Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Advies gevraagd....

Gestart door jfve zondag 16 september 2018, 12:00:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies gevraagd....
Lid sinds: 2018

offline
Advies gevraagd....
Beste mede hobbyisten,
Ik ben begonnen met mijn nieuwe / oude hobby... modeltreinen..te reanimeren...
Om niet in de valkuil te trappen en gelijk te gaan bouwen, probeer ik het planmatig op te pakken. Na mij verdiept te hebben in de (digitale) techniek richt ik mij nu op een spoorplan. De basis van het bijgesloten sporenplan heb ik van internet gehaald en enigszins gemodificeerd. Ik wil jullie vragen of jullie mij kunnen helpen met het volgende:
Op basis van mijn huidige ontwerp wil ik een extra verdieping bouwen om op deze verdieping een station te bouwen en vervolgens ook weer naar beneden te rijden. Geen kopstation dus. Zelf ook al zitten puzzelen maar worstel met de volgende zaken:
- Als het spoor op de 1e verdieping licht, heb ik dan nog voldoende ruimte om in een bocht weer naar beneden te rijden en hoe kan ik dat dan het beste invullen.
- Waar kan ik dan het best beneden een schaduw station maken
- En tot slot, hoe zorg ik er voor dat de volledige baan links en rechtsom bereden kan worden.

Veel vragen maar hoop dat iemand mij een zetje in de juiste richting kan duwen.
Overigens, de baan licht momenteel nog op de grond dus eventuele uitbreiding van de grondplaat is nog mogelijk...maar dan moet je niet denken aan meters :)

Mijn baan is gebaseerd op Marklin M rails.

Hartelijk dank,
Jan
Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Advies gevraagd....
Beste Jan,

Wil je à.u.b ook .jpg bestanden plaatsen? Want niet iedereen kan je .tra bestand openen.

Dan heb je kans op de meeste hulp.
Re: Advies gevraagd....
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Advies gevraagd....
En voor mij is deze versie te nieuw.

Maar meteen een vraag: hoezo wil je gaan bouwen in M rails?
Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Advies gevraagd....
Citaat van: BR 66 op vrijdag 21 september 2018, 23:31:45
Wil je à.u.b ook .jpg bestanden plaatsen? Want niet iedereen kan je .tra bestand openen.
Inderdaad, niet iedereen kan een .TRA bestand openen.
En niet iedereen kan de nieuwste versie openen.

Met name niet-Windows gebruikers hebben een probleem, zoals sommige Apple-freaks (en dus ook iPad gebruikers)....  8)
gratis Wintrack Viewer
of meer specifiek (zolang de voorraad strekt)

Ook ik vraag me af: waarom metalen rails, en dan met name om twee redenen.

Stroomdetectie is zoveel duurder dan massadetectie dat je het voordeel van goedkope rails kwijt raakt aan duurdere digitale ingrepen.

Metalen rails heeft maar 3 parallelle bogen (tenzij je aan de 3800 serie kunt komen, maar die is duur).

Ik reed vroeger op metalen rails, behalve op de onzichtbare gedeelten, daar lag goedkope flexrails met een ertussen (met soldeerbout) gesmolten middelrail, en dus ook 2-rail wissels met een erin gelijmde 3e rail.
Dat werkte prima, en gaf meer flexibiliteit: kortere hart-op-hart afstand (dus meer sporen naast elkaar) en meer paralelle bogen (dan 5120, 5106 en 5200).

Enfin, ieder z'n keus.  O:-D
Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2014

offline
Re: Advies gevraagd....
Op een iPad is het tra.bestand niet te openen. Ook de gratis viewer is niet te downloaden.

Roel
Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Advies gevraagd....
Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 22 september 2018, 13:00:08
Op een iPad is het tra.bestand niet te openen. Ook de gratis viewer is niet te downloaden.

