Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Deze zijn binnen de geldende regels weer mogelijk!!.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Zelf- en verbouw projecten allerlei
| | |-+  De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!  (gelezen 12270 keer)

leendert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
« Reactie #50 Gepost op: maandag 18 maart 2019, 08:17:24 »

Een kleine update, maar veel werk verzet


Ik maak je hier blij met een behoorlijk dode mus qua updates. Want hoeveel valt er nou te zien op onderstaand plaatje? Eigenlijk maar heel weinig, maar het aansluiten van 120 bezetmelders, inclusief het doorvoeren door gaatjes en weer aansluiten op de 8 S88 modules, was een enorme klus. Vandaar ook maar even een foto van het hoogtepunt: bezetmelder 120 van 120 wordt hier geplaatst!

Nu nog even testen of alle bezetmelders ook goed werken en dan de boel fixeren, zodat het stabiel ligt voor de overgang naar de sporen op de vaste baan. Kom er straks maar in met versie 5 van iTrain! Ik ben klaar voor de fiddleyard!

Groet,
Leendert

ernstcramer

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
« Reactie #51 Gepost op: maandag 18 maart 2019, 10:04:15 »

Wat een werk zeg, maar ook een mooi resultaat al! Succes bij de verdere bouw!
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de Schappenbaan die nu in de wacht staat)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof

ernstcramer

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
« Reactie #52 Gepost op: dinsdag 19 maart 2019, 10:06:22 »

Nog een vraagje Leendert: heb je gegevens van die lineair geleider en de "karretjes"?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de Schappenbaan die nu in de wacht staat)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof

leendert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
« Reactie #53 Gepost op: dinsdag 19 maart 2019, 17:58:56 »

Hi Ernst,

De lineaire geleider is een SBR20, dat is het ding dat waar al een afbeelding van staat. Die heb je in allerlei lengtes, ik heb voor de 2 meter uitvoering gekozen.

Het 'karretje' is een zgn. 'Linear Motion Bearing Block SBR20UU'.

Zonder enige belang hoor, maar ik werd erg goed geholpen bij www.hardware-cnc.nl/nl/

Groet en succes met jouw bouw!
Leendert
Gelogd

leendert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
190410 De bouw van de loclift: kleine update
« Reactie #54 Gepost op: donderdag 11 april 2019, 12:59:14 »

Ondertussen met de loclift

Via een PB kreeg in nog een vraag over de besturing van een stappenmotor en het instellen daarvan. Ik heb eea 'op papier' gezet en de afslag daarvan is te hier te vinden:  klik
Verder kwamen er nog vragen over de besturing zelf en omdat ik denk dat het misschien wel wat breder leeft voor hen die ooit zo'n ding overwegen te bouwen, hier toch even de antwoorden delen die ik daar op gaf:


Je schrijft dat je gebruik maakt van wisseldecoders om de etage te selecteren. Zijn dit gewone wisseldecoders?
Nee, het is een Arduino die naar DCC wisselcommando's luistert en als er eentje uit zijn reeks voorbijkomt, dan stuurt deze een aantal stappen van de stappenmotor en houdt een bezetmelder bezet. Voor de centrale is het dus 'gewoon' een wisseldecoder, maar 'onder water' gebeurt er iets wat niks met het omzetten van een wissel te maken heeft. Overigens mag het ook een MM commando zijn, dat is een kwestie een andere Arduino bibliotheek.

Als "centrale" voor je loklift gebruik je een de Arduino op een opzetprintje waar het baansignaal binnenkomt. Wat is dit precies voor print en hoe werkt dit?
Eigenlijk is het enige dat het printje doet: een landingsplek geven voor de Arduino Nano en het inlezen door middel van een opto coupler van de DCC commando's.

De schakelprint voor de sporen. Standaard relais printen en een home made Arduino printje? Welke relaisprinten, welke Arduino?
Het is een standaard relaisprint die ik bij Ali gekocht heb. De Arduino is een standaard Nano, met weer het eerder genoemde printje. Deze gedraagt zich ook weer als een wisseldecoder en schakelt 1 van de 10 uitgangen. Er zit nog een 11e wisseladres op, die de uitgang 1-10 ook weer uitschakelt, bijvoorbeeld tijdens het bewegen van de loklift.

