Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..

Gestart door leendert maandag 01 oktober 2018, 15:26:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De bouw van de loclift: stap 11 van 10: Overstap van iTrain naar Rocrail..
De bouw van een loclift
Mede naar aanleiding van wat Ernst aan het doen is in een ander draadje, heb ik een nieuw draadje geopend met daarin mijn ideeën, voortgang en punten waar ik tegen aan loop en wat er al uitgezocht is.

Ruimte maken..
Waar gaat de loclift komen? Dat is een heikel punt, want het betekent het slopen van een bestaand stuk van de baan. Dat doet altijd pijn (zo heb ik weer gemerkt), maar levert toch ook weer wat op, al is het maar verbijstering over hoeveel werk het is om toch ook weer goed en netjes de boel te slopen. Wat opgeofferd wordt is de twee klimspiralen en de tussenliggende sporen. Ik wil dat hoekje dat dan vrijkomt gebruiken als een soort ?technisch hoekje? waar zowel de computer staat die de baan bestuurt, als ook programmeerspoor etc. De loclift zelf mag dan een blikvanger zijn die ?naast? de baan als blikvanger zijn eigen status heeft.

Foto tijdens de afbouwfase

Baanplan
Op zich een eenvoudig baanplan, hoewel.. Omdat ik niet al te veel wil slopen van mijn bestaande baan qua baanplan en het toch ook nog een beetje wil laten kloppen, komen er nogal wat sporen (4 stuks) en wissels om van en naar alle sporen te gaan. Ruwweg is er een route naar de loclift en van de loclift. Beide kennen ook een hoogteverschil (in mijn geval van 9,5 cm). Dat is primair gedaan om en zicht op zowel wat de loclift inrijdt te hebben als op het retrourverkeer. Daarnaast kan ik op de bestaande baan vanuit het bestaand station snel 1 set aan sporen laten zaken en de ander omhoog brengen, zodat het geheel wat natuurlijker overkomt qua aantallen sporen. Er is ook nog een keerlus aangebracht, zodat niet alle loc?s perse via de loclift hun reis moeten maken. Dit bevordert ook de doorloop op de hoofdbaan.

Het aangegeven deel, waar je hier 3 sporen ziet, is dus 10 keer aanwezig en 1 van die delen staat steeds voor om het aan of af te kunnen rijden. Best wel een behoorlijke lengte van het spoor (240 CM)
En zo is de koppeling naar de bestaande baan:


Besturing
Het is best wel een omvangrijk project met een omvangrijke loclift. Dat betekent ook dat de besturing van de baan flink wat aandacht behoeft. Ik maak het in eerste instantie met Koploper. De sporen in de loclift zijn dynamische blokken, zodat er dus maximale uitnutting plaatsvindt van de beschikbaar ruimte ten opzicht van de lengte van het treinstel. Als dat goed werkt, wil ik ook een keer hetzelfde op gaan zetten maar dan met iTrain en vraag ik een proeflicentie aan. Gewoon om te kijken waar dat product inmiddels staat en of dat ook goed in te zetten is. Koploper heeft genoeg aan 2 bezetmelders, voor de zekerheid om niet vast te lopen met eventueel iTrain, heb ik er 2 extra voorzien. Nu kan ik er namelijk nog goed bij, als het geheel straks in bedrijf is wordt het een uitdaging. Ik gebruik een IR lichtsluis, deze overbruggen de drie sporen.

De loclift zelf
Ik heb me proberen goed in te lezen in wat er nodig is en ook het draadje van Ernst met alle tips die er in staan ook contant te maken in mijn ontwerp. Ik gebruik een contra gewicht, railgeleiders, twee stevige stappenmotoren. Voor het contragewicht dat aan de loclift hangt heb ik voldoende ruimte, dus ik heb een katrolconstructie voor ogen waarbij het gewicht nog maar de helft is, maar de verplaatsing we 2 x de hoogte van de loclift. Die verplaatsing is tussen plateau 1 en 10 ?maar? ca. 90 cm en heb dus ruimte genoeg om het contragewicht 180 cm te verplaatsen. De zaak hangt mooi in evenwicht, zodat er alleen maar verplaatst hoeft te worden en niet getild. Om zeker te weten dat het spoor recht voor de in- en uitgang zit, maak ik gebruik van een lichtsluis die licht doorlaat als het desbetreffende plateau precies goed staat. Overigens is dat min of meer dubbel op, want alle stappen op van de stappenmotor worden precies berekend en zou dus altijd goed moeten gaan. De lichtsluis is iets mooier dan standaard uitgevoerd, zodat elk plateau ook zijn eigen nummer heeft en deze bruikbaar is voor meerdere doeleinden: veligheid, plaatsbepaling en (zeker)weten welk plateau voorstaat.

Besturing van de loclift
Ik programmeer voor de hobby en maak dus ook de besturing voor de loclift zelf. Standaard Arduino componenten in combinatie met allerlei handige dingetjes die ik de jaren geleerd en verzameld heb. Geen spectaculaire hardware ontwikkelingen, gewoon alles wat min of meer standaard al op de markt voor een habbekrats beschikbaar is.
Het principe is van het besturen is tamelijk eenvoudig: voor Koploper is de loclift een blok na wisselstraat, die pas ingereden kan worden. De besturing luistert dus naar wisselcommando?s en geeft waar nodig een als de bezetmelding van het vorig blok vrijgegeven wordt. En de lift zelf geeft waar nodig bezetmelding, bijvoorbeeld tijdens het verplaatsen van de loclift, naast ook de loc?s die langs de bezetmelders in de loclift rijden.
Omdat ook ik zuinig ben op mijn loc?s, staat er geen baanspanning op de baan op de sporen in de loclift, behalve op het doorvoerspoor dat in rust van de loclift aangereden kan worden. Het enige nadeel kan zijn dat als Marklin loc?s zich (opnieuw) aan moeten melden, dit pas doen als ze echt in bedrijf zijn omdat ze van spanning zijn voorzien. Of dat nou echt een issue is weet ik nog niet.

Volgende stappen
Ik ben nu volop bezig met het afbreken van de bestaande spullen in de ruimte waar de loclift moet komen. Dan moet de muur nog weer even een verfje krijgen en gaat de fysieke opbouw van start.
Ruwweg ziet het stappenplan er als volgt uit.
1.   Afbreken bestaande spindels en muren bijwerken en schilderen
2.   Opbouw muur constructie en railgeleiders
3.   Opbouw contragewicht
4.   Opbouw achterplaat, incl. besturingselectronica
5   Programmeren arduino?s tbv besturing en wisseldecoder
6.   Koploper configureren
7   Opbouw sporenplateau achterplaat
8   Opbouw stappenmotor constructie
9   Integratie en testen loclift beweging incl. positionering
10   Aansluit sporen links en rechts aanbrengen
11    Genieten!

Volgende stappen
Het is een project dat uiteraard niet in 1 dag klaar is. Afhankelijk van de belangstelling voor dit project (wie zit er op te wachten), zal ik de komende tijd meer plaatsen en eventueel meer in detail gaan op die dingen die kennelijk leven.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift is begonnen!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van de loclift is begonnen!
Dat zijn flinke verbouwingen Leenderd, natuurlijk is het leuk om dat te volgen.
Dus kom maar op met de updates.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van de loclift is begonnen!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De bouw van de loclift is begonnen!
Ben benieuwd naar het vervolg en de foto's,
Misschien is het wel iets voor hier, in ieder geval ruimte besparend.

groet
Harald
7 oktober 2018: Het sloopwerk is ten einde
Afbraak van de klimspiraal
Weer een kleine update rondom het bouwen van de loclift. Afbreken is niet heel inspirerend qua foto?s, terwijl het toch wel weer heel veel werk is. Slopen met de botte bijl is nooit zo?n goed idee, dus een beetje subtiel de boel weer afbreken, kost toch (veel) meer tijd dat ik dacht.

De klimspiralen zijn, zoals bijna alle klimspiralen, opgebouwd met draadeind van een meter lengte. En elke spoor keurig uitgelijnd op de gewenste hoogte. Dat staat inmiddels 10 jaar, dus ik had bijna verdrongen hoeveel werk het destijds was om het op te bouwen. Maar als je het dan weer gaat afbreken dan schiet dat weer te binnen. Dan schiet het ook te binnen dat er wel heel veel boutjes in gaan zitten en elk boutje gemiddeld een halve meter overbrugt moet worden. En dat draaien moet dus toch echt met het vingertje gebeuren en 20 boutjes en ringetje per draadeind...  Nog wel een stoere poging gedaan om wat meer moeren in 1 keer te pakken, maar omdat het gegalvaniseerd draadeind is, wat toch al bijna 10 jaar ? letterlijk ? staat, loopt het niet soepel genoeg meer om met bv een stukje schilderstape, geplakt aan een houtje, het ?vanzelf? mee te laten lopen. En ach, zo ging het tenslotte ook.

Alles naar zijn moer
Hieronder de bak met moeren die overblijft na al het gedemonteer. Dat is geen bak moeren meer, maar 16 uur werk?
Ook met flink doorschroeven ech..doormoeren kost het ruim een half uur om 1 volledig draadeind uit de klimspiralen te verwijderen. Er zaten over de twee klimspiralen en de brug ertussen 32 stukken draadeind in. Met andere woorden, ruim 16 uur aan draaiwerk verricht om uiteindelijk dit plaatje over te houden.


Een nieuw begin
Volgende stap is om, naast het schoonmaken en opruimen van het overgebleven MDF, de muur bij te werken (fotobehang weg te halen, lijmresten te verwijderen) en de boel een neutraal kleurtje te geven. Het landschap op het rechterdeel van de foto laat ik in tact, dat past nog mooi in de zichtlijn op de aankleding. Daar komt nog een afscheiding met misschien nog een spiegel voor het optisch effect. Daar ben ik nog in overleg met mezelf en is van later zorg.
Hopelijk een volgend keer een update wat meer opbouwende en zichtbare vorderingen!

