer goed terug gemonteerd had en al helemaal met het idee dat ik alles nog erger had gemaakt dan de avond er voor begon ik toch een beetje kwaad op mezelf te worden.
Dus na veel peinzen en mopperen op mezelf toch eens geprobeerd of het "probleem" ook zou voorkomen met de oude koolborstels, want dacht ik, zo ja, dan zit er een draadje verkeerd, zo niet, dan ligt het aan de nieuwe koolborstels.
Ik heb wat beeldmateriaal toegevoegd zodat iedereen een duidelijk beeld kan vormen van wat zich nu afspeelt bij het locje.
Met oude koolborstels, na uit elkaar halen en reinigen:
Met nieuwe koolborstels:
Ik snap er helemaal niks van
, in vergelijking met al mijn verwachtingen van de schoonmaak en nieuwe onderdelen is dit een erg grote tegenvaller, de kraak zoals eerder genoemd hoor je nog steeds heel duidelijk en erg soepel rijden is het ook nog niet.
Mijn vraag daarom: wat gaat er fout en hoe is dit te verhelpen?
Alle tips zijn welkom en mijn dank is groot!
Groet, Remi