Roel
De gratis viewer is in Windows wel te downloaden (vandaag nog gedaan), maar niet in een iPad.
Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2018

offline
Re: Advies gevraagd....
Beste allemaal,
Dank voor jullie reacties, het plaatje heb ik bij deze bijgevoegd. Ik hoop dat het helpt.
De reden dat ik met M-rail ga beginnen is simpel, ik heb een aardig voorraadje aan wissels en rails.
Heb overwogen om over te stappen naar een ander rail type...maar dat vond ik zonde.
Hierbij het plaatje.
Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Advies gevraagd....
gegeven de afmetingen adviseer ik de ?hondebot? oplossing. Gegeven de M rail bochten is een dubbele klimspiraal aan te bevelen. Met 1 of meerdere brugdekken is dan overigens een leuk baanontwerp realiseerbaar, zeker als het hoofdstation schuin ligt en de brugdelen er overheen lopen. Ik ben niet zo bederven met ontwerpen met M rails ( ik rijd met C rails ), maar wil desgewenst wel een poging wagen.

Mvrgr
Robert
Re: Advies gevraagd....
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Advies gevraagd....
Wat voor digitaal systeem wil je gebruiken en hoe is de kwaliteit van je rails. Ik heb namelijk de ervaring dat M rails niet echt bedrijfszeker meer zijn, zeker niet in de wat nieuwere digitale systemen.
Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2018

offline
Re: Advies gevraagd....
Hoi Laurent,
Ik ben van plan om met Koploper aan de gang te gaan, of wellicht Itrain. De rails is nog in goede staat, geen roest of aanslag. Denk je dat de Koploper of Itrain niet goed kunnen omgaan met de M-Rails. Het schakelen wil ik doen via massa rails, dat is rails waar een stukje van de spoorstaven ontbreekt en daardoor een trein (of wagon) kan detekteren.
Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2018

offline
Re: Advies gevraagd....
Beste Robbert, dank voor je reactie.
Zou erg geholpen zijn met een 'zetje' in de juiste richting.
Nogmaals dank,
groeten
Jan
Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Advies gevraagd....
Volgens mij werkt massadetectie niet met M-rails.
De spoorstaven zitten geklemd in de railbedding en maken daar contact mee en dus met het doorzagen van de rails ben je er niet.
Je moet dan ook de bedding doorzagen en of je daaraan wilt beginnen?
Je kunt wel met stroomdetectie (over de puntkontakten) werken.
Isoleren doe je dan met een stukje stevig papier tussen de lipjes aan het einde van de rails.
In het verleden heb ik daar de doosjes van thee voor gebruikt; dun en stevig karton.
Je draden voor de bezetmelding bevestig je dan aan dezelfde lipjes.

Voor iTrain en Koploper maakt dit alles niet uit.
Re: Advies gevraagd....
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Advies gevraagd....
Citaat van: jfve op maandag 01 oktober 2018, 13:17:09
Hoi Laurent,
Ik ben van plan om met Koploper aan de gang te gaan, of wellicht Itrain. De rails is nog in goede staat, geen roest of aanslag. Denk je dat de Koploper of Itrain niet goed kunnen omgaan met de M-Rails. Het schakelen wil ik doen via massa rails, dat is rails waar een stukje van de spoorstaven ontbreekt en daardoor een trein (of wagon) kan detekteren.
Dat is geen digitaal systeem, maar je computersysteem. Wil je gebruik maken van een central station, een intellibox, een 6021, nog wat anders.

Ik zou eerst eens gaan rijden met de m rails. Als ik zie hoe makkelijk ik op mijn C rails kan rijden nadat ik maanden niet ermee gereden heb terwijl we bij mensen met M rails 2 dagen later alweer staan te poetsen, dan raad ik je aan dat nog eens goed na te denken en te testen over je M rails. De lol is er snel af als je constant je trein voort moet duwen.
Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Advies gevraagd....
Hallo Jan,

bij deze een opzet voor een baan, gebaseerd op jouw eerste aanzet:

https://imgur.com/a/o1gylh4

Afmetingen:

- lengte 390 cm
- grootste breedte (rechts) 123 cm
- breedte (links) 100 cm

Ik ben niet erg bedreven in ontwerpen met Mrails.
Mocht het je wat lijken, stuur dan een PB. Dan stuur ik je de stuklijst en de Anyrail file toe.

mvrgr
Robert


Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Advies gevraagd....
Update van het ontwerp:

1. lengte ingekort (tot 374 cm)
2. rangeersporen vergroot (links boven) en beter in stationsectie ingepast
3. diverse korte railstukken door grotere vervangen (passtukken)
4. ontkoppelrails geplaatst

