Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?

Gestart door speeltmettreintjes maandag 01 oktober 2018, 22:35:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
Toen ik bezig was met het programmeren van de m83 voor m'n ontkoppelrails, kwam ik er toevallig achter dat er ook CV's zijn om de m83 een driewegwissel te laten schakelen. Ik had gewoon de twee wisselaandrijvingen op de m83 aangesloten en niets met CV's gedaan, en dat werkte zoals ik had verwacht. Maar als er dan toch speciale CV's zijn voor driewegwissels dan wil ik die best gebruiken.

Volgens de technische handleiding is CV 34 voor een driewegwissel op uitgangen 1 en 2, CV 35 voor eentje op 3 en 4. Mooi is dat, ik had m'n driewegwissel nou juist op 2 en 3 aangesloten! Afijn, na wat draadjes omwisselen staat 'ie nu op 3 en 4. Dan moet CV 35 op 1 (standaard is 0), dus dat heb ik gedaan. Ik had verwacht dat als ik nu één van beide aandrijvingen op afslaan zou zetten, de andere automatisch door de m83 op rechtdoor gezet zou worden, voorzover dat nog niet zo was. Dat gebeurt echter niet. Het lijkt erop dat er gewoon twee losse wisselaandrijvingen geschakeld worden. Ik moet zelf maar zorgen dat, als ik wil afslaan, de andere wisseltongen rechtdoor liggen. Wat zou de m83 anders moeten doen nu ik CV 35 op 1 heb gezet?
Re: Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
Die instelling is specifiek voor gebruik met het MS2 dus het zou moeten werken volgens dit artikel:
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/downloads/Fo.4_Digital_MM_2014_03.pdf

Rufen Sie nun diesen Eintrag mit der Mobile Station auf, wechseln Sie zum Untermenü ?Lok programmieren? und geben Sie dort zuerst die Adresse des gewünschten Registers (CV) ein
und anschließend den gewünschten neuen Wert. Ein Beispiel: An den Ausgängen 1 und 2 des Decoders m83 haben Sie eine Drei-wegweiche mit ihren beiden Antrieben angeschlossen. Wichtig:
Bevor einer der Antriebe in die Position ?rund? geschaltet wird, muss sich der andere in der Position ?gerade? befinden. Die Central Station steuert diese Überprüfung automatisch, bei der
Mobile Station kann das der Decoder m83 übernehmen
. Hierzu muss im CV 34 der Wert 1 eingestellt werden. Sollten sich dort zwei Antriebe einer Doppelkreuzungsweiche befinden, wird der
Wert 2 eingestellt. Bei allen anderen Anwendungen ist der Wert 0 genau richtig. Befindet sich die Dreiwegweiche nicht an den Ausgängen 1 und 2, sondern an 3 und 4, wird diese Einstellung
übrigens im CV 35 vorgenommen.

Weet je zeker dat CV35 = 1? Misschien de boel eens resetten en nogmaals proberen?

Gr, Ben.
Re: Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
Dit artikel heb ik gelezen, ik heb zelfs de hele serie over de m83 gedownload. In dit artikel las ik voor het eerst dat er CV's bestonden voor de driewegwissel, pas daarna heb ik de technische handleiding erbij gepakt.

Het veranderen van een aantal CV-waardes voor ontkoppelrails heb ik bij een andere m83 gedaan, precies volgens de beschrijving van dit artikel plus de technische handleiding - tot en met de naam 'DCC-M83' voor de loc die ik handmatig aan moest maken om überhaupt via een MS magneetartikelen te kunnen programmeren. Maffe procedure  trouwens, maar het werkt, de ontkoppelrails krijgen nu véél langer stroom. Daaruit concludeer ik dat de 'DCC-M83' goed is ingevoerd en dat ik in principe CV's kan wijzigen.

Desalnietttemin heb ik blijkbaar iets fout gedaan bij het programmeren van de m83 voor de driewegwissel. Kan van alles zijn. Misschien heb ik CV 35 de verkeerde waarde gegeven, misschien heb ik een andere CV aangepast, misschien heb ik vergeten dipswitch 10 op DCC te zetten, om maar een paar mogelijkheden te noemen. Ik zal jouw suggestie opvolgen en ga hem resetten en nogmaals instellen. Eerst even loskoppelen van de rest van de baan, dan weet ik zeker dat ik niet per ongeluk iets teveel reset.


P.S. De DCC-M83 is mijn eerste loc die alleen DCC begrijpt, géén mfx ;). Zouden er meer komen, nu ik de eerste stap heb gezet?
Re: Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
Zoals ik het begrijp uit de handleidingen moeten de CV's 1 t/m 79 ingesteld worden via het programmeerspoor, daar kun je lezen / schrijven en kan je dus ook CV35 uitlezen. De overige kunnen via POM over het hoofdspoor.
Re: Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
Een programmeerspoor is er niet bij de MS. Ik heb gewoon de MS, aansluitbox, decoder en driewegwissel uit m'n baan genomen. En ook nog een gewone wissel die aan de m83 hangt trouwens want dat was gemakkelijker dan de draadjes loshalen. Bovendien kan ik nu mooi controleren dat het schakelen van die wissel blijft werken nadat ik iets verander aan de m83.

