Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Advies gevraagd

Gestart door choas donderdag 20 september 2018, 00:31:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies gevraagd
choas
gast

Advies gevraagd
Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw hier! Ik ben in het dagelijks leven software ontwikkelaar en het lijkt mij al een tijd leuk om een niet al te grote baan te automatiseren. Ik wil graag samen met zoon (7) en dochter (4) met de baan kunnen spelen, maar deze zou ook volledig automatisch moeten kunnen rijden.

Een tijd geleden heb ik een baanontwerp gemaakt en ik zit ertegenaan te hikken om te beginnen.
Het is het volgende ontwerp:



Omdat ik het makkelijk op een andere plek wil kunnen opbouwen, heb ik de baan in vier secties opgedeeld:



Het ontwerp is met SCARM gemaakt en deze vindt dat de baan op twee plaatsen niet aansluit. Echter met een trial van Wintrack bleek er niets aan de hand te zijn. (In het ècht ook niet  ;))

Ik ben uitgegaan van de rails die ik al had liggen en daarna heb ik het verder uitgebouwd. Mijn zoontje wilde héél graag een keerlus dus die is erin gekomen. Het is mijn eerste ontwerp dus vergeef me mijn beginnersfouten.  :)
De eerste stap is wel genomen: ik heb de vier losse secties gemaakt (triplex met kurk erbovenop gelijmd).
De baan (C-rail) ligt erop en ik kan rijden met Mobile Station 2 en met Rocrail via een Raspberry Pi.
Daarvoor heb ik het printje gemaakt wat op deze site beschreven staat: http://www.ifoedit.com/RaspiCS2En.html

Verder heb ik voor alle wissels elektronische aansturing ingebouwd. Ook dat werkt via Rocrail met een provisorisch aangelegde kabel wirwar.
Tot nu toe heb ik met Rocrail gespeeld, maar ik ben er niet mee getrouwd. Als jullie goede ervaringen hebben met een ander pakket dan houd ik me aanbevolen. De raspberry gedraagt zich als een CS2 dus ieder pakket dat daarmee overweg kan en beter werkt dan Rocrail is een optie.

Mijn plan
Ik heb de volgende spullen liggen:
1. 2x Digikeijs DR4018 wisselaansturing
2. 4x LDT RM-88-N + RJ45 kabels
3. 48x 1N 4148 en BY 500/200 diodes voor de diodetruuk.
4. Een Viessmann 5200 (16V, 52VA) transformator
5. Maerklin MS2 + trafo
6. Raspberry Pi met canbus printje voor aansturing en S88 detectie.
7. DB25 male en female om de secties te kunnen verbinden.
8. Printplaten met eilandjes.
9. Dremel en Roco 10900 zaagje
10. Veel draadrollen in allerlei kleuren. Dikte heb ik destijds uitgezocht, maar heb ik even niet paraat.

Ik wil een plan maken zodat ik dit kan opdelen in kleine stapjes, maar ik mis nog wat kennis om de juiste beslissingen te kunnen nemen. Vandaar dat ik heel graag jullie mening wil!

Waar heb ik hulp bij nodig?

1. S88
Ik snap het principe van S88. Nadat ik de LDT's in elkaar had gesoldeerd heb ik de detectie getest en deze werkt. Ik heb dadelijk de beschikking over 64 detectiepunten en wil deze zo slim mogelijk inzetten.
Hoe kan ik deze het beste inzetten? Het belangrijkste vind ik het voorkomen van botsingen tijdens handmatig (en natuurlijk automatisch) bedrijf. Levensecht vaart minderen is leuk, maar geen must.
Graag zou ik locomotieven/rijtuigen (het is massadetectie) zo dicht mogelijk bij de stootbuffers laten stoppen. Hebben jullie daar ervaring mee? De Rocrail wiki heeft het over "Block Break Timer (BBT)" en twee S88 melders zou dan genoeg zijn. Ik heb dus geen idee....

2. Demping
Ik heb kurk gelijmd op triplex. Hoe kan ik het beste de rails bevestigen op de kurk en toch zoveel mogelijk demping behouden?

3. Automatische mode
Ik zou op de 8 "parkeerplaatsen" graag de locs parkeren en ze dan in een soort random mode automatisch laten rondrijden/parkeren. Is dit mogelijk?

4. Zagen
Hier zie ik nog het meeste tegenop. Vooral de schuine secties bij de parkeerplaatsen.
Iemand nog tips?

5. Printplaatjes
https://www.delftsemodelbouwvereniging.nl/how-to-db25-connector-aansluiten/
Ik heb al een poging gedaan om met een dremel een sectie af te zagen, maar dan laten de eilandjes los.
Laat ik de Dremel dan te snel draaien of heb ik een slechte print?

Ik ben vast nog van alles vergeten te vragen, maar ik ben al blij dat ik eindelijk een post op dit forum heb gezet. Ik zou het heel gaaf vinden als jullie tips voor mij hebben.

Groeten,
choas


Re: Advies gevraagd
Lid sinds: 2016

offline
Re: Advies gevraagd
Hallo  Choas,

Graag doe ik een poging om je vragen over Rocrail en de meldpunten voor de S88 te tackelen. Je baanontwerp is best een lastige opgave om te automatiseren.
Het buitenste ovaal zal het beste gaan, ook om het gevoel met het programma te krijgen. Verdiep je eerst even in de werking met blokken. Baanvakken tussen wissels kun je opdelen in blokken. Het principe is dat een blok dezelfde lengte heeft als je (langste) trein.
Ieder blok moet een meldsectie aan het begin hebben en eentje kort voor het eind. Rocrail noemt de inrijmelder 'enter'  en de stopmelder 'in'. De andere definities mag je even vergeten.
Begin eens met het aanbrengen en aansluiten van de meldsecties en het definiëren van de melders per blok. Ik denk dat je met twee of drie treintjes achter elkaar rondjes kunt rijden in automode zonder dat ze gaan botsen. Handmatig is dat niet zo. Rocrail doet dan niets. De tussenstap is half automaat, waar het wel mogelijk is de snelheud van de treinen zelf te regelen maar de bewaking van blokken blijft dan wel werken.
Het andere ovaaltje met je keerlus en opstelsporen is een andere kwestie. Je moet dan heel goed de rijrichting van de treinen en de kant waar ze een blok inrijden, gaan definiëren. Dat is in Rocrail wat ingewikkeld. Ik denk dat het in veel programma's wat lastig zal zijn. Je baantje kent veel korte stukjes rails. Waar kan nog een treintje tussen? Hoeveel melders kun je er kwijt? Ik zou het nog even laten rusten...

Succes met de eerste stappen!

Peter
Re: Advies gevraagd
Lid sinds: 2008

offline
Re: Advies gevraagd
1. S88
Ik zou in jouw geval een deel van de baan (het buitenspoor) automatiseren, zodat er altijd iets beweegt, en het binnenspoor gebruiken om handmatig te rijden.  Het inhaalspoor zou je dan als overgavegebied kunnen gebruiken.  Je hebt dan de S88's in principe alleen in het buitenspoor en het overgavespoor nodig.

2. Demping
Ik heb hier zelf hotglue voor gebruikt.  Je hoeft dan de rails niet te beschadigen, en je kunt het altijd weer loshalen.  Bij schroeven of spijkeren krijg je altijd weer geluidoverdracht.

3. Automatische mode
Dit is mogelijk, maar wordt misschien wel storingsgevoelig.

4. Zagen
Kun je de rails bij de overgangen niet gewoon los laten? Dan hoef je ze ook niet te zagen.

5. Printplaatjes
Ik snij ze meestal even voor met een mesje, en breek ze dan.
Re: Advies gevraagd
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Advies gevraagd
Enige vragen:

Met hoeveel ons wil je rijden?
Wil je automatisch rangeren (slepen aan/afkoppelen)?
Wat is je beoogde maximale treinlengte (zowel voor goederen als personentreinen)?

Op basis van de antwoorden kan ik inschatten hoe het ontwerp daarbij past en te automatiseren is.

Mvrgr

Robert