Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ESU Class 66 stroom problemen?

Gestart door avhoboken dinsdag 25 september 2018, 19:50:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Class 66 stroom problemen?
Afgelopen week een nieuwe loc gekocht, de ESU Class 66 HHPI 29004. Prachtige loc en ik was dus ook erg benieuwd naar zijn prestaties op de baan. Aangezien deze loc mfx compatibel is en zowel geschikt voor gelijk als wisselstroom zou het geen probleem moeten vormen.
De loc werd ook direct herkend door mijn CS2, alle functies kwamen ook netjes in beeld en loc reageerde in eerste instantie prima. Vervolgens het rijden, eerst goed maar zodra er een wissel werd gepasseerd en de loc op een nieuw segment kwam valt de loc stil en beginnen alle lichten te knipperen.
Ik heb wat filmpjes van gemaakt. ook direct bij de leverancier gemeld maar daar heb ik jammer genoeg nog niets van gehoord. Iemand van jullie enig idee wat er mis is?



Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
De video,s zijn niet zichtbaar, ik vermoedt dat de wielafstand roet in het eten gooit.
Tussen 2 en 3 rails zit een klein afstand verschil.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Ik heb de security instelling aangepast voor de filmpjes, je zou ze nu wel moeten kunnen zien.
persoonlijk geloof ik  niet dat het aan die wielafstand ligt, het lijkt namelijk wel of er kortsluiting ontstaat.
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Lijkt er meer op dat die spanningsloos komt te staan.
Dus eerst eens goed controleren of de baanspanning wel goed aankomt op de sectie achter het wissel.

Zo te zien ziet er ook een contactrail namelijk.

Groeten Sander
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
 @citaat
spanningloos? Ik vraag het mij af.
De verlichting gaat namelijk knipperen en dat betekent voor mij dat er wel stroom is.
Of zie ik dat verkeerd?

Avanhoboken:
En als je nu met je lok de andere kant op rijd?
Je gaat nu twee keer naar links.
Wat gebeurd er als je naar rechts gaat rijden?
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Zal het morgenavond proberen maar verwacht hetzelfde resultaat. Onnodig om te zeggen denk ik dat alle andere 6 locs, mfx en dcc, het gewoon prima doen.
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
De lok heeft een powerpack en als die leeg loopt(spanningloos) kan de lok zo reageren.

Groeten Sander
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
De pinnen op het sleep contact die 'door' het onderstel gaan drukken op een zet micro-switches die zorgen voor de omschakeling tussen 2-rail en 3-rail. Het er insteken luistert zeer secure, en ik heb jammer genoeg een Br 365 (Gravita) terug moeten sturen. Bleek de verkeerde bodemplaat van het draaistel onder te zitten, waardoor er slechts aan één zijde massakontakt werd gemaakt.

Ging die zijde over een kontakt rail die aan de massa zat, stopte de lok niet, maar werd niet gemeld.
Ging de lok (achterstevoren) over de rail, kwam de lok met bovenstaande licht effect tot stil stand.

Twee stappen om dit te voorkomen;
1. Voorzichtig sleper opnieuw installeren, en zorgen dat sleper 'perfect' zit. Eventueel even de massa meten van links naar rechts.

2. Briefje met fout beschrijving maken, en opsturen naar Ulm (evt. via modeltreinwinkel).

Beetje fustrerend, maar de tolerantie met de microswitches is iets aan de krappe kant.

Jan-Peter.
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Dit is duidelijk een stroom probleem, ik bezit zelf een aantal Esu loc,s en het knipperen is ( zoals Sander aangeeft ) het leeg lopen van het powerpack.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
In het onderstaande filmpje is te zien dat in eerste instantie de loc prima door rijd, zowel heen als terug. Echter als ik datzelfde stukje nog een keer rij maar dan met de loc omgedraaid, dat het dan fout gaat.
Op alle blokken zitten terugmelders aangesloten van het type Rosoft S88N-diode. Kan het daar iets mee te maken hebben? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de loc geen goed contact krijgt met de rails maar eerder daar dus iets mee te maken heeft. Wat verder vreemd is, is dat zodra de loc gaat knipperen, alle lichten in de huisjes ook gaan knipperen terwijl die op een heel andere stroombron zijn aangesloten (aparte trafo), maar wel gedeelde massa natuurlijk.
Ik snap er niets van  :?



Ik heb het geluid er maar uit gehaald omdat mijn kinderen iets te luidruchtig bezig waren :)
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Dit is duidelijk kortsluiting maar waarom heb je een gedeelde massa? Draad besparing het is gewoon beter als het kan om ze gescheiden te laten.
Heb zelf mijn CS alleen in gebruik voor voeding van de baan wissels en verlichting doe ik met een andere trafo.
Controleer even de sleper of deze wel recht is als deze scheef staat heb je al snel sluiting.
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Ben den Hollander
gast

Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Bij het inklikkken van de sleper wordt geschakeld tussen 2rail en 3rail. Daar zal iets niet goed gaan en dat merk je op een geïsoleerde sectie.

Haal de sleper er eens af en druk deze opnieuw erin en kijken wattie-doet.
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Als de lampjes van je huisjes ook gaan knipperen, dan heb je toch echt ergens een onbedoelde verbinding tussen die beide stroomkringen zitten...
[Opgelost] Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Die sleper zit er wel goed onder, anders zou de loc toch ook niet hele stukken gewoon kunnen rijden? Maar goed om te weten dat dat ook een mogelijke factor is bij problemen met deze loc.
In eerste instantie dacht ik dat kortsluiting in de loc ervoor zorgde dat de verlichting ging knipperen maar daarna dacht ik dat de voeding voor verlichting ook wel de oorzaak zou kunnen zijn, zoals EricW ook al aangeeft. Vandaag de bekabeling van de verlichting trafo afgehaald en zie daar, de loc rijd nu zonder kortsluiting over de baan. Ik dacht dat het gebruik van een "common ground" voor alle voedingen vrij normaal was maar zo te zien werkt het niet in mijn situatie. Ga dus een extra massa draad in de ringleiding aanbrengen en probleem zou hiermee opgelost moeten zijn.
Ga 'm nu ook eens openmaken en kijken hoe dat er uit ziet, heb nu ook nog het gevoel dat de loc meer herrie maakt dan zou moeten.

Dank allen voor het meedenken!!

Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Opzich zou het geen probleem moeten zijn om de massa,s te koppelen. Hier heb ik dat ook gedaan. Van de ecos, de ecoboost en de gelijkspanning voeding. Geen probleem hiermee.

Het zou kunnen dat de massa op de s88 niet goed was aangesloten.

Groeten Sander
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Massa's koppelen doe je eigenlijk alleen om geen spannings verschil met alle gevolgen van dien te creëer dus bvb Centrale en boosters.
Maar verlichting wat in feite een apart kring is kun je beter helemaal los er van laten.
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Ben den Hollander
gast

Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Citaat van: avhoboken op woensdag 26 september 2018, 19:57:57

Ik snap er niets van  :?




Ik wel inmiddels maar da's toeval. Zondag heb ik een Esu machine open gemaakt en doorgepiept, de oorzaak is simpel.

Als je zonder sleper rijdt op 2rail wordt er stroom afgenomen via de linker wielen en rechter wielen. Klik je echter een sleper bij 3rail erop wordt een schakelaar bediend, die schakelt de rechter wielen af en verbindt de vrijgekomen stroomafname door met de puko sleper. Ergo: de rechter wielen doen niet meer mee en zijn ook niet verbonden met de linker wielen, zo slim zijn ze niet bij Esu. De lok gaat dus stil vallen op een geïsoleerde spoorstaaf, da's wat je in het filmpje ziet. :)

Een handige Harrie die kan solderen lost het eenvoudig zelf op door de linker en rechter wielen permanent met elkaar te verbinden met een stukkie draad op de dragerprint maar daarmee vervalt je garantie op een toch al technisch kwetsbare lok. En je kunt niet meer 2railen met de lok maar dat terzijde.

Gr, Ben.
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Dat klinkt als een hele logische verklaring :) , wel een onhandige keuze van ESU. Naast het niet willen rijden in één richting wordt de lok dan niet gedetecteerd met massadetectie. Als je de 'diodetruc' toepast rijd de lok waarschijnlijk wel in beide richtingen. Al vermoed ik wel langzamer door de lagere spanning als effect van de diode.
Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 16 januari 2019, 19:13:49

Klik je echter een sleper bij 3rail erop wordt een schakelaar bediend, die schakelt de rechter wielen af en verbindt de vrijgekomen stroomafname door met de puko sleper. Ergo: de rechter wielen doen niet meer mee en zijn ook niet verbonden met de linker wielen, zo slim zijn ze niet bij Esu.

Gr, Ben.

Het verbaast mij dat ESU de linker en rechter wielen niet doorverbindt van zodra de sleper eronder geklikt wordt.  Dit was mij niet bekend.  Slordig van ESU.
Al een poosje overweeg ik een ESU locomotief te kopen, maar ik ben op diverse fora al een aantal klachten tegengekomen (o.a. trekkracht, en dan vooral op hellingen).  Maar na de bevinding van Ben is mij interesse flink gedempt.

Willy


Re: ESU Class 66 stroom problemen?
Ben den Hollander
gast

Re: ESU Class 66 stroom problemen?
 @citaat Da's een keus die ik snap. Kiezen voor een Class66 / 77 van Marklin dan. :thumbup: