Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Verbeteren seinbeelden Roco NS 1600

Gestart door Looney Tunes dinsdag 18 september 2018, 20:22:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verbeteren seinbeelden Roco NS 1600
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Verbeteren seinbeelden Roco NS 1600
Dit keer een kort ombouwverslag over een Roco 1600.

Ik kreeg de vraag van een mede forumlid, of ik de seinbeelden van de 1600 kon verbeteren.
Zodat niet alleen de sluitseinen apart schakelbaar worden, maar ook dat rangeerseinen mogelijk zijn.

De loc heeft af fabriek al led verlichting, waarbij iedere led apart is aangesloten op de adapterprint.


Het gevraagde was dus eenvoudig te realiseren, door een nieuwe adapterplaat en decoder in te bouwen.


Met als resultaat de volgende seinbeelden, frontsein:


Diverse rangeerseinen:






Sluitsein:


Mocht het verslag te kort en bondig zijn, en er nog vragen zijn, dan zie ik ze wel verschijnen. :)
Re: Verbeteren seinbeelden Roco NS 1600
Heb je nog aansluitingen over voor cabine verlichting?
Re: Verbeteren seinbeelden Roco NS 1600
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verbeteren seinbeelden Roco NS 1600
Martin,

Zoals het nu aangesloten zit niet, maar als je 1 rangeerpit uitkiest om telkens te gebruiken, dan wel.
Re: Verbeteren seinbeelden Roco NS 1600
Ik ben nu bezig met een printje voor mijn Rocco BR 186, en Roco 1600/1800 serie zou daarna aan de beurt zijn, maar als jij ze hebt hoef ik er zelf niet aan te beginnen.

Ik heb bij mijn huidige 1600/1800 van Roco de printen zodanig aangepast dat de sein beelden etc maar mijn wens zijn. Maar een printje is altijd netter.

Wat kosten de printen? Als je ze al verkoopt?
Re: Verbeteren seinbeelden Roco NS 1600
Goed werk John. Dat wordt wel decoder vervangen van NEM652 naar 21MTC. Is het niet efficiënter een print te maken die gebruik maakt van de draadjes decoder en aanvullend AUX3/4. Die zijn als logische uitgang beschikbaar op een Esu V4.

Bij de buren loopt overigens dit topic als inspiratie: KLIKKEN. Daar wordt met PluX22 gewerkt.

Gr, Ben.
Re: Verbeteren seinbeelden Roco NS 1600
 @citaat ikzelf ben een voorstander van de Plux22 stekker en decoder, zonder poespas veel versterkte functie uitgangen. Plus als je de decoder onder de print hangt, je weinig ruimte nodig hebt.
Re: Verbeteren seinbeelden Roco NS 1600
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verbeteren seinbeelden Roco NS 1600
Martin, dat is zeker mogelijk. Ik wil ze deze week op m'n site zetten.
Stuur me even het contactformulier aldaar een berichtje, dan kunnen we het verder regelen als je nog interesse hebt.

Dank Ben, in eerste instantie zou je dat wel denken ja. Maar met een Lopi OEM decoder, kan je niet functiemappen.
En als je dan toch de decoder van een OEM naar een volledige Lopi moet vervangen, is een MTC makkelijker dan NEM652, scheelt weer solderen op de decoder.

Geinig om te zien dat meerdere mensen het idee hadden om de print te vervangen, en zo de seinbeelden te verbeteren  :)
Re: Verbeteren seinbeelden Roco NS 1600
 @citaat Da's waar John, had niet aan de OEM versie gedacht, 2railer hé. :D Ik hou het dan maar bij dit: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=38632.0

Niettemin maak je leuke dingen voor de mensen. :thumbup:
Re: Verbeteren seinbeelden Roco NS 1600
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verbeteren seinbeelden Roco NS 1600
Hahaha, lucky you  :D Maar op die manier werkt het toch ook, en dat is het belangrijkste  ;)

In elk geval dank voor je compliment.  :) :)