Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Voortgang Märklinbaan in opbouw

Gestart door Hendrik_marklin zondag 06 januari 2008, 19:55:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Citaat van: Wim N op zaterdag 10 september 2011, 16:30:46
Heb ik wat gemist of heb ik je ergens mee aangestoken,

Nee hoor geen van tweeën. Het idee om de modelspoorkamer 2x zo groot te maken is er al jaren. Maar dit kan pas gerealiseerd worden als mijn oudste dochter de deur uit is.  Aangezien dit binnen afzienbare tijd (volgens haar zelf binnen paar jaar) gaat gebeuren, heb ik geen lust meer om aan de huidige baan nog wat te doen.

mvg
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hey Henk,

Wat lees ik nou, geen update's meer van je baan.
Sterker nog, ga je al dat moois afbreken.
Das toch wel jammer, maar ja als er wat nieuws voor terug komt en dan twee maal zo groot.
Kan je al een tipje van de sluier oplichten, of zit het nog in de ontwikkel fase?

In ieder geval veel succes met het plannen.

Groetjes Jac.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

dat is nog eens een wending 8o

Kunnen we straks 2x zoveel genieten :)

Groetjes, John
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Citaat van: wacojaco op zaterdag 10 september 2011, 17:39:13
Kan je al een tipje van de sluier oplichten, of zit het nog in de ontwikkel fase?


Hoi Jac., nee ga nog geen tipje van de sluier oplichten. Maar het baanplan is al klaar, dus weet nu precies wat ik aan rails, bovenleiding etc nodig heb. Verder zal een deel van de huidige scenery (lees bebouwing) hergebruikt worden. En er zal veel nieuw spul komen op dit gebied.
Dus heb voorlopig de tijd om dit allemaal aan te schaffen. En nieuwe gebouwen te bouwen zoals ik de laatste tijd altijd doe, met binneninrichting.
Dus hoef me niet te vervelen. En de huidige baan blijft zo lang mogelijk bestaan, dus kan ook gewoon rijden als ik dat wil.

Citaat van: Tilly op zaterdag 10 september 2011, 17:52:54
Hoi Henk,

dat is nog eens een wending 8o

Kunnen we straks 2x zoveel genieten :)

Groetjes, John

Ja en ik hoop ik zelf ook John ;)
Maar in de huidige baan zitten wat fouten die alleen maar irritatie opleveren. Zoals wisselaandrijvingen die niet goed werken, en blokken die niet helemaal goed liggen. Dit omdat ik, toen ik met deze baan begon. Nog niet geheel geautomatiseerd reed.
Dus ik stap gelijk over op servo's (voor de wissels), kan nu gelijk alles tbv automatisch rijden gelijk goed aanleggen.
En ik ga bovenleiding aanleggen, dit omdat met name Arie (dolphin). Me aangestokken heeft met zijn mooie gedateerde eloc-materieel :D

groetjes
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Moin Henk,

Baan afbreken :help: nieuwe baan 2 keer zo groot :help: servo's en bovenleiding :help:
Hendrik van Waldberg Wasgebeurd :help: :eek: :biggrin:
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

Het lijkt wel of iedereen zijn baan gaat verplaatsen / afbreken  :-(

Jammer dat de motivatie weg is nu er een grotere ruimte aankomt op korte termijn.

Ik heb dezelfde situatie alleen denken mijn dochters er nog niet over om het huis te verlaten, dus ik rommel nog een tijdje op op het kleinste kamertje ( na de wc dan  :D )

De nieuwe baan zal weer een hoogstaand stukje sceney krijgen jou kennende.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 10 september 2011, 22:59:27Jammer dat de motivatie weg is nu er een grotere ruimte aankomt op korte termijn.