Inmiddels heb ik ontdekt wat ik fout had gedaan: nadat ik de eerste m83 voor ontkoppelrails had geprogrammeerd, had ik dezelfde 'DCC-M83' gebruikt voor de tweede m83, maar zónder het adres van de DCC-M83 aan te passen aan dat van de tweede m83. Staat wel in het artikel, maar daar had ik overheen gelezen. Nu ik het nog een keer deed, met het artikel er weer naast, zag ik het wél.

Helaas werkt het schakelen van de driewegwissel nog steeds niet zoals ik wil. Nadat ik CV 35 in de m83 op 1 had gezet was er nu wel enig effect, maar niet het goede: de aandrijvingen van de driewegwissel reageren helemaal niet meer op het schakelsignaal. Daarop heb ik een reset van de m83 gedaan (CV 8 op 8 gezet) en nogmaals CV 35 op 1 gezet. Nog steeds geen reactie. Dan maar weer op 0 gezet en, zoals verwacht, schakelen de aandrijvingen weer alsof het twee gewone wissels zijn. Dat de aandrijvingen verschillend reageren op verschillende waardes voor CV 35 bewijst dat het nu wél gelukt is om de juiste m83 aan te spreken, maar blijkbaar doe ik nog steeds iets verkeerd. Suggesties?

Re: Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
Wat ik uit het stukje tekst begrijp wat Ben laat zien/lezen, is dat CV34 voor de eerste 2 aansluitingen is op de M83 en de dat CV35 voor de derde en vierde aansluiting is op de M83. Daaruit volgt gelijk dat je de 3-weg wissel met de eerste 2 aansluitingen moet aansturen en moet programmeren met CV34.
En als je hem nu op aansluiting 2 en 3 hebt gezet dat het nooit kan en zal werken.

Groetjes
Re: Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
Op pagina 10 van de technische handleiding staat een tabel met uitleg van de CV's. Daarin staat, onder andere:


CV   Bedeutung   Wert
34   Weichenautomat Ausgang 1&2
2 x Zweiwegweiche
Dreiwegweiche
Doppel-Kreuzungs-Weiche
   

0
1
2
35   Weichenautomat Ausgang 3&4
2 x Zweiwegweiche
Dreiwegweiche
Doppel-Kreuzungs-Weiche
   

0
1
2

Mijn driewegwissel is aangesloten op uitgangen 3&4. Op uitgang 1 heb ik niets aangesloten, op uitgang 2 een gewone wissel. Als ik deze tabel goed begrijp, moet ik alleen CV 35 op waarde 1 instellen.

In het artikel over de m83 staat:

Beispiel: An den Ausgängen 1 und 2 des Decoders m83 haben Sie eine Dreiwegweiche mit ihren beiden Antrieben angeschlossen. Wichtig: Bevor einer der Antriebe in die Position ?rund? geschaltet wird, muss sich der andere in der Position ?gerade? befinden. Die Central Station steuert diese Überprüfung automatisch, bei der Mobile Station kann das der Decoder m83 übernehmen. Hierzu muss im CV 34 der Wert 1 eingestellt werden. Sollten sich dort zwei Antriebe einer Doppelkreuzungsweiche befinden, wird der Wert 2 eingestellt. Bei allen anderen Anwendungen ist der Wert 0 genau richtig. Befindet sich die Dreiwegweiche nicht an den Ausgängen 1 und 2, sondern an 3 und 4, wird diese Einstellung übrigens im CV 35 vorgenommen.

Met name door het woordje "sondern" ga ik er vanuit dat ik 3&4 kan gebruiken voor de driewegwissel en 1&2 voor andere dingen. Maar ja, ondertussen werkt het niet, dus ergens begrijp ik iets niet goed of doe ik iets fout.
Re: Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
"sondern" betekent  "in de plaats van"
je kunt dus uitgang 1+2 of uitgang 3+4 voor een driewegwissel gebruiken.
in dat opzicht doe je niets verkeerd.

cees
Re: Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
Soms heb ik wel eens een helder moment. Ik bedacht nog een paar dingen om uit te proberen en dat heb ik inmiddels gedaan.

Het eerste idee dat ik kreeg, was dat het misschien wel aan die ene m83 zou kunnen liggen, dus heb ik een andere gepakt. Eenmaal op hetzelfde adres ingesteld, gedraagt die net als de eerste en met CV 35 weer op 1 werkt de driewegwissel nog steeds niet goed. Desondanks heb ik er wel iets van geleerd: bij het schakelen zag ik dat achtereenvolgens de groene leds van beide aandrijvingen even aan gingen maar de rode helemaal niet. Blijkbaar wordt eerst het signaal voor 'rechtdoor' gestuurd aan de ene aandrijving en dan pas aan de andere. Ik neem aan dat dat bij de eerste m83 ook al zo was, maar dat het me simpelweg niet was opgevallen. Dat betekent niet dat het goed werkt natuurlijk, maar wél dat de m83 met CV 35 op 1 blijkbaar een relatie legt tussen uitgangen 3 en 4. Alleen nog niet helemaal de goede.

