Nieuws: Wil je ook een 3railforum Polo of sweater o.i.d.? Informatie over ons 3railforum promotiemateriaal vind je -hier-!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Zelf- en verbouw projecten allerlei
| | |-+  De bouw van de loclift is begonnen!
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: De bouw van de loclift is begonnen!  (gelezen 548 keer)

leendert

• Nieuwe Gast
De bouw van de loclift is begonnen!
« Gepost op: maandag 01 oktober 2018, 15:26:32 »

De bouw van een loclift
Mede naar aanleiding van wat Ernst aan het doen is in een ander draadje, heb ik een nieuw draadje geopend met daarin mijn ideeën, voortgang en punten waar ik tegen aan loop en wat er al uitgezocht is.

Ruimte maken..
Waar gaat de loclift komen? Dat is een heikel punt, want het betekent het slopen van een bestaand stuk van de baan. Dat doet altijd pijn (zo heb ik weer gemerkt), maar levert toch ook weer wat op, al is het maar verbijstering over hoeveel werk het is om toch ook weer goed en netjes de boel te slopen. Wat opgeofferd wordt is de twee klimspiralen en de tussenliggende sporen. Ik wil dat hoekje dat dan vrijkomt gebruiken als een soort ‘technisch hoekje’ waar zowel de computer staat die de baan bestuurt, als ook programmeerspoor etc. De loclift zelf mag dan een blikvanger zijn die ‘naast’ de baan als blikvanger zijn eigen status heeft.

Baanplan
Op zich een eenvoudig baanplan, hoewel.. Omdat ik niet al te veel wil slopen van mijn bestaande baan qua baanplan en het toch ook nog een beetje wil laten kloppen, komen er nogal wat sporen (4 stuks) en wissels om van en naar alle sporen te gaan. Ruwweg is er een route naar de loclift en van de loclift. Beide kennen ook een hoogteverschil (in mijn geval van 9,5 cm). Dat is primair gedaan om en zicht op zowel wat de loclift inrijdt te hebben als op het retrourverkeer. Daarnaast kan ik op de bestaande baan vanuit het bestaand station snel 1 set aan sporen laten zaken en de ander omhoog brengen, zodat het geheel wat natuurlijker overkomt qua aantallen sporen. Er is ook nog een keerlus aangebracht, zodat niet alle loc’s perse via de loclift hun reis moeten maken. Dit bevordert ook de doorloop op de hoofdbaan.

Het aangegeven deel, waar je hier 3 sporen ziet, is dus 10 keer aanwezig en 1 van die delen staat steeds voor om het aan of af te kunnen rijden. Best wel een behoorlijke lengte van het spoor (240 CM)
En zo is de koppeling naar de bestaande baan:

Besturing
Het is best wel een omvangrijk project met een omvangrijke loclift. Dat betekent ook dat de besturing van de baan flink wat aandacht behoeft. Ik maak het in eerste instantie met Koploper. De sporen in de loclift zijn dynamische blokken, zodat er dus maximale uitnutting plaatsvindt van de beschikbaar ruimte ten opzicht van de lengte van het treinstel. Als dat goed werkt, wil ik ook een keer hetzelfde op gaan zetten maar dan met iTrain en vraag ik een proeflicentie aan. Gewoon om te kijken waar dat product inmiddels staat en of dat ook goed in te zetten is. Koploper heeft genoeg aan 2 bezetmelders, voor de zekerheid om niet vast te lopen met eventueel iTrain, heb ik er 2 extra voorzien. Nu kan ik er namelijk nog goed bij, als het geheel straks in bedrijf is wordt het een uitdaging. Ik gebruik een IR lichtsluis, deze overbruggen de drie sporen.

De loclift zelf
Ik heb me proberen goed in te lezen in wat er nodig is en ook het draadje van Ernst met alle tips die er in staan ook contant te maken in mijn ontwerp. Ik gebruik een contra gewicht, railgeleiders, twee stevige stappenmotoren. Voor het contragewicht dat aan de loclift hangt heb ik voldoende ruimte, dus ik heb een katrolconstructie voor ogen waarbij het gewicht nog maar de helft is, maar de verplaatsing we 2 x de hoogte van de loclift. Die verplaatsing is tussen plateau 1 en 10 ‘maar’ ca. 90 cm en heb dus ruimte genoeg om het contragewicht 180 cm te verplaatsen. De zaak hangt mooi in evenwicht, zodat er alleen maar verplaatst hoeft te worden en niet getild. Om zeker te weten dat het spoor recht voor de in- en uitgang zit, maak ik gebruik van een lichtsluis die licht doorlaat als het desbetreffende plateau precies goed staat. Overigens is dat min of meer dubbel op, want alle stappen op van de stappenmotor worden precies berekend en zou dus altijd goed moeten gaan. De lichtsluis is iets mooier dan standaard uitgevoerd, zodat elk plateau ook zijn eigen nummer heeft en deze bruikbaar is voor meerdere doeleinden: veligheid, plaatsbepaling en (zeker)weten welk plateau voorstaat.

