Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bezetmelders foetsie DR5000 met DR4088gnd en Marklin S88

Gestart door Marcel Nijssen zaterdag 22 september 2018, 11:33:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bezetmelders foetsie DR5000 met DR4088gnd en Marklin S88
Lid sinds: 2015

iTrain 5.0, Central Station 3, C rails,

offline
Bezetmelders foetsie DR5000 met DR4088gnd en Marklin S88
Hallo allen,

Het volgende probleem doet zich voor.

Na de warme periode deze zomer de laptop en de CS3 weer aan de de baan gehangen en  weer opgestart.
Blijken de bezetmelders het niet meer te doen. Voor de onderbreking werkte dit probleemloos. De oude drivers van de DR5000 verwijderd en de nieuwste update (15.0) er opgezet maar hij geeft geen sjoege. Er knippert alleen een rode led op de DR4088.
DR5000 communiceert wel gewoon met iTrain.

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?
Re: Bezetmelders foetsie DR5000 met DR4088gnd en Marklin S88
Als de DR5000 wel met itrain communiceert zit het probleem niet in je drivers en de communicatie tussen de DR5000 en de computer / computerprogramma. Dan zit het hem meer in instellingen van je DR5000 en/of DR4088gnd.

Trouwens: Dure opstelling als je zowel een DR5000, CS3 aan je baan hebt hangen 2 centrales voor één baan. Een beetje overkill of niet?

Groet Ronald.
Re: Bezetmelders foetsie DR5000 met DR4088gnd en Marklin S88
Lid sinds: 2015

iTrain 5.0, Central Station 3, C rails,

offline
Re: Bezetmelders foetsie DR5000 met DR4088gnd en Marklin S88
Nou nee, CS3 heeft bij mij te veel kuren wat bezetmelders betreft.
Ik was er zo klaart mee. Digikeijs er tussen en alle frustraties waren weg. Kan in iTrain trouwens wel 20 interfaces kwijt als het moet.
wat betreft de software is het een kwestie van weg strepen van mogelijkheden. daar door weet ik idd dat ik het ergens anders moet zoeken.
Re: Bezetmelders foetsie DR5000 met DR4088gnd en Marklin S88
DR4088GND is een no go. Dat geeft een probleem op en met de DR5000. Die blaas je op. En dat is waarschijnlijk gebeurd en heeft ook daarbij de schuifregisters van de DR4088GND meegenomen.

Dat knipperen van het ledje op de DR4088GND geeft aan dat hij informatie vanuit de baan ontvangt, maar zegt helemaal niets over of hij het doorgeeft via het schuifregister naar de centrale. Eigenlijk heeft dat ledje geen enkele waarde, en wekt alleen maar valse hoop.
Ik ben dus bang dat het helaas pindakaas is. Iets waar we in een ander draadje al voor hebben gewaarschuwd.

Als je alleen de terugmelding apart aanbied aan iTrain is er wel een andere en betere oplossing, namelijk via LocoNet-Standalone. Dat is wel geschikt voor Common-Ground systemen.

Groetjes
Re: Bezetmelders foetsie DR5000 met DR4088gnd en Marklin S88
Lid sinds: 2015

iTrain 5.0, Central Station 3, C rails,

offline
Re: Bezetmelders foetsie DR5000 met DR4088gnd en Marklin S88
Het heeft al die tijd gewoon gefunctioneerd.
aangesloten volgens handleiding.
en het lijkt mij sterk dat Digikeijs iets op de markt bengt speciaal voor 3rail wat niet zou werken.
Ik heb mijn probleem bij digikeijs neergelegd samen met jou gedachten en we zullen zien wat de reactie zal zijn.
Re: Bezetmelders foetsie DR5000 met DR4088gnd en Marklin S88
Beste Marcel,

Wat jouw sterk lijkt is gewoon de waarheid en dus wel het geval. De DR5000 is niet geschikt voor 3-rail.
Staat ook duidelijk in hun handleiding
CiteerLeest u onderstaande punten aandachtig door voordat u met de DR5000 aan de slag gaat.
 Elke aanspraak op garantie vervalt indien de behuizingen van de DR5000 of de voeding is geopend.
 Tijdens werkzaamheden aan uw baan dient de centrale ten alle tijden te zijn uitgeschakeld.
 Sluit nooit een externe spanning of ander digitaal systeem aan op de Track uitgang van de DR5000 centrale. Dit zal de interne elektronica dusdanig doen beschadigen dat elke aanspraak op garantie vervalt. Ook als dit per ongeluk gebeurt.
 Gebruik nooit een ?Common Ground? booster in combinatie met de DR5000 centrale.
 Gebruik alleen optisch geïsoleerde boosters en LocoNet toebehoren in combinatie met de DR5000 ?TRACK OUTPUT? om schade aan de centrale of randapparatuur te voorkomen. Bij twijfel over uw randapparatuur kunt u altijd navraag doen bij uw dealer of Digikeijs.

De DR4088GND met een andere centrale dan de DR5000 geen enkel probleem, de DR4088GND is een gewone (kloon) van de 6088 s88 van Märklin. Dus gewoon te gebruiken bij de CS1,2,3 en oudere centrales.

Groetjes
Re: Bezetmelders foetsie DR5000 met DR4088gnd en Marklin S88
Lid sinds: 2015

iTrain 5.0, Central Station 3, C rails,

offline
Re: Bezetmelders foetsie DR5000 met DR4088gnd en Marklin S88
Goed lezen is het halve werk. ;)
Mijn DR5000 is niet aan mijn rails verbonden en staat dus op zichzelf. Deze fungeert alleen maar als doorgeefluik voor het bezetmeld signaal.
De CS3 vezorgd de baanspanning.
Re: Bezetmelders foetsie DR5000 met DR4088gnd en Marklin S88
Dat had ik gelezen, en dat heb ik ook al aangegeven in een vorige reactie.
Controle of het de melders zijn of dat het de centrale is, kan niet zo heel erg moeilijk zijn met 2 mogelijkheden.
Overigens zullen de melders ook gewoon goed werken met alleen de CS3, die hele omweg via de DR5000 is overbodig.
Als jij weet hoe het werkt en begrijpt hoe het moet is het een fluitje van een cent.

Want het zou toch van de zotte zijn als je met deze peperdure centrale geen terugmeldingen kunt gebruiken.

Groetjes
Re: Bezetmelders foetsie DR5000 met DR4088gnd en Marklin S88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders foetsie DR5000 met DR4088gnd en Marklin S88
Beste Marcel,

In een massa-detectie systeem levert de centrale waar de S88 op aangesloten is, de spanning voor de detectie, dus de DR 5000 zit wel aan de geïsoleerde detectie railstaven.

Om de detectie stroom weer terug te krijgen in de DR 5000 zal de S88 massa van de DR 5000 ook aan de railmassa verbonden moeten zijn, anders heb je geen detectie.

In theorie denk ik dat e.e.a. geen kwaad zou moeten kunnen, maar theorie kan heel iets anders zijn als de praktijk.

Groet, Anne W