Dit baanplan biedt m.i. ruimte om:

1. met 5 treinstellen continu rijbedrijf te realiseren;
2. locwissels te realiseren (dubbelspoor en opstelspoor voor een wisselloc links-voor);
3. met (korte) slepen te rangeren (benedenetage: links-voor & links-achter).

mvrgr
Robert


Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2018

offline
Re: Advies gevraagd....
Citaat van: Laurent op dinsdag 02 oktober 2018, 00:21:31
Citaat van: jfve op maandag 01 oktober 2018, 13:17:09
Hoi Laurent,
Ik ben van plan om met Koploper aan de gang te gaan, of wellicht Itrain. De rails is nog in goede staat, geen roest of aanslag. Denk je dat de Koploper of Itrain niet goed kunnen omgaan met de M-Rails. Het schakelen wil ik doen via massa rails, dat is rails waar een stukje van de spoorstaven ontbreekt en daardoor een trein (of wagon) kan detekteren.
Dat is geen digitaal systeem, maar je computersysteem. Wil je gebruik maken van een central station, een intellibox, een 6021, nog wat anders.

Ik zou eerst eens gaan rijden met de m rails. Als ik zie hoe makkelijk ik op mijn C rails kan rijden nadat ik maanden niet ermee gereden heb terwijl we bij mensen met M rails 2 dagen later alweer staan te poetsen, dan raad ik je aan dat nog eens goed na te denken en te testen over je M rails. De lol is er snel af als je constant je trein voort moet duwen.

Hoi Laurent,
Dank voor de tip.Ik ben in het bezit van een 8021 Control Unit.
Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2018

offline
Re: Advies gevraagd....
Citaat van: Robert op dinsdag 02 oktober 2018, 16:31:34
Update van het ontwerp:

1. lengte ingekort (tot 374 cm)
2. rangeersporen vergroot (links boven) en beter in stationsectie ingepast
3. diverse korte railstukken door grotere vervangen (passtukken)
4. ontkoppelrails geplaatst

Dit baanplan biedt m.i. ruimte om:

1. met 5 treinstellen continu rijbedrijf te realiseren;
2. locwissels te realiseren (dubbelspoor en opstelspoor voor een wisselloc links-voor);
3. met (korte) slepen te rangeren (benedenetage: links-voor & links-achter).

mvrgr
Robert

Hey Robert,
Wat gaaf! Hartelijk dank.
Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Advies gevraagd....
Graag gedaan. Was leuk om eens met M rails te knutselen. Had ik sinds 1972 niet meer gedaan.......
Mvrgr
Robert
Re: Advies gevraagd....
marklinmanus
gast

Re: Advies gevraagd....
Laat het oranje gedeelte zakken, wordt dus een schaduwstation.
En laat je trein niet zo opzichtig draaien in je station.
Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Advies gevraagd....
Het ontwerp heeft een behoorlijke evolutie ondergaan.
Met name de lengte is stevig ingekort, hetgeen z?n effecten op beide diagonale sporen heeft gehad.
Een deel van de klimspiraal is als open deel getekend, of dat in de praktijk bevalt zal moeten blijken.
Het huidige ontwerp is 275 x 128 cm groot.

Mvrgr
Robert
Re: Advies gevraagd....
Lid sinds: 2010

offline
Re: Advies gevraagd....
Citaat van: jfve op zondag 30 september 2018, 17:10:45
De reden dat ik met M-rail ga beginnen is simpel, ik heb een aardig voorraadje aan wissels en rails.
Heb overwogen om over te stappen naar een ander rail type...maar dat vond ik zonde.

Gelukkig dat je het land niet hoeft te besturen. Dan kwamen we geen steek verder.  ;)

Ik zou me wel afvragen of het niet zonde is niet over te stappen nu het moment daar is. Uiteindelijk heeft C- of K-rail toch de toekomst.
Re: Advies gevraagd....
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Advies gevraagd....
Vandaar mijn advies om eerst eens lekker gewoon met die m rail te gaan rijden zonder vaste opbouw. Dan kom je vanzelf achter de kwaliteit van de rails.