Hoe is dit alles met elkaar verbonden en hoe communiceert het allemaal met je DCC/MM signaal waarmee je de modelbaan bestuurt?
De twee Arduino printjes hangen aan de rode draad van de baanspanning. Verder worden ze gevoed door een 5 Volt en dat is het dan wel.

Hoe gaat het verder met de loclift
Ik maak steeds meer vorderingen. De grote klus (veel werk) was het aanbrengen van 120 bezetmelders met alle bedrading en administratie ervan. Ook het goed uitlijnen van de rails is inmiddels gereed. Daar waar ik eerst riep dat ik ze met een druppel lijm vastzette, ben ik daar toch van teruggekomen. Ik gebruik nu de standaard C rail schroeven en dat werkt prima.
Verder heb ik zwaardere katrollen aangeschaft, die soepeler draaien en heb toch het nylon koord vervangen door een soepele staaldraad. De assen zijn inmiddels ook binnen, wacht nu nog op 1 onderdeel. Dan is het allemaal voor het echie klaar en kan de fase van test over in 'acceptatie' en duurtesten van start gaan. Binnenkort weer wat foto's van wat hierboven staat.

Kleine aanpassing aan de software
De relais besturing heeft een kleine functie erbij gekregen. Naast de veilige modus (eerst adres selecteren, daarna een 'output enable' geven) heeft een expert modus gekregen: met die adressen schakelt de desbetreffende etage altijd aan of uit. Is net even wat makkelijker om 'lokaal' een lokje een stukje te laten rijden op zich, in de wetenschap dat je hem zelf op tijd moet stoppen om te voorkomen dat hij uit de lift valt.

Groet,
Leendert
Gelogd

leendert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
« Reactie #55 Gepost op: woensdag 24 april 2019, 14:21:15 »

Mini update

Ik had beloofd nog even wat foto's te plaatsen over de mini-voortgang die ik hierboven beschreef.

Nieuwe en prima katrollen
Ik heb de iets kleinere katrollen vervangen door wat grotere en gelagerde. Daardoor staat er iets minder spanning op 'het bochtje'.
Beide, dus op het plafond en op de lift zelf zijn vervangen:
Op de lift:

En op het plafond:


Duidelijk is ook de staalkabel te zien. Het betreft hier een 3mm exemplaar. Lijkt er dun, maar supersterk. Alleen al het doorknippen is een klusje voor sterke mannen..

En soepel dat de lift nu loopt.. een verschil van 100 gram maakt nu al dat de lift of naar boven gaat of naar beneden.

In mijn vakgebied (ik ben IT'er..) is het vrijwel altijd zo, als je een wijziging doorvoert, dit toch nog weer wat randverschijnselen oproept en meestal in de categorie: hier word ik niet blij van. En jawel, ook ik kreeg er 2 om mijn oren: de balk waar ik de motoren op gemonteerd had, was precies uitgemeten op de vorige katrollen met een diameter van 5cm. Deze dan vervangen door katrollen met een diameter van 7cm, maakt dat de staaldraad nu dwars door de balk zou gaan. Dus dat aangepast en voor de motormontage een iets andere constructie geplaatst en de balk wat meer naar voren gebracht. Daar zit nu alleen nog maar de besturing van de motoren op.


Tevens zie je hier ook de nieuwe T8 as die nu wat meer snelheid geeft aan de lift. De foto is van de linkerkant, aan de rechterkant zit zijn evenknie.


De as zelf zit strak tussen twee KP08 lagers, de koppeling naar de lift gebeurt met een T8 lood schroef moerbehuizing.


En nu verder
Nu driftig bezig met het soepel laten lopen van de motoren en inregelen van de Arduino's. Daar valt niet zo heel veel van te laten zien. Daarmee komt het project zo'n beetje op zijn einde en gaat de verdere integratie met Koploper van start.

Groet,
Leendert






leendert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
« Reactie #56 Gepost op: zondag 19 januari 2020, 19:38:02 »

Om het af te maken
Nog even dit draadje vervolgen/afmaken. Is al een poosje niet zo heel veel over te melden, hoewel er onderwijl best wel een boel gebeurd is.
Een van de dingen die ik nog beloofd had, is het delen van mijn ervaring als de lift met de baan eromheen overgezet wordt naar iTrain. Nou, dat heb ik afgelopen week gedaan en hierbij het verslag ervan.

