Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mijn spoorbaan.

Gestart door Klaas zaterdag 29 september 2018, 15:31:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Mijn spoorbaan.
Van de week 10 m warrm wit ledsnoer opgehangen, 7m boven de baan en 3m onder de tafel. Gemonteerd op een kunststof hoeklijn, zodat je niet in het  licht kijkt.. 220 volt 50 watt. En volop licht  op het spoor onder het landschap.  Foto s versturen lukt mij niet , ook niet  met  behulp van kennissen , het bestand is te groot , mijn  laptop is niet  goed , weet ik veel . Ik  heb al eens  5  jaar terug een code ingevoerd op mijn  mobiele telefoon  met behulp  van  de  voorhamer, ik had gelijk reactie  5 minuten later was  hij uitgebrand . Jullie begrijpen  nu wel  denk ik ,  wat  ik met computers  heb. Mijn  hobby is  modelspoorbaan  en uiteraard  analoog. Nu ga lk nog een groen kleed  aan de tafel  hangen  van 8x1m ,dat wordt vast mooi
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Klaas,

Ik gebruik het programma BD Sizer om te verkleinen.
Link: https://bd-sizer.software.informer.com/Veilige-download/
Simpel en eenvoudig programma.
Zou jou zelfs moeten lukken!  >:-D >:-D
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2014

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Als je Paint gebruikt, zie je op het startblad aan de linkerzijde een hokje "Formaat wijzigen"

Klik daar op.
Dan krijg je een pop-up scherm met 2 keuzemogelijkheden: "percentage" en "pixels". Kies "pixels"

wijzig dan de waarde in 800 (horizontaal), de verticale waarde past zich dan vanzelf aan.

Sla de foto op met een andere naam (dan houd je het origineel ook nog). De foto die je hebt verkleind voldoet aan de eisen van dit forum en kun je toevoegen via de optie "bijlage" -> bestand kiezen.

succes,
Roel
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Foto mijn spoorbaan  klaas op modelaanbouw.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Klaas dat groene kleed is dat een winter of zomer kleed en hopelijk niet te diep uitgesneden? :-)
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Een maxi kleed tot op de grond . Ik heb van de week weer een poging gedaan om een foto te verzenden , dat is ook weer mislukt. Ik wordt er moedeloos van . We gaan  maar open dag houden  denk lk .  Zaterdag  eerst maar eens in Houten kijken  of er nog iets voor me is . Groeten  Klaas
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2013

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Nou ben ik wel erg benieuwd naar de foto's  :D :? Maar eigenlijk meer naar de voortgang, M, C of K rails ?
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Na een jaar werk schiet ik lekker op , ook veel gebruikt  van  mijn oude baan. Nu moet ik nog veel  kleine dingetjes doen ,hier en daar m rails schilderen en details  in het  landschap aanbrengen. De verlichting voor div.rijtuigen is al aanwezig  en ik hoop in Houten  wat intrieur te vinden wat ik pas kan maken in de wagentjes uit de jaren 1940-50. Dat lukt  me  allemaal wel. Gisteren nog een paar wissels nagekeken ,daar liep de loc raar overheen. Bij de een zat een wielgeleidend stripje erg los en de ander zag ik de wielen omhoog komen, er staken 2 paspennetjes uit net naast de binnenkant van de rails. Als je het probleem ziet  is  het te repareren. Ik  ben van de oude stempel dat  moderne spul  gaat boven mij pet, of het nu een trein ,motorfiets of electr. Apperatuur  is groeten Klaas.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2014