Peter, door de (straks) grotere ruimte is de motivatie groter als ooit :D
En ik kan zoveel voorbereidend werk doen, dat ik die paar jaar wel nuttig kan besteden.

groetjes
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hallo Henk,

Zo ik lees nu net dat je met je huidige baan niet meer verder gaat i.v.m. uitbreiding van je toekomstige baan. Op zich jammer  :-( , maar ik kan het wel begrijpen. Om nou een hoop geld en tijd erin te steken en dat straks het weer afbreken, is zonde. maar je kan wel lekker sparen.... :)
Nou we hopen wel dat je af en toe nog eens een projectje maakt om ons de fijne kneepjes te leren met gebouwen verouderdern etc.  :D

Groeten Ronald  :)
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Henk, strak plan dan kunnen we straks ook 2X zoveel genieten......niet te lang wachten hé de zaag erin  ;)
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hee Henk,

Jammer dat we even verstoken blijven van je modelbouwkunsten, maar op zich begrijpelijk.
Ik heb het al eerder gezegd in deze draad, maar misschien kun je alle bouwkunsten die je ons getoond hebt in een boek samenvatten. En misschien zit er een mooi artikel in voor RailHobby?
Zelf sta ik aan het begin van de opbouw van mijn baan, nu de kelder eindelijk opgeruimd begint te raken na onze verhuizing. Ik zal iig veel hebben aan jouw uitleg en voorbeelden.  :thumbup:
Succes met de voorbereidingen voor de grote baan.

Groet, Peter
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (NEWSFLASH)
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

Ik zit op me gemak met een bakkie koffie nog eens jouw draadje door te lezen, en dat blijft een genot om dit alles weer eens te aanschouwen. :) Ik spaar bijzondere foto`s van modelbanen, mooie plaatjes zeg maar en ik heb er van jou ook een paar nu op mijn harde schijf staan, boordevol goede ideen. Zeker als ik lees dat je de baan gaat afbreken in de nabije toekomst, wel jammer want het is een plaatje om te zien. Natuurlijk kun je gedeeltes hergebruiken, heb ik zelf ook gedaan en aangezien ik her en der met modules werk kun je die later weer hergebruiken en wat aanpassen.
Ik hoop je uiteraard op de volgende beurs in Houten weer even te zien en als je nog wat berghuisjes hebt hou ik me aanbevolen, liefst verouderd maar ik ga dat zelf al aardig onder de knie krijgen. :thumbup:

Ik blijf je volgen suc6 met je nieuwe plannen, eerst sparen uiteraard. :thumbup:

Net je nieuwe plan gezien in de newsflash, ziet er cool uit, toppie.

Groet,
Erik
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Hoi Henk,

De newsflash ziet er gaaf uit. Binnenkort heb ik een grotere ruimte ter beschikking en wil daar ook een U-tafel maken.
Heb jij voor mij je banenplan, dat zou mij helpen met mijn eigen ontwerp?

Groet Kees
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Moin Hendrik van Waldberg,

Dit is nog eens " Breaking News " van WCN ( Waldberg Cable Network ).
Ik ben zeer benieuwd naar de update's  :important: :thumbup:
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Henk,

Je newsflash ziet er veel belovend uit. Ik ben erg benieuwd wanneer je hiermee start. Je kennende (draadje lezend) zullen al snel na de start foto's van je nieuwe project hier te zien zijn.

Tot dan, Andre
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Veelbelovend plan, jammer dat je nog niet kunt beginnen, vr gr Arie
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Citaat van: dolphin op zondag 18 september 2011, 12:46:11
Veelbelovend plan, jammer dat je nog niet kunt beginnen, vr gr Arie

Sterker nog, ben al bezig :)

De oude stad rechts achter, en het industriegebied worden losse module's. Deze kan ik later zo invoegen in de baan. Deze module's kunnen dus van te voren gemaakt worden. Gisteren begonnen aan het eerste vakwerkhuis (en nog vele te gaan).

Dus ik kan voorlopig lekker met de scenery bezig zijn ;)

En op de oude baan rijden als ik daar zin in heb.

groetjes
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Citaat van: Hendrik_marklin op zondag 18 september 2011, 14:18:12
Citaat van: dolphin op zondag 18 september 2011, 12:46:11
Veelbelovend plan, jammer dat je nog niet kunt beginnen, vr gr Arie

Sterker nog, ben al bezig :)

De oude stad rechts achter, en het industriegebied worden losse module's. Deze kan ik later zo invoegen in de baan. Deze module's kunnen dus van te voren gemaakt worden. Gisteren begonnen aan het eerste vakwerkhuis (en nog vele te gaan).

