Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baanplan (Rangeerterrein)

Gestart door Treinhobby woensdag 12 september 2018, 13:28:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan (Rangeerterrein)
Lid sinds: 2011

offline
Baanplan (Rangeerterrein)
Hallo Forummers,

Hoe zou ik dit stuk beter kunnen inrichten?
Naar mijn gevoel ziet het er wat rommelig uit en volgens mij zou ik het beter kunnen doen maar hoe?

Ik heb het stuk proberen te tekenen hopelijk is daar uit te komen.
Ook heb ik een foto geplaatst over hoe het er nu uit ziet.

Groet, Roy
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Hi Roy,

Op zich lijkt er niks mis met de opzet, als kijk naar je schets.
Maar op de foto lijkt het alsof de banen (lees: stootbuffers) niet mooi oplijnen.
Heb je de juiste lengtes gebruikt? En de boogdelen welke aan de wissels zitten, is dat 24224?

Ik denk namelijk dat als dat mooi oplijnt aan het einde, het rustiger oogt.
Je kan proberen met behulp van baansoftware. Een opzet te maken.
Scarm werkt goed. Vast nog wel ergens te vinden voor niks.
Of online: trax. Is ook gratis.

Gr. Bastiaan
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
 @citaat
Ik ben het met Bas eens dat als je de stootbuffers oplijnt, het rustiger oogt.

Omdat je er geen baanplan bij hebt gegeven, is het een beetje raden hoe het precies is en welk soort rails je gebruikt. Als ik met hetzelfde idee de stootblokken wél allemaal uitlijn, kom ik met C-rails op het plaatje hieronder (gemaakt met WinTrack - de demoversie is gratis). De driewegwissels zijn in dit plan niet precies opgelijnd, maar dat is zonodig ook eenvoudig te realiseren (tip: 24064).

Een ander punt zit hem in het gebruik van de driewegwissels zélf: binnenkomende treinen die rechtsaf slaan op de driewegwissel maken een lelijke slinger: links-rechts-links. Als je toch driewegwissels wilt gebruiken, zou je direct voor de ingang een rechte rail neer kunnen leggen. Al moet je daar natuurlijk wel de ruimte voor hebben.
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Hier zijn nog een paar andere ideeën, zonder driewegwissels. Bij de eerste twee hebben de treinen altijd volledig vloeiende bochten, bij de laatste is er nog maar bij één van de zes sporen een slinger links-rechts. Maar dat heb je sowieso vaak als je wissels 24611 / 24612 gebruikt.
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Hoi Roy,
De laatste tekening is al beter. Op de foto lijken de 2 binnenste sporen van de harpen wel erg dicht tegen elkaar aan te liggen. Om het beeld rustiger te krijgen zou je er voor kunnen kiezen om alle railafstanden tussen de sporen gelijk te houden.
Gr Gertjan
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanplan (Rangeerterrein)

Hallo Roy,

Zonder naar de rails te kijken ( hebben de anderen al gedaan  ;) ), het volgende;

Het ziet er inderdaad erg rommelig uit en ook niet erg logisch.
Lijkt wel, alsof je al je bouwsels kost wat kost op de baan wilt hebben  ;)
Dat kan een bewuste keuze zijn, maar ik zou het niet doen.
De perron-overkappingen maken het ook niet makkelijker en lijken me overbodig.

Ik heb in paint wat in je foto liggen rommelen en met geel doorgekriebeld wat ik allemaal weg zou halen.
Kan daarna goed zijn, dat je niet eens met je rails hoeft te schuiven en je lekker kunt rangeren.

Ik denk maar hardop wat mee.
Met de gebouwen die je weghaalt, zou je een bijvoorbeeld een diorama kunnen maken  :P

Grtz Tony
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Hallo,

Probleem wat ik zie, is dat hier amper tot niet te rangeren valt. Maar, dan valt en staat met jouw definitie van "rangeren". In mijn ogen kan rangeren 2 dingen inhouden:

(1) Samenstellen van een trein
(2) Opdelen van een trein

In geval van (1) zal er een spoor moeten zijn waar de wagons naartoe gesleept worden. De wagons dienen dan van het ene spoor afgehaald te worden en naar dit spoor gebracht te worden. Wanneer je dit nu doet, gaat deze trein de hoofdbaan op. Wil je dat? Zo ja, geen probleem. Zo nee, dan zal er een uithaalspoor gemaakt moeten worden.

Voor (2) geldt min of meer hetzelfde, al kun je daar nog overwegen dat de locomotief na het oprijden van het spoor ook moet kunnen omlopen. Immers, tijd is geld, en waarom zou deze locomotief moeten blijven staan tot alle wagons weg zijn? Daarnaast, wanneer je de loc wil gebruiken voor een nieuwe sleep, zal hij toch aan de voorkant van de sleep terecht moeten komen. Dat kan opnieuw via omlopen, of wachten tot alle wagons weg zijn, naar voren rijden, daar wachten, aankoppelen en dán pas vertrekken.

Maar, zoals gezegd: hoe kijk jij tegen rangeren aan?
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Je zou wat meer afstand moeten nemen tot de achterwand. Denk eens van daaruit.
Begin met een poster of een achtergrond-affiche, of zoiets.

Plaats daar wat halfrelief gebouwen voor, eventueel met eronder een verborgen spoor.
Dat maakt het ook al iets rustiger, en bied je de kans om een deel van de (voor een rangeerterrein) noodzakelijke gebouwen hetzij als foto, hetzij als halfrelief gebouw uit te beelden.

Je noemt het een rangeerterrein, maar voor mij oogt het meer als opstelsporen voor vertrekkende treinen.
Veel hangt dus af van dat ene spoor rechtsboven.
Want via dat ene spoor komt alles binnen, en vertrekt ook alles.
Is er dan meer naar rechts ergens een plek waar loks van voorop naar achteraan worden verplaatst?
Komen alle wagons dus geduwd binnen op het rangeerterrein? En vertrekken ze dus allemaal getrokken?

Betekent ook dat als je (rangeer-)loks geen telexkoppeling (op afstand bestuurd koppelen en ontkoppelen) hebben, dat je ontkoppelrails moet inplannen en tekenen, en dat gaat ten koste van je opstelspoorlengte.
Want die dingen zitten altijd tussen wissel en stootblok op minimaal lok-afstand van dat wissel. Bij een rangeerlok is dat zeg 9-10 cm verder. De ontkoppelrail (altijd een halve rechte rail) is dat zelf ook, en voor je het weet, ben je genoodzaakt om je wagons (en lok) minimaal 18-20 cm van zo'n wissel vandaan te houden. Dat is op deze foto niet zo.

Ik neem even aan dat in de oranje cirkels loks staan, maar je foto is niet heel scherp.
Deze loks hebben de wagons dus naar je rangeerterrein geduwd. Anders kan het niet.
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
de rode lijntjes geven aan waar de loks in ieder geval achter moeten blijven:

  • je hebt ruimte nodig voor ontkoppelrail (en als je analoog rijdt ook nog een minimale stopplaats voor de lok zelf, meet dan de lengte van de langste lok die daar mag komen),
  • je lok moet blijven buiten het flankprofiel van een trein die door een gebogen rail rijdt (om zijwaarts botsen of schampen te vermijden).

Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
In hoeverre is dat rechte spoor bovenaan eigenlijk een must? Want zo niet kun je met 3 boogwissels de bocht om:
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Misschien had ik beter opstelsporen moeten zeggen ipv een rangeer terrein. Ik ben bereid om de 2 3-wegwissels eruit te halen.
Ik heb in 2 stukken al ontkoppelingsrailsen liggen.

Bedankt voor de verschillende ideeen, ik hiermee puzzelen
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Als je opstel sporen wilt is er eigenlijk maar een ding belangrijk en dat is om de sporen zo lang mogelijk te maken dus vanaf je hoofdspoor zo snel mogelijk splitsen dmv gebogen wissels.
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Ik ben aan het puzzelen met de 3de tekening van forumlid speeltmettreintjes. Is het een idee om de korte gebogen wissel te gebruiken ipv de de grotere?
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
 @citaat
Ik had de slanke meegebogen wissel gebruikt omdat ik hem mooier vind, niet omdat het nodig is, maar natuurlijk kan iets dergelijks ook met een gewone meegebogen wissel. Bij deze een voorbeeld:
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Heb je een Wintrack bestand van dit baanplan?
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Weliswaar overweeg ik WinTrack te kopen maar tot dusver gebruik ik de demo-versie en dan kun je niets opslaan.

Als ik iets wil bewaren maak ik een schermprintje. In Paint haal ik weg wat ik niet wil en dan sla ik het op als .png. Dat is namelijk veel scherper dan .jpg en neemt bovendien veel minder ruimte in bij dit soort plaatjes.

Bij de voorbeelden die ik in dit topic heb gepost, is het invoeren sowieso weinig werk, dan maakt het niet uit om steeds opnieuw te beginnen. Als ik met wat groters bezig ben, laat ik WinTrack gewoon open staan. Soms zelfs dagen achter elkaar.
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Je kunt ook de demo/gratis versie van anyrail gebruiken dan kun je tot 50 stuks rail een railplan maken deze kun je ook gewoon opslaan en delen.
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Stel dat je de twee achterste sporen iets verder van de andere sporen vandaan legt (zie bijlage figuur), dus meer naar achteren, dan kun je die 2 sporen onder de scenery leggen, en de 4 andere sporen ervoor.
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Lid sinds: 2007

Spoorwegfanaat

offline
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 14 september 2018, 15:36:09
Als ik met wat groters bezig ben, laat ik WinTrack gewoon open staan. Soms zelfs dagen achter elkaar.

Je kan WinTrack telkens gewoon opslaan en afsluiten. Is beter voor je computer.
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
marklinmanus
gast

Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Misschien wat sporen een doel geven, omloop, opstel, uithaal en industrie.
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Dit is ver uit het beste plan!
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Het laatste plan is zeker mooi. Alleen gaat het me qua ruimte niet redden :?

Ik ben mij nu aan te focussen op de onderstaande tekening.
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
marklinmanus
gast

Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Citaat van: Hey21 op zaterdag 15 september 2018, 14:37:02
Ik ben mij nu aan te focussen op de onderstaande tekening.

zie alleen maar andere wissels, maar blijft verder het zelfde als wat je al had.

Citaat van: Hey21 op zaterdag 15 september 2018, 14:37:02
Het laatste plan is zeker mooi. Alleen gaat het me qua ruimte niet redden :?

het kan ook kleiner, maar er blijft wel wat te doen.
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Deze is erg mooi. Dit past wel.
Heeft u toevallig deze tekening met de c-rails nummers erbij?
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
marklinmanus
gast

Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Bij deze
Re: Baanplan (Rangeerterrein)
Dank u wel! O:-D