Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

InnoTrans 2018 ? een impressie

Gestart door Eric-Paul zaterdag 22 september 2018, 01:20:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
InnoTrans 2018 ? een impressie
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
InnoTrans 2018 ? een impressie
Donderdag 20 september 2018 was het dan zo ver, vroeg uit de veren voor een reis, samen met collega's, naar de InnoTrans 2018 in Berlijn.
Hierbij een verslag van het bezoek met als eerste zeer kort iets van de stands en vervolgens de nadruk op foto's van het aanwezige materieel.
Vanwege de grote hoeveelheid foto's en om het verhaal leesbaar te houden, heb ik de foto's in kleiner formaat in het verhaal opgenomen.
Bij klikken op de foto wordt een grotere getoond.

Aankomst
Direct bij het uitstappen op Berlin Hbf viel deze Vectron op. Het zijn en blijven op de een of andere manier imposante machines.


91 80 6193 298-7 D-ELOC



In de hallen









                                                                                                                                         


Eenmaal binnen bij InnoTrans komen we direct langs een stand van Dubai waar informatie
over het Enterprise Command & Control Centre (EC3) te vinden is. Sleutel hierbij
is het gebruik van intelligente technologiën om integratie en beheer van alle soorten openbaar
vervoer te bewerkstelligen. Hierbij werken ze ook toe naar Expo 2020 en is het EC3 een
van de sleutelelementen van de Intelligent Traffic Systems (ITS) strategie voor het vervoer
van de Expo 2020 bezoekers. De tentoongestelde maquette ziet bijzonder modern uit.



Ons eerste doel is onze 'eigen' stand, waar verschillende producten van verschillende DB
onderdelen getoond worden en waar we wat met collega's praten. Mij valt even later een
stand in de buurt op door de foto's op de verschillende posters ... Nederlands materieel.
Blijkt dit bedrijf luchtkussensystemen te fabriceren voor onder andere werkplaatsen.





Ter plekke tonen ze de werking aan de hand van een klein systeem met een 2 ton zware
as als last die eenvoudig met de hand kan worden verschoven. Althans, wanneer de
luchttoevoer (6 bar) wordt aangezet. Per luchtkussen bij dit voorbeeld is 1 bar benodigd.
De grotere systemen zijn vaak van 'wielen' voorzien die de richting van verplaatsing
kunnen beïnvloeden. Uiteraard dient bij dergelijke system de vloer egaal te zijn.








Na dit te hebben bekeken, zijn we naar twee verschillende leveranciers van on-board
displays voor in de cabines geweest. Deze leveren de EBuLa Bordgeräte (EBuLa BG)
welke in veel locomotieven en treinstellen te vinden zijn. Deze EBuLa BGs tonen het
Fahrplan of dienstregeling voor de betreffende rit.
Hier wordt bij de firma Gersys een zo'n inbouwapparaat met Windows 10 getoond
met daarop het Fahrplan voor trein 11831. Meer over het EBuLa BG vertel ik t.z.t.







Hier rechts een scherm waarbij intelligent gebruik wordt gemaakt van onder andere
plaatsbepaling en informatie over andere treinen. Verschillende soorten informatie
werd in de demo getoond, deze is ook wel duidelijk...





En dan naar buiten

Op het buitenterrein een keur aan treinstellen, locomotieven, wagons en dergelijk. Men toont hier de vooruitgang en de laatste stand der techniek...



Oeps, nu dan foto's voornamelijk per leverancier. Aangezien plaatjes kijken leuk is, zal ik niet te veel meer schrijven.

Alstom
Van Alstom viel deze diesel- en bovenleidingsloc op. De Prima H4 oogt als een soort nieuwe versie van de rangeerkrokodil...





 

CRRC
Deze Chinese locomotiefbouwer schijnt zich aardig op de markt te (willen) roeren. De hybride rangeerlocomotief is in Hamburg te bewonderen, terwijl de futuristisch ogende onbemande metro veel bekijks en bewondering oogste.




    






 






 

 


CZ LOKO

92 83 2744 005-5_IT-MIST

GMEINDER




 

92 80 1075 034-9_D-GL

Harsco




 


Hilton




 






 


Hitachi




 


Linsinger




 

 


Newag




 

91 51 3160 428-1_PL-
 


Plasser & Theuer






 

99 81 9163 502-3_A-PLA
 


 

99 81 9124 004-8_A-PLA
 


 

 

Siemens
De Siemens diesel Vectron BR 293 is de 500ste aan ÖBB geleverde Siemens locomotief.






 

Class 717
 


Desiro ML
 

Vectron 91 81 1293 018-8_A-ÖBB
 


Smartron 91 80 6192 001-6_D-SIEAG
 

 

Skoda





 

91 80 6102 006-4_D-DB
 


 

 

Stadler









 

 


 

 


 

 

 


 

 

 


 

 

Tülomsas




 


Tülomsas




 


Vossloh






 



 



 





Gaat in volgende bericht verder...
InnoTrans 2018 ? een impressie
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
InnoTrans 2018 ? een impressie
Windhof





 

 

 


 


Nog even de koppen bij elkaar






 

 


 



 

 


 

 

En wat goederen





 

 


 


Het is weer mooi (weer) geweest.

Een hoop locs en treinstellen gezien met elk hun eigen toelatingen voor bepaalde landen.
Vanaf midden juni 2019 is dat verleden tijd en wordt de toelating Europees bepaald door het ERA.



Op weg naar huis

Als laatste deze Stadler KISS (BR 445) van de ODEG op de foto gezet.


Groeten, Eric-Paul
Re: InnoTrans 2018 ? een impressie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: InnoTrans 2018 ? een impressie
Hoi Eric-Paul,

Wat een mooi verslag, niet alleen de foto,s maar ook de manier waarop je het hier presenteert.

De Hitachi vind ik een opvallende trein, die straalt een hoge snelheid uit.
Maar ik heb ook genoten van de Vectron,s deze zijn zeker imposant.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: InnoTrans 2018 ? een impressie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: InnoTrans 2018 ? een impressie
Wat een prachtige reportage van de InnoTrans 2018 heb je gemaakt Eric-Paul. :) :thumbup:
Schitterende modellen zoals de CRRC metro uit China is een mooi en Alstom diesel met bovenleiding maar ook de Vectron die je gefotografeerd hebt op Berlin hbf is prachtige mede door zijn kleurstelling.
Verder vindt ik de Newaq loc erg fraai om te zien. :)

Bedankt voor het delen van de plaatjes ik heb er van genoten.

Groet Michel
Re: InnoTrans 2018 ? een impressie
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: InnoTrans 2018 ? een impressie
-Eric-Paul,
Wat een mooi en boeiende reportage zet jij hier voor ons neer. Het is niet alleen voor jou een fantastische dag, maar jouw foto's en wat jij ons verder laat zien, is uiteraard door jouw werk ook heel interessant. Mooie reportage met prachtig 'fotowerk'! Mooi stukje 'leerwerk'!
Dank daarvoor en voor zulke prachtige 'momenten' in jouw loopbaan mag jij - mij in elk geval - blijven verrassen. Jouw 'plaatjes' zijn weer opgeslagen! Die 'map' blijft voor jou gereserveerd staan! Dus ??.
Re: InnoTrans 2018 ? een impressie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: InnoTrans 2018 ? een impressie
Hi Eric-Paul,

Mooi en interessant verslag van je bezoek aan InnoTrans.
Bedankt en .... je mag altijd meer plaatsen.  ;)

groet
Harald
Re: InnoTrans 2018 ? een impressie
Deze mag niet ontbreken in dit verslag.
Re: InnoTrans 2018 ? een impressie
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: InnoTrans 2018 ? een impressie
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 22 september 2018, 06:17:18
Wat een mooi verslag, niet alleen de foto,s maar ook de manier waarop je het hier presenteert.

De Hitachi vind ik een opvallende trein, die straalt een hoge snelheid uit.
Maar ik heb ook genoten van de Vectro,s deze zijn zeker imposant.
Hallo Peter, blij dat het verslag je bevalt. De Hitachi is zeker opvallend en erg apart en het was dan ook erg leuk al deze treinen van dichtbij (of van binnen) te kunnen bekijken.

Citaat van: h0_miessie op zaterdag 22 september 2018, 06:20:31
Wat een prachtige reportage van de InnoTrans 2018 heb je gemaakt Eric-Paul. :) :thumbup:
Schitterende modellen zoals de CRRC metro uit China is een mooi en Alstom diesel met bovenleiding maar ook de Vectron die je gefotografeerd hebt op Berlin hbf is prachtige mede door zijn kleurstelling.
Verder vindt ik de Newaq loc erg fraai om te zien. :)

Bedankt voor het delen van de plaatjes ik heb er van genoten.
Wel Michel, ik was in de gelukkige gelegenheid al dit moois van dichtbij te kunnen bekijken en dan kom je aan foto's maken natuurlijk niet voorbij.
Ik heb ze ook met evenveel plezier gedeeld als dat ik ze heb gemaakt.

Citaat van: GWS op zaterdag 22 september 2018, 07:16:17
Wat een mooi en boeiende reportage zet jij hier voor ons neer. Het is niet alleen voor jou een fantastische dag, maar jouw foto's en wat jij ons verder laat zien, is uiteraard door jouw werk ook heel interessant. Mooie reportage met prachtig 'fotowerk'! Mooi stukje 'leerwerk'!
Dank daarvoor en voor zulke prachtige 'momenten' in jouw loopbaan mag jij - mij in elk geval - blijven verrassen. Jouw 'plaatjes' zijn weer opgeslagen! Die 'map' blijft voor jou gereserveerd staan! Dus ??.
Hallo Gerard, ik hoop die map van jou verder te kunnen vullen, maar het is niet elke keer zo'n feest als bij InnoTrans. Beetje bij beetje moet nog wel het een en ander gaan komen.

Citaat van: Haradigi op zaterdag 22 september 2018, 11:32:08
Mooi en interessant verslag van je bezoek aan InnoTrans.
Bedankt en .... je mag altijd meer plaatsen.  ;)
Nou Harald, dat laat ik mij geen twee keer zeggen  :D :D
Deze mag bij zo'n manifestatie in Berlijn natuurlijk niet ontbreken, een S-Bahn Berlin treinstel:


Citaat van: orient express op zaterdag 22 september 2018, 13:02:04
Deze mag niet ontbreken in dit verslag.
Daar heb je helemaal gelijk in Wim, mooi overzicht :thumbup:
Re: InnoTrans 2018 ? een impressie
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: InnoTrans 2018 ? een impressie
Wat vervelend geweldig Eric-Paul dat je voor je werk helemaal naar Berlijn moet om naar de nieuwste treinen te gaan kijken.
Maar wel bedankt dat je ons deel genoot maakt. :arrow: :thumbup: :thumbup: