Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Eerste Baan

Gestart door Janno91 zondag 30 september 2018, 14:10:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste Baan
Lid sinds: 2018

offline
Eerste Baan
Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen mijn baanontwerp uit te breiden?

Mijn wensen zijn:
beginnersbaan
Tijdperk  V - VI
Dubbelspoor
Een 'groot' station
Besturing MS3 en verder niet veel geautomatiseerd.
1 niveau, vooralsnog geen schaduwstation.


De bijlage moet ongeveer de basis zijn die ik kan blijven uitbreiden in de toekomst.
Alle tips zijn welkom!

Met vriendelijke groet,

Janno




Ben nog even bezig geweest met de demoversie van wintrack, het is nog steeds rommelig maar het word al iets  :)
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Eerste Baan
Hallo Janno,

met behoud van de afmetingen en het basisontwerp, heb ik een ontwerp gemaakt, Zowel het baanplan als de stuklijst heb ik bijgevoegd.

het ontwerp is gebaseerd op rechtsrijdend verkeer en bevat voor beide rijrichtingen ene keermogelijkheid; tevens is er ruimte om locs en wagons te 'parkeren'

op deze baan moet je met 6 tot 8 locs uit de voeten kunnen.

https://ibb.co/doUpMz

https://ibb.co/daRTye

mvrgr
Robert
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Eerste Baan
Bedankt voor je reactie en baanplan, ik ga dit eens proberen na te maken in wintrack :thumbup:
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Eerste Baan
Ik heb het ontwerp in anyrail gemaakt (*.any). Ik kan je het bestand per mail toesturen.

Mvrgr
Robert
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Eerste Baan
Citaat van: Robert op zondag 30 september 2018, 22:41:06
Ik heb het ontwerp in anyrail gemaakt (*.any). Ik kan je het bestand per mail toesturen.

Mvrgr
Robert

Kan ik dat bestand wel openen dan zonder anyrail te hebben?
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste Baan
Met jouw wensen valt best te werken. Sterker nog, er zijn zoveel mogelijkheden dat ik wat vragen voor je heb. Op basis van de antwoorden kan ik eens kijken of ik je wat ideeën voor een plan kan geven.

  • Dubbelspoor: ga je beide sporen in twee richtingen gebruiken?
  • Wil je treinen kunnen keren, of is het best als ze altijd dezelfde kant op rijden?
  • Hoe groot is een groot station? Anders gezegd, hoe lang wordt de langste trein die er moet kunnen stoppen?
  • Wil je vooral personenvervoer, goederenvervoer, rangeren, of van alles een beetje?
  • Je schrijft "1 niveau, vooralsnog geen schaduwstation". Als je dat laatste er niet had bijgezet, was het klaarhelder. De toevoeging maakt het voor mij wat onduidelijk. Bedoel je dat hoogteverschillen in principe wel mogen?
  • Hoe ben je van plan de wissels te bedienen? Met een schakelkastje, MS of handmatig? Op zich kan het allemaal, maar bij handmatige bediening is het wel zo handig dat ze niet achteraan de baan liggen.
  • In de voorbeelden die je zelf geeft, gebruik je (veel) bochten 24130. Bij de gegeven afmetingen en jouw wens om dubbelspoor te gebruiken, is dat onvermijdelijk. Op bochten 24130 zien echter alleen korte locs en wagons er natuurlijk uit, langere niet. Heb je de ruimte om de 100 cm die je op twee plaatsen bij jouw tafel gebruikt op te rekken tot ±115 cm? Dan kun je dubbelspoor realiseren met bochten 24230 en 24330, Dat staat mooier. Heb je zelfs de ruimte om er ±128 cm van te maken? Dan komt dubbelspoor met 24330 en 24430 in beeld.
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste Baan
Nog een nagekomen vraag: Kun je om de tafel heen lopen, zodat je er van alle kanten bij kunt?
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Eerste Baan
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 01 oktober 2018, 21:58:03
Met jouw wensen valt best te werken. Sterker nog, er zijn zoveel mogelijkheden dat ik wat vragen voor je heb. Op basis van de antwoorden kan ik eens kijken of ik je wat ideeën voor een plan kan geven.