Groet,
Leendert
181013 Update: De bouw van de loclift is begonnen!
De opbouw gaat verder

De voorbereidingen
Omdat ik het zelf mooier vind om een afscheiding te hebben tussen het technisch deel en het modelbaandeel, heb ik besloten de muur waar het technisch deel komt toch maar weer even een neutraal kleurtje te geven. Stond nog een halve emmer 9010, dus dan is de keuze niet moeilijk. Op de emmer staat ?monodek? en op de beschrijving ?dekt in 1 keer?. Nou, echt niet.. ?stereodek? en ?dekt in 2 keer? zou beter kloppen..

Eerst maar even de zaak afplakken:


De eerste laag:


En zo wordt het:


Een tegenvallertje
In het deel dat nu opgeofferd is stond in de hoek een model bos en was de rand gekleurd met ?dirty down?. Zag er mooi uit. Maar waar ik niet op gerekend had dat, ondanks schoonmaken, dat de verf toch nog in reactie ging met de restanten van de ?dirty down? verflaag, met als gevolg, een blijvende bruine streep.

Nogmaals, dus voor de derde keer verf aanbrengen, maakte het weer iets lichter, maar ik moet met sterker spul aan de slag. Alles op laten drogen en daarna in de grondverf gezet obv terpentine. Dat gaat hopelijk beter.


En nu gaat de bouw van start!
Eindelijk begint er dan toch schot in de bouw te komen. Eerst beginnen met het in elkaar lijmen van de houtconstructies. Naar mate de tijd vordert, zal ik wat meer uitleg geven hoe eea bedacht is, maar hier alvast het moment: lijmtangen aan het werk!


Al met al weer heel wat werk kunnen verzetten, ook al is het niet zo heel erg zichtbaar in denderende treinen of schuivende locliften.. Maar ja, nog een lange weg te gaan, maar het gaat gestaag.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift is begonnen!
Monodek is wel in een keer dekkend als je de juiste roller gebruikt en dik genoeg op zet vaak rolt men te zuinig.
En voor vlekken moet je een isolator verf gebruiken en daarna pas met muur verf of wat van verf dan ook er overheen.
Verder wens ik je veel succes met de bouw van je lift met de nodige trial and error momenten ;)
181022 De loclift: Verlijming van de kapconstructie
Een kleine update
Je hebt soms van die klusjes, waarvan als je het eindresultaat ziet, je je afvraagt: was dit nou zoveel werk? Dus deze week een update uit die categorie. Afgelopen week heb ik gewerkt aan de kap constructie van de loclift en de staanders en deze verlijm, zodat ze, na schilderen, gemonteerd kunnen worden. Een heel werk, met hulp constructies etc, met als beperkt eindresultaat wat op deze foto te zien is. Daarnaast ook nog het nodige blikwerk ingekocht, wat in 1 van de volgende updates te zien zal zijn.


Waar je hier tegenaan kijkt is het bovenste deel van de loclift basis. De kap hangt straks aan het plafond en wordt gesteund door de twee staanders aan de zijkant. Daarmee wordt het totaal gewicht van de loclift en het contragewicht goed verdeeld volgens een constructeur. Via 4 punten (katrollen en ogen) wordt het gewicht van 100 kg verdeeld, dus ca. 25 KG per punt. Dat is geen enkel probleem. Het bovenste deel bestaat uit twee 18mm planken die ?om en om? verlijmd zijn: de (jaarringen) staan dus precies tegenover elkaar, dus eventueel kromtrekken wordt op deze manier opgevangen, omdat de andere plank de andere kant op zal trekken. Verlijming is met PU lijm gebeurd. Het monteren aan het plafond en de muren gebeurt met messing ankers. Deze geven (volgens advies..) genoeg draagkracht om de boel goed vast en op zijn plek te houden, met een geringe boordiepte (25mm). De constructie staat in een kelder, dus niet al te diep in de muur boren (tot 60 mm zou mogen), vind ik toch wel een geruststellend idee.

Volgende stap is nu het onderste deel van het construct plaatsen en het geheel nog even aflakken. Daarna worden de rail geleiders geplaatst en ben ik weer terug met een paar foto?s.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift is begonnen!
Als het de messing ankers zijn die ik elke keer uit het plafond trek op het moment dat ik een kabel aan het leggen ben en even op of tegen de goot aan leun :D
Ik heb zelf meer vertrouwen in een plug met houtdraaibout of een chemische anker.
De bouw van de loclift is begonnen: de kap op hoogte en contragewicht in de maak
Weer een stapje verder

Inmiddels is de lijm van de kap constructie goed uitgehard en kan het deel in de grondverf en op  hoogte gebracht worden. Met een tijdelijke steun wordt het geheel zo neergezet, dat het qua maatvoering klopt, allemaal haaks staat en het onderste deel (op de foto staat dat nog niet in de grondverf) aangebracht worden en verlijmd.


Wat breder overzicht:



Hoekversteviging:



Contragewicht
Ook deze begint enige vorm te krijgen. Ik heb geluisterd naar de tip in het draadje van Ernst en heb het gewicht ongeveer berekend van de loclift, incl. lading van 60 loc's, als het full house daar is. Het deel wat ik zeker nodig heb wordt in twee tegels die ik nog had liggen (60x30 en 30x30, 4 cm dik) en de rest wordt aan de zijkant, naast de tegels 'aangezuiverd' met grind, wat lekker te doseren is. Ook dit staat nu lekker te drogen qua lijm en krijgt straks na de grondverf ook nog een kleurtje.


En weer een stukje lijm en knijpwerk:



Langzaam maar zeker worden de eerste puntjes van de lange actielijst afgestreept en begint het zichtbaar te worden hoe het geheel uiteindelijk moet worden. Uiteraard nog veel werk te doen, maar daarover dan uiteraard volgende keer weer meer!

Groet,
Leendert




De bouw van de loclift: stap 7 van 10: het contragewicht
Ontwerp van de besturingssoftware
Ik ga wat springerig door mijn eigen stappenplan heen, zo lijkt het, maar ik had de gelegenheid om flink in de besturingsoftware te duiken. Even wat meer tekst, en wat minder foto?s.

Wat is er nodig aan besturing
Er zijn twee brokken aan software nodig:1)  het in beweging zetten van de stappenmotoren en de detectie of de gekozen etage goed voor de in- en uitrijdstrook staat. Eigenlijk een soort automatisch oog voor als je het geheel met de hand op de goede posities zou brengen. 2) Het aan en uitschakelen van de rijspanning op de actieve etage.

De besturing van de loclift

Detecteren
Een stappenmotor zet, zoals de naam al doet vermoeden, een stap als hem via een stukje elektronica een puls wordt aangeboden en verplaatst daarmee de loclift in hoogte. Vaak zijn er 200 stappen nodig om een heel rondje van de as te maken.
Dat werkt prima, alleen: waar stond de as, op het moment van aanzetten? Met andere woorden: het zetten van stappen is altijd relatief. Daarom is er detectie nodig om een referentiepunt te vinden, zodat het relatieve vertaald kan worden naar een vast punt.

Eenvoudig detecteren
Het gaat hier om 10 etages. Elke etage moet dus door een sensor heen en daarmee valt dan precies vast te stellen of deze goed bij de in- en uitrijstrook staat. Dat lost dus 1 probleem goed op. Maar als ik alleen maar een melding krijg dat de etage goed staat, weet ik niet om welke etage het gaat..
Naast de melding dat een etage goed staat, wil ik ook nog de melding dat ik ? maar dan is er echt iets fout ? buiten de reeks van etage 1 en etage 10 kom, met andere woorden: als de gehele loclift zou kunnen ontsporen. Een situatie die niet zou kunnen bestaan of mogen voorkomen, maar voorkomen is beter dan puinruimen, in welke vorm dan ook..

Volledig detecteren
Het liefst wil ik de melding terug: ?etage5 staat goed voor de melder?. Daarom heb ik een wat uitgebreidere vorm gekozen.  Ik heb gekozen om met 4 sensors te werken. Zo kan iedere etage zijn eigen code afgeven. Het werkt conform een BCD teller, dus etage 1 meldt zich als 0001, etage 9 meldt zich als 1001, zoals alle andere etages zich ook zo melden. Als de BCD waarde 0000 is, dan weet ik dat de lift in een tussenwaarde staat (bijvoorbeeld omdat deze onderweg is van etage x naar etage y). Een waarde 1110 (wat staat voor 14 decimaal) geeft aan ik dreig vast te lopen onder etage 1 en een waarde 1100 (13 decimaal) geeft aan dat hetzelfde dreigt te gebeuren bij een etage hoger dan 10. De uitvoering is eenvoudig: een sensor en een stuk plastic hoeklijn en dat dan 4 x: Precies om de 97mm worden de juiste zaagsneden uitgezaagd die dan overeenkomen met de waarde 1.

Wisseldecoder
De loclift laat zich verplaatsen met behulp van wisseldecoder commando. Dus iedere etage kan aangekozen worden door de 1 van de tien gereserveerde wissels op de R te klikken. De G heeft geen functie en doet dan ook niets. Wellicht vraag je je af waarom er niet met 5 wissels gewerkt wordt en er dan zowel R als G gebruikt wordt. Maar wissel kiest dan bv of etage 1 of etage 2 aan. En het volgende wissel kiest dan of etage 3 of etage 4 aan. Maar ja, welke moet de decoder dan echt aankiezen, dan heeft altijd het laatste commando gelijk.. Kortom: dat gaat niet werken met wisselstraten.
De wisseldecoder geeft ook nog even een signaal af dat hij bezig is met het verplaatsen van de etages, zodat er niet al een loc spontaan onderweg kan gaan.
De decoder verplaatst de stappenmotor conform de stappen die volgens de ingegeven tabel nodig zouden zijn. Dat is gewoon een beetje rekenwerk: 200 stappen voor 1 rondje en een hoogteverschil van 1,5 mm bij een volledig rondje van een M10 schroefdraad. De afstand tussen de etages is precies 97 mm, dus de stappenmotor mag tussen elke etage precies 12.933 stappen af moeten leggen. Als hij dat gedaan heeft, zou hij ook de terugmelding moeten ontvangen van het desbetreffende etagenummer. Dan weet ik dat ik en op de goede etage zit en dat de lift precies goed voor de in- en uitrij strook stat.

