Ik had al een idee in m'n hoofd en gisteren al wat geprobeerd, maar jouw antwoorden geven houvast - en ik moet mijn idee bijstellen. De 185 cm zal ik me aan houden, de overige afmetingen misschien niet helemaal. Dubbelspoor, twee keerlussen en een station van vier sporen, dat moet kunnen, dat zie ik als minimumeisen.
Breikbaarheid is een essentiële randvoorwaarde, des te meer omdat je de wissels handmatig wilt bedienen. Eerlijk gezegd weet ik nog niet of me dat voor 100% gaat lukken; misschien kom ik uit op een plan waarbij je alvast electrische aandrijvingen moet inbouwen in een paar wissels die relatief ver van de rand af liggen, zodat je ze met een schakelkastje kunt bedienen. Overigens is de dubbele kruiswissel 24624 tegenwoordig al standaard voorzien van een aandrijving (en dat is maar goed ook, want als ik zo de diverse forums mag geloven, was het achteraf inbouwen geen onverdeeld succes) en die vind ik heel handig bij het ontwerpen van een station.
Zelf heb ik ook van alles wat maar vind ik personentreinen ook mooi. Drie lange sneltreinrijtuigen achter mijn langste loc komt neer op een trein van 115 cm. Persoonlijk hou ik van hele lange treinen, dus blijft het niet bij drie. Omdat jij in de toekomst misschien ook wat meer wilt, richt ik me op een station met ten minste voldoende ruimte voor treinen van 150 cm.
Voor wat betreft hoogteverschillen dacht ik aan iets meer dan 4 cm, ik wil namelijk sporen over elkaar heen laten lopen. Dat maakt het wat speelser en het biedt ook veel meer mogelijkheden bij het plannen. Ik voorzie geen problemen met bereikbaarheid, je kunt grotendeels zelf bepalen wat je zichtbaar wilt houden en wat je in tunnels wilt verbergen.
Als ik iets ben vergeten, verkeerd heb begrepen, of iets wil doen dat jij niet wilt, laat het dan maar weten. Of je wacht gewoon af waar ik mee kom.