Besturing van de loclift
Ik programmeer voor de hobby en maak dus ook de besturing voor de loclift zelf. Standaard Arduino componenten in combinatie met allerlei handige dingetjes die ik de jaren geleerd en verzameld heb. Geen spectaculaire hardware ontwikkelingen, gewoon alles wat min of meer standaard al op de markt voor een habbekrats beschikbaar is.
Het principe is van het besturen is tamelijk eenvoudig: voor Koploper is de loclift een blok na wisselstraat, die pas ingereden kan worden. De besturing luistert dus naar wisselcommando’s en geeft waar nodig een als de bezetmelding van het vorig blok vrijgegeven wordt. En de lift zelf geeft waar nodig bezetmelding, bijvoorbeeld tijdens het verplaatsen van de loclift, naast ook de loc’s die langs de bezetmelders in de loclift rijden.
Omdat ook ik zuinig ben op mijn loc’s, staat er geen baanspanning op de baan op de sporen in de loclift, behalve op het doorvoerspoor dat in rust van de loclift aangereden kan worden. Het enige nadeel kan zijn dat als Marklin loc’s zich (opnieuw) aan moeten melden, dit pas doen als ze echt in bedrijf zijn omdat ze van spanning zijn voorzien. Of dat nou echt een issue is weet ik nog niet.

Volgende stappen
Ik ben nu volop bezig met het afbreken van de bestaande spullen in de ruimte waar de loclift moet komen. Dan moet de muur nog weer even een verfje krijgen en gaat de fysieke opbouw van start.
Ruwweg ziet het stappenplan er als volgt uit.
1.   Afbreken bestaande spindels en muren bijwerken en schilderen
2.   Opbouw muur constructie en railgeleiders
3.   Opbouw contragewicht
4.   Opbouw achterplaat, incl. besturingselectronica
5.   Opbouw sporenplateau achterplaat
6.   Opbouw stappenmotor constructie
7.   Programmeren arduino’s tbv besturing en wisseldecoder
8.   Integratie en testen loclift beweging incl. positionering
9.   Aansluit sporen links en rechts aanbrengen
10.   Koploper configureren

Volgende stappen
Het is een project dat uiteraard niet in 1 dag klaar is. Afhankelijk van de belangstelling voor dit project (wie zit er op te wachten), zal ik de komende tijd meer plaatsen en eventueel meer in detail gaan op die dingen die kennelijk leven.

Groet,
Leendert

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De bouw van de loclift is begonnen!
« Reactie #1 Gepost op: maandag 01 oktober 2018, 18:06:30 »

Dat zijn flinke verbouwingen Leenderd, natuurlijk is het leuk om dat te volgen.
Dus kom maar op met de updates.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #2 Gepost op: maandag 01 oktober 2018, 21:59:58 »

Ben benieuwd naar het vervolg en de foto's,
Misschien is het wel iets voor hier, in ieder geval ruimte besparend.

groet
Harald

leendert

• Nieuwe Gast
7 oktober 2018: Het sloopwerk is ten einde
« Reactie #3 Gepost op: maandag 08 oktober 2018, 09:49:06 »

Afbraak van de klimspiraal
Weer een kleine update rondom het bouwen van de loclift. Afbreken is niet heel inspirerend qua foto’s, terwijl het toch wel weer heel veel werk is. Slopen met de botte bijl is nooit zo’n goed idee, dus een beetje subtiel de boel weer afbreken, kost toch (veel) meer tijd dat ik dacht.

