Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22

Gestart door rb95 maandag 08 oktober 2018, 00:01:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik mij hier voorgesteld op het forum.

Vandaag heb ik alles wat ik had "gebouwd" afgebroken en ben ik begonnen met het bouwen van de baan zoals gepland.
En om mijzelf een kleine houvast te geven bij de bouw wil ik het graag met jullie delen.

De basis zoals op de eerste foto was er al, zit nog wel een verhaal achter het halen van die plank trouwens... iets met afmetingen en mijn auto, maar het is gelukt! :)
Het deel waarop het onderste deel van de baan moet komen is nu precies de afmeting van mijn erker, waar de modelbaan in gebouwd wordt en ligt deels in de vensterbanken met een steun in het midden. Prima voor nu maar wordt nog leuk als ik ooit ga samenwonen met mijn vriendin en het er allemaal weer uit moet (denk ik voorlopig maar niet aan ;)).

Nog even kort het plan:
-> Omdat ik de startset (en wat uitbreidingen) van mijn vader heb overgenomen die bestaat uit de analoge loc 3029 en m-rail uit begin jaren 70, heb ik bedacht dat aan te houden, m-rail, analoog, materiaal wat beschikbaar was toen mijn vader klein was en de set kreeg, dus ongeveer uit de periode van 1970 tot 1975.
-> het baanplan heb ik hier gevonden op het forum en is gebaseerd op baanplan 10 uit gleisplanboek 330. (zie link bij het voorstellen)
-> tijdperk III
-> Automatisering doormiddel van originele Märklin materialen, en natuurlijk wil ik ook zelf kunnen rijden.

Voorafgaand aan deze post heb ik bijna alle rails, seinen en mijn eigen loc (een 3005) gekocht.

De rails voor het onderste deel ligt inmiddels, op de kruiswissel na, die laat ik voorlopig achterwege maar misschien voeg ik die later wel toe.
Binnenkort wil ik de seinen en wissels aan gaan sluiten en extra plaatmateriaal halen voor het bovenste gedeelte van de baan.

Wat betreft het aansluiten van de electronica heb ik al veel gevonden op het forum, maar het is nieuw voor mij, dus ben benieuwd haha.

Goed, tot zover!
Remi
Re: Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22

Leuk begin van je topic, Remi  :thumbup:

Zo te zien, woon je in een winkelstraat  :P

Grtz Tony
Re: Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22
Leuk plan om een baan in een erker te maken. Nog leuker dat je analoog gaat rijden. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden. Als je vragen hebt over analoog schakelen kun je de vragen hier gerust afvuren :)
Re: Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22
Hallo allemaal,

Hier volgt de tweede update over de bouw van mijn baan.

Vandaag heb ik de bovenste verdieping van mijn baan afgemeten, op maat gezaagd, opgebouwd en daarna de rails gelegd.

Om proef te rijden even 1 trafo aangesloten en een ronde gemaakt. Toch kwam ik er tijdens mijn eerste ronde al gauw achter dat de loc's niet overal op het traject even lekker rijden. Ik wilde sowieso twee stroomkringen maken dus ik hoop dat het daarmee verholpen is, daarnaast heeft de rails ook een aardig tijdje in de verpakking liggen wachten op dit moment en het deel dat ik zelf bijgekocht heb is waarschijnlijk ook lang niet gebruikt (iemand tips om dit beter te maken?).

Nu de onderbouw zo goed als af is, begint voor mij zoals eerder al genoemd een redelijk onbekend gedeelte van het modelsporen. Namelijk de electronica 8o. Ik heb zitten denken dat het mogelijk moet kunnen zijn om 3 treinen te laten rijden (als ik er een derde bij koop), namelijk 1 op de bovenbaan, 1 beneden en 1 als het ware pendelend van boven naar beneden als soort van "interregionaal" verkeer.

Dus, als trein 1 en 2 beide boven zijn en trein 1 één keer rond is geweest stopt deze, gaat trein 2 naar beneden door zijn keer lus, zet trein 3 in beweging waarna deze na het maken van één ronde weer stopt voor een sein en trein 2 naar boven stuurt enzovoorts enzovoorts.

Kan dit met behulp van schakelrails, seinen en 2 trafo's? en zo ja is dat dan leuk, of kan er veel meer met een analoge baan zoals deze? Ik zie namelijk zoveel hier op het forum en in filmpjes van analoge banen op internet  :) :) maar loop dan vast op hoe dat dan qua aansluitingen geregeld is.

Daarom wilde ik de vorderingen tot zo ver graag met jullie delen en ben ik benieuwd naar de reacties!

Groet, Remi




Re: Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22
Hallo Remi,

Ik heb mijn rails destijds schoongemaakt met een katoenen doek gedrengd in wasbenzine.
Ook de locs moet je een beetje schoonmaken. De wielen met hetzelfde middel en een druppeltje olie op de punten, zoals in de handleiding van de locs is beschreven.

Wat het schakelen betreft, ja dat kan met schakelrails en seinen of relais. Ik heb de bouw van mijn baan in de wiki beschreven, althans voor zover ik gevorderd ben. Daar is in ieder geval het schakelen al weergegeven. klik hier

Als je vragen hebt stel ze gerust.

Succes,
Roel
Re: Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22
Het begint er al leuk uit te zien zo. En je zult wel veel bekijks hebben (en veel te bekijken) zo aan de winkelstraat.
Het lijkt me alleen wel moeilijk werken aan het achterste gedeelte. Of kun je de tafel verplaatsen zodat je achteraan kunt komen?
Re: Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22
Hallo allemaal,

Citaat van: RoelMarklin op woensdag 17 oktober 2018, 23:25:38
Ik heb mijn rails destijds schoongemaakt met een katoenen doek gedrengd in wasbenzine.

Bedankt voor deze tip, ga vanavond maar eens aan de poets!

Citaat van: RoelMarklin op woensdag 17 oktober 2018, 23:25:38
Wat het schakelen betreft, ja dat kan met schakelrails en seinen of relais. Ik heb de bouw van mijn baan in de wiki beschreven, althans voor zover ik gevorderd ben. Daar is in ieder geval het schakelen al weergegeven.

Nogmaals bedankt! Ik heb de wikipagina doorgelezen en het draadje opgezocht hier op het forum, complimenten voor de baan en duidelijke schrijven op de wiki.

Citaat van: Ta2trainman op donderdag 18 oktober 2018, 11:12:54
Het begint er al leuk uit te zien zo. En je zult wel veel bekijks hebben (en veel te bekijken) zo aan de winkelstraat.
Het lijkt me alleen wel moeilijk werken aan het achterste gedeelte. Of kun je de tafel verplaatsen zodat je achteraan kunt komen?

Bedankt, vanaf de straat is de modelbaan (nog) niet te zien, maar ik mag graag mensen kijken, alle bedrijvigheid is natuurlijk wel het leuke van wonen in een winkelstraat.

Bekijks kwam gisteren vooral van mijn buren die, toen ik vertelde wat ik allemaal aan het doen was op het dakterras en de gedachte er achter, de modeltreinhobby toch heel interessant vonden. Zelfs de schilder wilde het wel even bekijken :). Wat betreft de tafel is het inderdaad wat ver om zo bij te komen, als het echt moet kan ik het wel verschuiven inderdaad, maar het is niet super optimaal.

Voorlopig focus ik mij op het lezen, begrijpen en uittekenen van schakelschema's en denk ik na over welke functies ik zelf wil kunnen doen en wat (deels) automatisch mag gaan. Zal in mijn volgende update hetgeen dat ik uitwerk proberen te posten.

Groet, Remi
Re: Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22 (HELP! vraag over 3029)
Hallo iedereen,

Na mijn laatste post heb ik inmiddels alle rails gepoetst en had gisteravond beide treinen die ik bezit tegelijkertijd rijdend, weliswaar onder en boven van elkaar gescheiden en zonder enige vorm van schakeling e.d. maar ik was heel blij :).



Een kleine impressie van een tevreden moment na heel wat gedreven poetswerk.

Alleen vond ik wel dat het locje van papa (de 3029) niet zuiver liep en in vergelijking met mijn eigen gekochte loc een krakend geluid maakte.
Daarnaast moest er ook veel meer spanning op de rails om dezelfde snelheid te behalen.

Dus ik in een creatieve bui het kapje eraf gehaald en het allemaal eens bekeken, wat info op het forum en filmpjes bestudeerd en heel heel voorzichtig wat aan de draadjes bewogen.
Niet voorzichtig genoeg dus want het draadje van (daar ben ik inmiddels achter) de rijstroom kwam los met als gevolg dat het locje geen kant meer op wilde. Mooi dacht ik, geen mogelijkheid om dat weer vast te solderen en tot gisteren had ik geen enkel idee hoe zoiets zou moeten.

Dus ik balen want het is natuurlijk ook niet de loc die je gezien de geschiedenis (dus het begin van mijn hobby) even van de hand doet via MP of ergens laat verstoffen.
Aangezien ik toch weekend had en verder geen plannen had ik na wat zelfstudie de moed om een soldeerbout aan te schaffen en te proberen om zelf een reparatie en wat onderhoud uit te voeren.

Zogezegd zo gedaan, vanmiddag heb ik aan de hand van diverse filmpjes en instructies in de wiki de loc deze keer wel echt heel heel voorzichtig de draadjes los gesoldeerd, het motorschild verwijderd,
de motor uit elkaar gehaald en gereinigd. Toen dacht ik, goh als we het dan toch doen, laat ik dan gelijk ook even naar de treinenpassage lopen voor een nieuwe set koolborstels een sleper en nieuwe antislipbandjes. De sleper was nog goed genoeg werd mij verteld maar inderdaad het idee van als je het doet, doe je het goed was niet zo slecht beaamde de meneer. Goed, dus ik heb daarna de koolborstels vervangen en was toch wel heel benieuwd of het zou werken.

Nu komt het, niet dus.... De rijrichtingschakelaar gaat trillen en word bij volle spanning naar de motor toegetrokken. Na verschillende keren checken of ik het allemaal weer goed terug gemonteerd had en al helemaal met het idee dat ik alles nog erger had gemaakt dan de avond er voor begon ik toch een beetje kwaad op mezelf te worden.

Dus na veel peinzen en mopperen op mezelf toch eens geprobeerd of het "probleem" ook zou voorkomen met de oude koolborstels, want dacht ik, zo ja, dan zit er een draadje verkeerd, zo niet, dan ligt het aan de nieuwe koolborstels.

Ik heb wat beeldmateriaal toegevoegd zodat iedereen een duidelijk beeld kan vormen van wat zich nu afspeelt bij het locje.
Met oude koolborstels, na uit elkaar halen en reinigen:



Met nieuwe koolborstels:



Ik snap er helemaal niks van :-(, in vergelijking met al mijn verwachtingen van de schoonmaak en nieuwe onderdelen is dit een erg grote tegenvaller, de kraak zoals eerder genoemd hoor je nog steeds heel duidelijk en erg soepel rijden is het ook nog niet.

Mijn vraag daarom: wat gaat er fout en hoe is dit te verhelpen?

Alle tips zijn welkom en mijn dank is groot!

Groet, Remi

Re: Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22 (HELP: vraag over 3029)
Ik ben geen held met loc reparatie, maar koolborstels en slipbandjes en sleper vervangen lukt mij wel.

Ik heb het ook een keer gehad. De oorzaak bleek dat een van de koolborstels niet goed aangedrukt was tegen het motorblok. Dus even controleren of de koolborstels wel goed aangedrukt zijn. Lage spanning op de rails zetten en dan met bijvoorbeeld een cocktailprikker de beide koolborstels aandrukken .

Helpt dat?

Succes,
Roel
Re: Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22 (HELP: vraag over 3029)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22 (HELP: vraag over 3029)
Waarschijnlijk is de veer van het schakelrelais dat automatisch om gaat niet strak genoeg afgesteld.

Onze wiki geeft hier informatie over: KLIK
Re: Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22 (HELP: vraag over 3029)
De 3029 is een simpel locje, ideaal om mee te experimenteren :thumbup:

Als de motor kraakt, komt dat vaak door het contact tussen de borstels en de collector (de koperen plaatjes).  Zeker als je nieuwe borstels hebt, zijn die nog niet mooi glad, en lopen dus wat stroef en vonken ook wat meer.  Je kunt wel even kijken of de collector mooi glad is, en daar geen braampjes op zitten (vaak tussen de plaatjes in).  Je kunt de ruimte tussen de plaatjes proberen een beetje schoon te maken met bijvoorbeeld een tandenstoker.  De koperen borstel hoort bij het gebogen veertje, de grafieten borstel bij het rechte veertje.

Waarschijnlijk moet je de veerspanning wat aanpassen.  Dat doe je door het pootje waar het veertje aan vast zit te verbuigen.

Succes!
Re: Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22
Hallo allemaal,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat heb geschreven over de vorderingen van mijn treinbaan.
Afgelopen tijd ben ik nogal druk geweest met werk, opzich wel leuk, maar er gaat zoveel vrije tijd in zitten.

Naar aanleiding van de reacties op mijn vorige post (waarvoor dank) is er helaas aan het locje niet veel veranderd.
Het aandrukken van de borstel met een prikkertje bleek inderdaad te werken, maar het lukte mij niet om met het veertje genoeg druk uit te oefenen op de koolborstel. En inmiddels heb ik een beetje te veel aan het veertje lopen buigen waardoor deze onbruikbaar is geworden :-( Al doende leert men zal ik maar denken.

Bij de Treinenpassage in Leeuwarden werd mij geadviseerd om het gehele motorschild te vervangen omdat de veertjes los niet te krijgen zijn. Tot ik dat gedaan heb staat de 3029 dus stil...

Ondertussen ben ik gaan neuzen over modelbanen en wat analoog allemaal kan. Wat betreft het besturen van de modelbaan ben ik inmiddels ongelofelijk aan het twijfelen wat ik wil, in eerste instantie wilde ik alles origineel Märklin, maar na het zien van de geweldige zelfbouw schakelpanelen van andere forumleden weet ik dat niet meer zo zeker. Ik kan nog kiezen, want ik heb niet genoeg blauwe kastjes om alles te schakelen.

Heeft iemand tips om een goede keuze te maken?

Alvast bedankt en groet, Remi
Re: Analoge modelbaan Märklin m-rail 2,44 x 1,22 (HELP: vraag over 3029)
Hallo Remi ;-)
De band die jij hebt met jouw 3029 heb ik met mijn 54 jaar oude 3000 die nog feilloos werkt (ook al rijdt hij iets trager).
Als  de mechaniek het ooit laat afweten, dan komt m'n 3000 op een afstelspoortje te staan - dit zonder binnenwerk zodat hij nog af en toe de baan op kan m.b.v. een andere loc.