Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?

Gestart door RRvdBeek dinsdag 25 september 2018, 19:22:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
Helaas blijk ik de MFX-Märklin decoder (103142) te hebben opgeblazen. Een originele vervanger is heel misschien nog te koop bij een enkele modelspoorzaak (rond de 150 euro), maar niet meer in de Märklin winkel. Vervanging is niet zo moeilijk want hij kan er simpel uitgewipt worden. De vraag is echter kan er ook een andere decoder in zoals een ESU Loksound o.i.d. en dan nog welk type?
Bij voorbaat dank,

René
Re: Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
märklin 60976 mSD3 Sound-Decoder | 21-pol. | Diesellok-Sound | fx | mfx | DCC.
Re: Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
Ik begrijp dat dit een compleet ombouwpakket is; maar er zit al een printplaat en een luidspreker in. Het gaat dus alleen om de decoder zelf.
Re: Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
 @citaat Dat maakt niks uit René, alle msd3 decoder hebben dezelfde prijs en zijn meestal goedkoper dan een ESU Loksound.
Het kleine printje stop je dan lekker in de onderdelen bak.
Re: Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
Oké Ad, dank voor je toelichting!

groeten René
Re: Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
Alleen ziet die decoder uit de ombouwset er wel heel anders uit dan wat er nu in zit. Het is nu een grote printplaat waarop ook de luidspreker zit met een NEM-schacht waar de decoderplaat in wordt geprikt. Dan is er nog een tweede kleiner printplaatje waarvandaan een platte kabel naar de motor loopt met aan de andere zijde 6 kabeltjes naar de eerstgenoemde printplaat. Ook de kabels van de verlichting lopen vanaf twee zijde van die eerste printplaat.
Zie foto.
Re: Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
Die decoder is zo te zien een ESU loksound V3.5
Die andere printplaat, daar zit de aandrijf elektronica op voor de sinus motor.
Re: Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
Betekent dit dat het lastig wordt zo'n decoder uit dat ombouwpakket te gebruiken en kan ik beter kiezen voor die ESU loksound V3.5 optie?
Re: Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
Nee hoor, je moet alleen even rekening houden met de impedantie van de speaker (die is nu waarschijnlijk 100 ohm, en met een MSD/3 moet die 8 ohm zijn.)
En daarnaast moet je de decoder wel instellen, zodat deze weet dat er een sinusmotor aangestuurd moet worden.

Daarnaast, een loksound V3.5 kom je niet zo snel meer tegen, die is vervangen door een loksound V4 en dan heb je ook rekening te houden met bovenstaande punten.
Re: Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin MFX-decoder van V200 vervangen door Loksound?
Beter een nieuw topic? Wellicht, maar het gaat over hetzelfde probleem. Ik probeer het toch.

4 jaar terug stopte mijn Märklin V200 ermee. Oorzaak bleek het gebruik van een oude blauwe Märklin trafo waarmee ik aan het testen was en die de decoder had opgeblazen. Deze is vervangen door een Märklin setje 60976. Bijzonder is overigens dat er een stickertje op zit met het nummer 260064,,,.
Maar nu weer hetzelfde probleem; de V200 doet niets meer. Aan de gebruikte trafo's kan het niet liggen, alles is digitaal. Ik denk dus dat er na 4 jaar weer een nieuwe decoder in moet. Graag jullie raad aangezien ik geen technicus ben; dezelfde decoder bestellen en simpelweg uitwisselen? Of zou er nog een andere oorzaak kunnen zijn?
Bij voorbaat dank.

groeten René