Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Voortgang Märklinbaan in opbouw

Gestart door Hendrik_marklin zondag 06 januari 2008, 19:55:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk.
Geweldig leuk en mooi locje, natuurlijk wel in een prachtige omgeving.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Henk,

Leuke modelspoorkennis, mooi kado, erg mooie lok. Veel rij plezier ermee.
Wederom mooie foto's van je baan.

Groet, Andre
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

:shock: :shock: Wat mooi, proficiat met je nieuwe aanwinst! :lol:

                                                                         Mvg. Bernard
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

Dat ziet er weer schitterend uit en prachtige aanwinst. 8)

Even een vraagje Henk, die pigment poeders, kun je dat ook aanbrengen met water, voorbeeld een sponsje wat licht vochtig is gemaakt en daarmee je gebouwen verouderen, of moet het in droge vorm worden opgebracht?
Graag hoor ik van je, bij jou ziet dat er zo gelikt uit allemaal, toppie  :mrgreen: :mrgreen:
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Citaat van: Einte op woensdag 20 oktober 2010, 20:09:49

Vraagje, hoe maak jij die struiken langs de muren en rails.

Gr Einte

Hoi Einte,

Struikjes kun je maken van vijverfilterwatten. Stukje afscheuren, met goedkope spuitbus bruin of donkergroen spuiten. Spuitlijm erop, en dan naar gelang diverse strooisels er overheen strooien.


Citaat van: EKdesign op donderdag 21 oktober 2010, 17:35:11
Even een vraagje Henk, die pigment poeders, kun je dat ook aanbrengen met water, voorbeeld een sponsje wat licht vochtig is gemaakt en daarmee je gebouwen verouderen, of moet het in droge vorm worden opgebracht?


Hoi Erik, pigmentpoeder kun je zowel droog als nat aanbrengen. Bij nat aanbrengen, doe ik wat poeder in een mengbakje. Penseel nat maken en pigmentpoeder hiermee dusdanig vochtig maken, dat er mee te schilderen is.  Ideaal om roest aan te brengen, omdat het dan lijkt of er echt een laag roest (verdikking) op het object ligt. Roetsporen e.d kun je beter droog aanbrengen.

groetjes
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hallo Henk,

Bedankt voor de tip en die ook van het pigment poeder  :lol: :lol:

Gr Einte
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Moi Henk,

Dat is een mooie aanwinst.
En weer een mooi stukje landschapstoffering gemaakt.

Groetjes Jac.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hallo Henk,

Ik zag je foto met je nieuwe loc. Erg mooi hoor. Maar er viel me wat op: Ik zag een modern sein staan. Je hebt toch een oud tijdperk? Past het sein daar dan bij?

Groet Ronald  :D
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Ronald, daar heb je gelijk in.

maar aangezien deze seinen (bouwpakket) 6 euro kosten, en armseinen van Viessmann 30 tot 50 euro. En ik mijn euri's ook maar 1 keer kan uitgeven. Koop ik voor dat geld liever ander leuk spul  :wink:

groetjes
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Citaat van: Hendrik_marklin op donderdag 21 oktober 2010, 21:52:29
Hoi Ronald, daar heb je gelijk in.

maar aangezien deze seinen (bouwpakket) 6 euro kosten, en armseinen van Viessmann 30 tot 50 euro. En ik mijn euri's ook maar 1 keer kan uitgeven. Koop ik voor dat geld liever ander leuk spul  :wink:

groetjes
Henk

Dat is waar Henk. Is niet rottig bedoeld hoor, maar het viel mij op. Misschien kan je ze met de tijd nog eens aanpassen. Ik moet ook vaak keuzes maken voor de treinbaan.

Groet Ronald  :D
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Ronald,

je vraag heeft me wel aan het denken gezet 8) Nu hebben we gelukkig het Wereld Wijde Web. En na even zoeken vanaf waarneer in Duitsland lichtseinen werden gebruikt. Las ik dat ik historisch verantwoord bezig ben  :lol: Link naar het onderwerp


en een plaatje uit vroeger tijd.


bron: www.drehscheibe-foren.de

groetjes
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hallo Henk,

Wat een leuk locje heb je gekregen  :D veel plezier ermee.

Net weer naar jou scenery gekeken, dit is ook wel iets voor de achterkant van mijn baan waar ik weinig ruimte heb.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Henk,

Alweer een beste tijd geleden dat we gesproken hebben, wordt weer eens tijd voor een bakkie.

gr Chris
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

Bedankt voor je reactie omtrent de pigment poeders, ga vandaag eens wat proberen met de oplossing in water, kijken of het lukt. 8)
Ik hou je op de hoogte.

Groetjes,
Erik
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Na het berg bouwen, maar weer eens wat anders.

Ik heb een loc-loodsje voor mijn Köf gebouwd.
Als uitgangspunt een 2e hands werkplaatsje van Pola, welke normaal wordt gebruikt voor onderhoud aan assen.
Ik heb de voorgevel dusdanig aangepast dat de köf er ruim naar binnen kan. Wat in hield dat ik nieuwe hogere deuren moest maken.
Nou dit was niet het moeilijkste. Wat meer problemen ging opleveren was de grondplaat.
Aangezien ik deze weer wou gebruiken, en er wel een loc naar binnen moest rijden. Heb ik het middenstuk er uit gesneden, en een stuk k-rails ingebouwd.
Maar toen was ik nog niet tevreden, want het was te open tussen de rails. Tot ik mij een artikel uit een oude Märklin Magazine van begin jaren 80 herinnerde, waarbij de oude meester "Bernd Schmid" latoenkoper en kleine spijkertjes gebruikte om puntcontacten in een wegdek te maken.
Men neme een stuk k-rails, puntcontacten met dremel verwijderen. Strookje latoenkoper eronder solderen. Stuk wegdek (in dit geval van rubber) tussen de rails lijmen. En dan kleine spijkertjes met bolle kop, in het wegdek slaan. De spijkertjes gaan hierbij door het latoenkoper welke als geleider fungeert. En je nieuwe puko's worden zo voorzien van spanning. Daarna alles even schilderen, en klaar is het.


Eerst een foto van het origneel (het model dan):


En wat ik er van gebrouwen heb:











Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Zo hé Henk, wat een prachtige loodsje is dit geworden. 8)
En nu even mijn toetsenbord weer droog maken. :mrgreen:

Gr.
René
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Tsjonge, wat maak jij toch mooie dingen! En als iemand die in deze hobby is opgegroeid met de creaties van Bernd Schmid doet het me deugd te zien dat ie niet vergeten is.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Arjen, Bernd schmid is hier zeker niet vergeten. Zijn boeken en artikelen worden hier nog regelmatig gelezen om inspiratie op te doen :D

Om te laten zien dat het perfect werkt met de eigenbouw puco's. Heb ik er maar even een filmpje van gemaakt.

http://www.youtube.com/watch?v=MbeWsSjh7iE

groetjes
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hallo Henk, wat een mooie loods.

En de foto's die je maakt zijn ook altijd zo vresenlijk mooi.

Pas werd ik geattendeerd op jou eigen website, nog meer foto's, geweldig.

Ik vind jou baan een van de mooiste op dit forum, wat een mooie scenery en rijdend materiaal.

Ik hoop dat we nog veel meer foto's en filmpjes krijgen.

Groeten,
Gijs
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hallo Henk,

Super mooi.

Dit is Kunst met een hoofdletter K.

Ook de inrichting is weer kompleet, en mooi verouderd.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Dag Henk.

Wat schitterend! Vele malen mooier dan dat
golfplaten 'hokje' die menigeen als Köf-loods
toepast.

Groeten,

Erik.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
hallo Henk,

schitterend gemaakt!! :shock:
ook binnenin de loods zijn mooie details te zien!!

Mvg Myron
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Zeer mooie loods is dat geworden, verbouwing en wheatering!
En dan de muziek erbij.. bijna regelrecht uit het jaartal van de Kof zelf  :mrgreen:
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

Heb je ook een foto gemaakt waarop je kunt zien hoe je het latoenkoper hebt vastgezet?

Ziet er weer fantastisch uit en de Köf rijdt ook formidabel.

Groeten
Ronald
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

Ik blijf me verbazen wat jij allemaal maakt.
Heel mooi.

Groetjes Jac.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Moi Henk,

Ofschoon ik al een voorproefje had gezien van de nieuwe loods kan ik alleen
maar zeggen GRANDIOOS !!

Alleen vind je het heel erg als ik het volgende week even real life kom
kontroleren?

                                                                              Mvg. Bernard
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Citaat van: Marklinzolder op vrijdag 29 oktober 2010, 20:53:58

Alleen vind je het heel erg als ik het volgende week even real life kom
kontroleren?

                                                                              Mvg. Bernard

Nou vooruit maar dan :wink:

Citaat van: M.user op vrijdag 29 oktober 2010, 20:30:49
Heb je ook een foto gemaakt waarop je kunt zien hoe je het latoenkoper hebt vastgezet?

Ronald

Nee Ronald, hier heb ik geen foto van. Maar daar ik deze techniek ook in mijn BW ga toepassen, zal ik er dan een bouwverslagje van maken.


Verder iedereen bedankt voor de complimenten :D

groetjes
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Henk,

Superlatieven schieten hier te kort.
Wat een geweldig mooie lokloods heb je gemaakt.

Groet, Andre
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

Ongelooflijk chiq loodsje heb je er weer van gemaakt, je blijft me telkens weer verrassen met je creaties  :P
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
chapeau

gr
Erik
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Ha die Henk.
Once upon a time........in het "hoge Noorden" een rood Köfje dat nog geen eigen werkplaatsje had enz.!
Werkelijk prachtig gemaakt en het "spijkertjes" systeem rijdt prima! 8)

Filmpje en foto's laten deze "drama"docu in al hun pracht geweldig zien.

Henk, het was weer genieten geblazen! :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Jeempie,

Heel gaaf gemaakt, tot op elke stukje detail gelet en ook aangebracht, geweldig Henk.
Wt ook elek keer opvalt is de achtergrond de lucht zal ik maar zeggen zo mooie wolkenlucht.
Oja vergeet bijna je arcademuren nog want zien er ook strak uit, geeft het geheel een mooie dikke tien.

Nogmaals heel gaaf ga zeker zo door geniet er met volle tuigen van.
Ben gisteren nog even bij de stand van HO vastgoed langsgeweest en ook daar even live van je schilderkunsten mogen genieten.

Beterschap en sterkte met het herstel, vergeet morgen geen kussentje mee te nemen.

Groet Wim.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Zoals gewoonlijk ook dit keer weer een super-update.  :o Dit is meer dan een attractie-baan waardig. Supernetjes allemaal en met zo veel detail.

mvg, Corné
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Prachtige locloods is het geworden.
Heel veel details in verwerkt. aan alles is gedacht :)

Dave
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Iedereen bedankt voor alle leuke reactie's en opmerkingen.

Aangezien ik niet helemaal tevreden was met mijn baanplan vwb het locdepot. Ben ik het hele weekend aan het tekenen geweest, en opnieuw en opnieuw......... tot alles klopte qua afhandeling van koleninname ...tot parkeren in locloods
Maar ben nu wel tevreden met het resultaat (ruimte hebben we toch altijd te weinig)

Het locdepot (BW)


en het complete baanplan


klik op de plaatjes voor vergroting
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

Ziet er veelbelovend uit :!:
Jij hoeft je niet te vervelen deze winter.
Heb je toevallig ook nog een 3D afbeelding of heb je deze niet in Wintrack gemaakt :?:
Oh ja, de waterkranen had ik zelf al gevonden :lol:

                                                                             Mvg. Bernard
                                                                                     De vakantieman
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hallo Henk,
Op de ruimte die je hebt een hele mooie BW (daar ben ik liefhebber van  :D).
Ik zou zelf kijken of de vlampijpreiniger op het opstelspoor naast de loods 12 past en deze 'vuile' werkzaamheden niet pal voor de werkplaats/kantoren uitvoeren. Ben benieuwd naar je scenery; daar kan ik vast een hoop van opsteken. Veelbelovend als ik de rest van je draadje lees (die Köfloods is helemaal top; daar wil mijn Köfje ook wel in)  :!:

Groeten,
Rob.

NB: de waterkranen; daar kun je er niet genoeg van hebben. Er kan er nog een bij het spoor naast de watertoren en hte opstelspoor boven de kolen.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Citaat van: Marklinzolder op maandag 01 november 2010, 08:44:33
Heb je toevallig ook nog een 3D afbeelding of heb je deze niet in Wintrack gemaakt :?:

U vraagt, wij draaien :D





Citaat van: ROMiJo op maandag 01 november 2010, 08:51:41
Ik zou zelf kijken of de vlampijpreiniger op het opstelspoor naast de loods 12 past en deze 'vuile' werkzaamheden niet pal voor de werkplaats/kantoren uitvoeren. Ben benieuwd naar je scenery; daar kan ik vast een hoop van opsteken. Veelbelovend als ik de rest van je

Goed punt Rob. Dat heb ik ook geprobeerd, maar dan kan ik het compressorhuis niet kwijt. En op het spoor kunnen geen lange loc's staan. Dus dit was de enige oplossing (woekeren met de ruimte die je hebt :( ). Eigenlijk hoort er voor het kolen innemen ook een inspectiepunt, maar ook geen ruimte voor.

p.s. het doodlopende spoor onder de kraan, is tbv kolen en zand aanvoer en afvoer slakkken.

groetjes
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Citaat van: Hendrik_marklin op maandag 01 november 2010, 09:01:53
U vraagt, wij draaien :D

Hoi Henk,

JOPPIE de TOPPIE, dat ziet er mooi uit Henk. :shock:

                                                                                        Mvg. Bernard


Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Dat is een heel mooi plaatje Henk  8)

Dat van die onderzoekssporen (inspectiepunt) had ik ook gezien, maar kon er ook geen plekje voor bedenken. Misschien op het spoortje naast de watertoren, maar ik zie dat dat gebogen is dus lastig. De locomotieven moeten daar na het ontslakken toch naar toe.
Heb je mijn opmerking over waterkranen nog gezien (heb ik later toegevoegd)?

Gr,
Rob.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk, echt een erg mooi ontwerp van het emplacement bij de draaischijf. Ik ben ook al lang aan het stoeien met dit stukje aan het ontwerp van mijn baan. Bij mij is het echter spiegelbeeld. Je brengt me wel oip goed ideen. Veel succes met de bouw van je baan.

groeten Jake
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

Ik mag dan wel in een andere tijdperk rijden maar dit is echt schitterend, goed doordacht en de uitvoering is zoals gewoon een 10 met een griffel. :mrgreen:
Suc6, ik blijf je draadje en website volgen.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Citaat van: ROMiJo op maandag 01 november 2010, 11:58:34
Heb je mijn opmerking over waterkranen nog gezien (heb ik later toegevoegd)?

Gr,
Rob.


Hoi Rob,

ja heb 6 waterkranen liggen, die krijgen allemaal en plekkie. Vwb de inspectieputten, in de werkplaats en in één van de locloodsen komen ook inspectieputten. Ik ga binnenkort eerst eens beginnen aan de slakkenkuil, welke ik wil ga bouwen als op de foto's.





Bron foto's: Boek "Miba Spezial 69 Bahnbetriebswerke"
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Nou Henk je bent nog wel even zoet, wat een mooi plan voor je BW.

Groetjes Jac.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

Prima plan voor de bouw van je lokloods en je draaischijf.

Ga je de schijf ook digitaal aansturen?

Ben benieuwd naar je bouwfoto's  dit geeft een boel inspiratie.

Groeten

Ronald
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
 :D Zag net dat ik 999 berichten had. Dus dacht dan is het wel leuk om het 1000e bericht in mijn eigen topic te plaatsen.

Niet dat ik veel heb te melden. Maar heb nog twee nieuwe aanwinsten, dus dan dat maar :lol:

Ditmaal aanwinsten van technise aard. zonder besturing rijden de treinen zo moeilijk (oftewel helemaal niet). Nu is een groot diorama ook wel leuk, maar als er iets beweegt is het nog leuker :lol:

Had v/d week van modelspoorvriend Bernard (marklinzolder) een Mobile Station gekregen. Na zaterdag bij een modelspoorzaak een adapterkabel te hebben gekocht. Kon ik de MS op het Central Station aansluiten, zodat ik mooi een extra rijregelaar heb.



Verder was v/d week mijn softwareprogramma windigital er mee op gehouden. Zodat ik ben overgestapt op het programma iTrain. Welke tot dusver perfect werkt. Voordeel hiervan was dat ik mijn 6021 + interface er tussen uit kon gooien. Aangezien iTrain met het Central Station overweg kan. Hierdoor wordt alles wat ik met het CS en MS doe ook gelijk zichtbaar op het scherm.
Dus dit was ook weer een aangename nieuwe aanwinst :)


hier even een screenshot: nog lang niet alles qua blokken en rijwegen is ingevoerd. Maar dit is voor een later tijdstip.

groetjes
Henk

op naar de 2000 berichten :lol:
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
op naar de 2000 berichten

Daar zal ik dan aan meehelpen. Mooie baan zeg. Veel succes met de verdere bouw.

Gr Peter
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

Proficiat met deze mijlpaal :!:

Leuk te zien dat de M.S. weer in gebruik is genomen en dat het allemaal funktioneert,
dan heeft die weer een goed tehuis gekregen. :lol:

Maareuh, Sinterklaas slaan we over dit jaar! :(

                                                                                        Mvg. Bernard
                                                             
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

Leuk om te zien dat er weer iemand met I-train aan de slag gaat. Ik zit er zelf steeds meer aan te denken om dat ook te doen. Ben benieuwd naar je ervaring mbt gebruiksgemak tot nu toe.

Groeten,

Daan
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hallo Henk,

Altijd handig een extra rijregelaar  :D.

Je hoort steeds meer over Itrain, ik ben niet op de hoogte van dit programma maar de layout ziet er duidelijk uit.

Succes met het invoeren van gegevens.


Mvg,

Peter / degeluidsman.