Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor

Gestart door nicojp donderdag 04 oktober 2018, 22:56:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Mijn CS2 is overleden en ik ben bezig alles opnieuw te programmeren in een CS3+. Dat lukt - voor mijn doen - aardig maar ik heb problemen met twee oudere blokseinen 76391. (De nieuwere functioneren goed) Programmeren op het programmeerspoor met behulp van de oude bekende beugel op het kartonnetje lukt goed, dan doet alles het, maar na aansluiting op het hoofdspoor houden beide seinen ermee op.
Ik heb geprobeerd te programmeren op het hoofdspoor, maar dat lukt niet. Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Zijn ze niet meer te bedienen? Kans dat je seinen dan de update naar V2.0 gemist hebben. En dan slaan ze vast als ze op een baan aan de gang moeten waar ook DCC gebruikt wordt. Oplossing? Gewoon aan een normale M83 hangen en voeden via een normale trafo.
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Ik heb een stuk of 25 van dit soort seinen, en deze werken (bijna) altijd goed in combinatie met een CS3.

Mijn werkwijze:
Sein geprogrammeerd in de centrale
Sein aangesloten op hoofdbaan,
Beugel over print
Spanning op de baan
Wachten tot sein gaat knipperen (Als sein niet knippert, zit de beugel niet goed.
Sein op veilig zetten, sein stopt met knipperen
Spanning van de baan
Beugel verwijderen
Spanning weer op de baan en sein testen

Wat gaat er wel eens mis:
Wanneer er kortsluiting is geweest (ontsporing), zijn de seinen, geheel willekeurig onbereikbaar. Uit en inschakelen railsspanning lost het probleem weer op.
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Hartelijk dank voor de reactie. Ik ga het later dit weekend nog een keer proberen; anders de uitweg via de M83. Ik meld het resultaat.
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Als het niet gaat contact opnemen met Märklin. Is een update service voor geweest. Ik heb een van de mijne nog net in de nadagen van Keuterman kunnen doen.
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Ik heb beide 'oude' 76391 afzonderlijk van elkaar opnieuw geprobeerd. Rechtstreeks op de CS3 aangesloten, geprogrammeerd op de CS3, beugel goed geplaatst, spanning op de baan gezet. De seinen begonnen daarop beide te knipperen, dus lijken in programmeermodus te staan (houden na 30 seconden ook op met snel knipperen en dan dus opnieuw beginnen) maar bij het op veilig/groen zetten op de CS3 gebeurt er dus niets, behalve dat na 30 seconden het knipperen langzaam wordt.

Ik heb verschillende modi geprobeerd: nieuwe decoder, oude decoder, maar zonder resultaat. Helaas.


Toch weer: hartelijk dank voor de reacties.
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Maar we weten nog steeds niet of dit een V1 of V2 is.
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Heb je het juiste sein gekozen. Het zijn niet de "nieuwe lichtseinen".

Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Dat mag voor de programmering van het eenvoudige bloksein niet uitmaken. Die is rood of groen. Je moet hem naar groen zetten, of je nou een sein, wissel (naar rechtdoor) of ontkoppelrail hiervoor gebruikt als icoontje. Bij de grotere seinen met meer dan 2 standen maakt het wel uit, maar de 76391 heeft maar 2 standen.
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Ik heb inmiddels de originele verpakking opgezocht en op alle exemplaren zit een rode sticker: v2. Er zit dus al een update in. Merkwaardig blijft, vind ik, dat de programmering op het programmeerspoor wel lukt - en dan werkt alles ook goed, maar op het hoofdspoor niet. Ik heb proberen op te zoeken waarin CS3 daarin verschilt van CS2 (waar de 76391 normaal functioneerde), maar ik kan het niet vinden. Kan iemand mij dat melden? Dank bij voorbaat.
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Heb jij een CS2 dat geen DCC ondersteunde? Toevallig de polariteit verkeerd om gezet? Ik zeg het, het enige sein waarmee ik een soortgelijk iets heb gehad, is een sein met firmware V1.0 erin.
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Weer tijd om wat verder te kijken en te experimenteren. Omdat de 76391 het wel deed op het programmeerspoor maar niet op de hoofdbaan, wat doet vermoeden dat er wat loos is op de baan, heb ik de stroomaansluiting van de hoofdbaan op het programmeerspoor gezet. Ook toen deed de 76391 het normaal. Vervolgens heb ik het sein weer op de hoofdbaan geplaatst en nu, tot mijn verbazing schakelt hij wel, in die zin dat na drie of maximaal vier keer schakelen (rood-groen) het sein er de brui aangeeft. Na het opnieuw starten (startknop CS3) herhaalt zich dat: het sein schakelt drie tot vier keer.
Heeft er iemand nog een idee? Het blijft uitdagend spannend!
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Zet eens eens een DCC lok op je programmeerspoor en ga die eens aansturen. Kijken of het dan nog steeds blijft werken. Ik blijf van mening dat je update niet lekker zit.
Re: bloksein 76391 in CS niet op het hoofdspoor
Probleem is opgelost! Oorzaak bleek uiteindelijk een foutief contact via de S88 link te zijn. Nadat deze was afgekoppeld werkten de twee seinen 76391 op het hoofdspoor perfect. Een tevreden mens.
Dank voor het meedenken.