Als tweede bedacht ik, als het op uitgangen 3&4 en met CV 35 niet werkt, wat dan met uitgangen 1&2 met CV 34 op 1? En zowaar, nu werkt het! Het verloop van de leds is ook wat anders dan bij 3&4: bij het omzetten van de ene afdrijving naar afslaan gaat bij 1&2 eerst de groene led van de andere aandrijving even branden, waardoor de wisseltongen rechtdoor gezet worden. Precies zoals het hoort, al wordt er dus ook een overbodige puls gegeven als ze al goed staan. Zelfs bij het omzetten naar rechtdoor gaan bij 1&2 achtereenvolgens beide groene leds even branden, maar nu eerst van de aandrijving die omgezet moet worden, dan pas de andere. Dat laatste lijkt me op z'n best zinloos.

Overigens zit er nog wel een schoonheidsfoutje in: als de ene uitgang op rood staat en de andere wordt op rood gezet, wordt weliswaar de driewegwissel goed omgezet, maar volgens de MS staan dan beide op rood. Dat klopt natuurlijk niet. Blijkbaar geeft de m83 wel de juiste stroompulsen aan de driewegwissel, maar de MS weet van niets. Dat kan beter. Ik verwacht dan niet dat de in de MS geprogrammeerde 'DCC-M83' dat kan regelen, maar de m83 heeft tegenwoordig een mfx decoder, dus in principe kan die terugmelden aan de MS wat hij doet. Met software updates van zowel de m83 als de MS zou dit toch afgestemd kunnen worden?

Samenvatting en conclusies:

  • Ik kan een m83 programmeren om een driewegwissel te bedienen op uitgangen 1&2: met CV 34 = 1 werkt het goed. Daaruit concludeer ik dat ik begrijp ik waar ik mee bezig ben.
  • Ik kan een m83 niet programmeren om een driewegwissel te bedienen op uitgangen 3&4: met CV 35 =1 werkt het niet goed. Omdat het me op 1&2 wél is gelukt, concludeer ik dat het waarschijnlijk niet aan mij ligt.
  • Uit het gedrag van de leds bij uitgangen 3&4 en CV 35 = 1 maak ik op dat rechtdoor schakelen voor de driewegwissel waarschijnlijk nog wel goed gaat, maar afslaan niet.
  • Alles bij elkaar concludeer ik dat de documentatie fout of onvolledig is, of dat mijn m83's toe zijn aan een software update. Dat laatste lijkt me het eenvoudigst, vooropgesteld dat er al eentje beschikbaar is. Maar met een MS gaat dat niet, en als ik een CS zou hebben, had ik het programmeren van de driewegwissel niet zo omslachtig hoeven te doen. Dat wordt dus een bezoekje aan een stamtafel.
Hoe nu verder? Wel, ik heb nog een derde m83, die zou ik ook nog kunnen uitproberen. Ik verwacht het niet, maar misschien zit daar andere software in waarmee het wél werkt. Aan de andere kant, die m83 heb ik al geprogammeerd voor een aantal ontkoppelrails en ik heb eigenlijk geen zin om dat weer overnieuw te doen. Het is gemakkelijker om de driewegwissel maar gewoon op 1&2 te laten.

Ik denk dat het tijd is voor een mailtje aan Märklin. Ik zal vast niet de eerste zijn die hier tegenaan loopt. Als ik antwoord heb, zal ik het laten weten.
Re: Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
 @citaat Mooi dat je het helder hebt.

Maar ik kan me niet voorstellen dat een software update je probleem op gaat lossen. Het zou gewoon moeten werken, de decoder kost 5 eurotientjes en om 4 wisseltjes op een quasi intelligente manier aan te sturen is dat voorwaar geen kattenpis. :(

Gr, Ben.
Re: Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Driewegwissel schakelen met een m83 (60832)?
Ik ben het met je eens dat het gewoon zou moeten werken, maar op 3&4 doet 'ie dat dus niet.

Gelukkig heb ik maar ? 35,90 voor ze betaald. Ik heb wel even naar goedkopere alternatieven gekeken, maar dit vond ik best betaalbaar. Bovendien is er voor de m83 veel documentatie, veel meer dan ik bij andere producten kon vinden, dat telt voor mij ook mee. Dat 'ie dan niet doet wat er in de documentatie staat, tsja, daar had ik geen rekening mee gehouden. Desalniettemin kan ik me prima voorstellen dat een software update dit kan oplossen. Ik heb het kastje niet opengemaakt om de electronica te bekijken, maar ben er gewoon maar vanuit gegaan dat er een microprocessor in zit waar alles mee wordt bestuurd. En dan is er met een software update heel veel te regelen.