Nieuws: Heeft u de 12,5 jaar 3railforum jubileum set al besteld? Kijk snel in het -topic hierover-!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Zelf- en verbouw projecten allerlei
| | |-+  De bouw van de loclift: stap 6van 10:Koploper configureren
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: De bouw van de loclift: stap 6van 10:Koploper configureren  (gelezen 1510 keer)

leendert

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
De bouw van de loclift: stap 6van 10:Koploper configureren
« Gepost op: maandag 01 oktober 2018, 15:26:32 »

De bouw van een loclift
Mede naar aanleiding van wat Ernst aan het doen is in een ander draadje, heb ik een nieuw draadje geopend met daarin mijn ideeën, voortgang en punten waar ik tegen aan loop en wat er al uitgezocht is.

Ruimte maken..
Waar gaat de loclift komen? Dat is een heikel punt, want het betekent het slopen van een bestaand stuk van de baan. Dat doet altijd pijn (zo heb ik weer gemerkt), maar levert toch ook weer wat op, al is het maar verbijstering over hoeveel werk het is om toch ook weer goed en netjes de boel te slopen. Wat opgeofferd wordt is de twee klimspiralen en de tussenliggende sporen. Ik wil dat hoekje dat dan vrijkomt gebruiken als een soort ‘technisch hoekje’ waar zowel de computer staat die de baan bestuurt, als ook programmeerspoor etc. De loclift zelf mag dan een blikvanger zijn die ‘naast’ de baan als blikvanger zijn eigen status heeft.



Baanplan
Op zich een eenvoudig baanplan, hoewel.. Omdat ik niet al te veel wil slopen van mijn bestaande baan qua baanplan en het toch ook nog een beetje wil laten kloppen, komen er nogal wat sporen (4 stuks) en wissels om van en naar alle sporen te gaan. Ruwweg is er een route naar de loclift en van de loclift. Beide kennen ook een hoogteverschil (in mijn geval van 9,5 cm). Dat is primair gedaan om en zicht op zowel wat de loclift inrijdt te hebben als op het retrourverkeer. Daarnaast kan ik op de bestaande baan vanuit het bestaand station snel 1 set aan sporen laten zaken en de ander omhoog brengen, zodat het geheel wat natuurlijker overkomt qua aantallen sporen. Er is ook nog een keerlus aangebracht, zodat niet alle loc’s perse via de loclift hun reis moeten maken. Dit bevordert ook de doorloop op de hoofdbaan.

Het aangegeven deel, waar je hier 3 sporen ziet, is dus 10 keer aanwezig en 1 van die delen staat steeds voor om het aan of af te kunnen rijden. Best wel een behoorlijke lengte van het spoor (240 CM)
En zo is de koppeling naar de bestaande baan:


Besturing
Het is best wel een omvangrijk project met een omvangrijke loclift. Dat betekent ook dat de besturing van de baan flink wat aandacht behoeft. Ik maak het in eerste instantie met Koploper. De sporen in de loclift zijn dynamische blokken, zodat er dus maximale uitnutting plaatsvindt van de beschikbaar ruimte ten opzicht van de lengte van het treinstel. Als dat goed werkt, wil ik ook een keer hetzelfde op gaan zetten maar dan met iTrain en vraag ik een proeflicentie aan. Gewoon om te kijken waar dat product inmiddels staat en of dat ook goed in te zetten is. Koploper heeft genoeg aan 2 bezetmelders, voor de zekerheid om niet vast te lopen met eventueel iTrain, heb ik er 2 extra voorzien. Nu kan ik er namelijk nog goed bij, als het geheel straks in bedrijf is wordt het een uitdaging. Ik gebruik een IR lichtsluis, deze overbruggen de drie sporen.

De loclift zelf
Ik heb me proberen goed in te lezen in wat er nodig is en ook het draadje van Ernst met alle tips die er in staan ook contant te maken in mijn ontwerp. Ik gebruik een contra gewicht, railgeleiders, twee stevige stappenmotoren. Voor het contragewicht dat aan de loclift hangt heb ik voldoende ruimte, dus ik heb een katrolconstructie voor ogen waarbij het gewicht nog maar de helft is, maar de verplaatsing we 2 x de hoogte van de loclift. Die verplaatsing is tussen plateau 1 en 10 ‘maar’ ca. 90 cm en heb dus ruimte genoeg om het contragewicht 180 cm te verplaatsen. De zaak hangt mooi in evenwicht, zodat er alleen maar verplaatst hoeft te worden en niet getild. Om zeker te weten dat het spoor recht voor de in- en uitgang zit, maak ik gebruik van een lichtsluis die licht doorlaat als het desbetreffende plateau precies goed staat. Overigens is dat min of meer dubbel op, want alle stappen op van de stappenmotor worden precies berekend en zou dus altijd goed moeten gaan. De lichtsluis is iets mooier dan standaard uitgevoerd, zodat elk plateau ook zijn eigen nummer heeft en deze bruikbaar is voor meerdere doeleinden: veligheid, plaatsbepaling en (zeker)weten welk plateau voorstaat.