Dus ik kan voorlopig lekker met de scenery bezig zijn ;)

En op de oude baan rijden als ik daar zin in heb.

groetjes
Henk

Klinkt goed, bouwen en toch rijden :D, vr gr Arie
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Jouw baan lijkt verrassend veel op de modelbaan Altburg. Ik gebruik deze modelbaan ook als uitgangspunt.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Hoi Henk,

Wat een leuke manier van presenteren  :thumbup: :thumbup:

Het lijkt wel een spannende film, ik ben benieuwd waar je ons allemaal weer mee gaat verassen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Hoi Henk,

Wat een prachtig ontwerp. Vooral dat mega grote industrie gedeelte ziet er veelbelovend uit. Ook het stadje achter de stadsmuren zijn leuk bedacht.

Wel jammer dat je zoveel van je prachtige scenery af moet breken. Wellicht kun je delen uit je huidige baan verwijderen zodat niet al je huidige scenery verloren gaat.

Zo te lezen maken we altijd allemaal foutjes bij de bouw van een baan en gaan we dan bij iedere baan die we weer bouwen het telkens beter doen.
Alleen wanneer hebben we nu de perfecte baan zonder dat we er zelf op en aanmerkingen op hebben.
Ik denk nooit!! Altijd zien we weer iets nieuwe en kunnen we weer verbeteren.

Succes met dit prachtige plan en hopelijk hoef je over een paar jaar niet weer overnieuw te beginnen.

Start je trouwens een nieuwe topic of ga je met je nieuwe baan op deze verder?

Kom je trouwens ook naar de gastendag 2011? :help:

Er wordt nog gezocht naar leden die een seminar willen geven. Lijkt me machtig als jij dit ook doet en ons leert hoe je zulke prachtig interieurs maakt. :thumbup: :thumbup: :idea:

Groet, Ronald
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Moi Henk,

Dus toch een tipje van de sluier, ik wist het wel, je kon het niet voor je zelf houden :-) :-)
Wat een baanplan, en nog super gepresenteerd ook.
Je krijgt een hoop meer ruimte, die je dan weer moet vullen met scenery, dat betekend dat wij hier dan weer heel veel gaan genieten.
En eh ik blijf het volgen.

Groetjes Jac.


Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Citaat van: Maarten Marklin op zondag 18 september 2011, 15:24:51
Jouw baan lijkt verrassend veel op de modelbaan Altburg. Ik gebruik deze modelbaan ook als uitgangspunt.

:thumbup: goed gezien Maarten, dit is één van mijn favoriete banen. En ik heb het baanplan ook als uitgangspunt gebruikt.

Citaat van: degeluidsman op zondag 18 september 2011, 19:14:55
Wat een leuke manier van presenteren  :thumbup: :thumbup:

Het lijkt wel een spannende film, ik ben benieuwd waar je ons allemaal weer mee gaat verassen.

Dank voor het compliment Peter, ennu ga mijn best doen hoor!! :)

Citaat van: M.user op zondag 18 september 2011, 19:48:16

Wel jammer dat je zoveel van je prachtige scenery af moet breken. Wellicht kun je delen uit je huidige baan verwijderen zodat niet al je huidige scenery verloren gaat.


Hoi Ronald, veel van de scenery is straks niet meer bruikbaar. Daar ik een compleet nieuwe onderbouw ga maken. Qua gebouwen zal er ook wel wat verdwijnen, maar komt ook veel nieuw spul voor terug. Een paar dingen, zoals het station + perroneiland en de brandweerkazerne (is een losse module) komen sowiezo terug op de nieuwe baan. Evenals de grootte stadshuizen.

Citaat van: M.user op zondag 18 september 2011, 19:48:16
Start je trouwens een nieuwe topic of ga je met je nieuwe baan op deze verder?

Ga in dit topic verder, anders hebben we 2 topics met dezelfde naam :D

Citaat van: M.user op zondag 18 september 2011, 19:48:16
Kom je trouwens ook naar de gastendag 2011? :help:

:( nee ben al zo vaak weg voor de hobby (met H0 Vastgoedje naar de diverse beurzen), dat ik ook wel eens met mijn gezin rekening moet houden ;)

mvg
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Citaat van: Hendrik_marklin op zondag 18 september 2011, 20:40:26
Citaat van: Maarten Marklin op zondag 18 september 2011, 15:24:51
Jouw baan lijkt verrassend veel op de modelbaan Altburg. Ik gebruik deze modelbaan ook als uitgangspunt.

:thumbup: goed gezien Maarten, dit is één van mijn favoriete banen. En ik heb het baanplan ook als uitgangspunt gebruikt.

Ik blijf je volgen, ook omdat ik het zelfde thema aan het bouwen ben. Mijn baan krijgt vanwege de beschikbare ruimte geen L maar een U vorm.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Leuke newsflash, ziet veel belovend uit, blijf zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Het is maar een tipje, maar wel van een prachtige sluier  :-)

SUCCES !!

Hans  ;):thumbup:
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
"Hey Folks, I have a dream..."

mooie woorden voor een proces dat ik helemaal herken. Maar je bent al bezig met de voorbereidingen daar huizen en modules nu al voor te bereiden.

Mooi werk en "keep the dream..."  :thumbup:
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Bedankt voor de leuke reacties.

Vandaag op de beurs in Haarlem nog wat mooie nieuwe aanwinsten kunnen scoren.

waaronder deze Rheingold set (rijtuigen) 4228 Het zijn er eigenlijk 5, maar kan maar met 4 rijtuigen rijden op de huidige baan :(







mvg
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Hoi Henk,

een prachtige set en nog steeds één van mijn favoriete :thumbup:

Veel plezier ermee.

Groetjes, John
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
hallo henk,

das een knappe set,ik heb de rheingold hier helemaal staan.in de bekende blauwe blikke doos,en moet zeggen is een supper mooie set.

groeten en succes peter(ke33)
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Henk

Prachtige set en knap op de foto gezet  :thumbup:

Harald & Alex
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Prachtig mooie baan. Jammer dat je niet meer verder gaat met de baan.
Maar zo te zien komt er straks een veel mooiere baan te liggen.  :thumbup:
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Hallo Henk,

Wat een schitterende set heb je gekocht, de verlichting is zeer mooi met de brandende tafel lampjes.

Op mijn verlanglijstje staat deze set al een tijdje op nr.1

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw (newsflash)
Om te laten zien dat er hier nog wel wat gebeurt aan modelbouw.
De eerste 2 vakwerkhuizen voor het oude stad-gedeelte, op de nieuwe baan







de kapper heeft uiteraard een uithangbord met een schaar erop



De daken afgewerkt met loodlappen rond de schoorsteen en kajuit





Enzo nog een 12 huizen voor het oude stad-gedeelte te gaan.

Daar ik de meeste huizen voor de nieuwe baan toch nieuw bouw, worden nu alle huizen tijdens de bouw voorzien van led-verlichting.

Zodra ik alle huizen en stadsmuren klaar heb, bouw ik de oude stad als module. Welke later zo ingepast kan worden in de nieuwe baan.

mvg
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Mooi gedaan! Ik ben zelf ook van mening dat huisjes pas echt mooi kunnen worden als je er zelf mee aan de slag gaat: een likje verf hier en daar, weatheren, eventueel wat interieur, etc. Leuk om te zien dat ik niet de enige ben!

NB er is van preiser een kapsalonset die je eventueel met het rechter gebouwtje zou kunnen combineren?
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hallo Imtar, bedankt voor je reactie.
Ik weet dat Preiser een setje hiervoor heeft, evenals Pola (vroeger). Heb de set van Pola hier wel liggen, maar deze panden komen in heel smalle straatjes te staan. Dus meer als de etalage zul je nooit kunnen zien.

groetjes
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Moin Henk,

Mooie vakwerkhuizen voor de nieuwe start van Waldberg.
En het kan toch geen toeval zijn met zo´n naam " H. Kürz " dan moet je
haast wel voor het kappersvak in de wieg gelegd zijn :lol:
Hij heeft zeker maar één coup in zijn repertoire nl. " Blumentopf ". B)

                                                                           Groet Bernard
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Citaat van: Hendrik_marklin op zaterdag 08 oktober 2011, 07:52:56
Hallo Imtar, bedankt voor je reactie.
Ik weet dat Preiser een setje hiervoor heeft, evenals Pola (vroeger). Heb de set van Pola hier wel liggen, maar deze panden komen in heel smalle straatjes te staan. Dus meer als de etalage zul je nooit kunnen zien.

groetjes
Henk

Ah, dan heeft het inderdaad weinig zin om eeen interieur aan te leggen ja  :)
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Moi Henk,

Dat zijn mooie huizen die je hebt gemaakt.
Ben wel heel benieuwd naar je stad.

Groetjes Jac.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

het zijn weer kunstwerkjes :thumbup:

Groetjes, John
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

Dat is weer een knap stukje vakwerk wat je daar hebt geleverd, dat weatheren is wel aan jouw besteed. Heb je nog tips over hou jij tewerk gaat bij het weatheren van zo'n huisje? Want er komt een moment dat ik er ook mee aan de slag ga echter ik heb nog geen iedee hoe  :?

Groeten jan willem
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

Met bewondering kijk ik naar dit prachtige resultaat.
Ik sluit mij bij Jan-Willem aan...hoe krijg je dit nu precies voor elkaar? Welke verf gebruik je nu precies?

Vriendelijke groet,

Henk163
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hallo Henk,

Het mag met recht weer "vak"werk(huis) genoemd worden. Het blijft een genot om te zien hoe jij huizen een karakter geeft.

Groeten Ronald  :)
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Henk

Je hebt een mooie baan  :thumbup: :thumbup:.
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
erg mooi gedaan. Heb je het dak van de kapper zelf gemaakt? Ziet er fraai uit.  :thumbup:
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Dank voor de leuke berichten.

Citaat van: doef op zaterdag 15 oktober 2011, 18:04:17
Heb je het dak van de kapper zelf gemaakt?

Nee hoor, zit zo bij het bouwpakket. Alleen wat daklood aangebracht en verf op gesmeerd.

Citaat van: Henk163 op dinsdag 11 oktober 2011, 22:54:01
Ik sluit mij bij Jan-Willem aan...hoe krijg je dit nu precies voor elkaar? Welke verf gebruik je nu precies?

Ik gebruik altijd Revell Aquacolor. vwb de kleuren van de gebouwen, goed kijken naar foto's van echte gebouwen.
Hoe je moet schilderen en weatheren is beetje moeilijk uitleggen zo. Maar als je in het board "weatheren" de verschillende topics bekijkt, zul je zien dat een ieder zijn eigen methode heeft. Gewoon een kwestie van uitproberen (op b.v. bouwpakketjes die rijp zijn voor de klikko).

mvg
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Henk,

Ik ben op zoek naar een interieur voor mijn locloods. Weet jij van welk merk daar spullen voor gemaakt worden?

Laatst in Houten alles afgezocht maar niets van dat soort pakketjes.

Groet,

Ronald
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hoi Ronald,

zijn o.a setjes van Preiser (17185) en Noch (14835 en 14850). Voor onderdelen stoomloc's, bouwdoos van Revell kopen van een stoomloc en hier de onderdelen van gebruiken.

mvg
Henk
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Bedankt Henk,

Hier kan ik echt wat mee. Ik heb ze meteen opgezocht en ga zeker wat van deze materialen bestellen.

Groet,
Ronald
Re:Voortgang Märklinbaan in opbouw
Hallo mede-modelspoorders,

Van het weekend veel leuke nieuwe aanwinsten gescoord, waaronder een aantal nieuwe bouwdozen van vakwerkhuizen. Een aantal goederenwagons en bouwmaterialen zoals styreen e.d.

maar vondt dit zelf, toch de mooiste nieuwe aanwinst.



mvg
Henk