Soms heb ik wel eens een helder moment. Ik bedacht nog een paar dingen om uit te proberen en dat heb ik inmiddels gedaan.
Het eerste idee dat ik kreeg, was dat het misschien wel aan die ene m83 zou kunnen liggen, dus heb ik een andere gepakt. Eenmaal op hetzelfde adres ingesteld, gedraagt die net als de eerste en met CV 35 weer op 1 werkt de driewegwissel nog steeds niet goed. Desondanks heb ik er wel iets van geleerd: bij het schakelen zag ik dat achtereenvolgens de groene leds van beide aandrijvingen even aan gingen maar de rode helemaal niet. Blijkbaar wordt eerst het signaal voor 'rechtdoor' gestuurd aan de ene aandrijving en dan pas aan de andere. Ik neem aan dat dat bij de eerste m83 ook al zo was, maar dat het me simpelweg niet was opgevallen. Dat betekent niet dat het goed werkt natuurlijk, maar wél dat de m83 met CV 35 op 1 blijkbaar een relatie legt tussen uitgangen 3 en 4. Alleen nog niet helemaal de goede.
Als tweede bedacht ik, als het op uitgangen 3&4 en met CV 35 niet werkt, wat dan met uitgangen 1&2 met CV 34 op 1? En zowaar, nu werkt het! Het verloop van de leds is ook wat anders dan bij 3&4: bij het omzetten van de ene afdrijving naar afslaan gaat bij 1&2 eerst de groene led van de andere aandrijving even branden, waardoor de wisseltongen rechtdoor gezet worden. Precies zoals het hoort, al wordt er dus ook een overbodige puls gegeven als ze al goed staan. Zelfs bij het omzetten naar rechtdoor gaan bij 1&2 achtereenvolgens beide groene leds even branden, maar nu eerst van de aandrijving die omgezet moet worden, dan pas de andere. Dat laatste lijkt me op z'n best zinloos.
Overigens zit er nog wel een schoonheidsfoutje in: als de ene uitgang op rood staat en de andere wordt op rood gezet, wordt weliswaar de driewegwissel goed omgezet, maar volgens de MS staan dan beide op rood. Dat klopt natuurlijk niet. Blijkbaar geeft de m83 wel de juiste stroompulsen aan de driewegwissel, maar de MS weet van niets. Dat kan beter. Ik verwacht dan niet dat de in de MS geprogrammeerde 'DCC-M83' dat kan regelen, maar de m83 heeft tegenwoordig een mfx decoder, dus in principe kan die terugmelden aan de MS wat hij doet. Met software updates van zowel de m83 als de MS zou dit toch afgestemd kunnen worden?
Samenvatting en conclusies:
- Ik kan een m83 programmeren om een driewegwissel te bedienen op uitgangen 1&2: met CV 34 = 1 werkt het goed. Daaruit concludeer ik dat ik begrijp ik waar ik mee bezig ben.
- Ik kan een m83 niet programmeren om een driewegwissel te bedienen op uitgangen 3&4: met CV 35 =1 werkt het niet goed. Omdat het me op 1&2 wél is gelukt, concludeer ik dat het waarschijnlijk niet aan mij ligt.
- Uit het gedrag van de leds bij uitgangen 3&4 en CV 35 = 1 maak ik op dat rechtdoor schakelen voor de driewegwissel waarschijnlijk nog wel goed gaat, maar afslaan niet.
- Alles bij elkaar concludeer ik dat de documentatie fout of onvolledig is, of dat mijn m83's toe zijn aan een software update. Dat laatste lijkt me het eenvoudigst, vooropgesteld dat er al eentje beschikbaar is. Maar met een MS gaat dat niet, en als ik een CS zou hebben, had ik het programmeren van de driewegwissel niet zo omslachtig hoeven te doen. Dat wordt dus een bezoekje aan een stamtafel.
Hoe nu verder? Wel, ik heb nog een derde m83, die zou ik ook nog kunnen uitproberen. Ik verwacht het niet, maar misschien zit daar andere software in waarmee het wél werkt. Aan de andere kant, die m83 heb ik al geprogammeerd voor een aantal ontkoppelrails en ik heb eigenlijk geen zin om dat weer overnieuw te doen. Het is gemakkelijker om de driewegwissel maar gewoon op 1&2 te laten.
Ik denk dat het tijd is voor een mailtje aan Märklin. Ik zal vast niet de eerste zijn die hier tegenaan loopt. Als ik antwoord heb, zal ik het laten weten.