Langzaam optrekken en afremmen
De stappenmotoren zijn best stevige exemplaren dus als ze de stapcommando?s ontvangen, hebben ze er ook zin in. Dus in volle vaart onderweg richting de nieuwe bestemming is geen enkel probleem, alleen rammelt het spul dat op de etages staat. Daarom is het beter om netjes te versnellen en te vertragen. Ik gebruik een TMS2130 stappenmotor controller. Wat een geweldig ding is dat! Alles is via SPI aan te sturen en te configureren.  Zo is eenvoudig in te stellen hoeveel stroom de motor krijgt, de stapgrootte en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Non blocking
Niet zo heel zichtbaar, maar des te meer merkbaar is de code die non-blocking is. Normaal gesproken werkt een programma zijn opdrachten stuk voor stuk af. Bijvoorbeeld het verplaatsen van A naar B, om vervolgens verder te gaan met een andere opdracht. De code is nu zo gemaakt dat terwijl de verplaatsing gaande is, er ook nog andere dingen gedaan kunnen worden. Waarom dat belangrijk zou zijn? Stel dat er een nieuw wisselcommando gestuurd wordt en er dus ook een andere positie aangekozen moet worden, is het toch wel prettig dat de decoder dat ook weet en daarop kan anticiperen. Dit kan bijvoorbeeld heel handig zijn als in Koploper de optie ?wissels initialiseren? aan staan. Dan worden er (in dit geval) 10 wissel commando?s gestuurd en wordt er geanticipeerd in de decoder waar de loclift uiteindelijk naar toe gaat. Hier is ook voorzien dat als de decoder letterlijk op zijn schreden terug moet komen (onderweg naar boven is, maar bij nader inzien toch naar beneden moet) deze netjes afremt, keert, en weer netjes optrekt richting neerwaarts doel.

Handbediening
Mooi hoor, al dat automatische gedoe straks. Maar voor het handmatig testen van de besturing en de mechanica, is het toch wel handig om met behulp van wat schakelaars naar de bestemming te gaan en te zien wat er gebeurt.

De loclift (althans.. de stappenmotor die je hier rechts ziet..) onderweg naar etage 5.

Daarom ook maar een bedienpaneel toegevoegd, zodat en te zien is welke etage bereikt is en met de drukknoppen. Met de knoppen heb ik nu de keuze: Etage 1, Etage 10, +1 etage, -1 etage, +10 stappen, - 10 stappen. De LED?s boven het display tonen als een soort VU meter zoals die op een cassettedeck zat het aftellen tot dat de plek van bestemming bereikt is.

Hier nog even het beeld, waarbij de Actuele Counter 0 is (een interne teller van de besturing).

Aanzetten baanspanning op de etages
Het laatste stukje programma is dat in een microcontroller. Dat had ik ook met een paar IC?tjes kunnen maken, maar en die had ik niet zomaar voor handen en is met een microcontroller eenvoudig te maken. Ik heb nog een aantal 16F690 liggen, en die zijn zeer geschikt voor dit doel.
Waarom dit nog? Ik wil graag dat alleen op de etage waarop in- en uitgereden spanning staat. Je weet tenslotte maar nooit wat er kan gebeuren als je even niet oplet. Ik gebruik de eerder genoemde detectie van de etages en voer deze BCD code als ingang van de microcontroller. Deze rekent vervolgens eenvoudig om naar de waarde 1 tot 10 en schakelt een bijbehorende uitgang uit of aan. De relaisprint is een kant en klaar type, die 10 (eigenlijk 16, maar 6 gebruik ik er dus niet) relais schakelt. Overbodig te melden dat het relais pas ingeschakeld wordt op moment dat het eerder genoemde bezet signaal niet meer aanwezig is, en er dus pas in rust van de loclift baanspanning wordt aangeboden.
Aan software zie je niet zo heel veel, dus vandaar beetje droog deel deze week. Wie wat wil weten of wil hebben van de software: laat maar weten.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 6 van 10: Koploper configureren
De voorbereiding voor rijden in Koploper

Tijd om na te denken hoe het geheel straks automatisch te laten rijden, waarbij we maximaal gebruik maken van de mogelijkheden die Koploper hier biedt. Deze week wil ik iets uitleggen over de keuzes en de aanpak en het waarom daarvan.
De basis is, als altijd, een testbaan. Als die goed werkt, wordt het geheel geïntegreerd met de hoofdbaan. Met een tijdelijke voorziening, is nu onderstaande baan operationeel.


Blok 80 is hier de tijdelijke voorziening om zo een  lus te maken, later wordt deze opgeheven en wordt deze geïntegreerd in de hoofdbaan. Te zijner tijd daarover meer.

Eerst maar even wat toelichting, voor zover al nodig

De loclift heeft per etage 6 blokken, steeds in setjes van 2. Dus 1 en 2 vormen een setje en zo ook 3, 4 en 5 en 6. Samen heeft zo?n setje van 2 blokken een lengte van 230 CM. Als er meerdere sporen naast elkaar beschikbaar zijn, zoals hier in de loclift, dan is de optie van ?dynamische blokken? bij uitstek geschikt.
Blok 30 is duidelijk als keerlus herkenbaar. Het idee is dus dat er loc?s vanaf links naar rechts de loclift in kunnen, van rechts naar links en dat er ook een loc kan rijden die uitsluitend keert en vervolgens weer terugkeert op de hoofdbaan. Het opstelspoor van blok 50 is een losse flodder die gebruikt gaat worden als programmeerspoor en spanningsloos gemaakt kan worden voor het plaatsen van een loc, alvorens deze opgezonden wordt in de hoofdbaan.

En dan de lift
Koploper weet niet dat de loclift nieuwe blokken voorschuift, dus de tekening zoals die hier staat blijft strikt genomen zoals deze is, alleen er komen andere bloknummers voor.
Strikt genomen is het standaard koploperwerk, echter, de lastigheid zit hem in het verplaatsen van de loclift en pas dan gaan rijden, als de loclift op de goede plek staat. Standaard zit er geen ondersteuning voor een loklift in Koploper.  Als Koploper een voorziening zou hebben dat ?vrijgeven wisselstraat? te combineren zou vallen met de stand van een bezetmelder, dan was het helemaal eenvoudig, maar die op is er niet en zal er vast ook niet komen. Het is goed om te realiseren: als in Koploper een trein eenmaal gaat rijden, is hij niet meer zomaar te stoppen. Maar we zijn niet voor 1 gat te vangen en Koploper is en blijft nou eenmaal een veelzijdig stuk software.

In onderstaande afbeelding is de baan in blokken weergegeven in Koploper. Daar aan toegevoegd zijn de blokken 11-16, waarover later meer.


Daar waar ik al sprak over ?blok? en ?ander blok voorschuiven?: dat zijn kreten die heel nadrukkelijk horen bij, jawel, een draaischijf. Functioneel is er dus weinig verschil tussen een draaischijf en een loclift. Oke, oke, qua aansturing dan? Dat is dus ook de plek waar blok 11 de positie van blok 1 overneemt..

Met een klein beetje geïmproviseer is een draaischijf uitstekend geschikt om deze synchronisatie na te bootsen. Deze wordt als dummy gebruikt en alleen de bezetmelder die aangeeft dat de loclift op de plek van bestemming aangekomen is.
In totaal worden er 4 van die dummy draaischijven ingetekend: van/naar de 4 blokken die richting de 6 blokken van de loc-etage gaan. Dan is het slechts een kwestie van de juiste draaischijf in de wisselstraat meenemen en het geheel werkt als een zonnetje.
In het baanontwerp ziet het er dan als volgt uit:


Ik heb overigens 4x een standaard Marklin draaischijf met 1 spoor gekozen. Er wordt een wisselcommando gestuurd op het adres van een draaischijf, maar ja, daar zit niks op wat in beweging kan komen, dus so what..

Nog de details van de dynamische blokken
Met wat vrij geciteerd knip en plakwerk uit de Koploper handleiding en de implementatie op deze baan, hier de uitleg hoe een en ander aan de praat gekregen is. De sporen in de loclift zijn er drie die naast elkaar lopen, met een lengte van 230 cm. Daar kan je blokken van maken van 115 CM of een wat langere en een wat kortere, zodat de treinen op grond van hun lengte incl. de rijtuigen passen in het blok of, via een ?stopverbod? doorrijden over te korte blokken. Maar dat betekent dat een korte trein in een (relatief) lang blok de boel in de war schopt voor een lange trein die geen blokken kan vinden voor een stopplaats.

In Koploper is daar een mooie voorziening voor gekomen onder de naam ?dynamische blokken?.  Het dynamische zit hem in het (intern door Koploper zelf tijdelijk) van toekennen van de lengte van een blok. Als vertrekpunt is de opgegeven lengte van het blok, in mijn geval de 115CM voor alle blokken 1 tot en met 6. Komt er een trein binnen van 150CM, dan zal Koploper intern de lengte tijdelijk aanpassen dat blok 2 (als voorbeeld) een trein heeft van 150CM en blok 1 nog een lengte beschikbaar heeft van 80CM. En die zal daar dan keurig achter gaan staan. Omdat ik zelf een veiligheidsmarge van 5CM aanhoud, is die lengte in de praktijk 75CM, maar doet niet af aan het principe. Op deze manier kunnen er 6 loc?s van verschillende lengte opgesteld worden. Enne.. inderdaad: als je alleen maar loc?s hebt van 230CM gaat het hele verhaal natuurlijk niet op..


