Citaat van: Fredsworld op vrijdag 14 september 2018, 16:01:42
Alles op niveau -1 is M-rails en alles in het zicht K-rails.
Zou je dat wel doen?
Ik had zelf ook M-rail en K-rail. Tot ik deze website las:
Website Michael PrieskornLegt uit wat hem bewoog in 1997 om zijn M-rails op niveau 0 alsnog te vervangen.
Duitstalig 1997 aprilEngelstalig 1997 aprilSindsdien heb ik k-rails, en omdat dat (kunststof 3-rail rails) aanzienlijk goedkoper kan, 2-rail code 100 rails (Peco, Piko-A en Roco 2.5) met Peco pukostrips (Peco SL-17, SL-18).
Zijn (Michael Priestkorn) argumenten snijden hout. Nog steeds. Natuurlijk had hij een belangrijke fout gemaakt, en ik ook: Metaal rails moet je absoluut zeer zeker weten geïsoleerd verleggen (b.v. op kurk, neopreen, 2-zijdig kleefstrip, XPS), en vooral niet op een klankkast-frame ("schilderijlijstje met daarop een tafelblad"). Doe je dat niet, dan krijg je een tering herrie (die in 1954 nog goed te verteren was, maar nu niet meer acceptabel is).
Nog wat tips (voor niveau 0):
-gebruik nooit 5120, en zelden 5106 bogen (tenzij je geen TEE, en geen true scale wagons hebt)
-mijdt 3-weg wissels tenzij ze echt functioneel zijn
-mijdt 5117 wissels (want die hebben een 5106 boogstraal), ga voor 52xx wissels
-gebruik de grotere radiussen stijgend, en de kleinere (5105, 5120) uitsluitend dalend
Tips k-rail:
- mijdt de 21xx-serie
- mijdt 222x en lagere radiussen (360 mm en lager)
-streef naar minimaal 223x radius waar mogelijk (of als je andere rails-merken gebruikt: radius vanaf 419 mm, dat verschil ga je pas merken als je niet-Märklin voertuigen inzet)
-beperk je niet bij het ontwerp tot wat Märklin aanbiedt in de catalogi