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Je bent nooit te oud om iets te leren mijn ouders hebben ook pas na hun 65ste met een pc leren werken.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Beste Mark , je hebt helemaal gelijk, door deJaren heen 4 jaar, kan ik best wel veel doen  op mijn manier  met mijn  samsung  tab 3 . Bankzaken , foto s en uitslagen  bekijken  van de  classlc  motorrace , inspiratie  opdoen  op het  3 rail forum , schema s opzoeken ,geen  probleem maar een eenvoudige app aangegeven door Henk  binnenhalen  gaat  niet, er komt te staan uw  toestel  is niet  toereikend, sorry maar dan ben ik er klaar mee. Groeten  Klaas.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Zo, vandaag mijn  rugzak leeggehaald  en gesorteerd  op de  tafel.  25 lantaarnpaaltjes , allerlei  veertjes , intrieur en binnenverlichting aangeschaft.   In mei had ik een canadese Ford vrachtwagen  ,model 1942  gekocht  in Houten , met  de bedoeling  daar een oplegger  achter  te  hangen  en er een motor  in te maken . Toen ik daar  een  motor bestelde begonnen ze te lachen  en  vroegen of ik dat meer  gedaan had .  Nee  dus , ze lieten me van  alles  zien  en praten over potmeters en zo , dat Klaas  dacht  en zei ! Willen  jullie dat voor me doen  ,wat een gepriegel. Ik heb  hem nu zien rijden ,ze moesten  nog wat  weten  , en dat is geregeld   ln 1980-1988  heb ik een echte  gerestaureerd  ,het modelletje moet net het zelfde  worden ,dan kan die mooi op de  baan  rijden.  Groetjes  , Klaas.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Vandaag was de rails  aan de beurt, alles wat in het zicht  is heb ik lekker  vet  ingemeerd  met houtlijm  en  daarna bestrooid  met gedroogde  thee  uit  de  theezakjes . Binnen  de  rail, de dwarsliggers is met dezelfde  kleur en bruin  geschilderd, wel flink verdund  die  verf natuurlijk. Van avond  heb ik met de stofzuiger  de thee  weer verwijderd . Het resultaat  mag  er  wezen,  net  echt , mooi  fijn en goede  kleur. Ik denk dat ik 2 jaar de theezakjes  opgespaard  heb en op laten drogen  op een cv radiator, na het uitknijpen, veel te veel  natuurlijk  er is nog wel over voor 50 meter , makkelijk  wat  in reserve . Dan  ben  ik  nu  zo  ver  dat ik  verlichting  in de  huisjes,  en op straat wil aanleggen daar moet ik eens goed  over  na denken  . Er is nog een rol ledjes die is warm wit en  dimbaar ,en de lantaarnpaaltjes  zal wel een soldeerfeest  worden .het valt niet mee spinrag solderen. Groeten  Klaas.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Zo , de huisjes zijn  verlicht.   Daar  ik de bodemplaten van  de huisjes heb  verwijderd, kan  ik een 24 mm gat boren  op de plek van het huis.    Vervolgens het ledsnoer  tegen  de onderkant bevestigd  zodat het  nog schuiven  kan , en dan  bij  elk gat onder  het huis  het snoer  naar binnen  geduwd en met een  klemmetje  vastgezet ,zo zit er in  elk  huis  een  boogje van  licht.  Een groot  gebouw , een grotere  boog .  Onder het  dorpje  in  de berg ligt mijn schaduw station , ook gelijk verlicht. Het  geheel is apart aan en uit te zetten, en dimbaar.  De volgende klus is derest van de huisen , die  staan  nogal verspreid  ,dus dat wordt  ledjes  knippen  en solderen , en zo ben je weer een week  onder de  pannen. Groeten, Klaas.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2013

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Ik zou  toch eens, desnoods met externe hulp, wat foto's plaatsen. Ik ben namelijk erg benieuwd  :D
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Eindelijk een foto
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.






Nog een paar foto's
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Vrijdag avond op de motorclub twee en half uur met 4 man in de weer geweest, met mijn tablet  en met  een blauwe toeter verbinding naar een lap top van een van de mannen.we kregen  de foto niet  in het kader met  het advies van 3 rail tips om foto s te versturen. Alleen via een omweg  met www weet  ik veel , het  is uit eindelijk toch gelukt. He he! .het zijn opnames  van al even geleden  , er is ondertussen  al veel  bijgemaakt.  Groeten , Klaas
Re: Mijn spoorbaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Hoi Klaas,

Fijn dat het gelukt is om wat foto,s van je baan te plaatsen  :thumbup: :thumbup:
Je bent al een eind op weg zo te zien, ik zie foto,s met mooie diepte werking  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2014

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Hoi Klaas,

Ziet er leuk uit, helaas wat erg kleine foto?s. Misschien een handige tip:
Op elke computer met Windows10 is het programma Paint beschikbaar (staat onder assessoires).

Open een foto in Paint. Dan zie je op het lint een klein hokje ?formaat aanpassen?. Als je daar op klikt en vervolgens kiest voor de optie pixels kun je de waarde van de grootste zijde op 800 zetten. Als je dan de foto opslaat (onder een andere naam bij voorkeur, dan houd je het origineel nog in stand) heb je een grote foto die voldoet aan de eisen van het forum.

Succes!
Groeten,
Roel
Re: Mijn spoorbaan.
nobody
gast

Re: Mijn spoorbaan.
Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 27 oktober 2018, 11:11:14
Op elke computer met Windows10 is het programma Paint beschikbaar  van het forum.
Voor zover ik weet, is Paint te vinden in alle Windows versies.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn spoorbaan.
 @citaat
Ik twijfel over Windows 3.11.  >:-D
Re: Mijn spoorbaan.
nobody
gast

Re: Mijn spoorbaan.
 @citaat  :D, In versies vóór Windows 95, heette het programma "Paintbrush".
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn spoorbaan.
 @citaat
Dat was het!   :thumbup:
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Citaat van: nobody op zaterdag 27 oktober 2018, 11:15:09
Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 27 oktober 2018, 11:11:14
Op elke computer met Windows10 is het programma Paint beschikbaar  van het forum.
Voor zover ik weet, is Paint te vinden in alle Windows versies.
Ik twijfel nu wel over de server-versies. Server Core heeft het sowieso niet.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Dag Klaas,

Met behulp van een paar forumleden is het mij gelukt om foto's vanuit Dropbox in mijn topic te krijgen.
Met Dropbox heb je een paar gigabyte ruimte,; ik heb 5,25 Gb, en daar kun je dan de nodige foto's kwijt.
Een voordeel vind ik dat ik foto's met mijn smartphone kan uploaden en op een PC kan downloaden en bewerken.
Forumbeheer en forumleden zijn namelijk niet zo blij als je foto's van 1 tot 2Gb gaat linken.
Dat duurt namelijk een eeuwigheid voordat ze zichtbaar zijn.
Een tweede voordeel is dat je elke foto van commentaar kunt voorzien en dat je dat boven of onder de foto kunt plaatsen.
Ik kan je via email wel de instructies geven.
Als ik het hier in je topic doe zie je de foto maar niet de link die je moet plaatsen.
Een derde voordeel is dat Dropbox gratis is.
Re: Mijn spoorbaan. Bewegende viessmann kraan aansluiten.
Wie weet hoe lkde bewegende kraan van viessmann  annaloog moet aanluiten .  Er zit  een verkeerde gebruiksaanwijzing  bij , je kunt beter  even  vragen , dan dat je  de boel opblaast.  Op  het  lnternet vindt ik het ook niet.  Groeten  Klaas.
Re: Mijn spoorbaan.
nobody
gast

Re: Mijn spoorbaan.
 @citaat Welke kraan? Bouwkraan, waterkraan, containerkraan of railbouwkraan?
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Waterkraan om loc te vullen.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Mijn spoorbaan.
https://viessmann-modell.com/media/pdf/85/60/23/5132JVakGal2CEIUZ.pdf

Bruin en Geel dus aan de 16 Volt (Bruin en Geel op je trafo) en Rood en Groen aan je schakelaar (schakelen naar Bruin).
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Deze heb ik ook ,maar dit   is volgens mij geen schema wat ik gebruiken kan  voor mijn waterkraan  om analoog op wisslstroom aan te sluiten  Erik . Er zit een gele draad met weerstand aan en een bruine  ,dat zal de 0 wet zijn ,en twee  blauwe  draden  met elk een gekleurd  ringetje er om ,rood en groen.
Re: Mijn spoorbaan.
nobody
gast

Re: Mijn spoorbaan.
 @citaat Hier de gebruiksaanwijzing voor de 5132 (PDF) ===> klik
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Ja , ik ben er uit gekomen , er staat wel geen kraan op het schema  ,maar de aansluitingen  van de andere dingen  komt op het zelfde neer .even goed hartelijk  bedankt  voor de moeite. Groeten Klaas.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2017

Ecos2, Marklin, Roco, Brawa, viessman,

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Deze draait echt?
Re: Mijn spoorbaan.
nobody
gast

Re: Mijn spoorbaan.
Citaat van: Klaas op dinsdag 30 oktober 2018, 17:51:23
er staat wel geen kraan op het schema 
Dan heb je de PDF die ik je heb doen toekomen niet gelezen... Want die gaat wel degelijk over de waterkraan...
Citaat van: nobody op dinsdag 30 oktober 2018, 17:30:52
Hier de gebruiksaanwijzing voor de 5132 (PDF) ===> klik
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Klopt Wim , het commentaar  sloeg op het verhaal van Erik. Je zou  denken dat bij zo n kraan  ook  een handleiding  met  een plaatje  van de kraan zit . Bij al mijn andere bewegende  dingen  staat ook  het betreffende  voorwerp  er op . Weer wat  geleerd. Groeten , Klaas.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Effe groter



De kraan in volle glorie (hij draait ook nog)







Dit is het voorlopig wel zo'n beetje, groeten klaas

Re: Mijn spoorbaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Bedankt voor de betere plaatjes Klaas  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Citaat van: Klaas op vrijdag 02 november 2018, 21:35:08
De kraan in volle glorie (hij draait ook nog)

Ik zie hem niet draaien....  :roll: :roll:
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Probeer eens driekwart liter irish whisky  Henk , dan lukt het vast wel. Groeten Klaas.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn spoorbaan.
 @citaat
Ga ik doen.
Bedankt voor het advies.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Zondagmorgen  7 uur  uit de veren ,kwart voor8 rijden  naar  het  station.  We namen de trein van kwart over 8 ,bestemming rail  Utrecht. In Alkmaar begon  het gedonder , overstappen  op de bus tot Wormerveer ,toen weer in de dubbeldekker  verder naar halte cs utrecht .Voor  mij was het  de  eerste  keer  , Rail ,tja er stonden prachtige banen opgesteld  ,maar  ook  banen  waarvan ik dacht , dat kan  veel mooier. Maar goed  dat smaken verschillen. Zo vond ik de staalfabriek  heel erg mooi ,realistisch.  De inbreng  kwam uit Belgie geloof   ik.  Tevens een leuke verzameling  stalletjes  waar ik nog het een en ander  vond.  O a piepkleine  gloeilampjes waarvan  wat  gesneuveld  was ,en nog  een grijze  transformator  en wat wagon interieur,  mijn dag was weer geslaagd.  De terugreis gestart  om  half 3 weer met handicap,  zodat  mijn maat me tegen half 6 weer thuis  bij Ineke  afleverde.  Jammer  van  spoor werkzaamheden  ,je bent  een uur langer onderweg. Het gaat  volgend  jaar  niet door  de show. Ondanks  dat het lekker druk was.. als ik eerlijk ben , ga  ik liever  naar Houten , zo een grote beurs  vindt  ik toch  leuker  . Groeten, Klaas.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Beste  forumleden , het wordt zo langzamerhand  kouder dus gaan we weer priegelen met boompjes en struikjes voor de  spoorbaan . Gelukkig  had ik nog een flinke voorraad over gehouden van  mijn gesloopte vorige  baan .bij nader inzien  heb ik ze allemaal van het blad ontdaan  en weer opnieuw gemodelleerd  en van blad voorzien. Ze staan nu weer prachtig  in  de  wegberm , 25 bomen  en 90 struikjes gemaakt  van sisal touw. Heel  simpel  je drukt  het  stammetje  geheel  in het gat zodat alleen  de takjes  er nog uitsteken  en klaar  is in dit geval  Klaas.  Er moeten nog wel een paar honderd gemaakt  worden , dat geeft  niet  ,ik heb er zat,en dit  opknappen van struikjes  gaat snel  , voorlopig  is  er buiten toch niks te doen.  Allemaal  prettige feestdagen   en  een goed begin gewenst.  Groeten ,  Klaas.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Filmpje

Beste mensen , hier even een filmpie van mijn baan Het is niet veel soeps omdat  het de eerste keer is dat ik een opname gemaakt heb van de baan  u ziet  de  vrachtauto een rondje maken , en de br 85  komt ook nog even langs mijn vrouw  heeft  nog een  knappe  camera die ze nooit  meer gebruikt  , dus  die mag ik nemen  om een opname te maken . Dan zal het wel  beter lukken  denk ik. Tot de volgende keer  Groeten  Klaas.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Je vordert snel dat je nu ook al een filmpje geplaatst krijgt!
Leuke baan, oldskool en toch geloofwaardig. Je vrachtwagen zou wel wat langzamer mogen rijden; maar wellicht valt dat in werkelijkheid mee, ook treinen lijken op een film vaak harder te rijden.
Ben benieuwd om meer van je baan te zien!
Re: Mijn spoorbaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Hoi Klaas,

Leuk dat er nu ook bewegende beelden van jou baan te zien zijn  :thumbup:

Ik vond de vrachtwagen ook aardig hard rijden, volgens mij kun je door de spanning iets te verlagen ook de snelheid verminderen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2017

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Leuke baan Klaas.
De achtergrond komt ook mooi samen met de scenery.  :thumbup:
Grtz, Arjan
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2015

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Leuke indruk van je baan. Ondanks dat we maar zo'n smalle doorkijk hebben  ;)
Wat betreft de vrachtwagen denk dat het meevalt met de snelheid hiervan. De trein rijd sneller als deze samen met de vrachtwagen in beeld is.

Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Ja Hans , voor dit soort gedoe moet  je gewoon een laptop hebben , dat werkt vele malen beter  als een  tablet. Met behulp van mijn  maat Arie leer ik stappie voor stappie wat  bij. nu  nog met  de camera leren  omgaan .Groeten , Klaas.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Dag  Peter, Wat betreft de snelheid van de vrachtwagen , denk ik dat hij net aan  de lader had gestaan , dan  moet Verstappen  er mee weg .Maar mijn baan heeft een pittig hoogteverschil , dus na enige ritjes wordt  hij al rap makker. Trouwens in de jaren 70 van de vorige  eeuw zat ik zelf  in het vis transport en reed met de scania met  30 ton ook 120 km per uur en als  we leeg terug kwamen piepten de banden ook regelmatig. Groeten  Klaas.
Re: Mijn spoorbaan.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn spoorbaan.
Adrie  als ik het  filmpie terug  kijk valt  het eigenlijk  best mee met de  snelheid , ik ga er ook niks aan doen . wat je in beeld  zie is in werkelijkheid  maar  een dorpje , groot 600 meter en dat op 7 vierkante meter. Groeten  Klaas.