Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Kan het kwaad als een trein langere tijd blijft staan met een lage rijspanning?

Gestart door Stefanius vrijdag 05 oktober 2018, 19:40:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kan het kwaad als een trein langere tijd blijft staan met een lage rijspanning?
Omdat niet elke trein even snel is en het afremmen gebeurd met vaste spanningsvallen, kan het gebeuren dat een bepaald treinstel op een afremsectie al stilvalt. Nu heb ik daar op zich geen probleem mee (ik houd hier rekening mee in mijn verdeling van de blokken), maar kan het kwaad als er langere tijd spanning op de motor staat maar de trein niet beweegt?

Ik rijd overigens analoog, maar in sommige locomotieven is wel een decoder aanwezig.
Re: Kan het kwaad als een trein langere tijd blijft staan met een lage rijspanning?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kan het kwaad als een trein langere tijd blijft staan met een lage rijspanning?
Of het kwaad kan (geen idee), bedoel je slecht voor de motor of slecht voor de eventuele decoder?

Analoog zie ik het zo: je laat een trein langere tijd stilstaan met een lage rijspanning om de verlichting niet te doven. Digitaal zie ik het zo: je zorgt dat de decoder altijd gevoed wordt, ook als hij stil staat.
Ongeacht of dat kwaad kan. Het kan een wens zijn, en dan doe je dat. Hoe lang gaat een trein mee, een mensenleven?
Re: Kan het kwaad als een trein langere tijd blijft staan met een lage rijspanning?
In beide geval is het niet goed.

Als analoog de spanning te laag is om te gaan rijden loopt er toch stroom door de spoelen van de motor. Deze worden warm en in het ergste geval kan de isolatie smelten en gaat de motor stuk. Zodra een electromotor draait, dan daalt de stroom door de spoelen (tegen-emk).

Ook digitaal gaat het niet goed maar een goede decoder met lastregeling laat de trein bewegen en regelt de snelheid terug naar de gewenste snelheid.

groetjes
Henk
Re: Kan het kwaad als een trein langere tijd blijft staan met een lage rijspanning?
Volgens mij heeft digitaal hier helemaal niets mee te maken. Onze topic starter heeft een analoge baan. Dus laat digitaal gewoon buiten beschouwing, en schrijf daar over geen onzin.

Of het kwaad kan, is afhankelijk van de stroom die er loopt en de daardoor ontwikkelde warmte. Eigenlijk moeten de afremsecties zo zijn berekend dat alle treinen blijven rijden tot de stop. En dan blijf je tegen het probleem oplopen dat de ene loc sneller rijdt dan de andere.

Groetjes