Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vitrine bouwen

Gestart door pitsar zondag 23 september 2018, 21:21:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vitrine bouwen
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Vitrine bouwen
Dag,

ben plannen aan het maken voor een zelfbouw-wandvitrine. Ik wil het degelijk aanpakken en hoop jullie om advies te mogen vragen. Het wordt een ferm ding en ik ga werken met K-rails, dus lekker plat. Ik beloof, als ik 'm bouw, foto's te plaatsen (zodat duidelijk is dat ik ook wat met het advies doe en wat ervan terechtkomt, of niet  :)   ).

-ik overweeg mdf te gebruiken, in ieder geval voor de achterwand, omdat dat materiaal het minste werkt en je er grote panelen van kan kopen. Is mdf zwaarder dan hout, of andersom?

-ik denk aan dikte voor de achter- en zijwand van 15 tot 18 mm?

-hoe diep moeten de 'legborden' (ik bedoel de planken waarop de treinsamenstellingen komen te staan) zijn? 5 centimeter? 6 centimeter?

-hoe hoog moet de ruimte zijn tussen de legborden waarop de rails en treinen komen te staan? Ik wil het mooi strak, maar het beeld moet ook 'ademen'. En ik moet de trein nog kunnen plaatsen. Wat is jullie advies?

-hoe dik moeten de legborden zelf zijn waarop de rails en treinen komen te staan? Gewicht van de trein zal het probleem wel niet zijn, maar wat is mooi?

-dan moet er op de een of andere manier een doorzichtige afdekking komen. Mijn voorkeur gaat uit naar glas, hoewel het gewicht natuurlijk een nadeel is. Wie heeft glazen vitrineramen met looprails en kan me daar wat over vertellen? Zie plexiglas er werkelijk ook goed uit?


Nogal wat vragen. Ik hoop niet inhalig over te komen, maar met antwoorden op deze vragen kan ik wel aan de slag.

Groet! Patrick
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Goedenavond,

Zoals het gezegde luidt: één mens kan meer vragen dan duizend professoren kunnen beantwoorden !
a. is mdf zwaarder dan hout of andersom ?: mdf is verlijmd houtzaagsel; een m3 azobé hout weegt meer dan een m3 balsa hout.
b. dikte achter- en zijwanden van 15 to 18 mm: moet er een olifant in staan of aan op gehangen worden? voor een achterwand is 4 mm al te veel !
c. hoe diep moeten de legborden zijn ? : hoeveel treinen moeten er achter elkaar staan ?
d. hoe hoog moet de ruimte zijn tussen de legborden: minimaal 80 mm.
e. hoe dik moeten de legborden zelf zijn: dat is afhankelijk van het gewicht van de olifant
f. een doorzichtige afdekking ligt meestal ergens bovenop.
Sarcastisch antwoord ?
Inderdaad !
Waarom begin je zelf aan allerlei prutserij terwijl dergelijke vitrines kant en klaar te koop zijn ?
Ik heb er een van dit bedrijf:
https://www.vitrines.nl/vitrinekasten/vitrinekast-pr12 en dan met negen legplanken.
Daarin staan 40 locomotieven, drie treinen en wat andere kleine prullaria.
Te duur ?
Gewoon even verder sparen en/of andere prioriteiten stellen binnen je uitgavenpatroon.

Groetjes
Cees
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
De vrije ruimte tussen de planken minimaal 10cm, meer naar eigen smaak toevoegen...
De breedte op 6cm kan, maar zou zeker een cm extra doen. Anders staat het zo tegen de achterwand 'geplakt'.
Je andere vragen zijn lastig te beantwoorden omdat veel afhangt van hoe je de kast in elkaar denkt
te gaan zetten en welke afwerking je wilt.
Mdf heeft voordelen, zoals redelijk vormvast, maar de zaagkanten zijn een drama om netjes af te werken.
Zelf zou ik in jouw geval een achterplaat nemen van 12 mm mdf of zelfs 18. Die achterwand is dan meteen het
dragende element van de kast. Lekker glad en mooi strak met een roller een kleurtje te geven.
De zijwanden en de legplanken zou ik van geschaafd hout maken 12mm of zo. Leggers verschroeven vanuit de
achterkant achterwand, waardoor je ook doorzakken op termijn voorkomt met genoeg schroefjes.
Lastig blijft, voor mij althans, om de kast af te sluiten met glas of perspex.
 
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Er bestaat UV-werend plexiglas. Helpt tegen de verkleuring. Maar eigen ervaring leert: het is een hoop geknutsel, en niet persé zo gek veel goedkoper... Ik ben het helemaal met Cees eens in deze.

Mocht je houten vitrines mooier vinden: kijk dan eens op marktplaats. Daar worden ze ook aangeboden.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Citaat van: pitsar op zondag 23 september 2018, 21:21:22
-ik overweeg mdf te gebruiken, in ieder geval voor de achterwand, omdat dat materiaal het minste werkt en je er grote panelen van kan kopen. Is mdf zwaarder dan hout, of andersom?

Niet doen. MDF is daar niet echt geschikt voor. Zeker niet kwa gewicht maar gewoon niet kwa sterkte.

Citaat van: pitsar op zondag 23 september 2018, 21:21:22
-ik denk aan dikte voor de achter- en zijwand van 15 tot 18 mm?

Ga voor een iets lichters. Dus de randen (zijwand) van maximaal 12 mm multiplex (berken of peppel) en dan kan de achterwand een stukje lichter van 3 - 4 multiplex

Citaat van: pitsar op zondag 23 september 2018, 21:21:22
-hoe diep moeten de 'legborden' (ik bedoel de planken waarop de treinsamenstellingen komen te staan) zijn? 5 centimeter? 6 centimeter?

Hoeveel treintjes wil je kwijt? 1 per plank, 2 of 3 per plankje?

Citaat van: pitsar op zondag 23 september 2018, 21:21:22
-hoe hoog moet de ruimte zijn tussen de legborden waarop de rails en treinen komen te staan? Ik wil het mooi strak, maar het beeld moet ook 'ademen'. En ik moet de trein nog kunnen plaatsen. Wat is jullie advies?

Dat ligt helemaal aan je zelf. Zelf zou ik minimaal voor 80 tot 100mm gaan. Dan kan je je treintjes nog eraf pakken.

Citaat van: pitsar op zondag 23 september 2018, 21:21:22
-hoe dik moeten de legborden zelf zijn waarop de rails en treinen komen te staan? Gewicht van de trein zal het probleem wel niet zijn, maar wat is mooi?

Ligt aan het materiaal.

Citaat van: pitsar op zondag 23 september 2018, 21:21:22
-dan moet er op de een of andere manier een doorzichtige afdekking komen. Mijn voorkeur gaat uit naar glas, hoewel het gewicht natuurlijk een nadeel is. Wie heeft glazen vitrineramen met looprails en kan me daar wat over vertellen? Zie plexiglas er werkelijk ook goed uit?

Wat al aangegeven wordt: UV-bestendig persplex of glas nemen. Dan is de kans iets minder groot dat je modellen snel verkleuren. Als je dat niet doet verkleurt het sneller. Gewicht kan een factor zijn maar dat ligt aan de grootte van je vitrine.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
En misschien ledstrip verlichting inbouwen?
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Misschien een leuk maar prijzig alternatief als je voor plexiglas gaat http://www.train-safe.nl
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Glas kost ook geld.
Maar alles valt of staat met een goed ontwerp.
En het is maar net; hoe is je interieur, en hoe pas ik het daarin...

Met vriendelijke groet,
Marcel
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Citaat van: adrie1961 op maandag 24 september 2018, 20:05:33
Misschien een leuk maar prijzig alternatief als je voor plexiglas gaat http://www.train-safe.nl


Zeker, heb er ook 1! :D

Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
OK, bedankt allen! Ik heb binnen 24 uur voldoende om verder te kunnen. Fijn! Ik houd jullie wel op de hoogte wat het wordt/of het wat wordt   :) . Groet, Patrick
Vitrine bouwen
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Vitrine bouwen
dag, door privéomstandigheden heeft de bouw van mijn vitrine een hele tijd stil gelegen. Ik heb eea weer opgepakt nu en zal wat foto's posten.

Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
omdat ik een kast wilde die past in de kap van mijn huis, zat ik maar te dubben hoe die achterplaat eruit moest zien. Ik wilde geen rechthoek en op maat zagen was voor mij als amateur geen doen. Ik heb toen besloten om het met ophangstrips te proberen. Iets waterpas ophangen lukt me nog (net)   :D

Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Hoe lang is je bovenste plank?

mvg Marcel
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Ziet er goed uit :thumbup:
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Citaat van: loc1200 op vrijdag 03 mei 2019, 00:01:59
Hoe lang is je bovenste plank?

Toch lang genoeg om iets op te zetten.  ;)

groet
Harald
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
 :) Ziet er netjes uit, maar je bent nog niet klaar. 8)
De derde plank van onder aan de rechterkant nog een klein stukje afzagen.
De plank lijkt nu iets naar benden te buigen door dat het einde naar beneden word gedrukt door het plafond.
Of de foto vertekend, dan gaat bovenstaande niet op, dan hou ik het bij het ziet er netjes uit. O:-D

Dirk-Jan
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Citaat van: loc1200 op vrijdag 03 mei 2019, 00:01:59
Hoe lang is je bovenste plank?

Hi Marcel, even uit mijn hoofd plm 170 cm. Waarom?

@Harald, klopt, er kan wat op!  :)

@Dirk-Jan, van die plank moest inderdaad nog wat af. Sommige planken bleken getordeerd, die heb ik maar omgeruild. Voortaan ga ik direct naar de bouwmarkt met die Duitse naam. De foto is overigens ook vertekend.
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
gronden en 3x aflakken met verf op waterbasis. Hard wit, dan komen de kleuren van de modellen goed uit  B).

Terpentinebasis is droef tegenwoordig, waar er weinig licht op valt, vergeelt het (contra-intuïtief, maar waar).

Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
dag, mijn 'vitrine' is weer een stukje verder gekomen. Deze week hoop ik 'm in te richten en er een afsluiting met afneembare wanddelen voor te maken (omgekeerde volgorde is misschien beter   :o). Ik heb ervoor gekozen om het geheel lichtdicht af te sluiten. De vitrine wordt dus een kast.  :D  Anders dan ik eerst dacht, maar ik heb toch geen zin in een risico op verkleurde modellen.
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Hi Patrick,

Als er geen directe zon op schijnt is het toch geen probleem.
Heb al jaren "op zolder" het een en ander hangen en het is een genot om het gewoon te zien.
Evt. perspex ervoor ?

groet
Harald

p.s.
Een vriend van mij had aan een raam, tegenover de vitrine, een smalle plaat gemaakt waardoor bij (laagstaande) zon die net niet op zijn vitrine kon schijnen.
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
dank je Harald, voor je reactie. Indirect licht doet de modellen niet verkleuren zeg je? Dat zou fijn zijn. Ik zoek nog eens even op het forum, er is op een andere plek ook wat over gezegd. Nogmaals dank en groet, patrick
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vitrine bouwen: advies gevraagd
we zijn nu bijna een jaar verder. Indirect licht werkt inderdaad niet (niet waarneembaar iig) door op de modellen.

Ik moest de vitrine door omstandigheden even uitruimen, dus alles maar even schoongemaakt. Ik houd het wel bij, maar er komt in een jaar héél fijn stof op de modellen te liggen dat je er met blazen (of perslucht) niet afkrijgt. Dus met een doekje en wattenstaafje aan het werk en alles weer terugzetten. Leuk om de modellen weer door je handen te laten gaan en goed te bekijken. Als ze eenmaal staan, kijk je er veel minder vaak naar, is mijn ervaring.

Afmetingen van de vitrine schreef ik nooit op hierboven, voor wie ook iets wil bouwen:

lengte van de onderste leggers: 265 cm
lengte bovenste legger: 175,5 cm
diepte van de leggers: 12 cm
dikte van de leggers: 1,8 cm
afstand tussen de leggers: 8-8,3 cm

Op deze diepte staan de modellen niet strak tegen de muur of tegen de rand. Met deze hoogte tussen de leggers kan je alles nog goed neerzetten.
Re: Vitrine bouwen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vitrine bouwen
Dat ziet er netjes uit. Top
Re: Vitrine bouwen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Vitrine bouwen
Ziet er strak uit de vitrine.  :thumbup:
Re: Vitrine bouwen
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vitrine bouwen
bedankt, leuk om te horen.  :)
ik zal nog een fotootje posten als alles erin staat (hoewel, ik heb al meer dan wat ik kwijt kan. Luxeprobleempje  :o) ) en zoveel mogelijk werkelijkheidsgetrouw staat.