Besturing van de loclift
Ik programmeer voor de hobby en maak dus ook de besturing voor de loclift zelf. Standaard Arduino componenten in combinatie met allerlei handige dingetjes die ik de jaren geleerd en verzameld heb. Geen spectaculaire hardware ontwikkelingen, gewoon alles wat min of meer standaard al op de markt voor een habbekrats beschikbaar is.
Het principe is van het besturen is tamelijk eenvoudig: voor Koploper is de loclift een blok na wisselstraat, die pas ingereden kan worden. De besturing luistert dus naar wisselcommando’s en geeft waar nodig een als de bezetmelding van het vorig blok vrijgegeven wordt. En de lift zelf geeft waar nodig bezetmelding, bijvoorbeeld tijdens het verplaatsen van de loclift, naast ook de loc’s die langs de bezetmelders in de loclift rijden.
Omdat ook ik zuinig ben op mijn loc’s, staat er geen baanspanning op de baan op de sporen in de loclift, behalve op het doorvoerspoor dat in rust van de loclift aangereden kan worden. Het enige nadeel kan zijn dat als Marklin loc’s zich (opnieuw) aan moeten melden, dit pas doen als ze echt in bedrijf zijn omdat ze van spanning zijn voorzien. Of dat nou echt een issue is weet ik nog niet.

Volgende stappen
Ik ben nu volop bezig met het afbreken van de bestaande spullen in de ruimte waar de loclift moet komen. Dan moet de muur nog weer even een verfje krijgen en gaat de fysieke opbouw van start.
Ruwweg ziet het stappenplan er als volgt uit.
1.   Afbreken bestaande spindels en muren bijwerken en schilderen
2.   Opbouw muur constructie en railgeleiders
3.   Opbouw contragewicht
4.   Opbouw achterplaat, incl. besturingselectronica
5   Programmeren arduino’s tbv besturing en wisseldecoder
6.   Koploper configureren
7   Opbouw sporenplateau achterplaat
8   Opbouw stappenmotor constructie
9   Integratie en testen loclift beweging incl. positionering
10   Aansluit sporen links en rechts aanbrengen
11    Genieten!

Volgende stappen
Het is een project dat uiteraard niet in 1 dag klaar is. Afhankelijk van de belangstelling voor dit project (wie zit er op te wachten), zal ik de komende tijd meer plaatsen en eventueel meer in detail gaan op die dingen die kennelijk leven.

Groet,
Leendert
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 november 2018, 15:26:20 door leendert »
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De bouw van de loclift is begonnen!
« Reactie #1 Gepost op: maandag 01 oktober 2018, 18:06:30 »

Dat zijn flinke verbouwingen Leenderd, natuurlijk is het leuk om dat te volgen.
Dus kom maar op met de updates.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De bouw van de loclift is begonnen!
« Reactie #2 Gepost op: maandag 01 oktober 2018, 21:59:58 »

Ben benieuwd naar het vervolg en de foto's,
Misschien is het wel iets voor hier, in ieder geval ruimte besparend.

groet
Harald

leendert

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
7 oktober 2018: Het sloopwerk is ten einde
« Reactie #3 Gepost op: maandag 08 oktober 2018, 09:49:06 »

Afbraak van de klimspiraal
Weer een kleine update rondom het bouwen van de loclift. Afbreken is niet heel inspirerend qua foto’s, terwijl het toch wel weer heel veel werk is. Slopen met de botte bijl is nooit zo’n goed idee, dus een beetje subtiel de boel weer afbreken, kost toch (veel) meer tijd dat ik dacht.

De klimspiralen zijn, zoals bijna alle klimspiralen, opgebouwd met draadeind van een meter lengte. En elke spoor keurig uitgelijnd op de gewenste hoogte. Dat staat inmiddels 10 jaar, dus ik had bijna verdrongen hoeveel werk het destijds was om het op te bouwen. Maar als je het dan weer gaat afbreken dan schiet dat weer te binnen. Dan schiet het ook te binnen dat er wel heel veel boutjes in gaan zitten en elk boutje gemiddeld een halve meter overbrugt moet worden. En dat draaien moet dus toch echt met het vingertje gebeuren en 20 boutjes en ringetje per draadeind...  Nog wel een stoere poging gedaan om wat meer moeren in 1 keer te pakken, maar omdat het gegalvaniseerd draadeind is, wat toch al bijna 10 jaar – letterlijk – staat, loopt het niet soepel genoeg meer om met bv een stukje schilderstape, geplakt aan een houtje, het ‘vanzelf’ mee te laten lopen. En ach, zo ging het tenslotte ook.

Alles naar zijn moer
Hieronder de bak met moeren die overblijft na al het gedemonteer. Dat is geen bak moeren meer, maar 16 uur werk…

Ook met flink doorschroeven ech..doormoeren kost het ruim een half uur om 1 volledig draadeind uit de klimspiralen te verwijderen. Er zaten over de twee klimspiralen en de brug ertussen 32 stukken draadeind in. Met andere woorden, ruim 16 uur aan draaiwerk verricht om uiteindelijk dit plaatje over te houden.


Een nieuw begin
Volgende stap is om, naast het schoonmaken en opruimen van het overgebleven MDF, de muur bij te werken (fotobehang weg te halen, lijmresten te verwijderen) en de boel een neutraal kleurtje te geven. Het landschap op het rechterdeel van de foto laat ik in tact, dat past nog mooi in de zichtlijn op de aankleding. Daar komt nog een afscheiding met misschien nog een spiegel voor het optisch effect. Daar ben ik nog in overleg met mezelf en is van later zorg.
Hopelijk een volgend keer een update wat meer opbouwende en zichtbare vorderingen!

Groet,
Leendert
Gelogd

leendert

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
181013 Update: De bouw van de loclift is begonnen!
« Reactie #4 Gepost op: maandag 15 oktober 2018, 09:07:18 »

De opbouw gaat verder

De voorbereidingen
Omdat ik het zelf mooier vind om een afscheiding te hebben tussen het technisch deel en het modelbaandeel, heb ik besloten de muur waar het technisch deel komt toch maar weer even een neutraal kleurtje te geven. Stond nog een halve emmer 9010, dus dan is de keuze niet moeilijk. Op de emmer staat ‘monodek’ en op de beschrijving ‘dekt in 1 keer’. Nou, echt niet.. ‘stereodek’ en ‘dekt in 2 keer’ zou beter kloppen..

Eerst maar even de zaak afplakken:


De eerste laag:


En zo wordt het:


Een tegenvallertje
In het deel dat nu opgeofferd is stond in de hoek een model bos en was de rand gekleurd met ‘dirty down’. Zag er mooi uit. Maar waar ik niet op gerekend had dat, ondanks schoonmaken, dat de verf toch nog in reactie ging met de restanten van de ‘dirty down’ verflaag, met als gevolg, een blijvende bruine streep.

Nogmaals, dus voor de derde keer verf aanbrengen, maakte het weer iets lichter, maar ik moet met sterker spul aan de slag. Alles op laten drogen en daarna in de grondverf gezet obv terpentine. Dat gaat hopelijk beter.


En nu gaat de bouw van start!
Eindelijk begint er dan toch schot in de bouw te komen. Eerst beginnen met het in elkaar lijmen van de houtconstructies. Naar mate de tijd vordert, zal ik wat meer uitleg geven hoe eea bedacht is, maar hier alvast het moment: lijmtangen aan het werk!


Al met al weer heel wat werk kunnen verzetten, ook al is het niet zo heel erg zichtbaar in denderende treinen of schuivende locliften.. Maar ja, nog een lange weg te gaan, maar het gaat gestaag.

Groet,
Leendert
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: De bouw van de loclift is begonnen!
« Reactie #5 Gepost op: maandag 15 oktober 2018, 10:27:07 »

Monodek is wel in een keer dekkend als je de juiste roller gebruikt en dik genoeg op zet vaak rolt men te zuinig.
En voor vlekken moet je een isolator verf gebruiken en daarna pas met muur verf of wat van verf dan ook er overheen.
Verder wens ik je veel succes met de bouw van je lift met de nodige trial and error momenten ;)
Gelogd
Mvg Mark

leendert

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
181022 De loclift: Verlijming van de kapconstructie
« Reactie #6 Gepost op: maandag 22 oktober 2018, 09:51:40 »

Een kleine update
Je hebt soms van die klusjes, waarvan als je het eindresultaat ziet, je je afvraagt: was dit nou zoveel werk? Dus deze week een update uit die categorie. Afgelopen week heb ik gewerkt aan de kap constructie van de loclift en de staanders en deze verlijm, zodat ze, na schilderen, gemonteerd kunnen worden. Een heel werk, met hulp constructies etc, met als beperkt eindresultaat wat op deze foto te zien is. Daarnaast ook nog het nodige blikwerk ingekocht, wat in 1 van de volgende updates te zien zal zijn.


Waar je hier tegenaan kijkt is het bovenste deel van de loclift basis. De kap hangt straks aan het plafond en wordt gesteund door de twee staanders aan de zijkant. Daarmee wordt het totaal gewicht van de loclift en het contragewicht goed verdeeld volgens een constructeur. Via 4 punten (katrollen en ogen) wordt het gewicht van 100 kg verdeeld, dus ca. 25 KG per punt. Dat is geen enkel probleem. Het bovenste deel bestaat uit twee 18mm planken die ‘om en om’ verlijmd zijn: de (jaarringen) staan dus precies tegenover elkaar, dus eventueel kromtrekken wordt op deze manier opgevangen, omdat de andere plank de andere kant op zal trekken. Verlijming is met PU lijm gebeurd. Het monteren aan het plafond en de muren gebeurt met messing ankers. Deze geven (volgens advies..) genoeg draagkracht om de boel goed vast en op zijn plek te houden, met een geringe boordiepte (25mm). De constructie staat in een kelder, dus niet al te diep in de muur boren (tot 60 mm zou mogen), vind ik toch wel een geruststellend idee.

Volgende stap is nu het onderste deel van het construct plaatsen en het geheel nog even aflakken. Daarna worden de rail geleiders geplaatst en ben ik weer terug met een paar foto’s.

Groet,
Leendert
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: De bouw van de loclift is begonnen!
« Reactie #7 Gepost op: maandag 22 oktober 2018, 12:32:42 »

Als het de messing ankers zijn die ik elke keer uit het plafond trek op het moment dat ik een kabel aan het leggen ben en even op of tegen de goot aan leun :D
Ik heb zelf meer vertrouwen in een plug met houtdraaibout of een chemische anker.
Gelogd
Mvg Mark

leendert

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
De bouw van de loclift is begonnen: de kap op hoogte en contragewicht in de maak
« Reactie #8 Gepost op: maandag 29 oktober 2018, 18:52:50 »

Weer een stapje verder

Inmiddels is de lijm van de kap constructie goed uitgehard en kan het deel in de grondverf en op  hoogte gebracht worden. Met een tijdelijke steun wordt het geheel zo neergezet, dat het qua maatvoering klopt, allemaal haaks staat en het onderste deel (op de foto staat dat nog niet in de grondverf) aangebracht worden en verlijmd.


Wat breder overzicht:



Hoekversteviging:



Contragewicht
Ook deze begint enige vorm te krijgen. Ik heb geluisterd naar de tip in het draadje van Ernst en heb het gewicht ongeveer berekend van de loclift, incl. lading van 60 loc's, als het full house daar is. Het deel wat ik zeker nodig heb wordt in twee tegels die ik nog had liggen (60x30 en 30x30, 4 cm dik) en de rest wordt aan de zijkant, naast de tegels 'aangezuiverd' met grind, wat lekker te doseren is. Ook dit staat nu lekker te drogen qua lijm en krijgt straks na de grondverf ook nog een kleurtje.


En weer een stukje lijm en knijpwerk:



Langzaam maar zeker worden de eerste puntjes van de lange actielijst afgestreept en begint het zichtbaar te worden hoe het geheel uiteindelijk moet worden. Uiteraard nog veel werk te doen, maar daarover dan uiteraard volgende keer weer meer!

Groet,
Leendert

 


« Laatst bewerkt op: maandag 05 november 2018, 12:25:29 door leendert »
Gelogd

leendert

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
De bouw van de loclift: stap 7 van 10: het contragewicht
« Reactie #9 Gepost op: maandag 05 november 2018, 16:12:03 »

Ontwerp van de besturingssoftware
Ik ga wat springerig door mijn eigen stappenplan heen, zo lijkt het, maar ik had de gelegenheid om flink in de besturingsoftware te duiken. Even wat meer tekst, en wat minder foto’s.

Wat is er nodig aan besturing
Er zijn twee brokken aan software nodig:1)  het in beweging zetten van de stappenmotoren en de detectie of de gekozen etage goed voor de in- en uitrijdstrook staat. Eigenlijk een soort automatisch oog voor als je het geheel met de hand op de goede posities zou brengen. 2) Het aan en uitschakelen van de rijspanning op de actieve etage.

De besturing van de loclift

Detecteren
Een stappenmotor zet, zoals de naam al doet vermoeden, een stap als hem via een stukje elektronica een puls wordt aangeboden en verplaatst daarmee de loclift in hoogte. Vaak zijn er 200 stappen nodig om een heel rondje van de as te maken.
Dat werkt prima, alleen: waar stond de as, op het moment van aanzetten? Met andere woorden: het zetten van stappen is altijd relatief. Daarom is er detectie nodig om een referentiepunt te vinden, zodat het relatieve vertaald kan worden naar een vast punt.

