Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

treinverkeer nederland <--> belgie

Gestart door marklintim zondag 23 september 2018, 12:38:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
treinverkeer nederland <--> belgie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
treinverkeer nederland <--> belgie
hallo allemaal,

voor op mijn modelbaan ben ik al een tijdje aan het denken om een trein samen te stellen die de grens met belgie over gaat. momenteel heb ik hier een stam TEE/rheingold rijden met een V200 (richting duitse grens) en nou leek het mij ook leuk om een trein samen te stellen richting de belgische grens, aangezien het fictieve getswoud ongeveer ter hoogte van amsterdam ligt, en vanuit amsterdam rijden ook de ICB, ICD, de vroegere benelux en nog veel meer grens verkeer.
heel lang heb ik zitten twijfelen over een piko benelux hondekop. een treinstel, niet te groot voor mijn kleine baantje en zeker een trein die naar belgie gaat, maar er was altijd iets wat mij stoorde, al wist ik niet zo goed wat. nu artitec een hondekop 4 heeft uitgebracht en op beneluxspoor een verslagje staat waarbij de piko en de artitec naast elkaar worden gezet werd het mij in 1 keer duidelijk, het heeft alles te maken met de (kleine) cabine ramen. (klik voor verslag)
verder kennen we natuurlijk nog de trek/duw treinen van de benelux. de stam met de 25.5 locomotieven van de nmbs en de rood gele treinen met de 11.8 locomotieven van de nmbs. nou vind ik zelf de 11.8 niet zo mooi met een nogal puntige neus dus valt die stam al heel snel af. maar ook de benelux trein met de 25.5 vind ik zelf niet heel erg geweldig.

sinds een paar jaar kennen we natuurlijk ook de ICD met de traxxen 186, maarja, dat vind ik dan weer te modern, heb het niet zo met dat spul

laatst op facebook kwam ik een foto tegen van een geelgrijze 1100 (botsneus) met een hele sleep plan W rijtuigen in benelux kleuren. dit vond ik er wel leuk uitzien maar helaas scheen dit een speciale trein te zijn en niet iets wat weleens voorkwam als trein belgie <--> nederland.
zo heb ik ook al weleens gezocht of de 1600'en weleens een stam geel/rode icr rijtuigen hebben getrokken maar ik kwam niet verder dan af en toe een enkel benelux rijtuig tussen een stam blauw/gele icr's.

ik ben dus de nog helemaal niks opgeschoten in het idee om een soort benelux trein samen te stellen. en nu vroeg ik mij af, zijn er nog andere mogelijkheden? zijn er nog treinen geweest die niet standaard maar wel regelmatig naar belgie reden. de benelux plan W rijtuigen vind ik bijvoorbeeld wel mooi en een stam met deze rijtuigen zou dan ook zeker te overwegen zijn.
ik hoor het graag :)
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Waarom niet de INOX TEE? Bijvoorbeeld als TEE Etoile du Nord tussen Parijs en Amsterdam en vice versa? Werd gereden met o.a. een 25.5, maar met wat fantasie kan je ook de HLE18/CC40100 door laten rijden (die waren technisch geschikt voor 1500 volt gelijkspanning).
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Vroeger reed er een lok met Inox rijtuigen van Amsterdam naar Parijs. Bij een defecte meestromenlok (bouwserie 18 of 25?) kan er vast incidenteel een NS lok voor die rijtuigen gestaan hebben, een 1100 of 1200?
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
De INOX-TEE werden ook getrokken door een NMBS serie 15 (uitgebracht door Guido Olaerts en LS-models) en heel vroeger zelfs met NMBS-diesels reeks 204.

Mvg, Luc
Re: treinverkeer nederland <--> belgie


Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
even opgezocht wat de inox treinen zijn, ziet er wel leuk uit maar is denk ik toch niet helemaal wat ik zoek. de ns TEE stellen (DE4) heb ik ook al naar zitten kijken, want die reden dacht ik ook wel naar parijs (?), maarja, dat is toch weer iets in TEE kleuren en het idee achter een trein richting het zuiden was toch wel een stam die kwa uiterlijk ook kenmerkend is als trein naar het zuiden. (net zoiets als de ICB, berlijntrein ;) )

ronald,
bedankt voor de foto's. het ziet er wel leuk uit, en het zijn ook niet hele lange treinen dus kwa lengte zou dat perfect zijn voor hier. toch nog maar eens verder zoeken naar opties.
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Ja, die zou ook kunnen. NS DE 1001 - 1003 of SBB RAm 501 - 502.
De vijf treinstellen werden vanaf 1957 in een gemeenschappelijke vijfdaagse omloop ingezet, waarin door vijf landen werd gereden:

Dag 1: Zürich ? Bazel ? Straatsburg ? Luxemburg ? Brussel ? Amsterdam als TEE Edelweiss
Dag 2: Amsterdam ? Brussel ? Parijs als TEE Étoile du Nord, Parijs ? Brussel als TEE L'Oiseau bleu
Dag 3: Brussel ? Parijs als TEE L'Oiseau bleu, Parijs ? Amsterdam als TEE Étoile du Nord
Dag 4: Amsterdam ? Zürich als TEE Edelweiss
Dag 5: Werkplaatsbezoek in Zürich.
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Kenmerkend voor Richting Parijs rijdende treinen in de jaren voor de Thalys waren de oranje en/of grijs witte Corail / eurofirma rijtuigen.
Stond dacht ik ook een 25,5 van de NMBS voor.

mvg Robin
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Ronald,
Bedankt voor deze informatie. Daar kan ik wat mee
Robin,
Ik ga zo eens zoeken naar deze trein. Bedankt voor de tip.

Overigens, ik bedacht mij net dat de ns ook nog een tijdje heeft gereden met m2 rijtuigen gehuurd van de nmbs. Hier heb ik locomotieven 1100, 1200, 1300, 1500 en 1600 voor zien staan (op foto en video) maar gingen deze treinen ook de grens over met belgie? (eventueel met locwissel?)
En ook bedacht ik me nog de I6 rijtuigen, deze schijnen weer terug te zijn? Wat heeft er voorheen voor gestaan in nederland (voor de traxx) en ging dat ook de grens over?
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Citaat van: marklintim op zondag 23 september 2018, 15:24:38

Overigens, ik bedacht mij net dat de ns ook nog een tijdje heeft gereden met m2 rijtuigen gehuurd van de nmbs. Hier heb ik locomotieven 1100, 1200, 1300, 1500 en 1600 voor zien staan (op foto en video) maar gingen deze treinen ook de grens over met belgie? (eventueel met locwissel?)


Nope, Zwolle-Roosendaal.
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Citaat van: marklintim op zondag 23 september 2018, 13:23:37
even opgezocht wat de inox treinen zijn, ziet er wel leuk uit maar is denk ik toch niet helemaal wat ik zoek. de ns TEE stellen (DE4) heb ik ook al naar zitten kijken, want die reden dacht ik ook wel naar parijs (?), maarja, dat is toch weer iets in TEE kleuren en het idee achter een trein richting het zuiden was toch wel een stam die kwa uiterlijk ook kenmerkend is als trein naar het zuiden. (net zoiets als de ICB, berlijntrein ;) )
Sorry Tim, hier sla je naar mijn mening de plank behoorlijk mis. De TEE Inox is absoluut niet "weer iets in de TEE kleuren", de INOX is vooral RVS van kleur. Juist de INOX is typerend voor het verkeer tussen Parijs en Amsterdam. Ze heten zelfs letterlijk INOX PBA... Paris - Brussel - Amsterdam. En daarmee onderscheiden ze zich van andere INOX rijtuigen van de SNCF.
De Inoxrijtuigen PBA braken juist met het verleden en waren het eerste TEE materieel dat niet in wijnrood-beige kleurstelling gestoken was. Daarmee erg typerend voor de SNCF, die verreweg het grootste deel van de INOX vloot bezat.

Later zijn de rijtuigen nog een keer doorontwikkeld en werden ook de PBA rijtuigen ingezet naar andere orden dan enkelt maar Amsterdam, maar dit altijd vanaf Frankrijk
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Ben,
Bedankt voor de informatie en je linkje

Laurent,
Het stukje weer iets in TEE kleuren ging over de RAm/DE4 stellen die hier hebben gereden. De inox zag ik inderdaad als zilveren bakken ;) . Ik ga er nog even een paar nachtjes over slapen. Ze zien er wel leuk uit maar is niet helemaal wat ik in gedachten had.
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Nog even reagerend op de reactie van Frank-103.

Er zijn mij foto's bekend waarin de TEE-Inox werden getrokken door Belgische 204 ( dus voordat ze reeks 54 werden), maar ook getrokken door 1100 (zonder botsneus en NS-vignet). De laatste werd in Roosendaal gewisseld voor een Belgische lok.

De Benelux-stammen op basis van de Mat 54 kwamen vanaf 1957 in dienst en reden vaak tot Roosendaal met twee stellen Benelux en een stel Mat 54. Dat kon ook een tweetje zijn.

Met de komst van de trekduw stammen kwamen de aangepast plan W voor de tweede klasse en I10 voor de 1e en 1e/2e klasse. De 1e klasse zat altijd tegen de lok van de serie 25.5. Daarna kwam het AB-rijtuig  en daarna vaak 3 plan W en tenslotte de stuurstand.

Andere internationale naar Belgie konden in NL vaak gezien worden met NS1100, NMBS 1500 en soms 25.5.
De 4spanning 1800 serie kwam eigenlijk nooit naar Nederland.

Qua rijtuigen werden veelal Franse of Belgische I-reeks rijtuigen ingezet. Toen de Eurofima wagens kwamen in de jaren 80 o.a Belgische in het oranje en Franse in oranje of Corail kleurstelling.

John
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Citaat van: marklintim op zondag 23 september 2018, 18:56:33

Ik ga er nog even een paar nachtjes over slapen.


Verstandig. :)

Let op: hier volgt een mening. Probleem met Inox is dat het in model erg afwijkt van het 1:1 grootspoor Inox. Het is verrekte lastig het na te bootsen.



Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
john,
bedankt voor de toelichting.
heeft u misschien ook beelden van de 1100 met de inox trein?

ben,
bedankt voor de tip. zelf kijk ik er niet zo streng naar. zolang het maar de juiste indruk wekt. (zo rijd hier een blauwe 2400 met L sein en groene VAM compost wagons rond :D )
ik twijfel wel nog, maar dat komt meer omdat de inox in mijn ogen niet echt lekker past op mijn baantje. dat zilver met die golfplaten vind ik meer op die amerikaanse treinen lijken.
ik had bij u gezien dat u een benelux stam 25.5 met 3 plan W's en stuurstand heeft, dat ziet er ook wel leuk uit. ik heb ze eigenlijk alleen gezien als trein van 6 of 7 bakken, maar zo kan het ook en ziet er nog wel mooi uit. toch nog maar eens over nadenken. of heel hard hopen dat artitec ooit nog met tweetjes en ook benelux hondekopjes gaat komen, maarja, hoe groot die kans nou eenmaal is......... werkelijk geen idee.
Re: treinverkeer nederland <--> belgie
Citaat van: marklintim op dinsdag 25 september 2018, 22:36:40

of heel hard hopen dat artitec ooit nog met tweetjes en ook benelux hondekopjes gaat komen, maarja, hoe groot die kans nou eenmaal is......... werkelijk geen idee.


Ik weet het ook niet. Maar wat ik wel weet is dat je voor de prijs van zo'n Artitec HK modelletje 3 - 4 Pikootjes uit de dump kan kopen. Dan wordt dat zijraampje ineens errug duur.

;)