Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster

Gestart door dlanoR donderdag 20 september 2018, 22:30:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Beste ervaringsdeskundigen,

Het "wagenpark" is de afgelopen tijd iets harder gegroeid dan gedacht, waardoor ik wellicht tegen de grenzen van mijn CS-1 reloaded aanloop. Een enkele Piko loc begint af en toe uit zichzelf te hollen, vermoedelijk omdat de baanspanning af en toe iets te laag is (al zegt de CS iets anders). Uiteraard kan ik de "analoog-herkenning" uitzetten, echter ik ben ook benieuwd hoeveel locs een CS-1 reloaded in zijn uppie aankan op een flinke baan (met een degelijke ringleiding uiteraard).
We hebben het hier over een flinke c-rail baan waar maximaal 4 locs gelijktijdig rijden, geen binnenverlichting, geen elektrische wissels, geen seinen en geen lantaarns, etc.
Momenteel staan er grofweg 35 locs en treinstellen tegelijk op de baan (niet rijden = verlichting uit)

Moet ik gaan investeren in 1 of meer Boosters of kan ik nog wel een loc of 5 vooruit?

Alvast bedankt voor jullie inzichten,

Ronald
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Ik rij op het moment met 5 treinen alles is wel led verlichtingen maar mijn CS1 geeft een stroom verbruik van ongeveer 1 ampere aan richtlijn is ongeveer 10va per lok maar de nieuwe loks verbruiken een stuk minder een 4 a 5va.
Dus zonder verlichte wagons zal een lok of 10 wel goed gaan het spontaan gaan rijden komt door de uylenbrock decoder de analoge herkening moet je er van uitzetten.
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Analoog herkenning uit gooien bij je Piko's met Uhlenbrock. Verder de protocollen uit zetten waarmee je de loks niet stuurt. Gebruik je DCC met lange adressen, dan zowel Motorola als DCC kort helemaal af gooien.
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Citaat van: Laurent op vrijdag 21 september 2018, 06:28:58

Gebruik je DCC met lange adressen, dan zowel Motorola als DCC kort helemaal af gooien.


Hoe doe je dat, DCC kort er af gooien? DCC is DCC, lang of kort adres is toch om het even?
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Nee. Dan krijg je knipperlichten omdat de decoder naar 2 adressen luistert. Andersom, als je alleen het korte adres gebruikt, heb je daar geen last van. Deze info heb ik rechtstreeks van een Uhlenbrock medewerker die ik uit het Tischbahning ken.
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
"Analoog-herkenning" ga ik voor een aantal locs en treinstellen sowieso uitzetten. Naast de Piko Hondekop heeft de Roco Plan T af en toe ook soortgelijke kuren.

Meer dan 4 locs tegelijk zullen er niet rijden.

Is het een probleem dat er ongeveer 30 locs/treinstellen op de baan "staan" zonder gebruikt te worden? Ik neem aan dat ze ook enig stroomverbruik hebben, omdat de decoder toch een soort van stand-by is?
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Tenzij je de verlichting, rook en alles aan laat staan, gaat dit slechts om enkele milli-amperes. Dat is de moeite niet.
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
30 loks op standing by zal geen probleem opleven dat zal hooguit een paar milliampere zelfs als de verlichting aan staat alleen als je verlichte wagons met gloeilampen heb kan het problemen gaan opleveren.
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Top!

Dus eigenlijk is het aantal daadwerkelijk tegelijk rijdende treinen bepalend voor het wel of niet nodig hebben van Boosters?

Van wat ik begrijp is de grootte van de baan ook niet van invloed zolang de ringleiding maar deugt?
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Citaat van: Laurent op vrijdag 21 september 2018, 07:40:53

Nee. Dan krijg je knipperlichten omdat de decoder naar 2 adressen luistert. Andersom, als je alleen het korte adres gebruikt, heb je daar geen last van. Deze info heb ik rechtstreeks van een Uhlenbrock medewerker die ik uit het Tischbahning ken.


Dan zal hij bedoelen het in de decoder uit te zetten. Als je in de centrale DCC uit zet heb geen DCC kort noch DCC lang.

@Ronald: booster is vooralsnog overbodig. Ik sluit me aan bij Mark, ook hier kom ik niet boven 2A bij 5 - 7 rijdende treinen. En als je ringleiding op orde is heb je ook geen verliezen onderweg.

Gr, Ben.
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Gebeurt het rijden van de Piko-loc ook als je de andere Piko-locs niet op de baan hebt staan?  Er is een probleem bekend met Piko locs (met de zwarte printplaat) die storingen op de baan geven als een bepaald schroefje geplaatst is.
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
@Ben, Merci voor het delen van jouw ervaringen. Ik kan dus nog even vooruit. Meer dan 5 treinen tegelijk "handmatig" besturen is sowieso niet te doen zonder te solliciteren voor een burn-out.


@allen, betreffende de Piko locs, ik zal e.e.a. testen. Mocht het "analoog-herkenning" uitzetten niet helpen dan zal ik de  Benelux Hondekop openpeuteren.
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
De Piko-discussie bij onze Duitse buren : http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=118882&start=25

Het gaat om een schroefje op de hoek van de printplaat, die contact maakt met locmassa, wat dus eigenlijk niet de bedoeling is.  Hierdoor komen er stoorpulsen op de baan terecht, en kan het gaan spoken.
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Citaat van: Laurent op vrijdag 21 september 2018, 07:40:53
Nee. Dan krijg je knipperlichten omdat de decoder naar 2 adressen luistert. Andersom, als je alleen het korte adres gebruikt, heb je daar geen last van. Deze info heb ik rechtstreeks van een Uhlenbrock medewerker die ik uit het Tischbahning ken.

De decoder kan maar naar één adres luisteren, zit opgesloten in het DCC protocol.
Via CV29 bepaal jij of de decoder naar een kort onder de 129 dus of een lang adres boven de 128 luistert.

Groetjes
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 21 september 2018, 10:23:53
Dan zal hij bedoelen het in de decoder uit te zetten. Als je in de centrale DCC uit zet heb geen DCC kort noch DCC lang
Dat hadden we het toch ook over? Over de decoders van Uhlenbrock in Piko Loks. In de centrale laat je het aanstaan natuurlijk.
Citaat van: Sprinter op vrijdag 21 september 2018, 13:19:38
De decoder kan maar naar één adres luisteren, zit opgesloten in het DCC protocol.
Via CV29 bepaal jij of de decoder naar een kort onder de 129 dus of een lang adres boven de 128 luistert.

Groetjes

En dat gaat niet goed bij Piko. Ik slingerde met extra schicht mijn 103 218 van adres 90 naar 3218 een hij stond met de lampen te knipperen als ik die op 3218 aan zette. Op advies van de medewerker het korte adres compleet in de CVs eruit gegooid, net als Motorola een analoog, en het ging als een trein.

Groet,
Laurent
Re: Richtlijn hoeveel locs CS-1 reloaded zonder booster
 @citaat Ik snap het niet: een kort adres in de CV's eruit gooien. Stel voor het te laten rusten, het werkt bij jou. De initiële vraag is beantwoord evenzo het analoog bedrijf wat bij voorkeur uitgeschakeld dient te worden.