Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Gelijkstroomvoeding 25 volt

Gestart door Stefanius donderdag 20 september 2018, 19:19:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gelijkstroomvoeding 25 volt
Ik ben op zoek naar een manier om 25 volt te krijgen. De meeste modeltrafo's zijn allemaal 16 volt. Er zijn oplossingen in de vorm van netstekkers / opladers / laptopvoedingen of is het toch beter om te investeren in een labvoeding?

Met andere woorden: Beter goed gejat dan slecht bedacht. De reden dat ik een 25 volt trafo wil is dat ik 24 volt relais heb die aangetrokken moeten worden en ik heb een verdeler waar ongeveer 1 volt verlies op treed.
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Citaat van: Stefanius op donderdag 20 september 2018, 19:19:17
Ik ben op zoek naar een manier om 25 volt te krijgen. De meeste modeltrafo's zijn allemaal 16 volt. Er zijn oplossingen in de vorm van netstekkers / opladers / laptopvoedingen of is het toch beter om te investeren in een labvoeding?

Zo iets Voeding 24Volt 2,5A 60W bijvoorbeeld? Ze hebben nog wel een aantal varianten. Bij de 23 / 24 volt zal het relais ook wel werken.

Groet Ronald.
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
aliexpress is je vriend.Kost de helft van hier en zijn dezelfde voedingen.En ik heb daar geen aandelen :) .Wil je een link laat dan een PM op mijn eigen mailadres want vind de mails met lange linken niet meer terug in mijn verzonden mail.
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Geen idee wat voor een relais en waar het voor is, maar zou het niet handiger zijn gewoon een ander relais te kopen?
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Wat van relais is het 24v wissel of gelijkspanning ga je continu bekrachtigen of is het kortstondig zijn het oude relais dan moet je ook rekening houden met warmte ontwikkeling.
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Citaat van: ronaldk op donderdag 20 september 2018, 19:29:33

Zo iets Voeding 24Volt 2,5A 60W bijvoorbeeld? Ze hebben nog wel een aantal varianten. Bij de 23 / 24 volt zal het relais ook wel werken.

Groet Ronald.

Dit ziet er veelbelovend uit ;) er is ook een 4,5 ampere apparaat, ik gok dat het die gaat worden. Dank!

Citaat van: hmmglaser op donderdag 20 september 2018, 23:32:57
Wat van relais is het 24v wissel of gelijkspanning ga je continu bekrachtigen of is het kortstondig zijn het oude relais dan moet je ook rekening houden met warmte ontwikkeling.

Jazeker, de relais kunnen langer bekrachtigd worden (monostabiel). Het zijn nieuwe relais, vorige week uit China laten komen. Het gaat om deze jongens:

relaiskaart 24v Ali

Citaat van: bellejt op donderdag 20 september 2018, 19:45:36
aliexpress is je vriend.Kost de helft van hier en zijn dezelfde voedingen.En ik heb daar geen aandelen :) .Wil je een link laat dan een PM op mijn eigen mailadres want vind de mails met lange linken niet meer terug in mijn verzonden mail.

Voor zwakstroom is Ali zeker ook mijn vriend, maar ik probeer 230v producten toch gewoon uit Europa te halen. De adapters die ik ooit uit china heb gehaald waren van dusdanig slechte kwaliteit dat ik geen risico wil lopen.

Edit Looney Tunes: 3 berichten samengevoegd
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Ten eerste heb je een grote kans, dat je deze relais met een 16Vac trafo, waarbij je de spanning gelijkricht, aanstuurt gewoon kan gebruiken.

Maar mocht je toch voor een andere voeding gaan heb ik wel een opmerking m.b.t. je laatste punt: sommige bedrijven importeren de ali voedingen, en verkopen ze dan in NL.
Resultaat voor jou, je hebt nog steeds zo'n zelfde (in mijn opinie) bagger voeding. Zorg er dus op dat als je er een koopt, dat je er een koopt van een kwalitatief merk. (zoals b.v. Meanwell/Delta)

En voor de opmerking komt, waarom vind je het een bagger voeding: er is duidelijk bezuinigd op o.a. de componentkeuze en kwaliteitcontrole.
Waardoor allerlei elektrische dingen niet naar fatsoenlijke specs zijn gemaakt. Conclusie voor mij: die van Ali/Ebay zal je mij niet zien bestellen  B)
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Alleen de voedingen die je hier in NL koopt zijn dezelfde als die bij Ali  :error: :error:
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 21 september 2018, 10:16:41
Ten eerste heb je een grote kans, dat je deze relais met een 16Vac trafo, waarbij je de spanning gelijkricht, aanstuurt gewoon kan gebruiken.

??.

Helemaal gelijk.

