Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Realistische lok & ICR-samenstelling (reloaded)

Gestart door pitsar zondag 23 september 2018, 20:59:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Realistische lok & ICR-samenstelling (reloaded)
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Realistische lok & ICR-samenstelling (reloaded)
Dag,

ben bezig met een plan voor een vitrine. Ik stel daar elders vragen over op het forum. Maar nu even over een treinsamenstelling. De breedtemaat van mijn vitrine wil ik laten bepalen door een treinsamenstelling. Ik vind het geinig om een zo realistisch mogelijke treinsamenstelling neer te zetten en dan graag een waarin ik zelf tussen Den Bosch en Utrecht reisde begin jaren negentig. De afgelopen maanden vond ik het eea op het forum, maar dat vind ik nu niet terug, excuses voor dubbeling...



Ik beschik over een 1700 als loc, of ook een 1200 in geelgrijs livrei (nadeel van de 1200 die ik bezit: de maatvoering van deze loc klopt niet met de bakken itt de 1600/1700). Dan de volgende volgorde bakken:

1e klasse
2e klasse met fiets- en bagagecompartiment
2e klasse
2e klasse
2e klasse
1e klasse
2e klasse met fiets- en bagagecompartiment


Vragen:

-laten we helemaal vooraan beginnen.
   *Het klopt toch dat ik geen 1800 kan nemen als loc, omdat deze omgenummerde 1600's pas later dan begin jaren negentig in gebruik kwamen?

   *Klopt het dat er ook een 1100 voor zou kunnen (NS-geel met botsneus)? Ik meen dat die soms ook als loc gebruikt werd in de intercityverbinding die ik gebruikte.

   *En kan een 1300?

-is een treinsamenstelling met 7 bakken realistisch? Ze hebben ook met 9 bakken gereden nietwaar?

-klopt het dat de zijkanten van de rijtuigen allemaal gelijk opgesteld werden (dus alle zwarte roosters aan één kant van de trein, de roosterloze zijde aan de andere kant van de trein)? Lijkt me wel, maar weet iemand dit?

-ik begreep dat er begin jaren negentig nog niet met vaste rijtuigstammen gewerkt werd. Rijtuigen werden 'door elkaar heen' gekoppeld. Ik stel bovenstaande trein samen op basis van mijn geheugen en herinner me dat dit best een bedrijfsvolgorde van bakken kan zijn geweest (2x een eerste klasse voor- en achterin de trein. Idem 2x de bagage-/fietscoupe's voor en achterin de trein). Heeft iemand hier kijk op?

Het is natuurlijk allemaal gepruts op de vierkante millimeter dit, maar ik vind het leuk om de werkelijkheid te benaderen  :)

Veel dank voor alle reacties!

Groeten, Patrick
Re: Realistische lok & ICR-samenstelling (reloaded)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Realistische lok & ICR-samenstelling (reloaded)
De 1700 loks waren voornamelijk bedoeld voor dubbeldekkerstammen. Zij reden dus niet in de omlopen van de IC Amsterdam - Maastricht / Heerlen.
Volgens mij waren de in jouw gewenste periode de 1100, 1200 en 1300 loks al niet meer in gebruik voor de reizigersdienst. Bij mijn weten werd de dienst voor de 1600-tijd steeds gereden met 1200 serie plus plan E en plan W rijtuigen.

Gebruikelijk is 1 fietenrijtuig per stam. Een zekere periode reed de stam wel nog met een apart fietsenrijtuig , dat was omgebouwd uit een Plan E postrijtuig.

Bij mijn weten was er geen vaste regel voor de plaatsing van de rijtuigen. Pas in latere periodes werden stammetjes van 3 rijtuigen gevormd.
Naar behoefte kon de trein tussen de 6 en 12 bakken lang worden, maar dat zal wel niet in de vitrine passen.

Ik heb zelf een stam van 5 ICM rijtuigen, waar eigenlijk eenn1600 voor moet, ook omdat ze nog niet gereviseerd zijn.
Toch staat er bij mij een NS186 voor en een Beligische 2800 achter. Er kunnen er bij mij ook maar 6 in de vitrine.

John
Re: Realistische lok & ICR-samenstelling (reloaded)
Filmpjes zeggen heel veel. Ook Flickr kan heel veel info opleveren.

*1800 is inderdaad niet inzetbaar.

*Zowel een 1100, 1200, 1300 als 1600 is inzetbaar. Let wel even goed op uitvoering uiteraard.

*Heel veel is realistisch. Vier bakken is wel wat weinig.

*Rijtuigen reden door elkaar. Er was geen sprake van een vaste volgorde.
Re: Realistische lok & ICR-samenstelling (reloaded)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Realistische lok & ICR-samenstelling (reloaded)
Ik heb voor m'n ICM gewoon een okergele (voetbal 2006) BR101 geplaatst... :D
dat staat me een partij stoer... :P
Re: Realistische lok & ICR-samenstelling (reloaded)
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Realistische lok & ICR-samenstelling (reloaded)
Ligt ook een beetje aan de periode. Voor NS Direct reed er een Belgische lok voor, de Benelux stammen.
NS Direct rijdt met een Traxx.

misschien kun je hier wat inspiratie uit putten.
Re: Realistische lok & ICR-samenstelling (reloaded)
Citaat van: pitsar op zondag 23 september 2018, 20:59:32Ik vind het geinig om een zo realistisch mogelijke treinsamenstelling neer te zetten en dan graag een waarin ik zelf tussen Den Bosch en Utrecht reisde begin jaren negentig.
Re: Realistische lok & ICR-samenstelling (reloaded)
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Realistische lok & ICR-samenstelling (reloaded)
dank je Dirkkie, ook voor je eerdere reactie. Groet! Patrick