Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Water en piepschuim

Gestart door Silco_88 vrijdag 14 september 2018, 16:19:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Water en piepschuim
Lid sinds: 2017

offline
Water en piepschuim
Voor mijn baan, gesitueerd in het Schwarzwald wil ik een realistische beek maken. Ik vind het voorbeeld van Huib Maaskant een goed vertrekpunt:
http://www.floodland.nl/aim/info_polders_piepschuim_1.htm.
Hebben jullie ervaring met het maken van beekjes, rivieren e.d. op deze wijze? Het merk en type hars kom ik wel uit, het gaat echter om de bouw met piepschuim zoals uit dit artikel, maar ook bij styrodur, styrofoam (roof- of floormate) of eventueel ander materiaal. Ik hoor het graag.

Onderaan het artikel uit de link wordt verwezen naar Railhobby januari 2010. Heeft iemand een scan liggen van dit betreffende artikel?
Re: Water en piepschuim
Ben den Hollander
gast

Re: Water en piepschuim
Ik bouw met XPS en daar kun je prima in snijden, zagen, raspen, schuren enz. zo veel als je wilt. Van de Hornbach:



Re: Water en piepschuim
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Water en piepschuim
Hoi Silco,
Al eens overwogen om met dakisolatieplaten te werken? Ik heb er eens een demonstratie van gezien op Eurospoor en sindsdien ben ik ook volop bezig met dit materiaal. Het is veel fijner van structuur dan piepschuim waardoor je later niet meer hoeft te smeren met gips zoals velen doen en bovendien wel een centimeter of 10 dik en natuurlijk super licht van gewicht. Kijk eens rond in je buurt of er niet ergens een dankrenovatie plaats heeft. Daar blijft in de regel genoeg afvalmateriaal in de bouwcontainer over om lekker mee vorm te geven aan van alles en nog wat.Op de beurs zag ik er iemand een rivierbedding mee maken werkelijk prachtig. Je kunt er b.v. rotsblokken mee vormgeven door materiaal te laten staan. Natuurlijk beheers je de techniek niet direct maar al doende leer je. Als ik mijn baan opnieuw zou aanleggen zou ik beginnen om mijn tafel geheel vol te leggen met dit spul. je kunt dan ook je landschap in de diepte vorm geven.
Succes

groet Wim
Re: Water en piepschuim
Lid sinds: 2014

offline
Re: Water en piepschuim
Je bedoel dus het spul wat ben ook al heeft aangegeven ;)
Dit is gewoon een isolatie materiaal wat in verschillende kleur word gebruikt ik heb zelf de blauwe al voor meerdere doeleinden gebruikt deze is naar mijn idee wat harder dan de crème kleurige.
Re: Water en piepschuim
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Water en piepschuim
Ik beweer ook niet dat ik ander materiaal gebruik. Ik probeer alleen iets uitgebreider dan Ben in te gaan op de mogelijkheden die dit materiaal biedt. Ik zie op de foto van Ben dunnere platen dan die ik gebruik maar misschien vindt hij het prettiger om met dunnere platen te werken. Volgens mij worden de dikke platen die in de bouw worden gebruikt PIR (polyisocyanuraat) genoemd. Ze bevatten in ieder geval een dampfolie die je er vrij gemakkelijk van af kunt trekken.

groet,
Wim