Waarom iTrain
Ik heb inmiddels wat interfaces (rolbrug, moderne draaischijf en nu de lift) die niet rechtstreeks door Koploper ondersteund worden. Daarom maar gewoon eens om me heen kijken of dit pakket is wat ik wil en wat voldoet aan wat er voor mij nodig is.

Waarom nu
8 januari is versie 5 van iTrain uitgebracht. Een van de dingen die nieuw is, is de ondersteuning voor een zgn. Fiddle yard, die met wat instellingen ook als treinenlift, zoals dat in iTrain heet, te gebruiken is. Dus tijd om een proeflicentie aan te vragen en als ambitie te hebben om het geheel aan de praat te krijgen, zoals dat ook nu in Koploper werkt.

Het begin
Wat meteen opvalt is dat het tekenen van een schakelbord heel makkelijk gaat. Binnen eenhalf uur staat de baan goed op het scherm en is het dan nog een kwartiertje wat fine tunen. Daarnaast valt op dat de tekening van de baan ook echt een functie heeft: daar wordt al de relatie gelegd van bv de bezetmelders of seinen die in het blok horen. Ook de wisselstraten, die de blokken met elkaar verbinden, zijn al de basis voor het verdere plan.

Toekennen van melders en wissels
De melders krijgen allemaal een naam en een adres, het adres dat ze op de S88 bus hebben. De wissels allmaal een (volgnummer) en een logische naam. Is misschien een beetje old school, maar ik heb gewoon alle nummers aangehouden als naam, zowel voor de wissels als de blokken.

The magic trick
Bij het schakelbord zit de ?magneet?. Die koppelt alle blokken die door wisselstraten aan elkaar gekoppeld zijn. Wat een feest! In een keer staat alles goed en is alle administratie afgerond.

Hoe ziet het er uit


Optreksnelheid en afremen (leren remmen)
Bij iTrain geef je alles op. Anders dan KL, die feedback gebruikt om bij te stellen (en dat heet: leren remmen) leert iTrain niet, maar gaat uit van feiten: bloklengte, lengte van locomotief en trein en de (geijkte) snelheid. Toegegeven, het is wat werk om alles even na te meten, maar dan heb je ook wat! Het geheel geeft een zeer soepel lopend snelheidsverloop.

En de treinenlift
Kan ik kort over zijn: die werkt gewoon in 1 keer. Even de omslag maken hoe je de 3d vertaalt in een 2d plaatje, maar de handleiding doet daar al een suggestie voor. Ik heb hem niet voor alle 10 etages gemaakt, voor de test slechs 2. Maar als 2 het doen, doen 10 het ook..

Wat doet het (nog) niet..
Ik zei het al: in iTrain geef je alle bloklengtes op, net als die van de locomotieven en de treinen. Hij bekijkt dan of het in een blok kan en zo niet, dan houdt hij het vorig blok bezet, zodat het alsnog past. Dat kan KL ook, maar nog meer. Koploper past bij dynamische blokken zelf (intern) de bloklengte aan: 2 blokken die standaard op 120 cm staan, worden indien de eerst bezet is door een trein van 60 cm aangepast in 60 om 180, zodat in het laatste blok alsnog een trein van 180 cm past.
Ik denk haast niet dat het zo kan in iTrain, maar studeer nog verder. Ik vraag me inmiddels trouwens ook af of ik het echt nodig heb. Er zit gewoon veel capaciteit in de lift voor opslag, dat het misschien meer een theoretische aangelegenheid is geworden dan dat er werkelijk meerwaarde in zit.

Al met al
Ben ik erg blij met iTrain en ga definitief overstappen. Er valt nog een boel te leren en het kan ook erg veel. Voor mij de goede balans tussen presentatie, client/server mogelijkheid en gemak van invoer.
Ja, natuurlijk kost het pakket geld. Trouwens een locomotief ook. Heb ik er kennelijk voor over. En daarnaast gun ik het de maker die enorm zijn best doet.

Groet,
Leendert


« Laatst bewerkt op: zondag 19 januari 2020, 19:39:46 door leendert »
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
« Reactie #57 Gepost op: zondag 26 januari 2020, 20:33:52 »

Merk je nog bepaalde afwijkingen/minpunten omdat bijna je hele installatie van hout is?
Zelf zou ik hoogstwaarschijnlijk voor aluminium als basis materiaal kiezen maar dat dat zal ook aan mijn achtergrond liggen die metaal/elektro is ;)
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

leendert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
« Reactie #58 Gepost op: donderdag 30 januari 2020, 13:50:42 »

Nee, eigenlijk merk ik geen afwijkingen. Met de kennis van nu zou ik wel een wat dikkere achterplaat genomen hebben (15mm ipv 12mm). Tijdens de bouw kon die - voordat de planken waren gelijmd - toch wel wat fladderen. Met de kennis van nu, zou ik ook de bouwvolgorde iets anders gedaan hebben: eerst alles aftekenen op alle planken (met name de deuvel afstand) en de afstand op de achterplaat tussen de etage'. Nu heb ik dat per etage gedaan, in het werk. En dat heeft toch een kleine afwijking opgeleverd tussen links en rechts. Niet schokkend, maar toch, een mens wil het graag heel netjes.

Ben gezond jaloers om die mensen die goed zijn in (ook) metaal en daar ook de spullen voor hebben. Een vergelijkbaar iets in aluminium lijkt me geweldig, maar is voor mij een stap te ver qua kunnen.

Groet,
Leendert
Gelogd

fredrans

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
« Reactie #59 Gepost op: donderdag 30 januari 2020, 16:45:21 »

Mooi gemaakt. Wat ik me afvraag is waarom zet je de opslagplaatsen niet vast en laat slechts een baandeel waarop de verplaatsen trein staat bewegen? Volgens mij kun je dan met veel licihtere delen te werk gaan.
Gelogd

sn00zerman

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • There is no place like 127.0.0.1
    • -=(www.digitalplayground.be)=-
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
« Reactie #60 Gepost op: donderdag 30 januari 2020, 16:57:15 »

Idd, en dat is ook waar ik mee bezig ben. Als het liftgedeelte op een bepaalde verdieping staat, vormt het zelfs een gesloten lus, zodat ik treinen die achter mekaar geparkeerd staan, kan ?doorschuiven?, en een specifieke trein kan uitkiezen van een bepaalde verdieping, om een rondje te rijden.
Ik vroeg me al af of ik echt de enige ben met dit idee, blijkbaar niet dus :-)
Voordeel is trouwens ook nog dat je zoveel verdiepingen kan bouwen als je hoogte toelaat, met een lift met bevoorbeeld 10 verdiepingen, moet je ook rekening houden dat je 2x die hoogte moet vrij hebben, wat een verlies van ruimte betekend !
« Laatst bewerkt op: donderdag 30 januari 2020, 16:59:50 door sn00zerman »
Gelogd
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
« Reactie #61 Gepost op: donderdag 30 januari 2020, 19:53:28 »

Leendert's oplossing is veel simpeler op te bouwen wat jullie in gedachte hebben vraagt veel meer schakelingen en ook weer een parkeer ruimte ;) en ik vermoed dat het ook meer werk zal zijn.
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

leendert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
« Reactie #62 Gepost op: zondag 09 februari 2020, 16:50:59 »

Er leuke gedachte, dit ?omdenken?. In mijn geval laat ik het voor wat het is, maar mocht ik ooit nog een grote verbouwing gaan doen, zal ik deze zeker onthouden!

Groet,
Leendert
Gelogd

ernstcramer

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...
Re: De bouw van de loclift: stap 10 van 10: Let the iTrain run!
« Reactie #63 Gepost op: zondag 08 maart 2020, 15:42:10 »

...Als het liftgedeelte op een bepaalde verdieping staat, vormt het zelfs een gesloten lus, zodat ik treinen die achter mekaar geparkeerd staan, kan ?doorschuiven?, en een specifieke trein kan uitkiezen van een bepaalde verdieping, om een rondje te rijden...

...maar dan heb je toch op het horizontale vlak 2x de lengte van de opstelruimte nodig?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de Schappenbaan die nu in de wacht staat)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.141 seconden met 33 queries.