Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Problemen met Wintrack

Gestart door Steamy J zaterdag 15 september 2018, 21:21:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met Wintrack
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Problemen met Wintrack
Beste medespoorders,
enkele testopstellingen gemaakt op basis van mijn voorlopige plan. Zoals in het verleden weet ik dat de praktijk niet altijd overeenkomt met het tekenprogramma. Dus dat nemen we aan voor heel normaal. Helaas vandaag mijn sporen gelegd en zoals verwacht komt het niet overeen met het plan, dus we improviseren. En zoals vroeger teken ik het plan gaandeweg opnieuw op basis van de effectief gelegde sporen. Wat blijkt nu, dat in dezelfde versie van wintrack hetzelfde plan getekend wordt, maar bij het ene moet ik marklin 24360 sporen gebruiken en in het andere plan past daar enkel marklin 24229. Oké, het is geen probleem op zich, maar ik vroeg me af of jullie hier ook ervaringen mee hebben?
Heb van kant A naar kant B getekend, en ook omgekeerd. En dit als parallelspoor verbonden door wissels aan kant A en kant B. Ik denk echt niet dat de C rails zich zo lenen voor flexibele afmetingen.
Soit, moraal, bestellen van de gemiste sporen wordt dan ook een langzame vooruitgang.
Re: Problemen met Wintrack
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Problemen met Wintrack
Deze ervaring deel ik helemaal niet. Als het bij mij niet klopt - en dat gebeurt wel eens - blijkt het bij nader inzien steevast aan mezelf te liggen. De meest voorkomende oorzaak is dat ik al eerder ergens een andere rails neergelegd heb dan ik had gepland en dan komt het natuurlijk niet goed uit.

Omdat ik tot dusver steeds al m'n rails heb gebruikt, merk ik zo'n fout uiteindelijk sowieso want dan kom ik immers ergens anders een bepaalde rails tekort. Tenzij ik, net als jij, al merk dat het niet goed aansluit voordat dat zover is.

Het is me ook wel eens overkomen dat ik rails 24130 en 24230 in een bocht in de verkeerde volgorde had gelegd. Dat sluit uiteraard ook totaal niet goed aan. En een 24206 en 24207 heb ik ook al eens verwisseld. Als er maar voldoende rails in de bocht ligt, kan het met een klein beetje forceren (lees: rails een fractie buigen) lijken alsof de twee te verbinden uiteinden wel uitgelijnd zijn, maar de afstand klopt niet.


Trouwens, bij het plannen hanteer ik een maximale afwijking van 2 mm, en meestal heb ik dat bij lange na niet nodig. Daarmee vergeleken is het verschil tussen de 24360 en 24229 gigantisch. Of bedoel je misschien de 24236? Niet dat ik 7 mm acceptabel vind, maar een fout maken van 7 mm lijkt me waarschijnlijker dan een van 131 mm.
Re: Problemen met Wintrack
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Problemen met Wintrack
Beste Rob, ,
inderdaad je hebt gelijk, het is rail 24236, en niet 24360. Helemaal juist.
Toch heb ik het plan meermaals bekeken en hertekend en op de ene versie met de auto-invuloptie vult hij 229 in en op de andere pagina 236
Oké, het is maar een detail, en het is een oudere versie van Wintrack, maar dan moet ik toch eens echt uitzoeken waar ik een fout maak.
Dus eerste werk is al de uitgelegde sporen (die effectief passen) omgekeerd en netjes opschrijven zoals ze liggen en het plan van nul terug tekenen. Hopelijk kom ik dan tot een verklaring. Maar zoals gewoonlijk zal het opnieuw rond een menselijke fout draaien.
Alvast content te horen, dat de ervaringen met Wintrack wel degelijk betrouwbaar zijn.
Re: Problemen met Wintrack
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Problemen met Wintrack
Die auto-invulfunctie heb ik pas onlangs voor het eerst gebruikt, ik wist niet dat die er was. Afgelopen winter heb ik zelf een programma'tje geschreven dat voor een recht stuk de (maximaal 10) beste combinaties uitzoekt die daarin passen en dat gebruik ik veel. Niet gebruiksvriendelijk hoor, maar razend snel en het werkt perfect. Bochten uitzoeken zijn echter lastiger, daarom ben ik er nooit aan begonnen om daar ook iets voor te programmeren. Misschien doe ik dat nog wel eens.

De afgelopen week heb ik de auto-invulfunctie van WinTrack veel uitgeprobeerd voor het ontwerpen van allerlei bochten. En ook bij het ontwerpen van een relatief kort recht stuk, dan een bocht van 90 graden, en dan nog een lang recht stuk (zonder tegendraadse bochten er in).

Soms levert dat een mooie oplossing op en dan gebruik ik die, maar het kan nog een heel stuk beter: als WinTrack niets bruikbaars vindt (hetzij helemaal niets dan wel iets dat meer dan 2 mm afwijkt), ga ik zelf vaak nog wat puzzelen en soms vind ik dan gewoon iets dat uitstekend past. Dat had WinTrack natuurlijk moeten doen. Wat ook nog wel eens helpt is om vanaf de andere kant te beginnen met de auto-invulfunctie. Dat zou natuurlijk niet uit moeten maken, maar dat doet het wel. Of ik leg eerst zelf maar eens een eerste rail (of meer) en laat WinTrack dan opnieuw zoeken en dan vindt hij wél iets goeds. Dit alles bewijst dat de auto-invulfunctie van WinTrack niet optimaal is. Wat hij vindt, klopt, maar hij vindt lang niet alle redelijke passende combinaties, lang niet altijd de beste combinatie van rails.

P.S. Ik gebruik de demo-versie. Begin deze week ben ik overgestapt op versie 14, die is net uit.