Eenvoudig detecteren
Het gaat hier om 10 etages. Elke etage moet dus door een sensor heen en daarmee valt dan precies vast te stellen of deze goed bij de in- en uitrijstrook staat. Dat lost dus 1 probleem goed op. Maar als ik alleen maar een melding krijg dat de etage goed staat, weet ik niet om welke etage het gaat..
Naast de melding dat een etage goed staat, wil ik ook nog de melding dat ik – maar dan is er echt iets fout – buiten de reeks van etage 1 en etage 10 kom, met andere woorden: als de gehele loclift zou kunnen ontsporen. Een situatie die niet zou kunnen bestaan of mogen voorkomen, maar voorkomen is beter dan puinruimen, in welke vorm dan ook..

Volledig detecteren
Het liefst wil ik de melding terug: ‘etage5 staat goed voor de melder’. Daarom heb ik een wat uitgebreidere vorm gekozen.  Ik heb gekozen om met 4 sensors te werken. Zo kan iedere etage zijn eigen code afgeven. Het werkt conform een BCD teller, dus etage 1 meldt zich als 0001, etage 9 meldt zich als 1001, zoals alle andere etages zich ook zo melden. Als de BCD waarde 0000 is, dan weet ik dat de lift in een tussenwaarde staat (bijvoorbeeld omdat deze onderweg is van etage x naar etage y). Een waarde 1110 (wat staat voor 14 decimaal) geeft aan ik dreig vast te lopen onder etage 1 en een waarde 1100 (13 decimaal) geeft aan dat hetzelfde dreigt te gebeuren bij een etage hoger dan 10. De uitvoering is eenvoudig: een sensor en een stuk plastic hoeklijn en dat dan 4 x: Precies om de 97mm worden de juiste zaagsneden uitgezaagd die dan overeenkomen met de waarde 1.

Wisseldecoder
De loclift laat zich verplaatsen met behulp van wisseldecoder commando. Dus iedere etage kan aangekozen worden door de 1 van de tien gereserveerde wissels op de R te klikken. De G heeft geen functie en doet dan ook niets. Wellicht vraag je je af waarom er niet met 5 wissels gewerkt wordt en er dan zowel R als G gebruikt wordt. Maar wissel kiest dan bv of etage 1 of etage 2 aan. En het volgende wissel kiest dan of etage 3 of etage 4 aan. Maar ja, welke moet de decoder dan echt aankiezen, dan heeft altijd het laatste commando gelijk.. Kortom: dat gaat niet werken met wisselstraten.
De wisseldecoder geeft ook nog even een signaal af dat hij bezig is met het verplaatsen van de etages, zodat er niet al een loc spontaan onderweg kan gaan.
De decoder verplaatst de stappenmotor conform de stappen die volgens de ingegeven tabel nodig zouden zijn. Dat is gewoon een beetje rekenwerk: 200 stappen voor 1 rondje en een hoogteverschil van 1,5 mm bij een volledig rondje van een M10 schroefdraad. De afstand tussen de etages is precies 97 mm, dus de stappenmotor mag tussen elke etage precies 12.933 stappen af moeten leggen. Als hij dat gedaan heeft, zou hij ook de terugmelding moeten ontvangen van het desbetreffende etagenummer. Dan weet ik dat ik en op de goede etage zit en dat de lift precies goed voor de in- en uitrij strook stat.

Langzaam optrekken en afremmen
De stappenmotoren zijn best stevige exemplaren dus als ze de stapcommando’s ontvangen, hebben ze er ook zin in. Dus in volle vaart onderweg richting de nieuwe bestemming is geen enkel probleem, alleen rammelt het spul dat op de etages staat. Daarom is het beter om netjes te versnellen en te vertragen. Ik gebruik een TMS2130 stappenmotor controller. Wat een geweldig ding is dat! Alles is via SPI aan te sturen en te configureren.  Zo is eenvoudig in te stellen hoeveel stroom de motor krijgt, de stapgrootte en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Non blocking
Niet zo heel zichtbaar, maar des te meer merkbaar is de code die non-blocking is. Normaal gesproken werkt een programma zijn opdrachten stuk voor stuk af. Bijvoorbeeld het verplaatsen van A naar B, om vervolgens verder te gaan met een andere opdracht. De code is nu zo gemaakt dat terwijl de verplaatsing gaande is, er ook nog andere dingen gedaan kunnen worden. Waarom dat belangrijk zou zijn? Stel dat er een nieuw wisselcommando gestuurd wordt en er dus ook een andere positie aangekozen moet worden, is het toch wel prettig dat de decoder dat ook weet en daarop kan anticiperen. Dit kan bijvoorbeeld heel handig zijn als in Koploper de optie ‘wissels initialiseren’ aan staan. Dan worden er (in dit geval) 10 wissel commando’s gestuurd en wordt er geanticipeerd in de decoder waar de loclift uiteindelijk naar toe gaat. Hier is ook voorzien dat als de decoder letterlijk op zijn schreden terug moet komen (onderweg naar boven is, maar bij nader inzien toch naar beneden moet) deze netjes afremt, keert, en weer netjes optrekt richting neerwaarts doel.

