Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rijgedrag TAMS LD-G-14

Gestart door kiezel woensdag 26 december 2007, 10:17:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rijgedrag TAMS LD-G-14
Hoi allen,

Heeft één van jullie ervaring met het rijgedrag van locs met een TAMS LD-G-14 decoder?

In de meeste locs heb ik de LD-G-11 zitten (met HAMO magneet). Deze rijden super. Lastregeling is bijzonder sterk (met de BR151 trek ik 400 gram omhoog :) ).

Maar de LD-G-11 heeft geen extra functie-uitgangen. Dus heb ik in drie van mijn locs (BR 111, BR 260 en BR 515) een LD-G-14 gezet voor het schakelen van front/sluitseinen, Telex koppeling etc.

Maar.... Het rijgedrag is nu bijzonder verslechterd. Op maximale snelheid is het wel OK. Maar op lagere snelheiden (bv. rijstap 4, 5 of 6) schokken de locs enorm en zie je ook dat de verlichting een beetje meeknippert (is netjes geïsoleerd aangesloten).
Het lijkt erop dat de lastregeling niet lekker werkt want op een analoge trafo rijden ze perfect en boterzacht! Maar digitaal is het niet om aan te zien. :x

Ik heb al zitten knutselen met de lastregel CV's (48 en 49) maar zonder resultaat. Ik heb ook geen idee wat voor waarden ik daarin zou moeten zetten. De waarden die erin staan zijn overigens exact gelijk aan de lastregelparameters van de LD-G-11 die het wel perfect doet.
Ik dacht bij de eerste loc dat de decoder niet goed (defect) was, maar nu ze alle drie last hebben van precies hetzelfde euvel concludeer ik dat het 'gewoon' aan de LD-G-14 zelf ligt.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen???
Of nog beter :!: een oplossing voor dit probleem???

Ik heb al in mijn beste Duits een mailtje naar TAMS gestuurd maar ja het is kerstvakantie dus dat duurt nog even voor ik daar antwoord op krijg...  :?

Bedankt! Groetjes,
Kiezel
Re: Rijgedrag TAMS LD-G-14
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rijgedrag TAMS LD-G-14
Hallo Kiezel,
zeer interessant...

Heb je een elko extra aangesloten ?

Ik heb juist slechte ervaringen met de LD-G-11
met een zware lok, omdat deze decoders
geen overbelastingbeveiliging hebben,
en ze geven zo  de geest...

Volgens mij is het enige verschil tussen deze
twee dat de 14 3A uitgangsstroom kan leveren,
maar ja, daar is de prijs ook naar.

Suk6
groetjes
wim
Re: Rijgedrag TAMS LD-G-14
Citaat van: Wim op woensdag 26 december 2007, 14:59:57
Heb je een elko extra aangesloten ?

Ja, de 'falls erforderliche' elko zet ik er standaard op (ook op de LD-G-11).
Ik heb de LD-G-14 eigenlijk nog niet zonder geprobeerd, maar dat zou toch niet uit moeten maken voor de lastregeling?

Citaat van: Wim op woensdag 26 december 2007, 14:59:57
Volgens mij is het enige verschil tussen deze
twee dat de 14 3A uitgangsstroom kan leveren,
maar ja, daar is de prijs ook naar.

Dat ze verder hetzelfde zijn daar ging ik ook vanuit. De gebruikte IC heeft in elk geval dezelfde pinbelegging ook al is die op de G-14 veel groter uitgevoerd. Een verschil dat ik in elk geval wel heb gemerkt is de PWM frequentie; deze is 32 kHz bij de '11' en 16 kHz (hoorbaar) bij de '14'. En aan de print verder te zien zijn er toch wel behoorlijke verschillen.

Hoe zwaar zijn jouw loks trouwens dat ze meer dan 1A trekken...? Ik heb de '14' nu puur omdat ze hetzelfde zouden moeten zijn als de '11' en ik daar goede ervaringen mee had (en meer functie-uitgangen nodig). Dat ik nu tot maximaal 3A kan belasten is leuk maar zal ik nooit gebruiken. De functie-uitgangen van max 1A per stuk is natuurlijk wel erg handig voor bv. de Telex koppeling.

Nog meer ervaringen met de LD-G-14?

Groetjes,
Kiezel
Re: Rijgedrag TAMS LD-G-14
Ik heb inmiddels na wat heen-en-weer gemail met Tams en het uitproberen van vele CV-combinaties de LD-G-14's uit de loks gesoldeerd en teruggestuurd.

Ik mag ze omruilen voor LD-G-11's (die zijn echt perfect alleen helaas zonder extra functie-uitgangen) plus in die betreffende loks een functiedecoder (FD-4 of FD-3) erbij.

Is alleen wat lastig bij het programmeren omdat je de beide decoders natuurlijk niet tegelijk wilt of kunt programmeren. Ik denk dat ik de decoders dan via een stekkerverbinding aan de sleper verbind, zodat ik ze ieder even los kan halen bij het programmeren.

Groetjes,
Kiezel :)