Gelijkrichter, elco van voldoende grote en je hebt genoeg spanning. Relais trekken ook aan als de spanning iets lager is.
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Wil het met 16V toch niet lukken, dan kun je twee 12Volt trafo's nemen die je aan de secundaire kant zodanig in serie zet, dat de AC spanningen opgeteld worden.
Dit meet je het best even met de multimeter.
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
trafo 16 volt met diodebrug en capaciteit van 4700 ùF erachter .Heb je meer dan 22 volt en zou zeker genoeg moeten zijn om dat relais aan te trekken.
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Citaat van: Stefanius op donderdag 20 september 2018, 19:19:17
De reden dat ik een 25 volt trafo wil is dat ik 24 volt relais heb die aangetrokken moeten worden en ik heb een verdeler waar ongeveer 1 volt verlies op treed.
Ik ben misschien wat ouderwets; ik heb 24 volt gelijkstroom (monostabiele) ITT-relais. Deze schakelen vanaf 10 vDC. Als je ze met 12 volt schakelt, dan hoor je ze niet. Maar ze doen het wel goed.
Bij 24 volt hoor je een akelig harde klik of zelfs ratelend geluid. Zo'n klik waarom mensen liever digitaal rijden, want die houden niet van klikkerdeklakkende relais. Ik ook niet. Minder voltage is meer speelplezier. :D

Dus, om zeker te zijn dat je niet voor niets op zoek bent naar een 25 volt trafo, zijn de specs van die relais zinvol om te bekijken (in de sheet). Vanaf welk voltage schakelen ze? 18 volt ...
TongLing JQC-3FF-B-7
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt (relais vanaf 18 vDC)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt (relais vanaf 18 vDC)
Diepe stilte.  B)

Ik verwacht een vervolgvraag. Stel nou dat het printje (waarop deze 8 relais zitten) ervan uit gaat dat 24 vDC wordt gebruikt voor de aansturing. Want dat staat vertaald in krom Engels (en krom Nederlands) bij ali babba op de site. Er staat zelfs bij op die pagina dat het maximum 30 vDC is, wow, nog minder dan die 31,2 vDC die het relais maximaal kan hebben.

Jij stelt als probleem dat je maar 23 vDC over hebt voor die aansturing, vanwege een verdeler.
En 23 vDC is okay, per relais, dat weten we nu zeker.

De verwachte vraag: Is 23 vDC voor dat ali-printje dan ook toereikend?

Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Ik heb het gisteren getest met mijn witte 32VA trafo en gelijkrichter, en dat gaat goed. Dus geen nieuwe voeding nodig, alleen een paar mooie gelijkrichters ;).


Dank voor de antwoorden!
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Citaat van: Stefanius op maandag 24 september 2018, 16:44:24
Ik heb het gisteren getest met mijn witte 32VA trafo en gelijkrichter, en dat gaat goed.

Scheelt weer een uitgave! Kun je weer een rijtuig kopen :-)
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Citaat van: Marklindak op maandag 24 september 2018, 17:07:49

Scheelt weer een uitgave! Kun je weer een rijtuig kopen :-)

Haha, ik had mijzelf al wat leuks cadeau gedaan  8)
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Nu je ze hebt, word ik best wel nieuwsgierig naar je gebruikservaring.

Dat wordt nog wat versterkt door het kromme Engels van de vertaalmachine van Ali Babba.
Daarom een kleine check op de bedoelingen: je gebruikt ze standaard met de jumpers op de bridges?
Dus als NO, en alleen closed als er signaal op IN staat?
Zie bewerkt plaatje (groene cirkels geven de jumpers aan):
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Zoals ik het begrijp kan je met de jumpers instellen of je de ingangen naar massa of naar de plus moet schakelen om het relais te bekrachtigen.
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Citaat van: Stefanius op dinsdag 25 september 2018, 10:01:38
Haha, ik had mijzelf al wat leuks cadeau gedaan  8)

Toevallig die mooie gelijkrichters  :P

Maar mooi dat het werkt, had eigenlijk niet anders verwacht. :D Elektronica is zo'n mooi, als je eenmaal snapt hoe het in elkaar zit en hoe het werkt B)
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Citaat van: Jan22 op dinsdag 25 september 2018, 10:41:08
Nu je ze hebt, word ik best wel nieuwsgierig naar je gebruikservaring.


Hi,

Ik ben zojuist terug van vakantie, maar natuurlijk had ik ze vlak voor vertrek wel even aan de voeding gehangen ;). Met de jumpers kan je de inversie instellen, maar heb ik nog niet getest. Hoe het zou moeten werken: Het relais trekt aan als er spanning op de schakeldraad komt OF (bij het verzetten van de jumper) het relais trekt aan bij het wegvallen van de spanning van de schakeldraad, zelf ga ik die functie waarschijnlijk niet gebruiken maar ik zal hier een opstelling voor maken.

De relais lijken op het eerste gezicht krachtig genoeg om ook ondersteboven (onder een treinplaat bijvoorbeeld ;) ) hun werk te doen. Eind deze week of begin volgende week wil ik hier verder naar gaan kijken.
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gelijkstroomvoeding 25 volt
Citaat van: Stefanius op woensdag 03 oktober 2018, 21:13:56
krachtig genoeg om ook ondersteboven (onder een treinplaat bijvoorbeeld ;) ) hun werk te doen.
Leuke vakantie gehad?

Industriële relais werken al heel lang ook ondersteboven. Prijsverschillen worden vooral veroorzaakt door de eraan gestelde eisen: zijn ze voor huishoudelijk gebruik of ook geschikt voor militaire doeleinden. M.a.w gaan ze tot b.v. -85 en +85 graden.

Een vriend van me, systeembeheerder bij een universiteitsgebouw, had zo'n probleem met "Poolse" elektronica. Een router in een ventilatiekoker werd overdag 80 graden Celcius en legde dan het loodje. Maar als de leverancier eindelijk gearriveerd was, was de temperatuur net weer gezakt en deed hij het weer. Irritant. Na enig brainstormen besloten we een handföhn erop te richten om de leverancier te bewijzen dat de kwaliteit van de elektronica tekort schoot. QED. 

Ik denk dat NS (Prorail nu dus) ook kan meepraten over hun ervaringen met "Poolse" elektronica. :D