Handbediening
Mooi hoor, al dat automatische gedoe straks. Maar voor het handmatig testen van de besturing en de mechanica, is het toch wel handig om met behulp van wat schakelaars naar de bestemming te gaan en te zien wat er gebeurt.

De loclift (althans.. de stappenmotor die je hier rechts ziet..) onderweg naar etage 5.

Daarom ook maar een bedienpaneel toegevoegd, zodat en te zien is welke etage bereikt is en met de drukknoppen. Met de knoppen heb ik nu de keuze: Etage 1, Etage 10, +1 etage, -1 etage, +10 stappen, - 10 stappen. De LED’s boven het display tonen als een soort VU meter zoals die op een cassettedeck zat het aftellen tot dat de plek van bestemming bereikt is.

Hier nog even het beeld, waarbij de Actuele Counter 0 is (een interne teller van de besturing).

Aanzetten baanspanning op de etages
Het laatste stukje programma is dat in een microcontroller. Dat had ik ook met een paar IC’tjes kunnen maken, maar en die had ik niet zomaar voor handen en is met een microcontroller eenvoudig te maken. Ik heb nog een aantal 16F690 liggen, en die zijn zeer geschikt voor dit doel.
Waarom dit nog? Ik wil graag dat alleen op de etage waarop in- en uitgereden spanning staat. Je weet tenslotte maar nooit wat er kan gebeuren als je even niet oplet. Ik gebruik de eerder genoemde detectie van de etages en voer deze BCD code als ingang van de microcontroller. Deze rekent vervolgens eenvoudig om naar de waarde 1 tot 10 en schakelt een bijbehorende uitgang uit of aan. De relaisprint is een kant en klaar type, die 10 (eigenlijk 16, maar 6 gebruik ik er dus niet) relais schakelt. Overbodig te melden dat het relais pas ingeschakeld wordt op moment dat het eerder genoemde bezet signaal niet meer aanwezig is, en er dus pas in rust van de loclift baanspanning wordt aangeboden.
Aan software zie je niet zo heel veel, dus vandaar beetje droog deel deze week. Wie wat wil weten of wil hebben van de software: laat maar weten.

Groet,
Leendert
Gelogd

leendert

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: De bouw van de loclift: stap 6 van 10: Koploper configureren
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 16 november 2018, 15:22:48 »

De voorbereiding voor rijden in Koploper

Tijd om na te denken hoe het geheel straks automatisch te laten rijden, waarbij we maximaal gebruik maken van de mogelijkheden die Koploper hier biedt. Deze week wil ik iets uitleggen over de keuzes en de aanpak en het waarom daarvan.
De basis is, als altijd, een testbaan. Als die goed werkt, wordt het geheel geïntegreerd met de hoofdbaan. Met een tijdelijke voorziening, is nu onderstaande baan operationeel.


Blok 80 is hier de tijdelijke voorziening om zo een  lus te maken, later wordt deze opgeheven en wordt deze geïntegreerd in de hoofdbaan. Te zijner tijd daarover meer.

Eerst maar even wat toelichting, voor zover al nodig

De loclift heeft per etage 6 blokken, steeds in setjes van 2. Dus 1 en 2 vormen een setje en zo ook 3, 4 en 5 en 6. Samen heeft zo’n setje van 2 blokken een lengte van 230 CM. Als er meerdere sporen naast elkaar beschikbaar zijn, zoals hier in de loclift, dan is de optie van ‘dynamische blokken’ bij uitstek geschikt.
Blok 30 is duidelijk als keerlus herkenbaar. Het idee is dus dat er loc’s vanaf links naar rechts de loclift in kunnen, van rechts naar links en dat er ook een loc kan rijden die uitsluitend keert en vervolgens weer terugkeert op de hoofdbaan. Het opstelspoor van blok 50 is een losse flodder die gebruikt gaat worden als programmeerspoor en spanningsloos gemaakt kan worden voor het plaatsen van een loc, alvorens deze opgezonden wordt in de hoofdbaan.

En dan de lift
Koploper weet niet dat de loclift nieuwe blokken voorschuift, dus de tekening zoals die hier staat blijft strikt genomen zoals deze is, alleen er komen andere bloknummers voor.
Strikt genomen is het standaard koploperwerk, echter, de lastigheid zit hem in het verplaatsen van de loclift en pas dan gaan rijden, als de loclift op de goede plek staat. Standaard zit er geen ondersteuning voor een loklift in Koploper.  Als Koploper een voorziening zou hebben dat ‘vrijgeven wisselstraat’ te combineren zou vallen met de stand van een bezetmelder, dan was het helemaal eenvoudig, maar die op is er niet en zal er vast ook niet komen. Het is goed om te realiseren: als in Koploper een trein eenmaal gaat rijden, is hij niet meer zomaar te stoppen. Maar we zijn niet voor 1 gat te vangen en Koploper is en blijft nou eenmaal een veelzijdig stuk software.

In onderstaande afbeelding is de baan in blokken weergegeven in Koploper. Daar aan toegevoegd zijn de blokken 11-16, waarover later meer.


Daar waar ik al sprak over ‘blok’ en ‘ander blok voorschuiven’: dat zijn kreten die heel nadrukkelijk horen bij, jawel, een draaischijf. Functioneel is er dus weinig verschil tussen een draaischijf en een loclift. Oke, oke, qua aansturing dan… Dat is dus ook de plek waar blok 11 de positie van blok 1 overneemt..

Met een klein beetje geïmproviseer is een draaischijf uitstekend geschikt om deze synchronisatie na te bootsen. Deze wordt als dummy gebruikt en alleen de bezetmelder die aangeeft dat de loclift op de plek van bestemming aangekomen is.
In totaal worden er 4 van die dummy draaischijven ingetekend: van/naar de 4 blokken die richting de 6 blokken van de loc-etage gaan. Dan is het slechts een kwestie van de juiste draaischijf in de wisselstraat meenemen en het geheel werkt als een zonnetje.
In het baanontwerp ziet het er dan als volgt uit:


Ik heb overigens 4x een standaard Marklin draaischijf met 1 spoor gekozen. Er wordt een wisselcommando gestuurd op het adres van een draaischijf, maar ja, daar zit niks op wat in beweging kan komen, dus so what..

Nog de details van de dynamische blokken
Met wat vrij geciteerd knip en plakwerk uit de Koploper handleiding en de implementatie op deze baan, hier de uitleg hoe een en ander aan de praat gekregen is. De sporen in de loclift zijn er drie die naast elkaar lopen, met een lengte van 230 cm. Daar kan je blokken van maken van 115 CM of een wat langere en een wat kortere, zodat de treinen op grond van hun lengte incl. de rijtuigen passen in het blok of, via een ‘stopverbod’ doorrijden over te korte blokken. Maar dat betekent dat een korte trein in een (relatief) lang blok de boel in de war schopt voor een lange trein die geen blokken kan vinden voor een stopplaats.

In Koploper is daar een mooie voorziening voor gekomen onder de naam ‘dynamische blokken’.  Het dynamische zit hem in het (intern door Koploper zelf tijdelijk) van toekennen van de lengte van een blok. Als vertrekpunt is de opgegeven lengte van het blok, in mijn geval de 115CM voor alle blokken 1 tot en met 6. Komt er een trein binnen van 150CM, dan zal Koploper intern de lengte tijdelijk aanpassen dat blok 2 (als voorbeeld) een trein heeft van 150CM en blok 1 nog een lengte beschikbaar heeft van 80CM. En die zal daar dan keurig achter gaan staan. Omdat ik zelf een veiligheidsmarge van 5CM aanhoud, is die lengte in de praktijk 75CM, maar doet niet af aan het principe. Op deze manier kunnen er 6 loc’s van verschillende lengte opgesteld worden. Enne.. inderdaad: als je alleen maar loc’s hebt van 230CM gaat het hele verhaal natuurlijk niet op..


Wat in te stellen bij Koploper

Even in telegramstijl wat in te stellen om het geheel succesvol  te laten lopen met de dynamische blokken:
1.   Vanuit blok 90 en blok 100 de sporen 1, 3 of 5 aankiezen op basis van ‘optimale lengte’. Dus niet de standaard ‘kans’.
2.   Blok 1, 3 en 5 zijn het type ‘vrije baan’. Loc’s hoeven hier nl. niet te stoppen, tenzij het volgende blok bezet is (2, 4, of 6)
3.   Blokken 2, 4 en 6 heb ik het type ‘station’ gemaakt, zodat er altijd gestopt wordt.
4.   Bij die blokken selecteer je ook ‘bezet bij’. Er wordt gebruik gemaakt van een gemeenschappelijke bezetmelder (dat is onlosmakelijk met dynamische blokken verbonden) en met deze indicatie worden de overige sporen automatisch geblokkeerd.
5.   Bij ‘blokeigenschappen’: De twee blokken vormen een richtingsgroep. Blok 1 en 2 krijgen de naam 1; 3 en 4 de naam 3 etc.
6.   Vervolgens van ieder blokpaar (1,2 en 3,4 en 5,6) bij ‘dynamische bloklengte’ geef ik aan dat de lengte dynamisch bepaald mag worden en dat ik een marge van 5CM aan wil houden. Dat is de tussenruimte tussen twee loc’s.
7.   Bij ‘Aanvullende blokgegevens’ geven we de lengte aan per blok. Komt niet heel precies, daarom is het handig om de helft van de totaal beschikbaar lengte tussen de bezetmelders op te geven. In mijn geval de 115CM. Dat doen we voor de blokken 1 tot en met 6. De overige blokken, tenzij je anders wilt, laat je op de standaardwaarde (999) staan. Altijd goede gewoonte: laat alles op de standaard waarde staan, tenzij iets echt nodig is..
8.   We maken 1 blokgroep met daarin blok 2, 4 en 6. Daarin vinken we aan dat er een gecombineerde bezetmelder is en dat er een enkele treinbeweging plaatsvindt. Vertrekvolgorde is ‘minst gereden’. Daarmee rijdt de loc die het langste staat, als eerste weg. Zie ik gedurende de tijd alle materieel voorbij komen. In de blokgroep geef ik aan dat er van de 30 beschikbare blokken minimaal 25 bezet moeten zijn en maximaal 30. Het is tenslotte een opstelplaats, vandaar dat er ook een flinke voorraad in de loclift mag staan.

Er zijn geen verdere acties nodig (‘Speciale acties’ oid). Natuurlijk is het een overbodige opmerking dat de lengte van de loc op de baan overeen moet komen met de lengte van de loc in Koploper. Of je vult handmatig bij ‘onderhouden loc gegevens’ de lengte van je stam in, of je gebruikt de lengtemeting die Koploper standaard aan boord heeft en, mits geconfigureerd, uitstekend werkt.

In de praktijk
Bij dynamische blokken werkt het handig om een lichtsluis te hanteren. Dan maak je maximaal gebruik van de beschikbare raillengte omdat slechts het streepje licht van de lichtsluis aan ruimteverlies overblijft.

Ik maak gebruik van 2 lichtsluizen voor alle etages. Met andere woorden: alleen de etage die actief is (en dus voorstaat voor de in- en uitrij richting), maakt gebruik van de lichtsluis. In de achterplaat zit een gaatje waar het licht door schijnt. Het zou geen zin hebben om meer lichtsluizen te plaatsen, want de sporen die niet actief zijn, zijn ook spanningsloos, dus er kan sowieso geen beweging plaatsvinden en valt er dus ook niets te detecteren.

Wat ik wel  doe (misschien kan dat anders, maar het is geen belangrijk punt voor me) ik sluit 1 uitgang van de lichtsluis op 10 ingangen van de S88. En zo kan ik zowel naar links als naar rechts rijden met loc’s in dynamische blokken, omdat ik Koploper ‘fop’ met de bezetmeldernotatie en tevens heb ik meer overzicht op wat bij welk blok gebruikt wordt. Iedere etage heeft dus twee unieke bezetmeldpunten, maar worden gevoed door de enige 2 fysieke lichtsluizen.

Op de oneven etages rijd ik van links naar rechts, op de even van rechts naar links. In het blokschema dus rijden de blokken 1-6 van rechts naar links (ofwel van boven naar beneden) en de blokken 11-16 van links naar rechts.

Conclusie
Al met al is het principe om met de loclift automatisch te rijden best eenvoudig. Het kostte even wat denkwerk om te concluderen dat een loclift functioneel gelijk is aan een draaischijf.

Dit alles wat hier beschreven is, werkt in de testopstelling en met twee etages, omdat ik nog vol met de bouw bezig ben, zoals je kunt zien in het draadje. Maar ontwikkelingen gaan behoorlijk parallel, vandaar deze uitstap. En hoewel het principe eenvoudig is, is het gewoon heel veel werk om het te configureren. En dat kan dan mooi tussen de bedrijven door..

Vervolgstappen
Weer terug naar het oorspronkelijke stappenplan en dat is het opbouwen van de fysieke spullen. Daarover dan een van de volgende keren weer wat bouw foto’s.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 november 2018, 15:26:47 door leendert »
Gelogd
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.342 seconden met 30 queries.