De klimspiralen zijn, zoals bijna alle klimspiralen, opgebouwd met draadeind van een meter lengte. En elke spoor keurig uitgelijnd op de gewenste hoogte. Dat staat inmiddels 10 jaar, dus ik had bijna verdrongen hoeveel werk het destijds was om het op te bouwen. Maar als je het dan weer gaat afbreken dan schiet dat weer te binnen. Dan schiet het ook te binnen dat er wel heel veel boutjes in gaan zitten en elk boutje gemiddeld een halve meter overbrugt moet worden. En dat draaien moet dus toch echt met het vingertje gebeuren en 20 boutjes en ringetje per draadeind...  Nog wel een stoere poging gedaan om wat meer moeren in 1 keer te pakken, maar omdat het gegalvaniseerd draadeind is, wat toch al bijna 10 jaar – letterlijk – staat, loopt het niet soepel genoeg meer om met bv een stukje schilderstape, geplakt aan een houtje, het ‘vanzelf’ mee te laten lopen. En ach, zo ging het tenslotte ook.

Alles naar zijn moer
Hieronder de bak met moeren die overblijft na al het gedemonteer. Dat is geen bak moeren meer, maar 16 uur werk…

Ook met flink doorschroeven ech..doormoeren kost het ruim een half uur om 1 volledig draadeind uit de klimspiralen te verwijderen. Er zaten over de twee klimspiralen en de brug ertussen 32 stukken draadeind in. Met andere woorden, ruim 16 uur aan draaiwerk verricht om uiteindelijk dit plaatje over te houden.

Een nieuw begin
Volgende stap is om, naast het schoonmaken en opruimen van het overgebleven MDF, de muur bij te werken (fotobehang weg te halen, lijmresten te verwijderen) en de boel een neutraal kleurtje te geven. Het landschap op het rechterdeel van de foto laat ik in tact, dat past nog mooi in de zichtlijn op de aankleding. Daar komt nog een afscheiding met misschien nog een spiegel voor het optisch effect. Daar ben ik nog in overleg met mezelf en is van later zorg.
Hopelijk een volgend keer een update wat meer opbouwende en zichtbare vorderingen!

Groet,
Leendert

leendert

• Nieuwe Gast
181013 Update: De bouw van de loclift is begonnen!
« Reactie #4 Gepost op: maandag 15 oktober 2018, 09:07:18 »

De opbouw gaat verder

De voorbereidingen
Omdat ik het zelf mooier vind om een afscheiding te hebben tussen het technisch deel en het modelbaandeel, heb ik besloten de muur waar het technisch deel komt toch maar weer even een neutraal kleurtje te geven. Stond nog een halve emmer 9010, dus dan is de keuze niet moeilijk. Op de emmer staat ‘monodek’ en op de beschrijving ‘dekt in 1 keer’. Nou, echt niet.. ‘stereodek’ en ‘dekt in 2 keer’ zou beter kloppen..

Eerst maar even de zaak afplakken:

De eerste laag:

En zo wordt het:

Een tegenvallertje
In het deel dat nu opgeofferd is stond in de hoek een model bos en was de rand gekleurd met ‘dirty down’. Zag er mooi uit. Maar waar ik niet op gerekend had dat, ondanks schoonmaken, dat de verf toch nog in reactie ging met de restanten van de ‘dirty down’ verflaag, met als gevolg, een blijvende bruine streep.

Nogmaals, dus voor de derde keer verf aanbrengen, maakte het weer iets lichter, maar ik moet met sterker spul aan de slag. Alles op laten drogen en daarna in de grondverf gezet obv terpentine. Dat gaat hopelijk beter.

En nu gaat de bouw van start!
Eindelijk begint er dan toch schot in de bouw te komen. Eerst beginnen met het in elkaar lijmen van de houtconstructies. Naar mate de tijd vordert, zal ik wat meer uitleg geven hoe eea bedacht is, maar hier alvast het moment: lijmtangen aan het werk!

Al met al weer heel wat werk kunnen verzetten, ook al is het niet zo heel erg zichtbaar in denderende treinen of schuivende locliften.. Maar ja, nog een lange weg te gaan, maar het gaat gestaag.

Groet,
Leendert

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #5 Gepost op: maandag 15 oktober 2018, 10:27:07 »

Monodek is wel in een keer dekkend als je de juiste roller gebruikt en dik genoeg op zet vaak rolt men te zuinig.
En voor vlekken moet je een isolator verf gebruiken en daarna pas met muur verf of wat van verf dan ook er overheen.
Verder wens ik je veel succes met de bouw van je lift met de nodige trial and error momenten ;)
Mvg Mark

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte