Dag,
ben bezig met een plan voor een vitrine. Ik stel daar elders vragen over op het forum. Maar nu even over een treinsamenstelling. De breedtemaat van mijn vitrine wil ik laten bepalen door een treinsamenstelling. Ik vind het geinig om een zo realistisch mogelijke treinsamenstelling neer te zetten en dan graag een waarin ik zelf tussen Den Bosch en Utrecht reisde begin jaren negentig. De afgelopen maanden vond ik het eea op het forum, maar dat vind ik nu niet terug, excuses voor dubbeling...
Ik beschik over een 1700 als loc, of ook een 1200 in geelgrijs livrei (nadeel van de 1200 die ik bezit: de maatvoering van deze loc klopt niet met de bakken itt de 1600/1700). Dan de volgende volgorde bakken:
1e klasse
2e klasse met fiets- en bagagecompartiment
2e klasse
2e klasse
2e klasse
1e klasse
2e klasse met fiets- en bagagecompartiment
Vragen:
-laten we helemaal vooraan beginnen.
*Het klopt toch dat ik geen 1800 kan nemen als loc, omdat deze omgenummerde 1600's pas later dan begin jaren negentig in gebruik kwamen?
*Klopt het dat er ook een 1100 voor zou kunnen (NS-geel met botsneus)? Ik meen dat die soms ook als loc gebruikt werd in de intercityverbinding die ik gebruikte.
*En kan een 1300?
-is een treinsamenstelling met 7 bakken realistisch? Ze hebben ook met 9 bakken gereden nietwaar?
-klopt het dat de zijkanten van de rijtuigen allemaal gelijk opgesteld werden (dus alle zwarte roosters aan één kant van de trein, de roosterloze zijde aan de andere kant van de trein)? Lijkt me wel, maar weet iemand dit?
-ik begreep dat er begin jaren negentig nog niet met vaste rijtuigstammen gewerkt werd. Rijtuigen werden 'door elkaar heen' gekoppeld. Ik stel bovenstaande trein samen op basis van mijn geheugen en herinner me dat dit best een bedrijfsvolgorde van bakken kan zijn geweest (2x een eerste klasse voor- en achterin de trein. Idem 2x de bagage-/fietscoupe's voor en achterin de trein). Heeft iemand hier kijk op?
Het is natuurlijk allemaal gepruts op de vierkante millimeter dit, maar ik vind het leuk om de werkelijkheid te benaderen
Veel dank voor alle reacties!
Groeten, Patrick