  • Dubbelspoor: ga je beide sporen in twee richtingen gebruiken?
  • Wil je treinen kunnen keren, of is het best als ze altijd dezelfde kant op rijden?
  • Hoe groot is een groot station? Anders gezegd, hoe lang wordt de langste trein die er moet kunnen stoppen?
  • Wil je vooral personenvervoer, goederenvervoer, rangeren, of van alles een beetje?
  • Je schrijft "1 niveau, vooralsnog geen schaduwstation". Als je dat laatste er niet had bijgezet, was het klaarhelder. De toevoeging maakt het voor mij wat onduidelijk. Bedoel je dat hoogteverschillen in principe wel mogen?
  • Hoe ben je van plan de wissels te bedienen? Met een schakelkastje, MS of handmatig? Op zich kan het allemaal, maar bij handmatige bediening is het wel zo handig dat ze niet achteraan de baan liggen.
  • In de voorbeelden die je zelf geeft, gebruik je (veel) bochten 24130. Bij de gegeven afmetingen en jouw wens om dubbelspoor te gebruiken, is dat onvermijdelijk. Op bochten 24130 zien echter alleen korte locs en wagons er natuurlijk uit, langere niet. Heb je de ruimte om de 100 cm die je op twee plaatsen bij jouw tafel gebruikt op te rekken tot ±115 cm? Dan kun je dubbelspoor realiseren met bochten 24230 en 24330, Dat staat mooier. Heb je zelfs de ruimte om er ±128 cm van te maken? Dan komt dubbelspoor met 24330 en 24430 in beeld.

Allereerst bedankt voor je reactie O:-D

1+2: Het zo natuurlijk het mooiste zijn om het spoor in 2 richtingen te kunnen gebruiken oftewel 2 keerlussen te maken, hier was ik zelf ookal mee aan het stoeien.

3: ik dacht zelf aan 4+ sporen, zodat er een aantal treinen kunnen parkeren. Op dit moment is mijn langste trein zon 80 cm. Een loc met 3 wat langere personenwagons word wel het maximum.

4: Ik vind personenvervoer het mooist, maar ik heb van alles een beetje dus dat gaat het uiteindelijk ook wel worden.

5: Het zou wel mogen als het echt ten goede komt van het baanontwerp, ik heb er alleen weinig tot geen ervaring mee. Ik dacht zelf om alleen met hoogte verschillen tot 3-4 cm te werken zodat het geheel niet te plat word. Een onderliggend niveau lijkt me moeilijk aan te sturen zonder automatisering en zicht op het schaduwgedeelte.

6. Ik begin met handmatig simpelweg om de kosten te spreiden, zou het daarna graag omzetten met schakelkastjes

7. Ik heb de R1 gebruikt omdat ik er gewoon veel van heb liggen en de baan zoveel mogelijk in breedte wil beperken. Natuurlijk zou ik nog kunnen overwegen om de keerlussen te verbreden en de rest smal te maken. De enige harde afmeting is de linkerzijde van 185cm, de rest is nog te veranderen.
Ik kan niet om het geheel heen lopen en heb de tafel het liefst in de hoek staan, vandaar dat ik de diepte van de baan zo min mogelijk wil houden.

Met vriendelijke groet,

Janno
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Eerste Baan
Volgens mij kan je met een gratis download het bestand bekijken.

Mvrgr
Robert
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Eerste Baan
Citaat van: Robert op dinsdag 02 oktober 2018, 09:02:50
Volgens mij kan je met een gratis download het bestand bekijken.

Mvrgr
Robert

Dan zou ik hem graag willen hebben, als het goed is kun je mijn email zien op mijn profiel.

Mvg
Janno
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Eerste Baan
Stuur even een PB met je mailadres
Mvrg
Robert
Re: Eerste Baan
nobody
gast

Re: Eerste Baan
 @citaat Op envelopje, onder z'n avatar klikken. ;)
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste Baan
Ik had al een idee in m'n hoofd en gisteren al wat geprobeerd, maar jouw antwoorden geven houvast - en ik moet mijn idee bijstellen. De 185 cm zal ik me aan houden, de overige afmetingen misschien niet helemaal. Dubbelspoor, twee keerlussen en een station van vier sporen, dat moet kunnen, dat zie ik als minimumeisen.

Breikbaarheid is een essentiële randvoorwaarde, des te meer omdat je de wissels handmatig wilt bedienen. Eerlijk gezegd weet ik nog niet of me dat voor 100% gaat lukken; misschien kom ik uit op een plan waarbij je alvast electrische aandrijvingen moet inbouwen in een paar wissels die relatief ver van de rand af liggen, zodat je ze met een schakelkastje kunt bedienen. Overigens is de dubbele kruiswissel 24624 tegenwoordig al standaard voorzien van een aandrijving (en dat is maar goed ook, want als ik zo de diverse forums mag geloven, was het achteraf inbouwen geen onverdeeld succes) en die vind ik heel handig bij het ontwerpen van een station.

Zelf heb ik ook van alles wat maar vind ik personentreinen ook mooi. Drie lange sneltreinrijtuigen achter mijn langste loc komt neer op een trein van 115 cm. Persoonlijk hou ik van hele lange treinen, dus blijft het niet bij drie. Omdat jij in de toekomst misschien ook wat meer wilt, richt ik me op een station met ten minste voldoende ruimte voor treinen van 150 cm.

Voor wat betreft hoogteverschillen dacht ik aan iets meer dan 4 cm, ik wil namelijk sporen over elkaar heen laten lopen. Dat maakt het wat speelser en het biedt ook veel meer mogelijkheden bij het plannen. Ik voorzie geen problemen met bereikbaarheid, je kunt grotendeels zelf bepalen wat je zichtbaar wilt houden en wat je in tunnels wilt verbergen.

Als ik iets ben vergeten, verkeerd heb begrepen, of iets wil doen dat jij niet wilt, laat het dan maar weten. Of je wacht gewoon af waar ik mee kom.
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Eerste Baan
Ik ben erg blij met alle tijd en moeite die je er in steekt, en zeer benieuwd wat er uit gaat komen. Ik denk dat je alles begrepen hebt dus dat moet goed komen! 8) Alle tips en mogelijkheden zijn welkom.

Mvg
Janno
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste Baan
Citaat van: Janno91 op dinsdag 02 oktober 2018, 19:00:29
Ik ben erg blij met alle tijd en moeite die je er in steekt
Graag gedaan, ik vind het een leuke puzzel.

Bij deze het resultaat. Dubbelspoor, keerlussen en een groot station. Het station is per ongeluk vijf sporen geworden: ik had er vier, maar door het maken van de keerlussen kwam er nog eentje bij. Zoals je ziet heb ik de 100 cm wat opgerekt. Door in het midden van de plaat een inham te maken, kun je goed bij bijna alle wissels, alleen de twee slanke wissels achteraan zijn wat lastig, dat zijn kandidaten voor electrische aandrijvingen.

Ik heb slechts één zijspoortje gemaakt, net lang genoeg om een locomotief te parkeren. Je kunt er nog een paar toevoegen, dan heb je wat meer rangeermogelijkheden en meer parkeerruimte.

Voor de bereikbaarheid heb ik het station, met bijna alle wissels en een paar ontkoppelrails, vooraan gelegd. Daarmee was het niet meer zo eenvoudig om er sporen onderdoor te laten gaan en zo heb ik uiteindelijk toch geen hoogteverschillen ontworpen.

Kijk er maar eens naar, en speel er zelf ook maar eens mee.
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste Baan
Ik heb nog een variatie op hetzelfde idee bedacht. Er zijn twee plaatsen waar aansluitingen 0,1° afwijken. De te overbruggen afstanden zijn respectievelijk 0,1 en 0,6 mm. Het is geen probleem om die verbindingen te maken, maar om te laten zien waar dat is, heb ik de rails daar niet verbonden. Als je dit plan zelf wilt invoeren, kun je deze twee verbindingen het beste als laatste maken.

Ik heb er deze keer ook alvast een paar zijsporen aan toegevoegd, om een idee te geven van de mogelijkheden. Het voorste zijspoor is lang genoeg om een hele trein te parkeren. Ik zou ze trouwens niet allemaal neerleggen, dan wordt het wel wat druk. Een ander idee om het wat minder vol te laten lijken, is om de bocht rechtsachter in een tunnel te leggen. Dan komt het station ook wat meer tot zijn recht. Zie het bijgevoegde plaatje voor een impressie.
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Eerste Baan
Hoi Janno en Rob
Gezien de randvoorwaarden is een heel aardige opzet neergezet. Vooral de compacte keermogelijkheid. Heb echter 1 opmerking. Ik zou in de bocht links onder overloopwissels plaatsen. Op die manier kom je tijdens het keren weer rechtsom op de buitenbaan. Je gaf aan alle banen in alle richtingen te willen rijden maar in de praktijk wordt de kans op botsingen dan wel groot. Ik zou kiezen voor 1 rijrichting danwel links- dan wel rechts rijdend.
Gr Gertjan
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste Baan
 @citaat
Bij beide ontwerpen die ik heb gepost kun je kiezen of je rechts of links wilt rijden, maar buiten het station is er nergens tweerichtingsverkeer nodig. Mag wel, hoeft niet. Aan beide kanten van het station liggen alle wissels die nodig zijn om te zorgen dat je altijd op het juiste spoor kunt komen, extra overloopwissels zijn niet nodig.

Of heb ik ergens een fout gemaakt? Laat ik het maar eens precies opschrijven, uitgaande van het laatste plan.

Stel, je gaat links rijden.
  • In de bocht linksonder komen treinen dan via de binnenbaan het station binnen. Het voorste spoor is onbereikbaar maar dat geeft niet, daar is het gewoon eenrichtingsverkeer. De drie andere sporen zijn vanaf links wel bereikbaar. Aan de andere kant van het station kan de trein altijd weer de binnenbaan bereiken. Gaat bijna vanzelf, alleen even opletten op de meegebogen wissel.
  • In de bocht rechts komen de treinen via de buitenbaan het station binnen. In die bocht, direct voor het station, liggen overloopwissels, waardoor alle sporen van het station bereikbaar zijn. Bij het uitrijden kan de trein altijd gewoon weer de buitenbaan bereiken.
Nu ik toch bezig ben, schrijf ik ook maar even op wat precies de bedoeling is van de keerlussen. Ik ga weer uit van links rijden.
  • In de bocht linksonder komen treinen via de binnenbaan bij de slanke wissel. Rechtdoor is het spoor om te keren, en door de kruisingen even verderop komt de trein netjes op de buitenbaan terecht.
  • In de bocht rechts komen de treinen via de buitenbaan bij de overloopwissel. Hier rechtsafslaan en vervolgens steeds rechtdoor betekent omkeren en automatisch switchen naar de binnenbaan.
Volgens mij klopt het, maar ik ben ook maar een mens. Als je een fout ziet, hoor ik het graag.
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Eerste Baan
Dag Rob,
Je hebt helemaal gelijk. Ik moet in vervolg toch maar op een echt scherm kijken ipv op een telefoon. Sorry voor de verwarring.
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Eerste Baan
Mijn dank is groot heren! Hier ga ik zeker mee aan de slag. Morgen komt mijn setje binnen met MS3. :)
Als het mogelijk is zou ik graag een materiaallijstje erbij hebben. Dan weet ik waar ik voor sparen moet :D
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste Baan
Geen probleem, al zal dat wel even tot morgen moeten wachten.

Trouwens, je zou ook een lijstje kunnen maken van wat je zelf al hebt en dat hier posten. Misschien kan ik dan nog wat aanpassen als ik daar tot nu toe weinig van had gebruikt. Het belangrijkste zijn de wissels en kruisingen, die zijn immers wat duurder. Het zou dan toch jammer zijn als je veel daarvan niet kunt gebruiken, nietwaar?
Re: Eerste Baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste Baan
          Plan 1   Variant
24360   6      3
24236   7      8
24229   9      9
24188   10      22
24172   24      29
24094   2      6
24077   4      3
24071   17      8
24064   1      -
24912   7      6
24530   3      7
24430   5      4
24330   7      4
24315   6      -
24230   8      12
24224   5      3
24215   2      -
24206   3      2
24130   6      6
24115   1      -
24611   1      2
24612   2      6
24671   1      2
24672   2      2
24624   1      1
24640   1      1
24649   -      1
24711   1      3
24712   3      1
24772   2      -
24740   1      -
24997   2      2
24977   1      4