Wat in te stellen bij Koploper

Even in telegramstijl wat in te stellen om het geheel succesvol  te laten lopen met de dynamische blokken:
1.   Vanuit blok 90 en blok 100 de sporen 1, 3 of 5 aankiezen op basis van ?optimale lengte?. Dus niet de standaard ?kans?.
2.   Blok 1, 3 en 5 zijn het type ?vrije baan?. Loc?s hoeven hier nl. niet te stoppen, tenzij het volgende blok bezet is (2, 4, of 6)
3.   Blokken 2, 4 en 6 heb ik het type ?station? gemaakt, zodat er altijd gestopt wordt.
4.   Bij die blokken selecteer je ook ?bezet bij?. Er wordt gebruik gemaakt van een gemeenschappelijke bezetmelder (dat is onlosmakelijk met dynamische blokken verbonden) en met deze indicatie worden de overige sporen automatisch geblokkeerd.
5.   Bij ?blokeigenschappen?: De twee blokken vormen een richtingsgroep. Blok 1 en 2 krijgen de naam 1; 3 en 4 de naam 3 etc.
6.   Vervolgens van ieder blokpaar (1,2 en 3,4 en 5,6) bij ?dynamische bloklengte? geef ik aan dat de lengte dynamisch bepaald mag worden en dat ik een marge van 5CM aan wil houden. Dat is de tussenruimte tussen twee loc?s.
7.   Bij ?Aanvullende blokgegevens? geven we de lengte aan per blok. Komt niet heel precies, daarom is het handig om de helft van de totaal beschikbaar lengte tussen de bezetmelders op te geven. In mijn geval de 115CM. Dat doen we voor de blokken 1 tot en met 6. De overige blokken, tenzij je anders wilt, laat je op de standaardwaarde (999) staan. Altijd goede gewoonte: laat alles op de standaard waarde staan, tenzij iets echt nodig is..
8.   We maken 1 blokgroep met daarin blok 2, 4 en 6. Daarin vinken we aan dat er een gecombineerde bezetmelder is en dat er een enkele treinbeweging plaatsvindt. Vertrekvolgorde is ?minst gereden?. Daarmee rijdt de loc die het langste staat, als eerste weg. Zie ik gedurende de tijd alle materieel voorbij komen. In de blokgroep geef ik aan dat er van de 30 beschikbare blokken minimaal 25 bezet moeten zijn en maximaal 30. Het is tenslotte een opstelplaats, vandaar dat er ook een flinke voorraad in de loclift mag staan.

Er zijn geen verdere acties nodig (?Speciale acties? oid). Natuurlijk is het een overbodige opmerking dat de lengte van de loc op de baan overeen moet komen met de lengte van de loc in Koploper. Of je vult handmatig bij ?onderhouden loc gegevens? de lengte van je stam in, of je gebruikt de lengtemeting die Koploper standaard aan boord heeft en, mits geconfigureerd, uitstekend werkt.

In de praktijk
Bij dynamische blokken werkt het handig om een lichtsluis te hanteren. Dan maak je maximaal gebruik van de beschikbare raillengte omdat slechts het streepje licht van de lichtsluis aan ruimteverlies overblijft.

Ik maak gebruik van 2 lichtsluizen voor alle etages. Met andere woorden: alleen de etage die actief is (en dus voorstaat voor de in- en uitrij richting), maakt gebruik van de lichtsluis. In de achterplaat zit een gaatje waar het licht door schijnt. Het zou geen zin hebben om meer lichtsluizen te plaatsen, want de sporen die niet actief zijn, zijn ook spanningsloos, dus er kan sowieso geen beweging plaatsvinden en valt er dus ook niets te detecteren.

Wat ik wel  doe (misschien kan dat anders, maar het is geen belangrijk punt voor me) ik sluit 1 uitgang van de lichtsluis op 10 ingangen van de S88. En zo kan ik zowel naar links als naar rechts rijden met loc?s in dynamische blokken, omdat ik Koploper ?fop? met de bezetmeldernotatie en tevens heb ik meer overzicht op wat bij welk blok gebruikt wordt. Iedere etage heeft dus twee unieke bezetmeldpunten, maar worden gevoed door de enige 2 fysieke lichtsluizen.

Op de oneven etages rijd ik van links naar rechts, op de even van rechts naar links. In het blokschema dus rijden de blokken 1-6 van rechts naar links (ofwel van boven naar beneden) en de blokken 11-16 van links naar rechts.

Conclusie
Al met al is het principe om met de loclift automatisch te rijden best eenvoudig. Het kostte even wat denkwerk om te concluderen dat een loclift functioneel gelijk is aan een draaischijf.

Dit alles wat hier beschreven is, werkt in de testopstelling en met twee etages, omdat ik nog vol met de bouw bezig ben, zoals je kunt zien in het draadje. Maar ontwikkelingen gaan behoorlijk parallel, vandaar deze uitstap. En hoewel het principe eenvoudig is, is het gewoon heel veel werk om het te configureren. En dat kan dan mooi tussen de bedrijven door..

Vervolgstappen
Weer terug naar het oorspronkelijke stappenplan en dat is het opbouwen van de fysieke spullen. Daarover dan een van de volgende keren weer wat bouw foto?s.
Re: De bouw van de loclift: stap 7 van 10: Zagen, schroeven, schilderen
Vervolg van de bouw
Na een paar weken van  software bouwen en Koploper configureren, nu weer de tijd om verder met hamer, zaag en verfkwast aan de slag te gaan..

Plaatsing geleiderrail
De achterplaat met daarop de 10 etages rolt over twee lineaire geleiders.

De kunst is om deze en goed waterpas en goed parallel te monteren. Dat voorkomt een boel narigheid met schranken en onbalans. Lang leve het laserwaterpas!


Over deze geleder komen ?Linear Motion Bearing Block?, maar ik geloof dat iedere metaalwerker ze ?karretjes? noemt. Deze zijn intern gelagerd en lopen soepel over de geleiders.


In eerdere tips hier op het forum, het geheel natuurlijk niet te strak maken, zodat het niet klemt of schrankt. De constructie links is min of meer een vaste constructie, die rechts kan een paar mm bewegen.

Plaatsing contragewicht
Het contragewicht is op kleur gebracht en gereed om  te gaan gebruiken. Zware jongen.. Daarom ook maar even met een stukje kabel geborgd tegen het omvallen.


Opbouw achterplaat en planken
Je zou het niet zeggen, maar toch is het zagen van een achterplaat en 10 etageplanken mooi een halve zaterdag werk. Dat levert dan wel een mooie stapel hout op, die veel beter hanteerbaar zijn daar de 3 platen van 244x122.. En vanwege (het gebrek aan) de ruimte, lekker buiten gedaan, want het was mooi weer tenslotte..



Vervolgstap nu is het in de 2 x in de lak zetten van al dat houtwerk en alle gaten boren ten behoeve van de lichtsluizen en de aansluitingen van de rail en de ledstrips. De etageplanken komen met een pen/gat deuvelverbinding op de achterplaat om het geheel mooi strak te krijgen en te houden en houtlijm moet ze goed op zijn plek blijven houden

Wordt vervolgd..

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 7 van 10: Opbouw sporenplateau achterplaat
Ha die Leendert.
Tjongejonge, wat heb jij ondertussen alweer veel gesloopt! 8o
Ik had niet verwacht dat je (bijna) de hele baan ging afbreken om de loclift in te kunnen bouwen.
Jammer van die prachtige beboste hellingen maar ja, zal heus wel noodzakelijk zijn.

Hopelijk gaat de bouw van de loclift voorspoedig maar het zal zeker wel flink wat tijd kosten.

Veel plezier en succes met de bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De bouw van de loclift: stap 7 van 10: Opbouw sporenplateau achterplaat
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De bouw van de loclift: stap 7 van 10: Opbouw sporenplateau achterplaat
Prachtig.
Kom steeds meer tot de conclusie dat het hier (i.v.m. de ruimte) ook mooi zou kunnen.

groet
Harald
Re: De bouw van de loclift: stap 7 van 10: Opbouw sporenplateau achterplaat
locliften zijn van alle tijden, of ze nou automatisch met de computer bestuurd worden of volledig mechanisch.


https://www.youtube.com/watch?v=_NCee0yhZqw
Re: De bouw van de loclift: stap 7 van 10: Plaatsen achterplaat
Wat schuift het?
Deze week stond op het plan om de rail geleiders te maken en de achterplank te monteren en af te tekenen. En de grote vraag is: als dat alles dan gemonteerd is, schuift het dan ook soepel of gaat de boel schranken? Hierbij het verslag.


De stationaire geleider
De achterplank van de loclift glijdt over twee opstezetstukken. Deze noem ik maar even ?geleider?. Zo?n geleider bestaat dan weer uit twee delen: het deel dat op de railgeleider komt en het deel dat tegen de achterplaat aankomt. Klinkt ingewikkeld, maar valt mee.  In onderstaande afbeelding het rechter deel van deze geleiderconstructie.

Het ene is de thuisbasis voor de ?karretjes?, die over de geleiderail schuiven. Het is uiteraard de kunst dat deze mooi in elkaars verlengde liggen, zodat het soepel schuift. Dat is een kwestie van netjes aftekenen en boren en vooral de zaak niet al te strak vast te schroeven en vooral ook, net als bij een autoband, kruislinks de schroeven aan te draaien.
Op de linker geleider wordt het deel dat tegen de locplank aankomt vast gemonteerd. Met andere woorden: daar zit geen speling in.

De beweegbare geleider
Het rechterdeel van de geleider zit wat losser in elkaar. Hoewel beide delen stevig vastzitten, zijn de schroefgaten schroefsleuven geworden en kan het ene deel tov het andere deel ongeveer een centimeter horizontaal schuiven. Zo had ik het bedacht om de opvang te doen in de werking van het hout en eventueel de afwijking in meetfouten op te vangen.
In onderstaande afbeelding een detail van de beweegbare geleider.

Links het deel met op de railgeleider, rechts het deel dat vast op de locplank komt. Tussen de twee planken nog net te zien de twee vulringen die op de inslagmoer rusten, met aan de achterkant een borgmoer om alles op zijn plek te houden.

De locplank
Grote vraag is: gaat het goed schuiven. Dus toch wel een spannend momentje zo na het monteren van de locplank. Maar wat een geruststelling: het gaat soepel. Uiteraard, wat zwaar vanwege het gewicht en vooral het contragewicht dat nog niet aangesloten is , maar ik kan je verzekeren, dat ik een zucht van verlichting gaf dat het zo soepel gaat.


Vervolgens de plekken aftekenen waar de etageplanken komen en ook de gaten voor doorvoer van de railaansluitingen en de aansluiting voor de ledstrips en aan beide zijden het gaatje voor de lichtsluis. Veel meten, dubbel check en nog eens meten? Moet allemaal in één keer goed natuurlijk.


Nog veel werk te doen, maar toch een behoorlijke mijlpaal dat dit deel goed werkt!

Wordt vervolgd!

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 7b van 10: Plaatsen achterplaat
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De bouw van de loclift: stap 7b van 10: Plaatsen achterplaat
 :thumbup: :thumbup:

groet
Harald
Re: De bouw van de loclift: stap 7b van 10: Plaatsen achterplaat
Misschien eens bij modelaanbouw kijken. Christian P is met hetzelfde idee bezig. Misschien dat je elkaar aan kunt vullen met ideetjes. Lijkt me trouwens best een gaaf project waar jullie beide mee bezig zijn  :thumbup:
Re: De bouw van de loclift: stap 7b van 10: Plaatsen achterplaat
Beste Adri,


Heb je misschien een link van Cristiaan P?


Bedankt alvast.


Gr.  Edwin
Re: De bouw van de loclift: stap 7b van 10: Plaatsen achterplaat
Er begint wat resultaat zichtbaar te worden
Het leek wat stil in dit draadje, sterft de loclift een vroegtijdige dood? Nee, niets is minder waar, maar soms is er gewoon veel productiewerk te verzetten, alvorens er wat zichtbaar is en hier de moeite waard is om te melden.

Schuren en lakken
Ik heb besloten om de planken te lakken met transparante lak en niet te schilderen. Het hout is mooi van zichzelf, dus waarom ook niet. Maar dat betekent 10 planken schuren en de achterplaat. En ze allemaal ook twee keer in de transparante lak zetten. Op het bokje passen precies 3 planken en zo kan er elke avond aan 1 kant van 3 planken gewerkt worden.

Daarnaast, na de laatste laag en het uitharden daarvan, ook alvast de ledstrips aangebracht en een draadje aangesoldeerd dat straks door de plank gaat en aan de achterzijde richting de elektronica gaat. Nu is alles nog goed te bereiken, straks is het anders een heel gepruts.
Als tip kreeg ik nog om met een niet pistool de ledstrips vast te zetten. Nee, niet dwars door de ledstrip zelf, maar er net omheen, zodat als de ledstrip zijn kleefkracht verliest, het geheel niet naar beneden komt. En met de veer op de nietmachine is het net zo in te stellen dat het nietje net niet door de strip heengaat.

Het verlijmen van de planken aan de achterplaat
Volgende klus is het verlijmen van de planken. Eerst de zaak afgetekend en vervolgens met een deuvelverbinding de planken verlijmen op de achterplaat. Het klinkt eenvoudig, maar om het precies goed qua afstand in te meten en met grote lijmtangen van voldoende druk te voorzien, dat vond ik toch nog wel een geëxperimenteer. Maar uiteindelijk zit het best wel zoals ik dat voor ogen had.


Ook deze lijmverbinding moet een nachtje over drogen en uitharden, dus het duurt wel even voordat alle planken goed en goed vast zitten. Op moment van schrijven zijn er 8 gemonteerd en staat exemplaar 8 strak in de lijmtang.


Vervolgstappen
Volgens schema kan morgenochtend nummer 10 in de lijm en wordt het tijd om de stukken draadeind aan te brengen. Als dat dan gebeurd is, gaat de complete loclift nog even van de muur om de bekabeling op de achterkant te solderen: de stamleiding voor de ledstrips en de 10 kabels naar de schakelprint voor aanvoer van de baanspanning.

Daarnaast wordt ook de BCD strip nog gezaagd en op de achterkant aangebracht en kan daarna de plaat weer terug op zijn plek en is de montage van het contragewicht aan de beurt.

Nog meer productiewerk
Het lakken en lijmen is al behoorlijk productiewerk. Maar er zit nog meer aan te komen. 30 aansluitrails, 66 rails slijpen en ze zo aan een kant ontdoen van hun klikverbinding, zodat ze bijna strak tegen de in- en uitrijsporen komen. Maar met een muziekje op de achtergrond en lekker dromen van hoe het straks allemaal gaat worden, is dat prima te doen.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 7c van 10: Schuren en lakken
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: De bouw van de loclift: stap 7c van 10: Schuren en lakken
Wat een klus maar wel mooi proffie aangepakt
Ik blijf dit volgen

Gr Ed
Re: De bouw van de loclift: stap 7b van 10: Plaatsen achterplaat
Re: De bouw van de loclift: stap 7d van 10: Uitlijnen
Weer een stap verder: uitlijnen van de etageplanken
Opbouwen is altijd weer leuk. Deze zaterdag stond op het programma om de draadeind aan te brengen en dan zondag de uitlijning te gaan doen.

Draadeind aanbrengen
Voor het verkrijgen van de benodigde stevigheid, is het aanbrengen van draadeind wel een must. Anders hebben etageplanken vroeg of laat toch de neiging te gaan vervormen, door werking of misschien hier en daar de werking van de lijm. Bijkomend voordeel, maar die zal vast tussen mijn oren zitten, is dat de aanwezigheid van de draadeind ook nog, mocht er zich een ontsporing voordoen, gevolgd door het kantelen van het treinstel er minder kans is dat de zaak naar beneden klettert. Zoals ik al zei: het zit vooral tussen mijn oren. Ik heb nog nooit iets meegemaakt dat het door ontsporing uit de klimspiraal viel. En ook hier zijn alle sporen spanningsvrij, behalve die op baanniveau.
Over de afstand van de loclift, die 239CM is, breng ik 6 stukken M6 draadeind aan. In mijn geval hergebruik van het materiaal uit de afgebroken klimspiralen en bijbehorende schaduwstations. Al met al ook weer een heel geschroef en gemoer: per draadeind ben ik bijna een uur bezig om het per etage te voorzien van ringetje, 2 x moertje ringetje en te draaien tot deze bij de volgende etage aankomt om het daar te herhalen, net zolang tot we op etage 10 aankomen. Dan vervolgens de zaak globaal aandraaien en op naar het volgende draadeind?

Uitlijnen
Belangrijk en mooi is dat de sporen mooi horizontaal lopen en onderling gelijk zijn qua afstand. Het draadeind is echt ideaal om dit nauwkeurig af te stellen, maar het is wel een geduldig klusje.
Ik ben begonnen om eerst het linker deel onder handen te nemen door de planken haaks uit te lijnen op de achterplaat. Omdat het hele draadeind nog kan bewegen is het een beetje kip-ei kwestie waar je begint. Wat ik gedaan heb: de plank die ?van nature? het meest haaks op de achterplaat gelijmd was, is het vertrekpunt voor de rest.  Dus die plank eerst ?geklemd? door het boutje boven en onder de plank strak vast te draaien. Vervolgens de plank erboven haaks gepositioneerd en ook die strak met beide boutjes aan gedraaid, dan de etage onder de etage die ik als eerste aandraaiden en zo maar om en om doorgaat, totdat alle etageplanken mooi haaks staan.
Hetzelfde kunstje, maar dan aan de rechterkant en de uitgangsituatie is mooi haaks. Nu het verder uitlijnen nog.
Vervolgens, net als bij bijvoorbeeld vloertegels leggen: vanuit het midden beginnen en dan kant voor kant afwerken.
Met een laser heb ik de eerste plank die ik haaks geklemd had aangelicht op beide punten, zowel links als rechts dus. Door steeds de tussenliggende moertjes op de draadeinden iets bij te stellen, is zo een mooie, over de hele lengte rechte etage plaat te maken. Het laserlijntje valt precies op het middelste streepje van het 12mm triplex, dus er zit weinig afwijking in.
Vervolgens, net als bij bijvoorbeeld vloertegels leggen: vanuit het midden beginnen en dan kant voor kant afwerken.
De overige planken heb ik niet meer met de laser gedaan, maar gewoon met de rolmaat. Als de referentie goed en goed horizontaal is, is dat overal het geval. En zo zijn alle overige etageplanken uitgelijn.
Al met al ziet dat er dan als volgt uit:


Vervolgstappen
Al even bezig geweest (je ziet het nylon koord al hangen) met de ophanging), maar nu eerst de plaat van de stellage af om de bekabeling en de BCD strook aan te brengen.

Wordt vervolgd.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 7e van 10: Bekabelen en ophangen
Tijd om weer wat te laten zien

Kerstvakantie is bij uitstek de tijd om weer even wat te knutselen. Hierbij even weer wat updates.

Aansluitrails solderen
Per etage komen er drie sporen, die ieder aangesloten moeten worden. Deze gaan per etage naar de relaisprint om aldaar geschakeld te worden.


Bekabeling aan de achterkant van de loclift
Oud en vertrouwd: de spiraal rug als kabelgoot voor het begeleiden van de bekabeling richting de schakelprint. Zowel de bekabeling van de rails als die van ledstrips komen hier door.




Tijdelijke touwen
De loclift staat nu even niet tegen de railgeleider, dus om te voorkomen dat deze bijvoorbeeld omgestoten wordt, toch maar even voor alle veiligheid een stuk touw aangebracht.


BCD strips
Het ene deel van de BCD strip bestaat uit 4 foto sensor die, een 1 afgeven als ze licht doorlaten en een 0 indien het afgedekt is.

Hier de vier strips, van links naar rechts A, B, C en D. Hier zie je dus etage zeven, want A=1, B=1. C=1 en D=0.
Tussen C en D zie je een gat, daar schijnt een fotosensor door, die als bezetmelder fungeert voor de sporen.

Nog even een foto vanaf de bovenkant. Hier zie je dat C en D langer zijn dan A en B en dus het getal 12 af zal geven, wat foute boel is als dat gegeven wordt, want dan is de loclift veel te ver.



Testen of de verlichting werkt
Altijd toch goed om even te checken of het soldeerwerk goed verlopen is. Tevens ook even een beeld of dat wat bedacht is qua verlichting ook licht genoeg geeft. Want je weet maar nooit..



Dan liever de lucht in...
Het grote moment is daar: alles aan de achterkant van de loclift is af. Het grote moment is daar om de touwen aan te brengen en door de katrollen heen te voeren. Het is allemaal dan wel doorgerekend en nog eens gecheckt, maar ja...
Ik heb er voor gekozen om zo min mogelijk gewicht aan de constructie te willen hangen. Dus het contra gewicht is maar de helft van het gewicht van de loclift, maar het betekent wel dat het gewicht dus wel de dubbele afstand af moet leggen en dus een katrol op de loclift krijgt. Mooi zwart nylon 6 touw aangeschaft en gemonteerd op de loclift.

Aan het contragewicht komt gewoon een enkelvoudig touw per kant naar beneden. In de hoogste stand van de lift, staat het gewicht bijna op de grond.

Vervolgens gaat het touw van het contragewicht via een katrol naar de loclift om daar via het katrol door te gaan naar het oog, boven in de constructie.



Op hoogte..
En zo is dit deel ten einde: het loopt soepel en gedraagt zich zoals ik dat gehoopt heb. Op naar de volgende fase: het aanbrengen van de electronica en de koppelingen met de stappenmotoren. Maar daarover de volgende keer weer meer!


Groet,
Leendert

Re: De bouw van de loclift: stap 7d van 10: Draadeind en uitlijnen
Hoi,

Ziet er al goed uit  :thumbup: Een vraag over het nylontouw: Van vroeger uit kan ik mij herinneren dat het een beetje gaat rekken onder een kracht? Met andere woorden: Ben je niet bang dat je op een gegeven ogenblik het een en ander aan het bijstellen bent? Is dan een "stalenkabel" iets makkelijker?

Groet Ronald.
Re: De bouw van de loclift: stap 7e van 10: bekabelen en ophangen
Ook een staalkabeltje wil een beetje uitrekken.
Het beste is een systeem te hebben waar de positie vd plank, waarop de rails ligt, te meten en niet het aantal omwentelingen van de aandrijving. Dan meet je namelijk altijd de juiste waarde, ongeacht hoeveelheid uitrekken van de draad.

Maar misschien valt het allemaal wel mee, we zullen zien.
Re: De bouw van de loclift: stap 7e van 10: bekabelen en ophangen
Dank voor de reacties op de rekbaarheid nylon en de staalkabel. Maar ik meet gelukkig niet aan de kabel, maar op de loclift zelf, met de BCD strip en en met de stappenmotor die zijn benodigde stappen zet. Dat doe ik steeds voordat ik vertrek, zodat ik eventueel kan bijstellen. En er zit voldoende ruimte eh... rek in de overgebleven ruimte van het contragewicht, dus 'uitzakken' zal nooit een probleem zijn.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 7e van 10: bekabelen en ophangen
Ha die Leendert.
Dit project begint al behoorlijk vorm te krijgen! :thumbup:
De techniek is aan mij niet besteed maar de werking en (hopelijk) het eind resultaat wel.
Ik ben dan ook zeker benieuwd hoe je alle onvermijdelijke problemen gaat aanpakken en oplossen maar dat is jou wel toevertrouwd.

Veel plezier en succes met dit bijzondere maar zeker ook, actuele onderwerp.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De bouw van de loclift: stap 7e van 10: bekabelen en ophangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van de loclift: stap 7e van 10: bekabelen en ophangen
Hoi Leendert,

Wat een imposant project, je hebt duidelijk over alles goed nagedacht en bouwt alles zeer precies  :thumbup: :thumbup:

Ik kan me herinneren dat jij de gene was die mij op het juiste spoor zetten voor mijn huidige schaduwstation en spiralen, ik was samen met Sander bij jou en daar mochten wij de kunst afkijken.

Ik kijk / lees graag mee met dit soort constructies want daar steek je altijd weer iets ban op.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De bouw van de loclift: stap 7e van 10: bekabelen en ophangen
@Leendert: In ieder geval over nagedacht. Dat is goed om te horen. Ik ben benieuwd hoe het gaat werken.  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: De bouw van de loclift: stap 7e van 10: bekabelen en ophangen
Hoi Leendert,


je maakt een bijzondere constructie, ik volg het met bewondering. Succes met de laatste loodjes.


groet Johan
Re: De bouw van de loclift: stap 7e van 10: bekabelen en ophangen
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De bouw van de loclift: stap 7e van 10: bekabelen en ophangen
prachtig project zeg! :thumbup:

Je geeft aan dat je maar de helft van het gewicht van de bak hebt gecompenseerd: is dat inclusief of exclusief volbeladen met treinen?
Tweede vraag: hoe heb je "kracht" van de stappenmotor daarop afgestemd?
Re: De bouw van de loclift: stap 8 van 10: Motoren en electronica monteren
De opbouwvan de stappenmotorconstructie

Kerstvakantie is bij uitstek de tijd om weer even wat te knutselen. Hierbij even weer wat updates.

Van experimenteerprint naar defintieve opstelling
In een van de eerdere aflevering heb ik al iets verteld over de electronica. Dit werkt op een experimenteerprint, maar die wil je natuurlijk niet aan de loclift hebben hangen. Vandaar eerst maar even omzetten naar iets min of meer defintiefs. Gewoon aan de kamertafel op een plank en later, na testen, geheel overbouwen op de loclift. Dan weet ik zeker dat het werkt.

Wat zien we hier: van links naar rechts: het printje met de stepdriver voor de linker motor, de Arduino, op een opzetprintje, waar ook het baansignaal op binnenkomt (nog net links boven de opto coupler te zien); de stepdriver voor de rechter motor en als laatste de input en displayprint. De Arduino is voorzien van een kroonsteenstrip, dat sluit dus lekker makkelijk aan.

Bovenop de balk van de loclift zit weer de bekende bindrug, daar gaat de bekabeling overheen.
Dan ziet het er als volgt uit.


De stappenmotoren
Zowel links als rechts dus een stevige stappenmotor. Stevig, niet omdat het noodzakelijk is, maar omdat ik deze exemplaren had liggen. De kunst is om dit goed recht en haaks te monteren. Het zijn Nema23 motoren, dus daar ook de bijpassende ophangebeugel bij, wat de montagen sterk vereenvoudigt.


Op de as zelf zit een flexibele askoppeling, die de 6mm as met het M10 draadeind verbindt. De as 'duwt' of 'trekt' de loclift, zodat deze in de gewenste positie komt.

De linker motor, ook precies haaks en in lijn met het draadeind.


En dan het aansluiten
De laatste stap, altijd weer even spannend, komt de as ook precies uit op de koppeling. En deze foto had niet geplaatst als het anders was natuurlijk... Het stuk draadeind 'verdwijnt' in een houten balkje. In dat balkje is echter een sleufje gefreesd, waar een M10 bout in valt, zodat deze stevig vast zit en de achterplaat zo heen een weer beweegt op het draaien van het draadiend.


Vervolg
Nu nog het aanbrengen van een verlengstukje, met daarin de axiaal lagers, zodat de kracht van de motoren goed verdeeld wordt over de steunbalk. Al met al ben ik tot nu toe best tevreden hoe het zich gedraagt. Volgende keer hopelijk wat bewegende beelden!


Groet,
Leendert

Re: De bouw van de loclift: stap 8 van 10: Motoren en electronica monteren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De bouw van de loclift: stap 8 van 10: Motoren en electronica monteren
Heb je ook bewegende beelden Leendert? Of draait het nog niet helemaal?
Re: De bouw van de loclift: stap 7e van 10: bekabelen en ophangen
Citaat van: ernstcramer op maandag 31 december 2018, 18:30:55
prachtig project zeg! :thumbup:

Je geeft aan dat je maar de helft van het gewicht van de bak hebt gecompenseerd: is dat inclusief of exclusief volbeladen met treinen?


Ik gebruik de loclift voor 'opslag' dus hij zal behoorlijk vol staan. In de 60 blokken die er zijn, zal meer dan drie kwart gevuld zijn. Ik ga uit van een gewicht van een treinstel van ca. 1 kg en reken dan dus de helft van dat gewicht als extra gewicht.

Citaat van: ernstcramer op maandag 31 december 2018, 18:30:55
Tweede vraag: hoe heb je "kracht" van de stappenmotor daarop afgestemd?

Op zich zijn het twee stevige stappenmotoren, maar dat is om dat ik die reeds had. Ze zouden veel lichter kunnen zijn, omdat met het contragewicht de zaak min of meer in evenwicht hangt, en de motoren 'alleen maar' verplaatsen, en niet tillen.
Overigens zit daar bij mijn nog even een puntje van zorg. De gekozen katrollen die je nu op de plaatjes ziet, hebben geen lager. Daarom is het aanzetmoment net even wat forser, meer dan ik verwacht en wenselijk vind.

Met de gekozen stepdrivers kan ik trouwens de stroom instellen (en daarmee het koppel van de motor). Deze kan tot 4A per motor gaan, maar ik heb meer dan genoeg als ik 140 mA door de motor heen laat gaan. Dat geeft aan hoe weinig kracht er nodig is.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 8 van 10: Motoren en electronica monteren
Citaat van: Laurent op dinsdag 01 januari 2019, 20:52:00
Heb je ook bewegende beelden Leendert? Of draait het nog niet helemaal?
Zover ben ik nog net niet. Met een beetje geluk (en niet te veel andere klusjes..) kan ik volgende week de bewegende beelden laten zien. Ik moet eerst nog even het radiaal lager aanbrengen en wil ook nog even de lichtsluizen aanbrengen voor de feedback welke etage zichbaar is.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 8 van 10: Motoren en electronica monteren
Top Leendert!
Ik wist dat je er mee bezig zijt maar wist niet dat je daar een topic over had.
Benieuwd naar het filmpje
Re: De bouw van de loclift: stap 8 van 10: Motoren en electronica monteren
ben erg benieuwd naar het eindresultaat, het ziet er in ieder geval er erg goed uit
Re: De bouw van de loclift: stap 8 van 10: De bewegende beelden
De constructie bijna in beweging

Het heeft even geduurd voordat ik de draad weer op kon pakken, een vervelend doch hardnekkig griepje heeft me toch maar mooi een week in mijn mand gehouden, maar goed, nu kan er ook weer wat gemeld worden.

Leggen van de rails
Je zou het niet zeggen, maar er komt ruim 72 meter aan rails in de loklift. Dat is een flinke doos vol. Dat niet alleen, ook aan beide kopse kanten moeten die rails ook netjes afgezaagd worden, zodat ze goed en strak aansluiten op de aan- afrijdsporen. Ook weer een flink aantal (zestig stuks) dus loont het wel de moeite om daar maar even een mal voor te maken. Samen met de Proxon is het zo een klusje van niks en ziet het er strak uit.

In zijn geheel ziet er er dan als volgt uit: een loclift vol met rails..

Mooi bruggetje meteen naar het volgende onderdeel wat hier linksboven op de foto te zien is: de constructie die de lift naar boven en naar beneden laat bewegen.


De constructie met de radiaallagers

Het overbrengen van de draaibeweging van de stappenmoter naar een trek- of duwbeweging van de loclift gebeurt met de constructie links boven. Het draadeind is tegen een radiaal lager geschroefd. Een radiaal lager ziet er als volgt uit:

Je ziet dat deze een schuine kant heeft, daar waar de 'kogeltjes' schuin staan. Deze vallen in de contra ring en zo vangt hij zijn kracht op. Aan beide kanten van de constructie komt er 1, zodat zowel de duw- als de trekbeweging goed op te vangen zijn. Deze 'berenklauw', maar dan zonder satesaus, wordt strak, maar niet te strak, aan de constructie vastgezet en draait soepel rond, maar wil geen mm naar boven of naar beneden..

Koppeling van de stappenmotoras en het draadeind
De as van de stappenmotor is 8 mmm en heeft een vlak kantje, het draadiend is een M10. Deze worden door middel van een askoppeling aan elkaar gemonteerd. Ik heb ze kant en klaar gekocht.

Ik had al eens verklapt dat ik geen metaal man ben en dus ook niet in de gelegenheid ben om zelf iets te draaien. Het meten van van het houtwerk, alles boren met de kolomboor en het monteren van de stappenmotor, vooral ook goed haaks, heb ik veel aandacht aan besteed. Tijdens het monteren van de askoppeling viel me op dat ik iets speling had aan beide kanten. Toen niet op gelet. Wist ik toen maar wat ik inmiddels wel weet..

Bokkensprongen van de aandrijfassen
Eerst maar eens een paar proefrondjes gedaan met de assen, nog zonder de 'belasting' van de loclift zelf. Nou, het leek wel een wipwap, inplaats van een rustig draaiende as. In de constructie zelf gingen zel als een dolle op van links naar rechts eh.. een paar milimeter dan. Maar goed, dat effect versterkt zich alleen maar over de lengte van de as achter de loclift. Grr$@@!!##, wat is hier een de hand?? Na een poos schaapachtig naar de contructie gekeken te hebben, kon het natuurlijk niet missen - althans in mijn hoofd -: de assen moesten wel krom zijn. Had ik dan toch een kat in zak gekocht en ondanks dat het RVS assen zijn, die vaak wat hoogwaardiger zijn en ik op het oog toch echt gezien had dat ze mooi recht waren.. Dus de boel maar weer gedemonteerd en nomgaals gekeken en jawel hoor: ik had het mis: assen erg recht, niks mis mee.. Ah, natuurlijk! Niet aan gedacht. Vast het doorvoergat in het horizontale balkje. Want ach, een kolomboor kan toch ook zijn dag wel eens niet hebben en niet haaks het gat achter gelaten hebben. Dus de zaag er maar in en een vervangend stukje hardhout er in gezet. En hup, de berenklauw weer terug en draaien maar. Maar wederom: Grr$@@!!##, het probleem is nog steeds niet weg. Zou dan de as van de stappenmotor... Het zal toch niet... Het randje van wanhoop kwam nu toch serieus in zicht.. Maar.. zie ik daar die bovenkant van die askoppeling? Die lijkt wel een springende putdeksel, net als de onderkant van de askoppeling.. Wat blijkt? Dat hele kleine beetje speling, is genoeg om de boel volkomen te verpesten. En omdat de speling aan beide kanten voorkomt en beide dus hun weg zoeken, gaat de veer er tussen maxiaal zijn best doen en daar komt het tot het hier genoemde fenomeen. Toen ik dit zag, was de oplossing ook niet heel moeilijk. Met heel dun metaal folie, nog net een paar tiende millimeter aan de stappenmotoras toegevoegd en een houten spie gemaakt om het hapje uit de as op te vullen. Aan de M10 kan heb ik geen metaalfolie gebruikt, maar tape om over de draad van een kraanaansluiting te doen, alvorens je hem er opschroeft.
Al met al was het een heel gezoek en mijn gebrek aan kennis van mechanica heeft een boel tijd laten morsen. Maar ik heb weer veel geleerd en de assen draaien nu zeer soepel.

Schakelprint voor de etagesporen
Soms heb je wat voorschrijdend inzicht, schuif je een uitdaging nog even voor je uit, zodat het idee nog even kan rijpen. Dat was ook met hoe ik de etagensporen goed kon schakelen. Ik dacht in eerste instantie dit te doen op basis van de bcd strip van de loclift zelf. Toch ben ik hier van terug gekomen. Ik schakel liever zelf (al dan niet automatisch) op grond van wisselcommando's. Er is dus voor iedere etage een relais dat door een wisseladres wordt aangestuurd. Maar deze mag pas echt aan gaan, om het moment dat de loclift klaar is met zijn beweging. Op zich geen punt, want de loclift geeft een busy af, als hij beweegt. Dus het is een soort tweetrapsrakket, waarbij eerst de etage aangekozen wordt (en de rest uitgeschakeld wordt) en deze pas echt actief wordt als de loclift op de plek van bestemming is.
Het geheel is opgebouwd met een twee standaard relaisprinten uit China en een home made Arduino printje, wat ik hier op dit forum al vaker gebruikt heb.
Gemonteerd en wel ziet het er als volgt uit



Tijd voor bewegende beelden
Nog niet heel uitputtend, maar toch alvast een indruk hoe het zich beweegt, hier twee fragmenten. Met slechts een half ampere aan stroom (12 Volt, dus 6 Watt), krijg ik het geheel in beweging. Het draait nog niet in stealth mode, dus het geluid kan nog zachter worden. Maar eigenlijk vind ik het al best acceptabel. Op beide films klinkt het loeihard, maar dat komt vanwege de auto volume correctie.
Op het display de Actuele Counter (-5000), die 1000 stappen terug doet. Het piepje wat je hoort, is nog het aanlopen van de as, tegen het hout.

Loclift 1

De tweede film: het teruggaan naar Etage 10, de snelheid waarmee dat gebeurt en het contragewicht dat zijn laagste positie benadert.
Loclift 2


Vervolg
Ik schiet al lekker op. Nu de fotosensoren aansluiten en verder testen!

Groet,
Leendert

Re: De bouw van de loclift: stap 8 van 10: De bewegende beelden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van de loclift: stap 8 van 10: De bewegende beelden
Hoi Leendert,

Man man man, wat een Top prestatie, geweldig om de lift in beweging te zien nog even en de eerste treinen rijden erop en eraf  :)

72 meter rails alleen al in de lift, ja dat gaat best hard  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van de loclift: stap 8 van 10: De bewegende beelden
Hey Leendert,

Het begint inderdaad een zeer indrukwekkende constructie te worden!

Kan de motor sneller draaien of krijg je daar door die "wipwap" waar je het over had?

Ik lees ook dat je een M10 draadstang hebt gebruikt. Deze geeft een beweging van 1,25 mm per omwenteling terwijl een ballscrew (cfr CNC machines) al snel 4mm per omwenteling doet.
De ballscrews zijn uit een veel harder metaal gemaakt en zullen ook veel stijver zijn.

ik blijf je met veel bewondering volgen!

Groetjes
Christian
Re: De bouw van de loclift: stap 8 van 10: De bewegende beelden
Werkelijk indrukwekkend! Op naar de volgende uitdagingen van dit prachtige project.
Greetz, Arjan
Re: De bouw van de loclift: stap 8 van 10: De bewegende beelden
Hallo Leendert,

Wat een prachtig resultaat heb jij geboekt.
Dit is ware vakman schap waar duidelijk over nagedacht is.

Gr.
Piwie
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: Aanvulling met sporen
De baan vervolgt zijn weg
De bouw van de sporen rondom de loclift is van start gegaan. Dit is in eerste instantie het baanplan zoals dat in een van de eerste afbeeldingen, pas later volgt de integratie in de hoofdbaan.

Totdat de zaak rijdt wil ik het hier nog maar even in het draadje houden, daarna zal ik het vervolg opnemen in mijn bestaande draadje
Baanbouw Leendert

Waar staan we nu met de loclift
De loclift schuift naar behoren en ik ben tevreden met het resultaat. Wel neem ik de tip van Christian over en heb twee T8 spindels in bestelling staan. De bestaande M10?s worden vervangen.  Op het filmpje was al te zien dat de loclift niet erg snel gaat, terwijl de motor toch best wel op snelheid is.
Bij een M10, wordt per rondje 1,5 mm verplaatsing gedaan. Met andere woorden: per stap van de motor (die er 200 per rondje doet), vindt er een verplaatsing van 0,0075 mm plaats. Dat is wel heel nauwkeurig. Bij een T8 spindel (de 8 slaat hier niet op de diameter, maar op de spoed, de verplaatsing per rondje) is de nauwkeurigheid teruggebracht tot 0,04 mm, terwijl de verplaatsing 5,33 x sneller gaat.
Uiteraard zal ik de optrek en afrem wat bij moeten stellen, maar dat is fluitje van een cent.

Terugmeldingen van de optocouplers
De arduino leest de stand van de optocouplers zo snel in dat ik soms een foute melding kreeg. Hoewel de zaagsnedes in de BCD strip samen gemaakt zijn, zit er toch op de micrometer wel iets verschil in en zo kan het gebeuren dat de stand 3 (0011) zich heel even in laat lezen als 2 (0010) omdat de waarde uit de B net iets eerder komt dat die uit de A strip. Oplossing is eenvoudig: als de eerste waarde binnenkomt dat 100mS wachten en nog een keer lezen. Maar de code in een loop blokkeren ?steelt? tijd van de aansturing van de stappenmotor en dat is merkbaar en hoorbaar. Niet heel mooi dus. Daarnaast had ik ook nog de wens dat de etage waar de loclift staat, wordt opgeslagen, zodat ook nadat de spanning van de baan en de besturing weg is, de loclift ?weet? waar hij staat. Deze waarde wordt in Eprom weggeschreven op de Arduino. In principe kan tot 1 miljoen keer worden geschreven op 1 adres van de Arduino, daarna kan dat adres stuk gaan.  Maar mocht dat ooit een issue worden heb ik wel meer dingen in de loclift die ik zal moeten vervangen, na 1 miljoen bewegingen.. Als ik er (gemiddeld) 20 per week laat maken, doen mij tegen de tijd dat de eprom gaat muiten de kiezen geen zeer meer..
Al met al: Ik heb er een Arduino bijgeplaatst die en de geheugenwerking voor zijn rekening neemt en de ?anti dender?.
Nog even leuk om te delen voor de liefhebber: ik kwam op het Internet een erg leuke simulator tegen. Hiermee kan je op je PC, zonder dat je de hardware nodig hebt, de code bouwen en testen. Met de muis zet je input poortjes hoog of laag en een gesimuleerde led laat de uitgang zien. Tevens kan je stap voor stap door je code heen en zie je meteen wat er gebeurt met de code en de variabelen die je gebruikt. Echt een aanrader, zeker omdat het maar een hand vol euro?s kost.


Opbouw linker lus
Tussen de sporen van de doorgang in de loclift en het ?retour? spoor, zit een hoogteverschil van bijna 9 CM. Zo heb ik maximaal zicht op beide treinbewegingen. Eerst dus de sporen maar even uitleggen en dan zagen..

Het was al weer heel wat jaar geleden om zo de ?basisbaan? te bouwen, 2007 om precies te zijn. Ik gebruik 9 mm triplex, lekker licht en behoorlijk buigzaam.
Voor mij is het het meest  praktisch om 122x61 cm platen te gebruiken en deze te verlijmen.

Daarna komen de sporen erop en gebeurt het aansluitwerk.
Als wisseldecoder gebruik ik een er eentje die 8 wissels aan kan sturen. Op basis van ? jawel ? een Arduino. Ik heb er 10 laten maken en samen met treincollega Rolf doen we daar al een poos mee.

Opbouw rechterlus
Dit is het spoor ?in de berg?. In eerste instantie met een keerlus, voor het goed doortesten van alle loclift instellingen en later sluit deze aan op de hoofdbaan. Daar zit niet binnen redelijke afstand de mogelijkheid om te keren, vandaar.

Omdat ik vier sporen strak naast elkaar, zoals het uiteindelijk gaat worden, niet heel mooi vind, wil ik al vrij snel dat de bovenste twee sporen zichtbaar omhoog gaan en de onderste twee al dalen. Wie overigens nog een tip heeft over het stukje bij de driewegwissel: Ik zal een plaatje en de vraag plaatsen in de rubriek 'baanontwerp'.

Vervolgstappen
De onderbouw moet nog aangebracht worden en langs de wand wat mini-stellingen voor de opslag van spullen. Ik berg graag in schoendozen op, dat bevalt me ook wel als opslag.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van de loclift: stap 8 van 10: De bewegende beelden
Hallo Leendert,

Dat zijn weer mooie vorderingen, het hulp programma voor de Arduino is wel handig.

Gr.
piwie.
Re: De bouw van de loclift: stap 8 van 10: De bewegende beelden
Ik vond dit filmpje op YouTube misschien niet wat de topic starter in gedacht heeft als eind product maar misschien interessant voor bouwers die het minder met elektronica hebben.
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
De eerste ronde

Na een vervelend, hardnekkige griep met dito bijeffecten, eindelijk weer wat tijd gehad om verder te gaan met de bouw van de loclift, met name wat er omheen moet gebeuren om het eerste rondje te kunnen maken. Hierbij kort weer wat verslag en wat foto's.

Voortschrijdend inzicht
In de politiek betekent zo'n term vaak dat er gejokkebrokt is, maar hier is dat gelukkig niet het geval. In een ander draadje heb ik al aangegeven met een belangstellend oog te kijken naar iTrain. En zo werd het me duidelijk dat in de volgende versie van iTrain een zgn. fiddleyard ondersteuning komt, die functioneel lijkt op een loclift, qua aansturing. Daarom dus toch maar besloten, nu ik er nog bijkan, om op elk spoor een stel bezetmelders te maken. Twee blokken per spoor.. 30 sporen.. dus 8 S88 modules nodig met in totaal dus 120 aansluitingen. Wat een werk...
Maar goed, ik kan er nu nog bij zonder sloop werk, want ik heb de sporen nog niet gelijmd. Dus nu maar in 1 x goed, dan straks met pijn in het hart weer slopen..

Het middelste deel waar links 2 S88 de afrem sectie is, en de rechter 2 exemplaren de inrijmelders van het tweede blok per spoor is.

Per spoor worden er 4 rails tijdelijk weggehaald, om daar een bezetmelder van te maken. Knippen geblazen en rode schoentjes schuiven..

Aan- en afrijden loclift
In het ontwerp helemaal bovenin in dit draadje is al aangegeven hoe het qua testopstelling moet gaan worden. Tijd om de zaag, de kwast en alles wat nodig is te pakken om dat te realiseren. Ook was er al plaats voor de grote kruising en die is dus ook vast gelegd!

De wisselstraat linksonder, vlak bij de keerlus.


De keerlus zelf, daar waar in plaats van een spoor in de loclift alsnog gekozen kan worden om weer terug te gaan richting de hoofdbaan...



...om vervolgens de weg te vervolgen richting de hoofdbaan. Hier nog even een blik op de mooie grijze ESU e94.. Links zie je het spoor waar de programmeerrails in zit. Deze is lekker lang, dus alle loc's passen er op. In de plaat zit ook een schakelaar die de spanning van dat spoor schakelt. Lekker handig om een loc te plaatsen, zonder dat er een kortsluiting op kan treden...

De weg wordt vervolgd richting de hoofdbaan...


Toch nog een paar extra wissels. Ze zouden er uit mogen, maar geven nog net wat extra rijweg. En ik had ze toch. Dus daarom toch maar ingezet.
Met wat puzzelen, vanwege de kabllengte, wordt er nog een extra S88 geplaatst:


En dan eindelijk richting de hoofdbaan...



Om hier aan te komen in de grote kruising, waar de medeforum leden in al hun adviezen zo tof bijgedragen hebben. Hier ligt de grote bocht om weer terug te gaan richting de loclift. Maar... zie je dat losse 077 stukje liggen? Dat maakt het later alsnog mogelijk om alvast te koppelen aan de hoofdbaan, zodat alle loc's de kant van de loclift op kunnen..

Nog wat losse restjes

Hier nog even een foto van de opstelling in bedrijf voor het aan en afschakelen van de baanspanning op de etage die voorstaat om aan- of af te rijden. In dit geval (omdat het meest linker LED'je brandt) is etage 1 actief, dat wil zeggen: van baanspanning voorzien.


Het goed aan laten sluiten van de rails van de baan op de loclift, is best nog wel een precies werkje. Ik heb er voor gekozen om een mal te maken met de 'normale' afstand van 77,5 mm en met boekbinderslijm een druppeltje aan te brengen op de kop van de rails, zodat ze vast liggen, maar niet voor de eeuwigheid verankerd zijn.

Met een beetje gewicht droogt het mooi op.

En als alles dan goed gelijmd is, ziet het er als volgt uit:


Het sluit goed aan. Je hoort niet dat de trein een overgang neemt, het is mooi stil.

Nog een boel te doen, maar het is al weer lekker opgeschoten en de E94 heeft een compleet rondje kunnen maken ook door de loclift. En dat is toch wel kicken hoor.

Tot weer een volgende keer!

Groet,
Leendert



Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
Ha die Leendert.
Wat een prachtige vorderingen heb je gemaakt en komt het volledig in gebruik nemen van de loclift in zicht! :thumbup:
Ook nog even de beide filmpjes terug gekeken en het loopt al erg mooi.
Jammer dat een hardnekkige griep de bouw enigszins vertraagd heeft maar blijkbaar zit de gang er nu weer goed in.

Veel plezier en succes met de verdere afbouw en het aansluiten op de bestaande baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
dat ziet er veel belovend uit!
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: De bouw van de loclift: stap 9 van 10: We gaan rond!
Soms heb je van die bouwwerken die niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Misschien komt het door een té goede voorbereiding en de té mooie verslagen. Er is geen speld tussen te krijgen. Je geeft zelfs al antwoord op je eigen vragen  :D

Ik heb daarom ook geen vragen, opmerkingen of toevoegingen, maar lees aandachtig mee  ;)