Donderdag 20 september 2018 was het dan zo ver, vroeg uit de veren voor een reis, samen met collega's, naar de InnoTrans 2018 in Berlijn.
Hierbij een verslag van het bezoek met als eerste zeer kort iets van de stands en vervolgens de nadruk op foto's van het aanwezige materieel.
Vanwege de grote hoeveelheid foto's en om het verhaal leesbaar te houden, heb ik de foto's in kleiner formaat in het verhaal opgenomen.
Bij klikken op de foto wordt een grotere getoond.
AankomstDirect bij het uitstappen op Berlin Hbf viel deze Vectron op. Het zijn en blijven op de een of andere manier imposante machines.
91 80 6193 298-7 D-ELOC
In de hallen
| |
Eenmaal binnen bij InnoTrans komen we direct langs een stand van Dubai waar informatie over het Enterprise Command & Control Centre (EC3) te vinden is. Sleutel hierbij is het gebruik van intelligente technologiën om integratie en beheer van alle soorten openbaar vervoer te bewerkstelligen. Hierbij werken ze ook toe naar Expo 2020 en is het EC3 een van de sleutelelementen van de Intelligent Traffic Systems (ITS) strategie voor het vervoer van de Expo 2020 bezoekers. De tentoongestelde maquette ziet bijzonder modern uit.
| |
Ons eerste doel is onze 'eigen' stand, waar verschillende producten van verschillende DB onderdelen getoond worden en waar we wat met collega's praten. Mij valt even later een stand in de buurt op door de foto's op de verschillende posters ... Nederlands materieel. Blijkt dit bedrijf luchtkussensystemen te fabriceren voor onder andere werkplaatsen.
|
|
Ter plekke tonen ze de werking aan de hand van een klein systeem met een 2 ton zware as als last die eenvoudig met de hand kan worden verschoven. Althans, wanneer de luchttoevoer (6 bar) wordt aangezet. Per luchtkussen bij dit voorbeeld is 1 bar benodigd. De grotere systemen zijn vaak van 'wielen' voorzien die de richting van verplaatsing kunnen beïnvloeden. Uiteraard dient bij dergelijke system de vloer egaal te zijn.
|
|
|
|
Na dit te hebben bekeken, zijn we naar twee verschillende leveranciers van on-board displays voor in de cabines geweest. Deze leveren de EBuLa Bordgeräte (EBuLa BG) welke in veel locomotieven en treinstellen te vinden zijn. Deze EBuLa BGs tonen het Fahrplan of dienstregeling voor de betreffende rit. Hier wordt bij de firma Gersys een zo'n inbouwapparaat met Windows 10 getoond met daarop het Fahrplan voor trein 11831. Meer over het EBuLa BG vertel ik t.z.t.
|
|
Hier rechts een scherm waarbij intelligent gebruik wordt gemaakt van onder andere plaatsbepaling en informatie over andere treinen. Verschillende soorten informatie werd in de demo getoond, deze is ook wel duidelijk...
|
|
En dan naar buitenOp het buitenterrein een keur aan treinstellen, locomotieven, wagons en dergelijk. Men toont hier de vooruitgang en de laatste stand der techniek...
Oeps, nu dan foto's voornamelijk per leverancier. Aangezien plaatjes kijken leuk is, zal ik niet te veel meer schrijven.
AlstomVan Alstom viel deze diesel- en bovenleidingsloc op. De Prima H4 oogt als een soort nieuwe versie van de rangeerkrokodil...
CRRCDeze Chinese locomotiefbouwer schijnt zich aardig op de markt te (willen) roeren. De hybride rangeerlocomotief is in Hamburg te bewonderen, terwijl de futuristisch ogende onbemande metro veel bekijks en bewondering oogste.
CZ LOKO92 83 2744 005-5_IT-MISTGMEINDER
| 92 80 1075 034-9_D-GL
|
HarscoHiltonHitachiLinsingerNewagPlasser & Theuer
| 99 81 9163 502-3_A-PLA |
| 99 81 9124 004-8_A-PLA |
| |
SiemensDe Siemens diesel Vectron BR 293 is de 500ste aan ÖBB geleverde Siemens locomotief.
| Class 717 | Desiro ML |
Vectron 91 81 1293 018-8_A-ÖBB | Smartron 91 80 6192 001-6_D-SIEAG | |
SkodaStadlerTülomsasTülomsasVossloh
Gaat in volgende bericht verder...