Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wat is een geschikte schakeltijd voor ontkoppelrails (met een m83 decoder)?

Gestart door speeltmettreintjes donderdag 27 september 2018, 21:51:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is een geschikte schakeltijd voor ontkoppelrails (met een m83 decoder)?
Ik schakel een paar ontkoppelrails met een m83 (een Märklin 60832 om precies te zijn). De tijd dat de ontkoppelrails stroom krijgen, is nogal kort.  Het hangt af van de koppelingen hoe goed dat werkt: bij relex koppelingen gaat het meestal prima, bij kortkoppelingen lang niet altijd en bij stroomvoerende koppelingen vrijwel nooit. Die laatste gaan sowieso heel moeilijk uit elkaar, ik heb inmiddels maar geaccepteerd dat dat niet beter kan (of ik moet andere koppelingen gaan gebruiken). Maar voor de relex-koppelingen en de niet-stroomvoerende kortkoppelingen vraag ik mij af of het zinvol is om de m83 te programmeren zodat hij een langere puls geeft, en zo ja, hoe lang dan?

Voor alle duidelijkheid, ik vraag niet hoe ik een langere puls zou moeten instellen. Die informatie heb ik al gevonden in deze twee artikelen:
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/downloads/Fo.3_Digital_MM_2014_02.pdf
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/downloads/Fo.4_Digital_MM_2014_03.pdf
Het lijkt me een heel gedoe, temeer daar ik het met een Mobile Station moet doen, daarom wil ik graag weten of het helpt om een langere puls te geven voordat ik er aan begin.
Re: Wat is een geschikte schakeltijd voor ontkoppelrails (met een m83 decoder)?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wat is een geschikte schakeltijd voor ontkoppelrails (met een m83 decoder)?
Ik heb ze op een seconde of 3 staan.
Re: Wat is een geschikte schakeltijd voor ontkoppelrails (met een m83 decoder)?
Het programmeren is gelukt, min of meer. Dat zit zo: ik had met m'n MS de periode van de eerste ontkoppelrails op 3 seconden ingesteld door CV 114 waarde 60 te geven. Na opslaan kwam het menu weer terug bij het selecteren van een CV om aan te passen en die stond stond nog op 114. Daarop keek ik voor de zekerheid welke waarde hij nu had, en de MS zei 48. Huh? Ik had hem toch op 60 gezet? Nog een keertje dan maar, maar weer zei de MS dat het 48 was. Zou dat het maximum zijn? In het relevante artikel over de m83 staat toch echt 0-255.

Ik heb vier ontkoppelrails, en om wat te kunnen experimenteren heb ik ze verschillende periodes gegeven. Wat ik heb ingevoerd is CV 114 = 60, CV 117 = 50, CV 120 = 40 en CV 123 = 30, wat, als ik het goed heb begrepen, overeen komt met 3, 2½, 2 en 1½ seconden. Maar of die waardes ook zo zijn opgeslagen? Als ik ze nog een keertje bekijk, staat er respectievelijk 48, 0, 0 en 24.

Desondanks lijkt het redelijk goed gelukt te zijn. Na het programmeren krijgen ze allevier véél langer stroom dan de fractie van een seconde die ze met de standaardinstelling van de m83 kregen, da's mooi. En de eerste twee lijken me beide minstens 3 seconden.

Morgen inbouwen in de baan, dan kan ik ze uitproberen.